NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

rdv schreef:Op sommige dagen zit ik 3u in een Misero (Gent - Denderleeuw - Jette). Vroeger was dat (in MS96 of klassiekjes) nuttige werktijd, maar in de Desiro's heb ik een voetbankje nodig om op mijn laptop te kunnen werken. Ik gebruik daar mijn fietshelm voor, maar als ik die eens vergeet, kom ik helemaal verkrampt uit de MS08.
Kun je daar eens een foto van (laten) trekken? Hoe kan een laptop nu op een ronde fietshelm rusten?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Retard schreef:
rdv schreef:Op sommige dagen zit ik 3u in een Misero (Gent - Denderleeuw - Jette). Vroeger was dat (in MS96 of klassiekjes) nuttige werktijd, maar in de Desiro's heb ik een voetbankje nodig om op mijn laptop te kunnen werken. Ik gebruik daar mijn fietshelm voor, maar als ik die eens vergeet, kom ik helemaal verkrampt uit de MS08.
Kun je daar eens een foto van (laten) trekken? Hoe kan een laptop nu op een ronde fietshelm rusten?
Gokje: de bolle kant van de helm zit onderaan (tussen of op de benen, eventueel ook tegen de stoel ervoor geklemd) en de laptop ligt dan op de andere kant?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bibke »

Of.... helm op de grond en voeten er op. Laptop op de knieën.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

Bibke schreef:Of.... helm op de grond en voeten er op. Laptop op de knieën.
inderdaad, Bibke heeft het juist. :lol:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke »

Het aantal vertragingen is afgelopen maand nog verslechterd tov vorige jaren. Wat mij eigenlijk enorm verbaasd. Normaal zou het andersom moeten zijn, minder vertragingen want er rijdt al heel wat nieuw materieel op de belgische sporen. 120 nieuwe loks en al groot deel desiro's. Dus hoe komt ? Vallen de desiro's en loks 18 meer in pannen misschien dan hun voorgangers?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Die vertragingen hebben zelden iets te maken met technische problemen hoor. Ik ben zelf nog nooit stilgevallen met een desiro of een HLE18.
Deze ochtend deed ik trein 479 en was over heel de lijn stipt behalve van Brussel noord naar Brussel Zuid kreeg ik een cadeau van 7 minuten. Gevolg is dat de trein in de statistieken staat als te laat op eindbestemming. In Brussel Noord kon ik voorrang verleden aan 1 andere trein die ook over spoor vier van de NZV ging. De zandlopervorm van de NZV is echt een dagelijkse kwelling die zijn gevolgvertraging heeft over heel het land. 1 trein kan daar vertraging veroorzaken aan wel tien of meer treinen. Die op hun beurt ook weer vertraging geven aan andere treinen. Onze dienstregeling is gewoon te broos. Heel het spoorboekje is zo degelijk als een set domino's op een rij. Geef ze een kleine tik en heel de zaak gaat omver.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Die vertragingen hebben zelden iets te maken met technische problemen hoor. Ik ben zelf nog nooit stilgevallen met een desiro of een HLE18.
Deze ochtend deed ik trein 479 en was over heel de lijn stipt behalve van Brussel noord naar Brussel Zuid kreeg ik een cadeau van 7 minuten. Gevolg is dat de trein in de statistieken staat als te laat op eindbestemming. In Brussel Noord kon ik voorrang verleden aan 1 andere trein die ook over spoor vier van de NZV ging. De zandlopervorm van de NZV is echt een dagelijkse kwelling die zijn gevolgvertraging heeft over heel het land. 1 trein kan daar vertraging veroorzaken aan wel tien of meer treinen. Die op hun beurt ook weer vertraging geven aan andere treinen. Onze dienstregeling is gewoon te broos. Heel het spoorboekje is zo degelijk als een set domino's op een rij. Geef ze een kleine tik en heel de zaak gaat omver.
Maar problemen met het treinmateriaal vormen wel regelmatig de eerste dominosteen die omgaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Ja maar dan durf je zoals deze week ook grote fouten zien. 3327 had gisteren 14 min bij aankomst te Brussel zuid, railtime vermeld onder meer als oorzaak dat het uit vorige rit kwam, die is er ondertussen afgehaald (al een geluk) want die vorige rit was stipt. Er zijn volgens mij gewoon te veel snijdende rijpaden. Een vergissing en twee treinen zitten ineens in de omgekeerde volgorde achter elkaar zoals ik maandag voorhad. Een stoptrein voor een IR trein waarbij je die IR trein eerst zes min laat wachten op die stoptrein voor te laten.
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Steven schreef: Er zijn volgens mij gewoon te veel snijdende rijpaden.
niet enkel te veel snijdende rijpaden, maar ook te weinig alternatieve plaatsen waar die rijpaden kunnen snijden.

neem nu de lijn 36/36N

Een regelmatig weerkerend probleem: ic 1529 (naar Blankenberge) vertrekt op tijd (7u57) in Leuven maar door de keuze van het rijpad & het verkeer heeft deze trein reeds voor hij Herent passeert meer dan 5 minuten vertraging.

het scenario is als volgt:
ic1529 vertrekt op spoor 6 en rijdt op gezapig tempo over lijn 36 (tegenspoor!) tot aan de vaart.
Daar staat L-trein 3779 op het normale spoor van L36 (hij moets wachten voor P trein 7307 komende van Aarschot)
Als je geluk hebt kan de ic tegen gezapig tempo doorrijden, maar soms moet ook deze nog halt houden aan de vaart.

Hoe kan je dit oplossen?
door extra wissels te steken tussen het tunneltje en station Herent in combinatie met een stukje 5de spoor (verbinding tussen L36n processie weg en L36 tot net na de hiervoor vermelde te plaatsen wissels) Zodat L3779 vanop spoor b via lijn36N (en het nieuwe stukje spoor) naar L36 in Herent kan rijden.

ja dat is een grote kost, maar steeds weerkerende vertragingen hebben een veel grotere kost !


verder
op lijn 36/36N
swappen tussen beide lijnen: waarom is het steeds de snelle IC-trein die verspoord wordt (waardoor ie moet afremmen) om een tragere L-trein voorbij te gaan?
verspoor die tragere trein, die hoeft niet extra af te remmen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

carlos schreef: Hoe kan je dit oplossen?
door extra wissels te steken tussen het tunneltje en station Herent in combinatie met een stukje 5de spoor (verbinding tussen L36n processie weg en L36 tot net na de hiervoor vermelde te plaatsen wissels) Zodat L3779 vanop spoor b via lijn36N (en het nieuwe stukje spoor) naar L36 in Herent kan rijden.
Of nog een betere oplossing: zorg dat die treinen vlak na Leuven al op L36N geraken, zodat ze niet meer langs L36 moeten passeren. Dit vereist wel nieuwe wissels om van perrons 5-6-7 richting L36N te gaan.
Maar wet je wat? Die wissels liggen er al en worden over een paar dagen in gebruik genomen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Trouwens tussen station Herent en dat tunneltje kan je nooit wissels steken wegens het niveauverschil. Tenzij je daar graag treinen aan 10km/u ziet veranderen van spoor.
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Steven schreef:Trouwens tussen station Herent en dat tunneltje kan je nooit wissels steken wegens het niveauverschil. Tenzij je daar graag treinen aan 10km/u ziet veranderen van spoor.

hangt er van af hoeveel wissels (combinaties) je wil steken.

als je alleen in richting Brussel een wissel L36 ->L36n steekt, en richting Leuven L36n -> L36 dan is daar plaats genoeg (zo'n 650 m )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

maar jij bekijkt enkel de afstand, niet het hoogteverschil. die lijn zakt daar al een deel voor ze het tunneltje ingaat hoor. Bij de minste verschillen in hoogte krijg je wissels die zeer traag moeten bereden worden omdat ze niet in het zelfde vlak kunnen gelegd worden. Vergeet je nog het feit dat het daar al lichtjes begint te draaien waardoor sporen in verkanting liggen. Op alle plaatsen in België die ik nu ken waar wissels in bogen liggen rijden wij aan 20km/u over die wissel. Goed idee om dat op dergelijke plaats te doen, wetende dat de wissels aan de andere kant van het perron er zijn van 120 km/u.
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Steven schreef:maar jij bekijkt enkel de afstand, niet het hoogteverschil. die lijn zakt daar al een deel voor ze het tunneltje ingaat hoor. Bij de minste verschillen in hoogte krijg je wissels die zeer traag moeten bereden worden omdat ze niet in het zelfde vlak kunnen gelegd worden. Vergeet je nog het feit dat het daar al lichtjes begint te draaien waardoor sporen in verkanting liggen. Op alle plaatsen in België die ik nu ken waar wissels in bogen liggen rijden wij aan 20km/u over die wissel. Goed idee om dat op dergelijke plaats te doen, wetende dat de wissels aan de andere kant van het perron er zijn van 120 km/u.
totale afstand tussen perron en tunnel is zo'n 1300 m, waarvan zo'n 600 m op gelijke hoogte

die wissels aan de andere kant van de perrons in Herent zijn mss wel geschikt voor 120, maar de p-treinen 730x rijden doorgaans het ganse traject tussen de vaart en die wissels merkelijk trager dan 120 km/u
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Je negeert het feit dat ik het nog heb over die verkanting, je wil daar echt geen wissels steken van max 20 km/u. Bijkomend negeer je ook Shrek zijn opmerking dat ze te Leuven nieuwe wissels gestoken hebben om het probleem aan te pakken.
Plaats reactie