NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

10 seconden ook bij stilstaan? Dat is wel heel kort. Zit er een signaal lampje in zoals bij een lift? Zodra dat licht niet meer onderbroken wordt gaan de deuren automatisch dicht.

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

10 seconden zonder dat er iemand in- of uitstapt, dacht ik. Maar daarna (of zelfs tijdens het dichtgaan) kun je de deuren gewoon weer openen zolang ze niet vergrendeld zijn door de TBG. Exact hetzelfde principe bestaat al langer voor trams en metro's, bijvoorbeeld.
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ronny »

dentheo schreef:
ronny schreef: Daarstraks was er een man met een fiets met bagage op die in Booischot instapte op het moment dat de deuren dicht gingen. Hij viel op het perron. Blijkbaar zijn die deuren niet zo gevoelig.
Hoe moet ik mij dat voorstellen ? Voorwiel tussen de deur en man geschrokken ?
Ik heb de val zelf niet gezien daar ik geen zicht op de deur had. Ik heb me omgedraaid toen ik lawaai hoorde. Hij is toch nog opgestapt.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

En als je schrik hebt dat die deuren toch 'ineens' zouden dicht gaan effe op dat knopje duwen 8)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Er is een lichtsluis, en detectie van mechanische weerstand. Beide doen de deur opnieuw openen. De lichtsluis wordt inactief bij algemeen sluitingsbevel door de treinbegeleider.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door b-loc »

Vandaag reden de 08199 en 08200 testritten.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

ronny schreef:
dentheo schreef:
ronny schreef: Daarstraks was er een man met een fiets met bagage op die in Booischot instapte op het moment dat de deuren dicht gingen. Hij viel op het perron. Blijkbaar zijn die deuren niet zo gevoelig.
Hoe moet ik mij dat voorstellen ? Voorwiel tussen de deur en man geschrokken ?
Ik heb de val zelf niet gezien daar ik geen zicht op de deur had. Ik heb me omgedraaid toen ik lawaai hoorde. Hij is toch nog opgestapt.
Ik heb ook al iets dergelijk gezien. Vrouw stapt op, deuren gaan dicht, ze schrikt, trekt haar twee gevulde shoppingtassen, gaat terug achteruit op het perron staan, ondertussen reeds met gekneld met de schouders tussen de deur, trekt haar verder terug, en de hals gekneld. Ik heb de deuren geopend met de groene knop en door ze open te trekken, en pas dan zijn ze opengegaan. Ik denk dat ik het hier heb gemeld en via twitter en/of de klantendienst aan de NMBS. Nooit reactie op gekomen van de NMBS. TBG wou geen vaststelling opmaken. Herinner mij niet meer of het vertreksignaal al dan niet gegeven was, maar zelfs al is het vertreksignaal gegeven, dan nog moeten de deuren reageren om mensen die er nog opspringen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

rdv schreef:Ik heb ook al iets dergelijk gezien. Vrouw stapt op, deuren gaan dicht, ze schrikt, trekt haar twee gevulde shoppingtassen, gaat terug achteruit op het perron staan, ondertussen reeds met gekneld met de schouders tussen de deur, trekt haar verder terug, en de hals gekneld. Ik heb de deuren geopend met de groene knop en door ze open te trekken, en pas dan zijn ze opengegaan. Ik denk dat ik het hier heb gemeld en via twitter en/of de klantendienst aan de NMBS. Nooit reactie op gekomen van de NMBS. TBG wou geen vaststelling opmaken. Herinner mij niet meer of het vertreksignaal al dan niet gegeven was, maar zelfs al is het vertreksignaal gegeven, dan nog moeten de deuren reageren om mensen die er nog opspringen.
Je hebt dat hier gemeld op 4 november 2013, met reactie van mij en jou op 5 en 6 november. Volgens wat je toen schreef had de treinbegeleider wel degelijk het vertreksignaal gegeven en de sluiting van de deuren aangevat. Naar mijn inschatting hebben de deuren toen correct gereageerd. Zie de citaten hieronder.
rdv schreef: Hebben de deuren van de Desiro geen sensor zodat ze opnieuw opengaan als er iemand tussenzit?
Daarnet wou er nog iemand op de trein 08017 springen nadat de TBG de deuren gesloten had, persoon zat gekneld ts de deuren en het was pas nadat ik op de groene knop geduwd had dat de deuren zich opnieuw openden.
Als B-Technics meeleest: deur 1 van 08017.
nahoj schreef: De optische sensor dient enkel om de automatisch sluiting na 10s uit te stellen zolang er mensen in- en uitstappen. Ze wordt uitgeschakeld bij het algemeen sluiten van de deuren door de treinbegeleider. Anders zou je veel situaties veroorzaken waarbij iemand bv. zijn rugzak in de hoek gooit, en je minuten vertraging oploopt omdat je de deuren niet dicht krijgt. En bij drukke bezetting wordt het al helemaal hopeloos.

Er is eveneens een fysieke obstakeldetectie, die steeds werkzaam is. De deuren openen zich opnieuw als iemand gekneld geraakt. Die heeft in dit geval zeker gewerkt, want de groene knop is gedeactiveerd wanneer de treinbegeleider de deuren gesloten heeft. De obstakeldetectie zal pas met lichte vertraging tussengekomen zijn, tegelijk met jij die op de knop duwde (wat eigenlijk geen effect had).
rdv schreef: Dank voor de toelichting nahoj.
't ging allemaal zo snel, maar naar wat ik me herinner had de vrouw eerst al haar tas en haar romp van tussen de deur kunnen trekken. Ik zou verwachten dat die fysieke obstakeldetectie toen al zou reageren. Het zou interessant zijn beelden van het incident te kunnen bekijken als de 08017 camera's heeft.
(Beetje off-topic: meer dan één derde van de Desiro's zou zijn uitgerust met een camera, maar ik heb er nog geen enkele gezien. Nochtans neem ik - jammergenoeg - meerdere Desiro's per week. Ofwel zijn de camera's er wel maar hangt de verplichte sticker er niet).
Voor de volledigheid: het doelbewust verhinderen van het sluiten van de deuren na het vertreksignaal, is iets waarvoor je een boete kan krijgen.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Ik kan mij vaag herinneren dat destijds problemen waren bij de deuren van de Desiro. ergens gelezen dat dit op het station Antwerpen CS was dat de deuren spontaan dicht gingen. Maar dat was al een poos geleden en weet niet of dit met een dergelijk geval in verbinding staat. Er werd toen spontaan gereageerd dat de deuren sluiting van de Desiro onbetrouwbaar was

Wim
Afbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

nahoj schreef:
rdv schreef:Ik heb ook al iets dergelijk gezien. Vrouw stapt op, deuren gaan dicht, ze schrikt, trekt haar twee gevulde shoppingtassen, gaat terug achteruit op het perron staan, ondertussen reeds met gekneld met de schouders tussen de deur, trekt haar verder terug, en de hals gekneld. Ik heb de deuren geopend met de groene knop en door ze open te trekken, en pas dan zijn ze opengegaan. Ik denk dat ik het hier heb gemeld en via twitter en/of de klantendienst aan de NMBS. Nooit reactie op gekomen van de NMBS. TBG wou geen vaststelling opmaken. Herinner mij niet meer of het vertreksignaal al dan niet gegeven was, maar zelfs al is het vertreksignaal gegeven, dan nog moeten de deuren reageren om mensen die er nog opspringen.
Je hebt dat hier gemeld op 4 november 2013, met reactie van mij en jou op 5 en 6 november. Volgens wat je toen schreef had de treinbegeleider wel degelijk het vertreksignaal gegeven en de sluiting van de deuren aangevat. Naar mijn inschatting hebben de deuren toen correct gereageerd. Zie de citaten hieronder.
Dankje nahoj, ik vond het niet terug.
Mijn laatste zin van de recentste post is nogal krom, ik bedoel dat ook al is het vertreksignaal gegeven, dan nog moeten de veiligheidssystemen blijven werken. Bij een lift ga je toch ook niet de veiligheidssystemen afschakelen omdat er iemand op de knop geduwd heeft en de deuren zich sluiten. En ook al hoort het niet om op te stappen na het fluitsignaal of AVG draaien, toch moet men vermijden dat deze mensen gekneld geraken tussen de deuren.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Klassiekje »

b-loc schreef:Vandaag reden de 08199 en 08200 testritten.
De 8201 ook al zien staan in Oostende.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Ik denk toch zodra er een obstakel tussen de deuren komt waardoor de deuren niet gesloten kunnen worden dat er een signaal naar de treinbestuurder gaat en dat hij niet kan wegrijden?

Dat heb je bij iedere lift waar dan ook een signaal lampje, hou er maar iets voor en de deuren gaan weer open. Denk niet dat NMBS dit systeem niet heeft.

Volgens mij ook dat de TBG altijd kijkt of alles veilig is en dan pas de sleutel omdraait om alles op groen te zetten. En ja als je dan toch probeert binnen te komen denk ik dat de dame in kwestie behoorlijk in de fout is gegaan. Een boete denk ik zal hier op zijn plaats zijn.

Wim
Afbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Zijn dan alle Desiro's nog steeds niet afgeleverd? Dacht onderhand dat deze nu onderhand wel compleet zouden zijn? Heeft iemand foto's gemaakt van de nieuwe Desiro stammen o a in Oostende?

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Er zijn er hier een aantal die niet opletten zover ik weet heeft najoh hier gemeld dat de deuren 2 systemen hebben. Langs de ene kant de sensor onderaan en langs de andere kant een gevoelige band aan de rand van de deur. De eerste schakelt men uit bij het sluiten van de deuren om te voorkomen dat gespeel met de deuren er voor zorgt dat de trein vertraging oploopt, doch die gevoelige band in de rubbers moet actief blijven zoals ik het begreep. Deze stelt vast als er iets (vanaf een bepaalde dikte) tussen de deur zit. Je kan altijd vertrekken met eender welke trein ook als de deuren los zijn, anders zou bij de minste storing aan de deuren de trein niet meer kunnen rijden. Maar bij een desiro heeft een bestuurder wel een visueel overzicht van de trein waarop elke deur staat aangeduid. Indien er dus een probleem is weet men onmiddellijke welke deur een probleem geeft en men kan dan snel ingrijpen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

Steven schreef:Er zijn er hier een aantal die niet opletten zover ik weet heeft najoh hier gemeld dat de deuren 2 systemen hebben. Langs de ene kant de sensor onderaan en langs de andere kant een gevoelige band aan de rand van de deur. De eerste schakelt men uit bij het sluiten van de deuren om te voorkomen dat gespeel met de deuren er voor zorgt dat de trein vertraging oploopt, doch die gevoelige band in de rubbers moet actief blijven zoals ik het begreep. Deze stelt vast als er iets (vanaf een bepaalde dikte) tussen de deur zit. Je kan altijd vertrekken met eender welke trein ook als de deuren los zijn, anders zou bij de minste storing aan de deuren de trein niet meer kunnen rijden. Maar bij een desiro heeft een bestuurder wel een visueel overzicht van de trein waarop elke deur staat aangeduid. Indien er dus een probleem is weet men onmiddellijke welke deur een probleem geeft en men kan dan snel ingrijpen.
Ik heb bij het incident dat ik in 2013 beschreven heb gemerkt dat die gevoelige band daar toch niet zo gevoelig was: het was pas toen de vrouw in kwestie met haar hals gekneld zat, dat de band het probleem gedetecteerd had. Ervoor had ze al haar tassen van tussen de deur getrokken, en ook haar schouders er tussenuit getrokken.
Plaats reactie