NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

pietje schreef:
De andere reacties bewijzen wat ik bedoel: hier op het forum vinden velen museum materiaal fantastisch, ik denk zelfs als je hier een poll houdt dat je een meerderheid hebt om terug stoomtreinen in de dienstregeling te zetten :twisted:
Ik vind dat net als vele andere reizigers ook leuk... op een museumlijn :lol: .
Ik begreep wel wat je bedoelde, hoor, en ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat de wereld evolueert, maar het nieuwe materieel mist een hart - ik heb altijd de indruk dat men ons als colli beschouwt: vervoer van pakjes, terwijl je in het oude materieel nog de indruk had dat je een mens was.
Om maar even een klein detail aan te halen: in mijn jonge jaren was een trein robuust, zelfs de mw 43, 45 en 46. Als je dat vergelijkt met de mw 41 dan is het comfort er misschien wel op vooruitgegaan, maar ik heb een hekel aan supermarktdeuren die voortdurend open en dicht zwaaien en aan vloeren die bewegen als niet eens zulke dikke mensen er over gaan. En de vrees bestaat dat ook die Desiro's in die lijn liggen, en dan voel ik me een pakje, dat vervoerd moet worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
AM'er

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AM'er »

Ik besef ook wel dat het puur gaat om nostalgie.
En met nostalgie ga je natuurlijk niet vooruit.
Rationeel bekeken is het een goede zaak dat er vernieuwing komt in het materieel, daar heb ik absoluut niets op tegen.

Alhoewel ik nog tot de jonge generatie behoor (°1986) vind ik het gewoon leuk om te reizen in het oudste materieel dat al 50 jaar met hetzelfde interieur rondbolt.

Heerlijk om onder de flauwe schemerlampen van zo'n oudje een boek te lezen, het horen van alle typische geluiden.

Zo'n materieel straalt degelijkheid uit, iets wat niet altijd kan gezegd worden van nieuw materieel.
En toch steekt men zo graag de schuld van vertragingen op het defecte oude materieel.
(toch vreemd dat een klassiekje in Brugge paraat staat als er maar 1 stam M6-dubbeldekker komt opdagen :) )

Wie een beetje met de trein reist weet wel waar het schoentje wringt.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

Liever een stoomtrein die op tijd rijdt dan een ultramoderne die vertraagd is of in panne staat!

En liefst dan nog met die heerlijke fluwelen zetels...

Men moet echter toch een beetje met de tijd meegaan: WiFi aan boord is wel een must ;-)
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door vasonline »

overweg13 schreef:
pietje schreef: En de vrees bestaat dat ook die Desiro's in die lijn liggen, en dan voel ik me een pakje, dat vervoerd moet worden.
In nieuwer treinmateriaal mag men soms op een muur of raamstijl kijken.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet veel respect van de ontwerpers voor de passagier.
Het doet me dan ook aan pakjesvervoer een beetje denken.

Ik wil het nu niet te erg doortrekken, ik ben zeker ook benieuwd naar de Desiro ML, maar
'k denk dat de kritiek minder zou zijn als het op _alle_ vlakken een verbetering was.

In stoomtractie geloof ik ook niet voor commercieele dienst :P

Tje, ik ben ook voor snel optrekkende en performante treinen, ik denk echter dat de AM62 niet als
"kaal" werd omschreven toen die nieuw was. Oude treinen vervangen door nieuwe die wel
wezenlijk betere rijkwaliteiten hebben, maar verder geen grote verbetering zijn voor de reiziger... (-airco ...)

Ik wil maar zeggen, waarom zou een L-trein (of hoe je het wil noemen) helemaal kaal moeten zijn?
De NMBS kennende met hun "polyvalent inzetten van materieel" gaan we die toch overal zien ;)

Een ander punt: het is allemaal relatief Een vriend van mij zat nog het minste lief in een Break!
Hij is geen spoorwegliefhebber, en vond van goed naar "slecht" (deze 3 types)

M6 - Klassiek - Break (het gezoem drove him nuts)

Groetjes,
S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:
AM'er schreef: Dan heb je geen rekening gehouden met AM'er, AM62, Marcad,...
We zullen ze missen onze klassiekjes :cry:
en overweg13...
Natuurlijk is een treinforum geen representatieve doorsnede van de gemiddelde pendelaar die snel in Brussel wilt zijn :wink:
Ik vind het ook een beetje vreemd dat de Desiro's hier meteen worden afgedaan als kaal en onpersoonlijk materieel. Ik zou toch wachten met zo'n uitspraken tot ze weldegelijk rondrijden :)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Hogersluys »

^^Ik denk dat we inmiddels genoeg gezien hebben om een oordeel te kunnen vellen over het materiaal. Tenminste wat indeling, esthetiek en comfort betreft.
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Zorba »

LHOON schreef:Liever een stoomtrein die op tijd rijdt dan een ultramoderne die vertraagd is of in panne staat!

En liefst dan nog met die heerlijke fluwelen zetels...

Men moet echter toch een beetje met de tijd meegaan: WiFi aan boord is wel een must ;-)
Bij de invoering van ticket op eID las ik dat het grootste nadeel is dat hun toestellen gebruik maken van het GSM netwerk en als er geen bereik is, dat dus niet werkt.
WiFi zou dit probleem kunnen oplossen, maar ik betwijfel of dit er komt (ben er wel serieuze voorstander van).
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door vasonline »

Shrek schreef:
overweg13 schreef:
AM'er schreef: Dan heb je geen rekening gehouden met AM'er, AM62, Marcad,...
We zullen ze missen onze klassiekjes :cry:
en overweg13...
Natuurlijk is een treinforum geen representatieve doorsnede van de gemiddelde pendelaar die snel in Brussel wilt zijn :wink:
Ik vind het ook een beetje vreemd dat de Desiro's hier meteen worden afgedaan als kaal en onpersoonlijk materieel. Ik zou toch wachten met zo'n uitspraken tot ze weldegelijk rondrijden :)
Shrek,

U heeft een punt.... het feit dat we er nog niet hebben kunnen inzitten (op misschien een paar leden na ;-) )
Met de intereurfoto's heb je toch wel een idee van de aankleding, en ik denk dat je wel mag stellen dat het
zeer light allemaal lijkt.

Nu is dat de bedoeling natuurlijk, maar daarom vind ik het nog niet geweldig, dat men zogezegd kale treinen
vervangt door treinen die welhaast even kaal zijn ;-)
(ik spreek alleen over het interieur voor de goede orde)

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Zorba schreef:WiFi zou dit probleem kunnen oplossen, maar ik betwijfel of dit er komt (ben er wel serieuze voorstander van).
En waar moet het WiFi z'n verbinding dan vandaanhalen? Juist... het GSM-netwerk.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Marianne »

vasonline schreef:
Nu is dat de bedoeling natuurlijk, maar daarom vind ik het nog niet geweldig, dat men zogezegd kale treinen
vervangt door treinen die welhaast even kaal zijn ;-)
(ik spreek alleen over het interieur voor de goede orde)

S.
Kaal? Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt? Ik vind andere treinen ook best kaal qua interieur (ook de Klassieke stellen).
Ik weet niet wat je dan wilt: bloemetjesbehangetje, vloerbedekking? :mrgreen:

Wel ben ik het met je eens, dat het wat goedkoop overkomt. De buitenkant is dan best wel weer stoer moet ik zeggen.
Maar dat mensen zoiets meer aanspreekt dan een Klassiek stel kan ik ook wel weer begrijpen. Dan heb ik het over de gewone pendelaar, niet de treinenliefhebber. Ik heb al wel verschillende keren in de Benelux meegemaakt, dat Nederlandse reizigers hun ogen uitkijken als ze zo'n Klassiek stel zien ("rijdt dat nog hier?")

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Marianne schreef:
Kaal? Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt? Ik vind andere treinen ook best kaal qua interieur (ook de Klassieke stellen).
Ik weet niet wat je dan wilt: bloemetjesbehangetje, vloerbedekking? :mrgreen:

Wel ben ik het met je eens, dat het wat goedkoop overkomt.

Groetjes,
Marianne
Kaal, dat was hoe personenwagens in de jaren 1960 en voordien aangekleed waren. Het moest al een erg dure wagen zijn, voor het interieur wat warmte en knusheid uitstraalde. Tegenwoordig doet zelfs het interieur van een standaardmodel van een stadswagentje dat.
Waarom men bij de spoorwegen per se de andere richting uit wil - of zo je wil: stagneert - is me nooit duidelijk geweest. Het is alsof men bewust de achterstand t.o.v. de auto wil bestendigen.
En ik weet ook wel dat men onmogelijk voor iedereen in de trein de mogelijkheden kan bieden die je tegenwoordig hebt in een doorsneewagen, maar nu lijkt het erop dat men bewust de andere richting inslaat. Marianne noemt het goedkoop, en dat is spijtig genoeg wat ik ook altijd weer ervaar. Dat vindt zijn climax in de mw 41, maar ook die zitjes van een M6 (en een gerenoveerde M5 of break) zitten misschien wel vrij comfortabel, maar qua esthetiek kun je toch moeilijk elementairder bedenken.
Met vriendelijke groet

overweg13
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door vasonline »

Marianne schreef:
vasonline schreef:
Nu is dat de bedoeling natuurlijk, maar daarom vind ik het nog niet geweldig, dat men zogezegd kale treinen
vervangt door treinen die welhaast even kaal zijn ;-)
(ik spreek alleen over het interieur voor de goede orde)

S.
Kaal? Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt? Ik vind andere treinen ook best kaal qua interieur (ook de Klassieke stellen).
Ik weet niet wat je dan wilt: bloemetjesbehangetje, vloerbedekking? :mrgreen:

Wel ben ik het met je eens, dat het wat goedkoop overkomt. De buitenkant is dan best wel weer stoer moet ik zeggen.
Maar dat mensen zoiets meer aanspreekt dan een Klassiek stel kan ik ook wel weer begrijpen. Dan heb ik het over de gewone pendelaar, niet de treinenliefhebber. Ik heb al wel verschillende keren in de Benelux meegemaakt, dat Nederlandse reizigers hun ogen uitkijken als ze zo'n Klassiek stel zien ("rijdt dat nog hier?")

Groetjes,
Marianne
Dag Marianne,
Ik weet niet wat je dan wilt: bloemetjesbehangetje, vloerbedekking? :mrgreen:
Een mooie tekening mag toch :D
Nouw, alle gekeid op een stokje, ik heb daar nog een ideetje over ;)

Waarom niet een wedstrijd uitschrijven in scholen:
"maak een tekening en de winnaar zal zijn tekening vereeuwigd zien in de nieuwe Desiro ML!"

(zoals op de M4 / AM 75 in 1 klasse ...)

En geeft er een paar troostprijzen bij (bijvoorbeeld een eerste rit, rondleidingen)
Win een schaalmodel...
Nodig de pers uit bij de voorstelling, maak van een mug een olifant...


Zo komt men nog eens positief in het nieuws, en heeft de trein een leuke aankleding...
En het is nog goede reklame ook!


Verder bedoel ik met "kaal" ook wel een beetje "goedkoop". Dus in die zin bedoel ik eigenlijk hetzelfde als jou Marianne
De buitenzijde van de Desiro ML ziet er prima uit...

De autovergelijking van overweg13 is ook wel goed.

Overigens is het ook relatief:
- laat het nieuwe stel een paar jaar buiten staan en de verf blinkt niet meer.
- laat de graffitie (helaas) verschijnen
- laat de stoffen zetels wat afslijten (zie recente rijtuigen)

...en men roept ook al "aftands"

PC vergelijking:
--------------

Ik heb PC's met vergeelde kasten, maar OK hardware
reactie gebruiker: da's oud, aftands, ...
Ik heb dezelfde PC's met een flashy groen voorfrontje (maar met identieke hardware)
Reactie: "modern" ..... hmm... :wink:

Verf het klassiek stelletje opnieuw en reinig het binnenin, en ..... ????


Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trammist »

Hier in Antwerpen rijden de Hermelijnen al sinds 1999 rond, en iedereen zit liever in 'ne nieven tram' dan in een gemoderniseerde 'ouwen tram' PCC...
De meeste reizigers zien heus wel het verschil tussen een opgelapt klassiekje en een Desiro.
Moderniseringen van oud materieel maken de typegebonden problemen draaglijker, maar verhelpen ze niet.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door vasonline »

Trammist schreef:Hier in Antwerpen rijden de Hermelijnen al sinds 1999 rond, en iedereen zit liever in 'ne nieven tram' dan in een gemoderniseerde 'ouwen tram' PCC...
De meeste reizigers zien heus wel het verschil tussen een opgelapt klassiekje en een Desiro.
Moderniseringen van oud materieel maken de typegebonden problemen draaglijker, maar verhelpen ze niet.
Dag Trammist,

Je hebt idd gelijk met te stellen: opgelapt materiaal =/ nieuw materiaal.
Nu bij de gerenoveerde klassieke stellen zijn er toch veel mensen die denken dat ze echt nieuw zijn :lol:
Nu ga ik niet ver offtopic willen gaan, maar in Antwerpen zie ik dat de grote handicap (jij weet dat beter dan ik) ,
het te weing aan zitplaatsen is in een PCC... (misschien nog meer dan de hoge opstap?)

Groetjes,

S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trammist »

vasonline schreef: Nu bij de gerenoveerde klassieke stellen zijn er toch veel mensen die denken dat ze echt nieuw zijn :lol:
Ik kan geloven dat mensen die (bijna) nooit de trein nemen dat kunnen geloven, maar ik denk toch dat de meeste mensen wel beseffen dat ze ouder zijn dan pakweg de MS96. Struktureel is er dan ook weinig verschil met een gewoon klassiekje, maar de frisse kleuren zowel binnen als buiten, en de betere verlichting maken het voor de meeste reizigers aangenamer dan de duisternis in de rode klassiekjes...
vasonline schreef:Nu ga ik niet ver offtopic willen gaan, maar in Antwerpen zie ik dat de grote handicap (jij weet dat beter dan ik) ,
het te weinig aan zitplaatsen is in een PCC... (misschien nog meer dan de hoge opstap?)
De hoge opstappen zijn wel degelijk het voornaamste probleem, vooral in dit kinderwagentijdperk, waarin iedereen het evident vindt om met kolossale buggy's in het spitsuur te reizen... De vernieuwde deuren zonder middenstijl heeft het instappen echter grondig vergemakkelijkt.

En dat "tekort aan zitplaatsen"... Ik zou zeggen, eerder een tekort aan ruimte tout court. Zitplaatsen nemen veel schaarse ruimte in beslag. Eén zitplaats is 3 staanplaatsen minder. Men mag van mij zelfs en beetje besparen op zitplaatsen. Ter hoogte van de 3 deuren zou er een zetel weg moeten. Capaciteit gaat boven comfort. Het kan niet de bedoeling zijn dat er ong. 25 reizigers kunnen zitten terwijl er meer dan 70 reizigers tegen elkaar geperst staan, hetgeen vaak het geval is op spitsritten met enkele PCC's.
Plaats reactie