NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Terminus »

Daartegenover zitten er momenteel ook Desiro's op de lijn 26. Dat was me de eerste weken van juli alvast niet opgevallen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Op welke treinen dan precies? Desiro's zijn immers dagelijkse kost geworden op lijn 26, je hebt ze elke dag van de week op de IC's naar de luchthaven, tijdens de week op de S4 en tijdens het weekend ook op de S5.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Terminus »

Goeie opmerking :). Ik heb het over de Mechelen-Halle via Hofstade.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Aha, de S7 dus. Daar zijn ze wel nieuw. Het probleem is een beetje dat één Desiro voor de S5 en S7 capaciteitsgewijs te krap is op normale werkdagen, terwijl twee stuks veel te lang zijn voor meerdere stations langs de lijn. Daarom zie je er op werkdagen alleen MS86, die ze in de spits kunnen combineren tot vier rijtuigen die wel (net) passen. In het weekend en tijdens de zomervakantie is het veel minder druk en zetten ze dus één Desiro in.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door BlackEagle »

Steve schreef: 15 aug 2018, 21:51 Aha, de S7 dus. Daar zijn ze wel nieuw. Het probleem is een beetje dat één Desiro voor de S5 en S7 capaciteitsgewijs te krap is op normale werkdagen, terwijl twee stuks veel te lang zijn voor meerdere stations langs de lijn. Daarom zie je er op werkdagen alleen MS86, die ze in de spits kunnen combineren tot vier rijtuigen die wel (net) passen. In het weekend en tijdens de zomervakantie is het veel minder druk en zetten ze dus één Desiro in.
Zijn er eigenlijk plannen om die perrons aan te passen op termijn?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Een grote prioriteit zal het alvast niet zijn. In station Haren bijvoorbeeld wordt er momenteel flink wat geld tegenaan gegooid om een nieuwe passerelle te creëren en de stationstoegangen te verbeteren, waarbij in het nabijgelegen Haren-Zuid de perrons ook gerenoveerd zullen worden, maar de piepkleine perronnetjes van Haren zelf verlengen als we dan toch bezig zijn? Niet dus...
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Marcad »

Hallo

Ik merkte sinds ongeveer 2 maanden dat de desiros die diensten verlenen in de provincie Luxemburg niet langer gemend zijn met die in Vlaanderen worden onderhouden.
Dit betekent dat de 08540 tot 08595 niet langer zichtbaar zijn in de provincie Luxemburg (behalve de 08586 en 08587 die momenteel in de ETCS-test zitten).
Is daar een bijzondere reden voor?

Bedankt
Gr
M
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Ik erger mij bij de Desiro's wel eens aan het laat openen van de deuren. Ik ben niet alleen want ik zie regelmatig mensen kijken ("Doet ie 't wel?") als ze deurknop dan maar herhaaldelijk bedienen. De deur laat niet duidelijk genoeg merken dat ze 'wacht' op de klap/schuiftrede alvorens ze zal openen. Het is misschien maar een seconde, maar toch merkbaar.
Ik las ooit (vraag me niet waar) dat Europese regelgeving voorschrijft dat bij nieuw materieel de deuren pas mogen openen wanneer de treden zijn uitgeklapt/geschoven (klopt dit?). Dit i.t.t. bijvoorbeeld Break of M6 waarbij de deuren reeds ontgrendelen voordat de trede in positie is. Ik ga er dus vanuit dat met de instroom van nieuw materieel dit traag openen van de deuren zich zal verspreiden met de M7 als tweede in het rijtje in België.
De wachttijd is prima te aanvaarden voor materieel op lange afstand met weinig stops, maar voor een stoptrein/S-bahn zoals de Desiro die diensten verzekeren met veel stops (normaal gezien toch) is dit hinderlijk.
Ik vraag mij daarom af (als leek) of het mogelijk is om de treden reeds in positie te brengen bij zeer lage snelheid net voor stilstand. Bij de oude vertrekprocedure was de trede van de deur van de TBG bij het optrekken ook nog uitgeschoven/geklapt. Dit zou de in- en uitstaptijd een beetje verkorten (denk aan de doorstroming in de NZ-verbinding) en ergernis wegnemen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Een bijkomend probleem bij de Desiro is dat de deur pas begint te reageren enkele seconden nadat de leds groen geworden zijn. Druk je dus te snel, dan gebeurt er helemaal niets. Veel mensen drukken in totaal wel vijf keer voordat ze eindelijk aan de goede poging zijn. Dat is misschien zelfs nog een grotere oorzaak van verwarring en vertraging dan die uitschuivende trede, waarvan ik de indruk heb dat de meesten dat intussen wel doorhebben (je ziet respectievelijk hoort het ook vrij duidelijk). Ik meen me te herinneren dat dit in het begin niet zo was, het systeem reageerde meteen zodra de leds groen werden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Die deurknoppen luisteren sneller na een lange impuls. Als het knopje groen oplicht eens iets langer op de knop duwen.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wuitz »

wbrm schreef: 25 mei 2019, 23:04 Dit i.t.t. bijvoorbeeld Break of M6 waarbij de deuren reeds ontgrendelen voordat de trede in positie is.
Dan is er bij de M6 de vervelende gewoonte dat de deur terug 'gevaarlijk snel' sluit omdat de uitklaptrede niet snel genoeg uitklapt....
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Steven schreef: 25 mei 2019, 23:58 Die deurknoppen luisteren sneller na een lange impuls. Als het knopje groen oplicht eens iets langer op de knop duwen.
Maakt in mijn ervaring geen verschil. Als je te snel begint, hoe lang je ook blijft drukken, gebeurt er gewoon niets. Je moet opnieuw beginnen en dan werkt het wel, zelfs bij vrij kort drukken. Maar is zoals gezegd vrij recent (een jaar of minder), voorheen was dat allemaal niet. Lijkt alsof er een of andere update geweest is. In ieder geval een groot verschil met ander materieel, waar groen ook echt betekent dat het meteen werkt (M6, I11 e.d.) of waar je de knop al op voorhand ingedrukt kunt houden en de deuren automatisch openen zodra ze vrijgegeven worden (M4, MS80 e.d.).
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Glodenox »

Mijn ervaring is dat er niets gebeurt als je de knop 3 seconden ingedrukt houdt vanaf dat het licht groen werd en dan lost. Het groen worden van de knop gaat dus effectief sneller dan dat er rekening mee gehouden wordt.

Ik druk meestal twee keer, vrij kort na elkaar. Ik hoor het wanneer de trede uitklapt en dan weet ik dat de deur zal open gaan. Maar de gemiddelde reiziger let daar niet op en denkt dat er geen reactie gekomen is.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Hou die Desiro's a.u.b. op diensten waarvoor ze gemaakt zijn en thuishoren: S- en L-diensten. Niet op IC-diensten.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 25 mei 2019, 23:07 Een bijkomend probleem bij de Desiro is dat de deur pas begint te reageren enkele seconden nadat de leds groen geworden zijn. Druk je dus te snel, dan gebeurt er helemaal niets. Veel mensen drukken in totaal wel vijf keer voordat ze eindelijk aan de goede poging zijn. Dat is misschien zelfs nog een grotere oorzaak van verwarring en vertraging dan die uitschuivende trede, waarvan ik de indruk heb dat de meesten dat intussen wel doorhebben (je ziet respectievelijk hoort het ook vrij duidelijk). Ik meen me te herinneren dat dit in het begin niet zo was, het systeem reageerde meteen zodra de leds groen werden.
Daarbij is er een prima oplossing voor dit probleem, die in Zwitserland op veel plaatsen wordt toegepast: zodra je op de knop drukt, onthoudt die dat. De deur gaat dan open zodra dat mogelijk is. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Desiro-deuren pas vrij laat open gaan maar wel dat je tig keer drukt om er zeker van te zijn dat je een keer "goed" drukt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie