NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

8 betwijfel ik ten zeerste, aangezien elke desiro 3 rijtuigen heeft en de vermenigvuldigingstafel van 3 geeft nooit een 8 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

En de 08067 is nu ook in dienst, ik zag 'm net op de IC-I 2031 samen met de 08066. Dat schiet aardig op...!! :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Terminus »

ErbeDerp schreef:Ik neem sinds vorig jaar elke dag om 7u40 de lijn Dendermonde-Leuven (in Londerzeel) en raar genoeg kregen we al 3 dagen op rij een Desiro van ongeveer 8 wagons (heb nog niet te goei kunnen tellen) Ik weet niet of dit definitief zou zijn maar het is wel heel wat handiger dan die reeks 21 van amper 6 wagons waar je telkens naar een plaats moest zoeken...
Het gaat wel degelijk om 2 Desiro's (6 rijtuigen) en dat is inderdaad sinds vorige week de nieuwe voorziene samenstelling.
ErbeDerp

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ErbeDerp »

Het gaat wel degelijk om 2 Desiro's (6 rijtuigen) en dat is inderdaad sinds vorige week de nieuwe voorziene samenstelling.
Wist niet dat 3 rijtuigen de maximum was, bedankt voor de toelichting.

Wat ik niet echt begrijp is dat elke Desiro die ik zie aankomen/vertrekken/passeren etc... wel degelijk zonder dak rijden... Het is begrijpelijk dat dat gedaan wordt om makkelijker en sneller te controleren, of te sleutelen, maar ik vraag me af of de apparatuur dan wel 100% waterdicht is/ bestand tegen vrieskou, want ook in de winter latren ze de bovankant bloot ;s
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

ErbeDerp schreef:Wat ik niet echt begrijp is dat elke Desiro die ik zie aankomen/vertrekken/passeren etc... wel degelijk zonder dak rijden... Het is begrijpelijk dat dat gedaan wordt om makkelijker en sneller te controleren, of te sleutelen, maar ik vraag me af of de apparatuur dan wel 100% waterdicht is/ bestand tegen vrieskou, want ook in de winter latren ze de bovankant bloot ;s
Als je bedoelt "zonder afwerking aan de bovenkant" dan is dat correct. Bij veel modern stoptreinmaterieel is veel apparatuur op het dak geplaatst, zodat de trein zo gelijksvloers en open mogelijk kan zijn: dit komt toegankelijkheid en sociale veiligheid ten goede (zegt men). De apparatuur die op het dak staat is voorzien van behuizingen die bestend is tegen de elementen, het kan geen kwaad om ze hier te hebben staan.

Bijkomend voordeel is dat er bovenop volop van de rijwind geprofiteerd kan worden, wat de koeling van die elektronica ten goede komt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

ErbeDerp schreef:
Het gaat wel degelijk om 2 Desiro's (6 rijtuigen) en dat is inderdaad sinds vorige week de nieuwe voorziene samenstelling.
Wist niet dat 3 rijtuigen de maximum was, bedankt voor de toelichting.

Wat ik niet echt begrijp is dat elke Desiro die ik zie aankomen/vertrekken/passeren etc... wel degelijk zonder dak rijden... Het is begrijpelijk dat dat gedaan wordt om makkelijker en sneller te controleren, of te sleutelen, maar ik vraag me af of de apparatuur dan wel 100% waterdicht is/ bestand tegen vrieskou, want ook in de winter latren ze de bovankant bloot ;s
Vroeger hing het aan de onderkant bloot. Dan lijkt dit me wel beter.
ErbeDerp

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ErbeDerp »

Tja, we moeten toch niet ontkennen dat het er zo heel onafgewerkt uitziet ;s Maar dat is uiteindelijk niet priorieteit bij nmbs :p
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vanavond zag ik omstreeks 17u46 2 Desiro's op lijn 53 in Wilsele en ze reden richting Mechelen.Weet er soms iemand welk treinnummer dit is?

Alvast bedankt

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Lukas schreef:Hoi,

Vanavond zag ik omstreeks 17u46 2 Desiro's op lijn 53 in Wilsele en ze reden richting Mechelen.Weet er soms iemand welk treinnummer dit is?

Alvast bedankt

Lukas
Misschien P8397?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Lukas schreef:Hoi,

Vanavond zag ik omstreeks 17u46 2 Desiro's op lijn 53 in Wilsele en ze reden richting Mechelen.Weet er soms iemand welk treinnummer dit is?

Alvast bedankt

Lukas
Ik zat op die trein, P8397. De enige reguliere trein die de ETCS op L53 gebruikt momenteel (samen met de tegentrein 's morgens natuurlijk).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

De motoren hangen ook boven omdat ze dan minder bevriezen in de winter.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Retard schreef:De motoren hangen ook boven omdat ze dan minder bevriezen in de winter.
motoren? die zitten gewoon in de draaistellen hoor.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door poyaud »

De 08099 en 08100 stonden gisteren in Brugge.
Afbeelding
treop

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door treop »

hoe komt het dat ik er al zien rijden heb met het nr 085xx?

mvg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De 085xx zijn de tweespanningsversies. Beide worden gelijktijdig gemaakt. 90 stellen reeks 085xx de rest is monospanning en begint bij 08001
Plaats reactie