NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Molenbruch Y. »

Of dat een geluk is, valt nog af te wachten. Ik laat het toeval gewoon beslissen wanneer ik er voor het eerst gebruik van maak. Maar het is lang geleden (van de breaks) dat ik nog eens een echt aangenaam gevoel heb gehad in nieuw materieel.
Dag,

Ik heb begin maart het toeval een beetje geholpen door een ritje met CR 2161 mee te pikken tussen Jette en Denderleeuw. Op voorhand verwachtte ik er eerlijk gezegd niet zo veel van, maar achteraf was ik eigenlijk aangenaam verrast. Dit is nog een fragment uit mijn verslagje van toen:

En dan naderen we het hoogtepunt van deze rondrit: een eerste kennismaking met de nagelnieuwe Desiro 08005, die nu reeds in de reguliere reizigersdienst wordt ingezet om de opleiding van de bestuurders te vervlotten. Concreet gaat het heel de maand maart om de ritten 2180, 2161, 2184 en 2165, zij het enkel op donderdag en vrijdag. Er is in de voorbije jaren al heel wat inkt gevloeid over deze stelletjes, die weldra ons spoorwegennet zullen veroveren en voor een groot deel van de stoptreindiensten zullen instaan. En het mag gezegd: mijn eerste indruk is verrassend positief. Het stel accelereert merkelijk beter dan eender welk ander materieeltype, maar rijdt tegelijk ook zodanig zacht dat je de beweging over het spoor amper waarneemt en dat de stilte frappant is. Er zijn nog een aantal andere opvallende comfortverbeteringen, gaande van de lage instap tot de verstelbare kapstokhaakjes. De displays blijken voorlopig wel nog buiten werking. Het ontbreken van binnendeuren werd vaak bekritiseerd, maar stoort (althans bij de huidige temperaturen) niet. Integendeel, het veroorzaakt geen geluidshinder en geeft een bijzonder aangename, ruime indruk. Een ander voordeel is dat de deuren sneller sluiten, hetgeen de stilstandtijd ietwat verkort. De cijfers liegen er niet om, want deze CR 2161 (Jette 11:58 – Denderleeuw 12:24) maakt op dit korte traject moeiteloos vier van de vijf minuten vertraging goed. Kortom: een mix van een degelijk comfort en een vlotte exploitatiemogelijkheid maakt deze stellen tot een erg aangename belevenis, wanneer ze althans worden ingezet op een verbinding waarvoor ze geschikt zijn. Reizen over lange afstand vallen daar duidelijk niet onder. Ook eerste klas biedt hier, zelfs voor wie niet aan claustrofobie lijdt, eigenlijk geen enkele meerwaarde.

Toegegeven: de figuurlijke "warmte" waarover je spreekt, zal je hierin misschien onvoldoende vinden.

Het valt me trouwens op dat je als laatste positieve kennismaking naar de breaks verwijst en niet naar de AM 96-stellen. Daarin ervaar ik alleszins niet diezelfde kaalte en fragiliteit als in de AR 41, integendeel.

Groeten,
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Glodenox »

Ik heb ondertussen ook al enkele malen op een Desiro gezeten en ben er ook vrij positief over. Meestal is dit L-trein 6365 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal.
Twee keer werkte ook de automatische stationsomroeping en alle schermen die er binnen waren. Over het algemeen was dit ook positief, enkel mocht men de pauze tussen "De volgende halte is" en de naam van het station redelijk wat inperken. Nu is het 5 seconden ofzo, wat heel onnatuurlijk klinkt. Daarnaast is de informatie op de LCD schermen nogal pover. Je kan er slechts een lijst zien van de (ik denk) 6 volgende stations, het treinnummer en de tijd. Mooier had geweest dat je daar ook de overstappen kon zien van de treinen in het volgend station, waardoor je tijd zou kunnen winnen als je gehaast bent om een aansluiting te halen.
Ook moet die deurknop nog altijd beter afgesteld worden. Zelfs de treinbegeleiders moeten vrij lang blijven drukken op de knop eer die deuren echt open willen gaan.

Maar voor de rest is het inderdaad zeer stil in de trein, trekt die sneller op dan de meeste andere treinen die ik al heb gebruikt en is het comfort in orde. Over het algemeen mogen ze van mijn part die treinen nu al overal als stoptrein laten rijden :) Het is sowieso een grote verbetering.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

vandaag werd er op aalst -etterbeek continu met desiro's gereden ik heb al de de 08001 en 08007 zien rijden het derde stel heb ik ook al gezien maar de nummer niet gelezen het gaat hier ineens rap :)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

08508 staat ondertussen overigens ook reeds ten dienste van de reiziger.
Taurus

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Taurus »

Op de open dag van het Siemens testcentrum te Wegberg-Wildenrath op 1 juli jl. werd een Desiro ML ingezet (stel 08521) voor gratis ritten over de buitenring. In het programma van de open dag stond "Desiro Brüssel". Dat was gelijk mijn eerste kennismaking met deze treinstellen. Ik vond het een keurig treinstel. Mooi open van binnen, net als bij onze SLT en tijdens het rijden waren de stellen erg rustig van binnen. Ik vond de stoelen beter zitten dan die van onze SLT maar die grijze bekleding had wel wat kleurrijker gemogen. Naar mijn mening heeft de NMBS met de Desiro ML een uitstekend product aangeschaft :)
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Glodenox schreef:Twee keer werkte ook de automatische stationsomroeping en alle schermen die er binnen waren. Over het algemeen was dit ook positief, enkel mocht men de pauze tussen "De volgende halte is" en de naam van het station redelijk wat inperken. Nu is het 5 seconden ofzo, wat heel onnatuurlijk klinkt. Daarnaast is de informatie op de LCD schermen nogal pover. Je kan er slechts een lijst zien van de (ik denk) 6 volgende stations, het treinnummer en de tijd. Mooier had geweest dat je daar ook de overstappen kon zien van de treinen in het volgend station, waardoor je tijd zou kunnen winnen als je gehaast bent om een aansluiting te halen.
Zal in de toekomst zeker nog mogelijk zijn zonder veel moeite. Het is al bijzonder dat er én lichtkranten én schermen gebruikt worden.
Nu nog de SIV in het ander materieel op orde krijgen :twisted: ...
Rétro

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Rétro »

Glodenox schreef:Maar voor de rest is het inderdaad zeer stil in de trein, trekt die sneller op dan de meeste andere treinen die ik al heb gebruikt en is het comfort in orde. Over het algemeen mogen ze van mijn part die treinen nu al overal als stoptrein laten rijden :) Het is sowieso een grote verbetering.
Ik hoop voor de spoorwegliefhebber toch van niet.... er is tegenwoordig zowiso al genoeg eenheidsworst te zien hier op de rails :roll: .
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Nils »

Rétro schreef:
Glodenox schreef:Maar voor de rest is het inderdaad zeer stil in de trein, trekt die sneller op dan de meeste andere treinen die ik al heb gebruikt en is het comfort in orde. Over het algemeen mogen ze van mijn part die treinen nu al overal als stoptrein laten rijden :) Het is sowieso een grote verbetering.
Ik hoop voor de spoorwegliefhebber toch van niet.... er is tegenwoordig zowiso al genoeg eenheidsworst te zien hier op de rails :roll: .
Treinen rijden dan ook niet voor de liefhebbers, maar voor de reiziger...
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

vanaf volgende week zouden er 5 desiro stellen in bertrix beschikbaar moeten zijn om diensten mee uit te voeren :)
Rétro

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Rétro »

Het Groot Belgisch Treinen Forum (forum voor treinenthousiasten). Ik dacht even dat ik verkeerd zat :wink:.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

En daar zijn er van alle slag bij. Materieelfetisjisten, spotters en fotografen, mensen die graag met de trein reizen, geïnteresseerden in het systeem erachter, werknemers...
De rode klassiekjes vind ik lekker nostalgisch, maar met de nieuwe Desiro zullen reizigers die elke dag de trein nemen, wellicht tevredener zijn, net zoals het personeel, de (hobby-)dienstregelingsmakers, etc.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

hle2127 schreef:vanaf volgende week zouden er 5 desiro stellen in bertrix beschikbaar moeten zijn om diensten mee uit te voeren :)
Kan zeker. Er zijn momenteel reeds 7 bispanningsstellen geleverd. Meer bepaald 08501, 08504, 08505, 08508, 08511, 08512 en 08513 (als ik me niet vergis).

Edit onderlijnd. Ik had me dus vergist.
Laatst gewijzigd door nahoj op 13 jul 2012, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

dan is het wellicht 1tje op reserve bestuurder van arlon wist me dat te vertellen ben benieuwd :)
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

nahoj schreef:
hle2127 schreef:vanaf volgende week zouden er 5 desiro stellen in bertrix beschikbaar moeten zijn om diensten mee uit te voeren :)
Kan zeker. Er zijn momenteel reeds 6 bispanningsstellen geleverd. Meer bepaald 08501, 08504, 08505, 08508, 08512 en 08513 (als ik me niet vergis).
Daar zullen ze echt op hun plaats zijn, er wordt een eind gemaakt aan dieselritten onder draad en de 41s komen vrij om elders ingezet te worden
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

groentje schreef: De rode klassiekjes vind ik lekker nostalgisch, maar met de nieuwe Desiro zullen reizigers die elke dag de trein nemen, wellicht tevredener zijn, net zoals het personeel, de (hobby-)dienstregelingsmakers, etc.
De eersteklassereizigers gaan er ten opzichte van de klassiekjes wel wat op achteruit wat de zetels betreft...

Heb nog niet met een Desiro kunnen meerijden, zal meer bevindingen geven eens dat wel gebeurd is.
Plaats reactie