NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door fets »

Gisteren nam ik drie treinen, telkens Desiro's (zelfs een Sprinter laten passeren om een Desiro te nemen bij 30+ graden).

Wat me opviel was dat het interne scherm met reisinformatie soms (elke 5-10 minuten?) een aantal seconden "op zijn kop" stond, alsof iemand het scherm had omgedraaid. Na <10 seconden kwam het weer goed. Ik heb de NMBS er op twitter over aangesproken maar die verwezen naar de TBG die het systeem maar moest resetten.

Ik ben er in geslaagd dit op drie verschillende Desiro stellen vast te leggen, dus het lijkt me een structureel probleem?
https://x.com/fets/status/1700026877019 ... BCEecqQMSA

Iemand meer informatie hier over?

Update:
Een paar andere gebruikers zagen het ook:
https://x.com/survivalitis/status/17005 ... BCEecqQMSA
https://x.com/boyontrouw/status/1700601 ... BCEecqQMSA
Laatst gewijzigd door fets op 10 sep 2023, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door trainfan03 »

Heb daarnet op een Desiro exact hetzelfde probleem gehad. Ik heb het wel gemeld aan de TBG en die lachte eens van "Hoe kan dat nu?"
Ik had het ook aan de Twitter klantendienst gemeld en die zeiden ook de TBG aan te spreken.
Afbeelding
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door 260689 »

Het zal wel een algemeen probleem zijn vrees ik!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Ja, wij hadden het gisteren ook...
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Een paar weken geleden had een Nederlandse krant een artikel over een scherm met vertrektijden in station Enschede, dat ondersteboven stond. Daarin was ook uitgelegd hoe dat kwam.

Sommige schermtypes (TFT?) zijn zo ontwikkeld dat ze een ideale kijkhoek hebben van bovenaf (zoals wanneer je aan een bureau zit). Omdat je op een perron lager staat, zou de leesbaarheid van het scherm minder zijn omdat de kijkhoek niet goed is. Daarom wordt het scherm ondersteboven opgehangen, en vervolgens wordt het beeld met software met 180° gedraaid. Als dat tijdens het opstarten niet goed gaat staat het scherm dus ondersteboven.

Ik heb iets soortgelijks gezien bij de reisinformatieschermen in Nederlandse treinen, tijdens een reboot staat het startscherm (BIOS en Linux-bootloader) ondersteboven.

Het zou kunnen zijn dat de beeldschermen in de Desiro's dezelfde schermtechniek gebruiken, en dat men dus hetzelfde trucje heeft toegepast. Als er iets mis gaat met het scherm (oververhitting bijvoorbeeld?) en opnieuw opstart, zal het beeld initieel weer 'ondersteboven' staan. Totdat de software inspringt en het scherm weer draait.
Plaats reactie