NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Mechanik schreef:
nahoj schreef: En Steven, dat jij persoonlijk nog geen problemen hebt gehad, is statistisch geen voldoende steekproef. Hoewel er veel over geklaagd wordt, en ze inderdaad steeds beter kunnen, zijn de betroubaarheidscijfers van het materieel van die aard, dat je best lang kan meerijden zonder iets te merken. Veel mensen doen nooit zoveel km met hun auto, voor ze een nieuwe kopen.
dan ben ik TB'er 2 :-) zonder problemen tot op heden ...
Materieeloverzicht: MR 08

Aantal treinen: 66
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 58
Stiptheids percentage: 87.88%
Reistijd: 69:16

alle vertragingen waren te wijten aan "beheer van het verkeer" ....
In welk depot zit jij?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Mechanik schreef:ik zou de vergelijking treinen/auto's even in een andere vergelijking willen steken, namelijk auto/camion ...
ze hebben allebei een stuur, motor, wielen, versnellingsbak en toch zal geen "doordeweekse" autobestuurder met die camion willen/kunnen vertrekken want de VERSCHILLEN ZIJN TE GROOT .... en toch ... wat is het verschile, ze hebben allemaal een stuur, motor, wielen, versnellingsbak ...Enz. enz;

Ja, mensen die niet met treinen rijden maar er zogezegd alles van afweten zeggen heel veel zaken die in hun ogen wel juist kunnen zijn maar waar ze de bal volledig mistrappen .... soms moeten die mensen ook eens leren van wat beter NA TE DENKEN ... en niet proberen te volharden in hun EIGEN WIJSHEID!
Ja,iedereen moet efficiënt werken om zijn job te behouden en belasting te kunnen betalen. Mogen wij vragen dat zij die de belasting mogen "verbranden" ook misschien even nadenken over efficiënter werken ?

Volgens mij evolueren grote spoorweglanden naar één standaard bestuurderspaneel voor treinstellen en één voor locomotieven.
Lijkt mij ook niet slecht bij onverwachte gebeurtenissen...
Maar we zijn er nog niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Mechanik »

er is een standarisatie maar die is niet 100% ... Siemens-loc's heben allemaal ongeveer dezelfde stuurtafel, evenzo zoals Bombardier dit nu heeft, maar er zullen altijd verschillen zijn
maar die heeft weinig of niets te maken met de opleiding om het materieel te kennen.
In principe moeten autobestuurders ook hun wagen kennen, maar vraag eens aan 100 bestuurders (M/V) waar welbepaalde zekering staat, of vraag hun eens of ze weten hoe ze een koplamp moeten vervangen, of waar hun reservewiel steekt ...
je zou verschieten hoeveel mensen dit niet gaan weten en nochtans zijn ze WETTELIJK verplicht van hun wagen te kennen.
Het is zelfs zo dat je voordat je met je wagen vertrekt je de technische staat van je wagen moet controleren .... niemand doet dat maar het zou wel moeten ... en hoe kun je de technische staat van je wagen nakijken? ja inderdaad, door je HANDLEIDING te LEZEN en te LEREN .... en voor ELKE wagen is die ANDERS ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:
Mechanik schreef:
nahoj schreef: En Steven, dat jij persoonlijk nog geen problemen hebt gehad, is statistisch geen voldoende steekproef. Hoewel er veel over geklaagd wordt, en ze inderdaad steeds beter kunnen, zijn de betroubaarheidscijfers van het materieel van die aard, dat je best lang kan meerijden zonder iets te merken. Veel mensen doen nooit zoveel km met hun auto, voor ze een nieuwe kopen.
dan ben ik TB'er 2 :-) zonder problemen tot op heden ...
Materieeloverzicht: MR 08

Aantal treinen: 66
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 58
Stiptheids percentage: 87.88%
Reistijd: 69:16

alle vertragingen waren te wijten aan "beheer van het verkeer" ....
In welk depot zit jij?

Stijn, Zowel Mechanik als mezelf zitten in Brussel Zuid

Hier effe mijn cijfers wat betreft mijn stiptheid met desiro's.

Aantal treinen: 91
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 84
Stiptheids percentage: 92.31%
Aantal stops: 846
Kilometers: 2783.93

De grootste vertraging was ruim 2 u en die had niets te maken met het type dan wel met het feit dat die opgelopen is op 12 maart, de dag vol sneeuw en de brusselse stations die vol met gestrande treinen stonden.
De enige vertraging die een beetje technisch van aard was, was een mislukte koppeling te Nijvel, doch deels ook te wijten aan de boog in het spoor op plaats van de koppeling, ook andere motorstellen zijn daar soms gevoelig aan. Een automatische koppeling is niet niet altijd zaligmakend.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Horatio »

Toen ik nog in depot Aalst zat - en de eerste Desiro's begonnen te rijden op Aalst-Eigenbrakel - heb ik ook nooit een trein moeten afschaffen of vertraging gemaakt wegens een technisch defect aan een Desiro.
Ja, soms weigerde een deur eens dienst. Maar eens resetten met die schakelaar en het probleem was 9/10 opgelost.
Tom12

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tom12 »

Als ik een Desiro of T18/19 zie rijden, piekt het toch wel een heel klein beetje dat ik een HKM-bestuurder ben. Lijken mij coole machines om mee te rijden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dat is inderdaad modern materieel dat zich vlot en comfortabel laat bedienen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Wat is dan het meest voorkomend probleem van de Desiro als men een trein afschaft?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.
Bij Desiro is dit probleem echter het grootst: de snelheid van instroom van nieuw materieel ligt het hoogst, de spreiding op het net ligt hoger dan HLE 18, en de hoeveelheid personeel is het grootst (treinbestuurders èn treinbegeleiders, en grotere verspreiding over bundels en onderhoudsposten/-werkplaatsen).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
Steven schreef:

Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.

Steven, die problemen van opleiding zouden voor een heel groot gedeelte vermeden kunnen worden als men bij het opstellen van het lastenboek een duidelijke beschrijving van de gewenste "cockpit" zou maken, zodat de verschillen tussen opeenvolgende aankopen veel kleiner zou zijn. Het komt mij zeer vreemd over dat NMBS bij Siemens HLE18 koopt, en de aankoop daarna zijn het Siemens desiro's en de treinbestuurders die een opleiding HLE18 gekregen hebben zijn niet instaat om met die desiro te rijden.

Je rijdt vandaag met een auto, en volgend jaar koop je een nieuwe, dan je moet toch ook geen nieuwe rijcursus gaan volgen. de basis functies zijn in quasi alle autos op dezelfde manier geimplementeerd.
Er wordt hier veel gratuit kritiek gegeven op wat al niet mankeert in de lastenboeken. Wie van jullie heeft die lastenboeken eigenlijk al gelezen?
Er wordt wel degelijk in detail omschreven hoe een stuurpost er moet uitzien, en het eerste prototype of een maqette wordt grondig beoordeeld.

De basisfuncties zijn dan ook behoorlijk voor de hand lliggend. Je kan er van uitgaan dat iedere treinbestuurder, op basis van de materieeltypes die hij kent, met ieder ander NMBS-tractievoertuig zou kunnen rijden, zonder een woord uitleg (of misschien één woord, hier of daar). Echter, het zal hier en daar wennen zijn aan bepaalde specifieke verschillen (dat is met auto's ook zo).
De problemen zouden echter beginnen wanneer je eenvoudige, of minder eenvoudige depannages moet uitvoeren. Die kàn je niet standardiseren (hoewel het ook maximaal geprobeerd wordt).
De mate waarin je een voertuig, dat aangeboden wordt door een constructeur, nog kan aanpassen aan je wensen, heeft onvermijdelijk ook grenzen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

dank u voor deze aanvulling nahoj
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ronny »

Lukas schreef:Hoi,

Ik rijd geregeld met de Desiro's en ik blijf het supergoed materieel vinden.Ik vind het ook erg triestig dat er zo geklaagd wordt over de Desiro's.Dan krijgen de reizigers nieuw materieel en dan is het weer niet goed.Bij ons op lijn 35 moeten wij het stellen met hopeloos verouderde Breaks.Ik hoop dan ook dat de Desiro's ZEER snel tussen Leuven en Hasselt en tussen Leuven en Antwerpen gaan rijden.

Lukas
Ik heb er vrijdag voor de eerste keer in plaats genomen voor een traject van Geraardsbergen naar Brussel Zuid. Mijn eerste indruk was dat dit familie van de Hermelijn tram is. Bij de eerste vertrekken na stilstand hoorde ik een hoge toon geluid dat nadien verminderde. Tussen Edingen en Halle voelde ik de vloer daveren op de plaats waar ik zat, dit was boven de wielen. Ik vermoed dat dit door de staat van de sporen op dit traject komt. Persoonlijk miste ik ook een voetensteun om goed op de stoel te kunnen zitten. Positief is het geluidsniveau voor het omroepen van de haltes, in een break is dit veel te luid.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door jotie »

Lukas schreef:Ik rijd geregeld met de Desiro's en ik blijf het supergoed materieel vinden.
Als TB heb jij per definitie een andere beleving van een treinstel dan een reiziger. Ik kan alleen iets meegeven vanuit dat laatste standpunt. En dan moet ik je, rekening houdend met mijn beperkte technische kennis, gelijk geven wanneer het gaat over de rij-eigenschappen van de Desiro. Ik ervaar die stellen als zeer prettig over de sporen glijdende toestellen, die comfortabel en snel optrekken en zeker in mijn beleving geen bron van vertraging zijn.

De geluiden over problemen met de Desiro die tot afschaffingen of vertragingen leiden, kan ik vanuit mijn reiservaringen in ieder geval niet bijtreden. Met andere woorden: we lijken het geheel en al eens te zijn. Ware het niet dat...
Lukas schreef:Ik vind het ook erg triestig dat er zo geklaagd wordt over de Desiro's.Dan krijgen de reizigers nieuw materieel en dan is het weer niet goed.Bij ons op lijn 35 moeten wij het stellen met hopeloos verouderde Breaks.
Ik beken: ik heb een gloeiende rothekel aan die Desiro's. In mijn ogen het aller-, allerslechtste materieel dat de NMBS ooit heeft aangeschaft. Hoezo, zal je nu vragen, ik was toch positief over de rij-eigenschappen? Ja, maar daar stopt het ook. Meer nog, die rij-eigenschappen compenseren allerminst het absolute gebrek aan comfort van die krengen. Eender welk materieeltype scoort beter. Geef me de keuze tussen een Desiro en een MW42 en ik kies zonder nadenken voor de laatste. Geef me de keuze tussen een Desiro en een Sprinter, en twee seconden later zit ik in de Sprinter.

De inrichting van de Desiro deugt gewoon niet. Te krappe zitplaatsen, geen ruimte voor bagage en plooifietsen, de toegang tot het WC die totaal verkeerd is aangepakt, de deuren die te traag opengaan, de stoelen die te hard zijn, etc. Het ergste van al, en dat formuleer ik vanuit een particuliere omstandigheid, is het totale gebrek aan enige compartimentering. Je kan nergens in die trein plaatsnemen zonder alle geluiden van medereizigers en de toestellen en kinderen die ze meedragen te moeten ondergaan. Zoals gezegd: het is zeer particulier, maar ik ben overgevoelig aan geluid, waardoor een rit van tien minuten in een volle Desiro voor mij al snel een marteling is.

Een constante geluidsdruk in een kleine ruimte maakt mij zeer prikkelbaar, waardoor ik in een Desiro vaak alle moeite heb om mezelf kalm te houden - vroeg of laat ga ik een woede-uitbarsting krijgen, en daar ben ik echt bang voor. Het klinkt misschien vreemd, maar er is geen enkel treintype dat mij zozeer in het nauw drijft. Bij andere treinen blijf ik vaak op het opstapbalkon staan, met de deuren naar de compartimenten gesloten, en dat werkt prima, maar bij een Desiro is er niet zo'n ruimte. Ik probeer het nu met oordopjes, en dat helpt wel wat, maar is geen wondermiddel. Collega's en vrienden weten perfect wanneer ik er net een rit met een Desiro heb opzitten: ik ben dan minstens een half uur volstrekt onhandelbaar, en snauw iedereen toe. Ik houd het echt geen jaren meer vol op die manier. -- Een zeer persoonlijk verhaal, maar ik wou het even kwijt om mijn afkeer t.a.v. die Desiro's in perspectief te plaatsen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

ter info jotie, Lukas is geen treinbestuurder
Dan raad ik u aan om in de duitstalige landen (en ook op nog vele andere plaatsen) geen enkele lokale stoptrein meer te nemen want wat je nu meemaakt met desiro's is in die landen al wat jaren langer actief bezig en zal enkel nog toenemen vrees ik.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

jotie schreef:Het ergste van al, en dat formuleer ik vanuit een particuliere omstandigheid, is het totale gebrek aan enige compartimentering.
Vind ik ook één van de zwakke punten: je kan op zowat elke plaats doorheen de gehele trein kijken, er is zelfs geen afscheiding tussen de rijtuigen. De Desiro past eerder in het plaatje "tram" dan in het plaatje "trein".
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie