NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Desirotje schreef:Volgens Wallorail komt de laatste Desiro op 19 maart 2015 in België binnen.
De laatste tweespanningsdesiro. Enkel die reeks wordt in Duitsland gebouwd.
De éénspanningsstellen worden in Brugge gebouwd. De laatste rolt daar ook deze maand buiten.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Volgens informatie die ik kreeg zouden deze week de 2 laatste twee Desiro's zijn afgeleverd. Hiermede is dan een einde gekomen aan de afleveringen. Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren met de claim die NMBS bij Siemen heeft gedeponeerd.

Wim
Afbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Klopt niet. Er moeten er nog 6 geleverd worden.
Men haalt soms "buiten rijden uit fabriek" en "levering" door elkaar. Een stel wordt pas geleverd (en meteen in commerciële dienst ingezet) als de afnameproeven succesvol doorlopen zijn.
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door ronny »

Sedert gisteren is P8281 met 2 stellen i.p.v. 1. De tbg die eind december zei dat het 3 maand ging duren vooraleer er een stel ging bijkomen heeft gelijk gekregen. :wink:
Klassiekje
Berichten: 556
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Klassiekje »

Siemens levert 82 Desiro's voor de Rhein-Ruhr-Express.
MÜNCHEN (ANP) - Het Duitse technologieconcern Siemens heeft een grote opdracht voor regionaal treinverkeer
binnengehaald. Het bedrijf gaat de treinen leveren voor de zogenoemde Rhein-Ruhr-Express (RRX), een order waarmee ruim 1,7 miljard euro is gemoeid.

Het nieuwe traject moet de verkeersproblemen in Noord-Rijnland-Westfalen helpen oplossen. Nu heeft de deelstaat met ongeveer 10 miljoen inwoners te kampen met grote druk op het openbaar vervoer en het autoverkeer. De belangrijkste verbinding van RRX loopt tussen Keulen en Dortmund.

Siemens levert 82 elektrische Desiro-treinen voor het project en zal 32 jaar lang het onderhoud op zich nemen. De eerste treinen moeten eind 2018 in dienst komen. Het is de grootste opdracht op het gebied van regionaal treinverkeer in Duitsland ooit voor Siemens.
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... iro-hc.pdf

Variabele samenstellingen met dubbeldeksrijtuigen mogelijk. Gemiste kans voor de NMBS? :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef:Variabele samenstellingen met dubbeldeksrijtuigen mogelijk. Gemiste kans voor de NMBS? :wink:
Waarom zou dit een gemiste kans zijn? De Desiro's beantwoorden nagenoeg perfect aan hetgeen waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren. Met dubbeldekstreinen had dit niet het geval geweest.
trainlovertje
Berichten: 2367
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:
Klassiekje schreef:Variabele samenstellingen met dubbeldeksrijtuigen mogelijk. Gemiste kans voor de NMBS? :wink:
Waarom zou dit een gemiste kans zijn? De Desiro's beantwoorden nagenoeg perfect aan hetgeen waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren. Met dubbeldekstreinen had dit niet het geval geweest.
RER in Parijs is anders wel een goed voorbeeld met halve dubbeldekkers. Maar toch: hier zou het niet dienen op een of andere manier. Mijn ervaring bij het rijden door het Ruhr-gebiet zegt dat het zonder dubbeldekkers onmogelijk is om een deftig RRX-systeem (waar ze daar al heel lang naar uitkijken) uit te bouwen door de ontzettend hoge bezettingsgraad van de RegionalExpressen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Mooi maar dat is ook allemaal in functie van de gebruikte perronhoogtes. De snelste doorstroming krijg je met enkeldekstreinen. Capaciteit krijg je met dubbeldekkers. Het is dus een kwestie van keuzes. Momenteel is er wel veel volk maar nog niet zodanig dat je kan zeggen dubbeldekkers nodig te hebben op ons GEN. Die hebben we vooral nodig op onze snellere treinen tussen de steden waar we ze nu al hebben en waar die nieuwe M7 ook hun plaats gaan vinden.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Dat de Desiro voldoet aan de verwachting m.b.t. het personenvervoer kan ik helemaal mee ingaan. Laten we a.u.b. de technische aspecten hier buiten laten. Maar als ik zie wat o.a. de CFL doet op korte trajecten en toch dubbeldeks inzetten denk ik wel eens van "Zou het niet beter zijn geweest dat de NMBS" ook eens aan dergelijke treinstellen begint of waren begonnen".

Nu moeten o.a. als schooltrein twee Desiro's ingezet worden om het aantal scholieren te vervoeren (Gouvy/Trois Pont) Persoonlijk denk ik dan dat het gemakkelijk met een dubbeldeks treinstel had gekund.

Maar ik ben een amateur en kan het zonder meer fout hebben en wil graag leren!

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Misschien heeft de cfl gewoon kortere perrons in die kleine stations en dan is de keuze om uw capaciteit te verhogen met dubbeldekkers sneller gemaakt ipv uw infra aan te passen. Alles hangt altijd af van meerdere parameters en niet van 1 gegeven.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Zou kunnen Steven wat je zegt. Ik ben op dat gebied niet zo goed op de hoogte. Maar het valt mij gewoon opdat CFL heel veel doet met dubbeldeks en de NMBS alleen dubbeldeks met loc getrokken rijtuigen of heb ik het dan ook mis?

Maar bedankt voor je antwoord

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

Omdat CFL zo'n klein netwerk heeft moeten hun treinen alles tegelijk kunnen doen, zowel sneltreinen op langere afstanden (voor zover die daar bestaan) als de omnibussen.
De desiro's bij ons zijn specifiek gemaakt voor GEN-treinen en stoptreinen, dan zijn de eisen anders.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Merk op dat die dubbeldeksrijtuigen in de Desiro een concept is dat nog maar sinds vorig jaar bestaat -- en enkel op papier. Onze Desiro is besteld in 2008.
Merk tevens op dat de capaciteit van onze Desiro dezelfde is als wat in de brochure vermeld wordt voor een drieledig stel. Dubbeldek verhoogt niet per se in enorme mate de capaciteit, zeker in korte stellen, waar sowieso plaats voor technische ruimtes moet voorzien worden. (Er spelen uiteraard nog parameters mee, zoals voorziene ruimte per zetelrij, deurpositie,...)
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Op http://www.wallorail.be zag ik foto's van de aankomst van Desiro 08594+08595.Hierbij is deze reeks volledig geleverd.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Lukas schreef:Hoi,

Op http://www.wallorail.be zag ik foto's van de aankomst van Desiro 08594+08595.Hierbij is deze reeks volledig geleverd.

Lukas
nahoj schreef:Er moeten er nog 6 geleverd worden.
Men haalt soms "buiten rijden uit fabriek" en "levering" door elkaar. Een stel wordt pas geleverd (en meteen in commerciële dienst ingezet) als de afnameproeven succesvol doorlopen zijn.
Plaats reactie