NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

Winston schreef: Een laatste vraag waarom zijn er op lijn 42 alleen maar uit de reeks 085 hier te zien is daar misschien een reden voor of is dit inzake het door trekken van Luik naar Luxemburg stad waar reeds sprake van is (geweest)
ten zuiden van Rivage is het 25kVac, enkel voor de 085..
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

Gister (ja, donderdag :mrgreen: ) was een kennis van mij naar Aken geweest, en trof daar - tot zijn verbazing - de 2 gloednieuwe Desiro's 08582 en 08583 aan, die op eigen kracht richting België vertrokken. Volgens het personeel van de trein, die hij kort sprak, was dit een overbrenging naar Arlon, om aldaar testritten te gaan rijden in de regio.

Is de conclusie dan dat Desiro toegelaten is van- en naar Aken?
Fotolink
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

The_Knitter schreef:Gister (ja, donderdag :mrgreen: ) was een kennis van mij naar Aken geweest, en trof daar - tot zijn verbazing - de 2 gloednieuwe Desiro's 08582 en 08583 aan, die op eigen kracht richting België vertrokken. Volgens het personeel van de trein, die hij kort sprak, was dit een overbrenging naar Arlon, om aldaar testritten te gaan rijden in de regio.

Is de conclusie dan dat Desiro toegelaten is van- en naar Aken?
Fotolink
Ja, die 2 desiro's hadden op dat moment een toelating voor die rit.
Maar dat is een tijdelijke toelating, enkel voor die rit waarschijnlijk.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

Oké, duidelijk
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bibke »

Vanaf Aken, reden/rijden alle Desiro's op eigen kracht naar België.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

LHOON schreef:
Winston schreef: Een laatste vraag waarom zijn er op lijn 42 alleen maar uit de reeks 085 hier te zien is daar misschien een reden voor of is dit inzake het door trekken van Luik naar Luxemburg stad waar reeds sprake van is (geweest)
ten zuiden van Rivage is het 25kVac, enkel voor de 085..
Rijden ze nu ook al op lijn 42? :? De verbinding Liers - Luxemburg verdient toch IC-materieel! :evil:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5285
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
Rijden ze nu ook al op lijn 42? :? De verbinding Liers - Luxemburg verdient toch IC-materieel! :evil:
Alleen voor die enkele P-treinen Liers - Gouvy (wat op zich ook al erg is!). De IR's Liers-Luxemburg worden voorlopig nog met echte treinen gereden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

De desiro's zijn er gekomen ter vervanging van de klassiekjes.

Klassiekjes zijn door de NMBS voor alle mogelijke diensten ingezet geweest: IC, IR, L, P, T, .....

Derhalve is het logisch ook de desiro's overal te zien opduiken...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

Maar klassiekjes waren eigenlijk ook geschikt voor zowel IC-, IR-, L- als P-diensten. De Desiro's zijn door het ontbreken van (deftige) tafeltjes en binnendeuren en doordat het grootste deel van de zitplaatsen in coachopstelling staan en er slechts één WC per drie rijtuigen is, enkel geschikt voor L-diensten. Ze waren toch bedoeld als stoptrein?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5285
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

LHOON schreef:De desiro's zijn er gekomen ter vervanging van de klassiekjes.

Klassiekjes zijn door de NMBS voor alle mogelijke diensten ingezet geweest: IC, IR, L, P, T, .....

Derhalve is het logisch ook de desiro's overal te zien opduiken...
Dat is eigenlijk maar zo geweest tot 1984, toen je de klassieke stellen terecht als een soort standaardmaterieel kon beschouwen. Dat ze later opnieuw ingezet werden voor hoogwaardige verbindingen, had meer te maken met de toenemende nood aan materieel - gezien het stijgend aantal reizigers - en met de slijtage van de treindienst, zodat naar lapmiddelen gezocht moest worden, om toch maar zoveel mogelijk diensten te verzekeren. Zeker dat laatste zou vanaf december opgelost moeten zijn, en dus is het niet langer logisch om desiro's in te zetten op andere verbindingen dan stoptreinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Dieselfreak schreef:Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
In theorie zouden die stellen zelfs binnen X aantal jaar op lijn 2 kunnen rijden als ze die lijn met ETCS uitrusten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

loic1811 schreef:
Dieselfreak schreef:Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
In theorie zouden die stellen zelfs binnen X aantal jaar op lijn 2 kunnen rijden als ze die lijn met ETCS uitrusten :mrgreen:
maar ze zijn niet voorzien om 200 te rijden, zelfs met etcs mogen ze max 160 km/u :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Steven schreef:
loic1811 schreef:
Dieselfreak schreef:Straks doen ze de IC A nog met Desiro! :roll:
In theorie zouden die stellen zelfs binnen X aantal jaar op lijn 2 kunnen rijden als ze die lijn met ETCS uitrusten :mrgreen:
maar ze zijn niet voorzien om 200 te rijden, zelfs met etcs mogen ze max 160 km/u :mrgreen: :mrgreen:
... maar dat is vrijwel geen verschil met de M6-stammen die er nu 170 km/h rijden. Zet 4 Desiro's in op de IC-A en ik ben ervan overtuigd dat die de dienstregeling moeiteloos zal kunnen volgen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:... maar dat is vrijwel geen verschil met de M6-stammen die er nu 170 km/h rijden. Zet 4 Desiro's in op de IC-A en ik ben ervan overtuigd dat die de dienstregeling moeiteloos zal kunnen volgen.
Verschil op Luik - Leuven is ca. 1,5 minuut als ik 60 km neem waarop de maximumsnelheid kan worden gereden. Richting Oostende kan een rijtijd van ongeveer 31 minuten van Luik tot Leuven worden gehaald als je 170 rijdt; met 160 km/u wordt dus ca. 32,5 min. Dat zou dus nog wel lukken, maar met weinig buffer. In de andere richting is er meer tijd nodig, ik vermoed door de helling na Ans. Met 160 is de rijtijd dan niet meer haalbaar - maar in de rest van de dienstregeling is nog wel voldoende buffer.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie