NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Waarschijnlijk even naar Vorst rijtuigen en terug zoals de andere samenstellingen op deze verbinding ook doen.
Rob

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Rob »

Maandag 21/10 was desiro-hoogdag: ik reisde ermee van Heverlee naar Ottignies, van Dinant naar Bertrix, van Bertrix naar Florenville en van Ottignies naar Heverlee. Ook had ik het geluk om een gerenoveerde break te hebben van Ottignies naar Dinant, en een M6 van Marbehan naar Ottignies. Een feest voor mijn meereizende fiets.

Ik ben dus een desiro-fan. Alleen jammer dat de toiletten zo onbetrouwbaar zijn. Het gevecht van de TBG met het alarmsignaal op de desiro van Dinant naar Bertrix was komisch om te zien. Blijkbaar spoelde het toilet niet meer door, maar gingen toch meerdere (mannelijke) passagiers hun patatjes afgieten. Nochtans lichtte het wc-pictogram rood op en kon de deur niet meer op slot. De TBG heeft dan maar de deur vergrendeld met zijn sleutel omdat hij er, nochtans met de papieren gebruiksaanwijzing in de hand, niet in slaagde het alarmsignaal te doen zwijgen en het toilet te laten doorspoelen.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vandaag zag ik voor het eerst Desiro 08083 in Leuven.Spijtig genoeg was dit stel al bekladderd met graffiti Ook maakte ik een retourtje Leuven - Brussel met de volgende stellen: 08073 en 08078.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Al 17 nieuwe stellen afgenomen deze maand.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Accelerat »

Ik reis geregeld Antwerpen-Brussel(-Charleroi) en ben die Desiro's echt kotsbeu. Wat is er in vredesnaam gebeurt met de M6-treinen? Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity. :x
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Accelerat schreef:Ik reis geregeld Antwerpen-Brussel(-Charleroi) en ben die Desiro's echt kotsbeu. Wat is er in vredesnaam gebeurt met de M6-treinen? Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity. :x
Tiens... nochtans zie ik méér dan genoeg M6ssen hier voorbij bollen op weekdagen.

Tegenwoordig is de regeling meestal:

Tijdens de week:
L/IR-b: Desiro, behalve 's avonds wanneer de IR-b door IR-d wordt vervangen, die dan weer door MS-80 gereden worden
IR-d: MS-80 (dacht ik toch)
IR-i: MS-96 of HLE-18/27 + M6
IR-n: het merendeel HLE-21 + M5, voor de rest MS-86 of Desiro
IC-B: HLE-28 + ICR
IC-I: de meest bonte mix: MS-75 of Desiro of HLE-18/27 + M6
IC-N: HLE-18/27 + M6, behalve wanneer het MS-66/70TH/73/73CR of MS-75 is.

Tijdens het weekend echter, zijn er tegenwoordig geen M6ssen meer tussen Antwerpen en Brussel, dan is het allemaal Desiro op de IC-I, en MS-86 of MS-96 op de IR-n...
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Trein30 schreef:
Accelerat schreef:Ik reis geregeld Antwerpen-Brussel(-Charleroi) en ben die Desiro's echt kotsbeu. Wat is er in vredesnaam gebeurt met de M6-treinen? Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity. :x
Tiens... nochtans zie ik méér dan genoeg M6ssen hier voorbij bollen op weekdagen.

Tegenwoordig is de regeling meestal:

Tijdens de week:
L/IR-b: Desiro, behalve 's avonds wanneer de IR-b door IR-d wordt vervangen, die dan weer door MS-80 gereden worden
IR-d: MS-80 (dacht ik toch)
IR-i: MS-96 of HLE-18/27 + M6
IR-n: het merendeel HLE-21 + M5, voor de rest MS-86 of Desiro
IC-B: HLE-28 + ICR
IC-I: de meest bonte mix: MS-75 of Desiro of HLE-18/27 + M6
IC-N: HLE-18/27 + M6, behalve wanneer het MS-66/70TH/73/73CR of MS-75 is.

Tijdens het weekend echter, zijn er tegenwoordig geen M6ssen meer tussen Antwerpen en Brussel, dan is het allemaal Desiro op de IC-I, en MS-86 of MS-96 op de IR-n...
Ze moeten de Desiro's van de IC-verbindingen halen, er is voldoende materiaal mogelijk voor de IC maar geen Desiro.

Is het mogelijk dat LLN-Binche met Desiro zal zijn ipv. 18+M6+18?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

Accelerat schreef:Ik reis geregeld Antwerpen-Brussel(-Charleroi) en ben die Desiro's echt kotsbeu. Wat is er in vredesnaam gebeurt met de M6-treinen? Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity. :x
Volgens mij eerder een gevolg van het verdwijnen van een groot deel van de klassiekjes. Er zijn niet onmiddellijk M6'en beschikbaar om dat over te nemen, en tot de nieuwe dienstregeling kon het sowieso niet voor sommige treinen omdat ze dan op hun beurt weer aan de beurtregelingen van het personeel moeten zitten (niet elke treinbestuurder kan ermee rijden). Dus laten we nog even afwachten wat de nieuwe dienstregeling in december met zich gaat brengen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Ik begrijp accelerat zijn frustratie . Tot juni 2013 was de 2015 ook altijd met M6en nu 3 desiro's . Dus in plaats van die trein te nemen ga ik maar over de luchthaven naar Antwerpen-Centraal . Ik ben wel iets langer onderweg maar ik heb wel vééél meer comfort :)
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Accelerat schreef: Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity. :x

volledig mee eens.

ik begrijp trouwens niet wie er bij NMBS op het idee gekomen is om 305 motorstellen van dit type te bestellen.

men had veel beter slechts 150 motorstellen van dit type besteld, en 150 andere motorstellen (dubbeldek, of enkeldek met I11 interieur)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

carlos schreef:
Accelerat schreef: Desiro's zijn prima stoptreinen, maar verschrikkelijk als InterCity. :x

volledig mee eens.

ik begrijp trouwens niet wie er bij NMBS op het idee gekomen is om 305 motorstellen van dit type te bestellen.

men had veel beter slechts 150 motorstellen van dit type besteld, en 150 andere motorstellen (dubbeldek, of enkeldek met I11 interieur)
Waarom zo weinig? Nu zullen het er gewoon 300 van elk worden.
Alleen zit je dan tijdelijk met een wanverhouding.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Er zijn nog veel stoptreindiensten die door Desiro kunnen worden uitgevoerd in de plaats van MS96, Break of (gemoderniseerde) klassiekjes. Daarvoor zijn ze gemaakt, maar inderdaad, haal die van IC-verbindingen.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ronny »

groentje schreef:Er zijn nog veel stoptreindiensten die door Desiro kunnen worden uitgevoerd in de plaats van MS96, Break of (gemoderniseerde) klassiekjes. Daarvoor zijn ze gemaakt, maar inderdaad, haal die van IC-verbindingen.
Antwerpen-Brussel is toch maar 1/2 uurtje, en desiro's waren toch bestemd voor reizigers die maar 1/2 uur in de trein moesten zitten tot Brussel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Daar gaat het niet om. Als je een IC neemt, verwacht je een volwaardige trein, gen metro. Je betaalt bijvoorbeeld al snel enkele euro's meer als je in eerste klas reist; dan mag je ook iets extra krijgen. Dat is bij de desiro niet het geval.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ronny »

overweg13 schreef:Daar gaat het niet om. Als je een IC neemt, verwacht je een volwaardige trein, gen metro. Je betaalt bijvoorbeeld al snel enkele euro's meer als je in eerste klas reist; dan mag je ook iets extra krijgen. Dat is bij de desiro niet het geval.
Als je alleen een L-trein (desiro) kunt nemen in je stopplaats heb je die mogelijkheid ook niet als eerste klas reiziger. Waarom moet een reiziger die in een druk station de trein neemt voor 30 minuten meer comfort krijgen dan een reiziger die in een klein station de trein neemt voor 30 minuten?
Plaats reactie