NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Naar Luik toe verlies je vooral tijd met de spanningsluis te Leuven. Bij het omschakelen zit je op een hellend stuk. Op het moment dat je wel wat vermogen kan gebruiken heb je het niet. Hierdoor neemt het meer tijd om aan uw max snelheid te komen. Het hellend vlak Ans - Luik speelt hierin minder een rol. Het is nu eenmaal bergaf om Luik binnen te rijden.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kalimero »

Dieselfreak schreef:Maar klassiekjes waren eigenlijk ook geschikt voor zowel IC-, IR-, L- als P-diensten. De Desiro's zijn door het ontbreken van (deftige) tafeltjes en binnendeuren en doordat het grootste deel van de zitplaatsen in coachopstelling staan en er slechts één WC per drie rijtuigen is, enkel geschikt voor L-diensten. Ze waren toch bedoeld als stoptrein?
Als L-treinreiziger betaal ik evenveel per km als een IC. En 't is niet voor één of twee haltes. Meer nog, door al die stops duurt een rit eens zo lang. Een tafeltje zou voor mij ook handig zijn.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door TB_worden »

Dieselfreak schreef:Maar klassiekjes waren eigenlijk ook geschikt voor zowel IC-, IR-, L- als P-diensten. De Desiro's zijn door het ontbreken van (deftige) tafeltjes en binnendeuren en doordat het grootste deel van de zitplaatsen in coachopstelling staan en er slechts één WC per drie rijtuigen is, enkel geschikt voor L-diensten. Ze waren toch bedoeld als stoptrein?
De NMBS kampt nu dan toch ook met een materieeltekort? Ik veronderstel, eens de M7 in dienst begint te komen, dat de Desiro's stap voor stap en uiteindelijk nog uitsluitend ingezet gaan worden waarvoor ze dienen.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kalimero »

TB_worden schreef:Ik veronderstel, eens de M7 in dienst begint te komen, dat de Desiro's stap voor stap en uiteindelijk nog uitsluitend ingezet gaan worden waarvoor ze dienen.
En waarvoor dienen die dan ? Bij mijn weten is dat het GEN netwerk en niets anders.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Kalimero schreef:
TB_worden schreef:Ik veronderstel, eens de M7 in dienst begint te komen, dat de Desiro's stap voor stap en uiteindelijk nog uitsluitend ingezet gaan worden waarvoor ze dienen.
En waarvoor dienen die dan ? Bij mijn weten is dat het GEN netwerk en niets anders.
Absoluut niet, een deel van de Desiro's (95 van de 305) is zogezegd voorbehouden voor het GEN maar al de rest (210) is gewoon bedoeld voor L-treinen in het hele land. Grotendeels als vervanging van ouder materieel (rode klassiekjes, later gedeeltelijk ook gemoderniseerde klassiekjes en MS75), deels ook als extra versterking.

Waarom denk je trouwens dat van de hele bestelling ook 95 stuks besteld zijn die onder 25 kV kunnen rijden - voor het GEN kan dat alvast niet zijn. :wink:
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Kalimero »

.
Laatst gewijzigd door Kalimero op 03 okt 2014, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Beesty »

Als ze er dan ook effectief L treinen zouden mee rijden .. ipv Oostende - Antwerpen e.d. :roll:
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

Is de levering van Desiro's al bijna compleet? Gister reed ik met de 08170 mee van (volgens mij) Ottignies naar Leuven, maar gezien ik ook al een foto van de 08582 als overbrenging naar België heb gezien, zou ik haast verwachten dat de serie compleet begint te raken? Series worden toch 08001 - 08210 en 08501 - 08595?
Weet iemand hoeveel stellen er nog geleverd moeten worden, en (eventueel) hoeveel er al in dienst zijn?

Daarbij: Als straks het GEN-net gereed is, zal er dan ook weer Desiro verdwijnen uit IC-diensten zoals Antwerpen - Oostende of (Essen -) Antwerpen - Charleroi? Of heeft men dusdanig veel Desiro's, dat het bijna te verwachten is dat die IC-diensten met Desiro gereden blijven worden?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

The_Knitter schreef:Daarbij: Als straks het GEN-net gereed is, zal er dan ook weer Desiro verdwijnen uit IC-diensten zoals Antwerpen - Oostende of (Essen -) Antwerpen - Charleroi? Of heeft men dusdanig veel Desiro's, dat het bijna te verwachten is dat die IC-diensten met Desiro gereden blijven worden?
Zie ook Steve's bericht: 95 zijn voor het GEN-net, 95 kunnen onder 25kv (Brecht, Dinant-Libramont..), en de rest (115) ter vervanging van oud materieel en versterking van bestaande diensten. Wat wordt er vervangen? Klassiekjes. Waren reden die? Overal. Ik zou daar dus niet teveel verwachten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

The_Knitter schreef:Is de levering van Desiro's al bijna compleet? Gister reed ik met de 08170 mee van (volgens mij) Ottignies naar Leuven, maar gezien ik ook al een foto van de 08582 als overbrenging naar België heb gezien, zou ik haast verwachten dat de serie compleet begint te raken? Series worden toch 08001 - 08210 en 08501 - 08595?
Weet iemand hoeveel stellen er nog geleverd moeten worden, en (eventueel) hoeveel er al in dienst zijn?

Daarbij: Als straks het GEN-net gereed is, zal er dan ook weer Desiro verdwijnen uit IC-diensten zoals Antwerpen - Oostende of (Essen -) Antwerpen - Charleroi? Of heeft men dusdanig veel Desiro's, dat het bijna te verwachten is dat die IC-diensten met Desiro gereden blijven worden?
Het is allemaal koffiedik kijken; met het bestelde aantal desiro's haalt men que rijtuigbakken ongeveer het aantal klassieke stellen dat ooit tegelijk gereden heeft. Die reden ook niet alleen stopdiensten. Als men ook nog eens flink moet besparen, kan het aantal benodigde stellen voor de stoptreinen nog lager komen te liggen, omdat vooral daar gesnoeid zal worden. Het is niet denkbeeldig dat de overtallige stellen dan in IC-diensten terechtkomen, wat trouwens ook na december al het geval zal zijn. Ik vrees dus dat we nog lang met deze ondingen opgezadeld zullen zitten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

Als het juist is wat ik van nieuwe dienstregeling hoor dan zouden een aantal IC's Antwerpen-Oostende ook na december nog steeds met desiro's gereden worden, en ook de IC Antwerpen-Luchthaven-Leuven-Hasselt.

Die desiro's zouden blijkbaar gewoon erg veel kilometers moeten doen zolang ze binnen de garantieperiode vallen.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door TB_worden »

Eens de M7 in dienst begint te komen, kunnen de Desiro's uiteindelijk toch maximaal (of exclusief) ingezet worden waarvoor ze horen ingezet te worden. Oké, de M7 zal nog heel wat jaren op zich laten wachten, maar gezien de levensduur van een trein... Al vraag ik me af of het moderne materieel ook de leeftijd van het oerdegelijke klassieke materiaal zal halen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef:Eens de M7 in dienst begint te komen, kunnen de Desiro's uiteindelijk toch maximaal (of exclusief) ingezet worden waarvoor ze horen ingezet te worden. Oké, de M7 zal nog heel wat jaren op zich laten wachten, maar gezien de levensduur van een trein... Al vraag ik me af of het moderne materieel ook de leeftijd van het oerdegelijke klassieke materiaal zal halen...
Dat zal het zeker, een Desiro is immers zo gebouwd dat alle cruciale onderdelen relatief makkelijk te vervangen zijn.
Dat zal ervoor zorgen dat de onderhoudskost minder snel toeneemt dan bij de huidige verouderde treinen, waardoor ze langer economisch rendabel zullen zijn.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Eimai,

Rijd de toekomstige IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt langs lijn 35?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Lukas schreef:Hoi,

Eimai,

Rijd de toekomstige IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt langs lijn 35?

Lukas
Ja !
Dit wordt de enige verbinding Leuven-Diest als ik het goed heb :)
Plaats reactie