NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Boris schreef:Heeft Charleroi ook niet de eerste werkplaats voor het onderhoud van de Desiro's?
Dan is het logisch dat ze vooral op lijnen naar Charleroi en omgeving worden ingezet, dus ook Antwerpen-Brussel. :wink:
Die hadden inderdaad de eerste werkplaats klaar om Desiro's te onderhouden. Doch ze zijn niet meer de enige. Mereldbeke is er ook klaar voor als ik me niet vergis.. Bijkomend is men nog bezig om onder meer in Ottignies een werkplaats specifiek voor deze treinen te bouwen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Boris schreef:Heeft Charleroi ook niet de eerste werkplaats voor het onderhoud van de Desiro's?
Dan is het logisch dat ze vooral op lijnen naar Charleroi en omgeving worden ingezet, dus ook Antwerpen-Brussel. :wink:
Als je die redenering aanhoudt, dan had men ook MW41 kunnen inzetten op de Knokke-Blankenberge. Die stonden (en staan) nl. o.m. in Hasselt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Mechanik »

overweg13 schreef:
Boris schreef:Heeft Charleroi ook niet de eerste werkplaats voor het onderhoud van de Desiro's?
Dan is het logisch dat ze vooral op lijnen naar Charleroi en omgeving worden ingezet, dus ook Antwerpen-Brussel. :wink:
Als je die redenering aanhoudt, dan had men ook MW41 kunnen inzetten op de Knokke-Blankenberge. Die stonden (en staan) nl. o.m. in Hasselt.
zeker in de zomer, dan wordt de "wasdraad" toch regelmatig eens neergehaald ;-)
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Vandaag gespot op diensten IC-N 4505/4530 en IC-I 2011: stellen 08530, 08535 en 08561. Blijkbaar een cadeautje van de Sint! :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wrpint »

Steven schreef:
Kris G schreef:ik heb nen hernia en ik kan jullie verzekeren dat ik er echt niet mee kan lachen als ik een Desiro zie afkomen als ik op het perron sta : ik heb er zaterdag 1hu40m in één gezeten en dat was echt geen pretje voor mijn rug : de oncomfortabelste trein ooit :( voor korte afstanden gaat het nog, maar zeker en vast niet voor lange afstanden
Daar heb ik dan eerder de omgekeerde ervaring, ikzelf ben 1m88 en heb liever de iets hardere rugleuning van een desiro dan deze van de M6 stoelen waar ik na een kwartier me al moet verzetten op de stoel. Zo zie je maar dat iedereen het anders zal ervaren.
Ik meet 1m86 en ik moet Kris G dan weer bijtreden: de stoelen in 2e klasse zijn voor mij veel te hard en ik zit constant te zoeken om mij een houding te geven die niet pijnlijk is. M6 geen problemen mee. Als ik HLP reis in een Desiro ga ik ALTIJD in 1e klasse zitten (die zetels zijn wel ok) i.t.t. ander materieel waar het mij niet uitmaakt of ik nu in 1e of 2e zit (niet-gemoderniseerde break kies ik steevast voor middenrijtuig - zalige zetels). Ik vraag me af of er geen mogelijkheid is om de zetels in nieuw te bouwen stellen niet zachter kunnen worden uitgevoerd? De beste stoel op een Desiro is natuurlijk die vooraan ;-)
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Gezien stel 08095 al geruime tijd rondrijdt, en het nog altijd wachten is op stel 08096, vraag ik me plots hetzelfde af:

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de GEN-Desiro's en de 'gewone' 3kV Desiro's?
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

geen, ze zijn gewoon uit een ander geldbeugel betaald.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Mechanik »

gewoon ens naar het profiel van de zitting van een stoel kijken en dan zie je zowiezo dat die vorm niet ideaal is en dit tesamen met de "harde" bekleding .... nefast voor de reiziger die er "iets" langer opzit ...
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

Gisteren trouwens weer eens enorm moeten lachen:

Ik zat op de 08039 toen ik naar het toilet moest. Slechts één probleempje: élke keer ik probeerde de deur te sluiten, blokkeerde de deur halfweg om dan terug open te gaan. Uiteindelijk duurde het net geen drie minuten tussen dat ik in het toilet was binnengestapt, en dat de deur eindelijk dicht was. Goed dat het niet echt dringend was... :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

En ik heb de eerste 15 halten en stations te horen gekregen, op een L tussen Halle en Leuven; toen greep de TBG in... Aalst, Aat... Het duurde trouwens wel even voor het tot me doordring. Ik zal wel geen aandachtige luisteraar zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
nahoj schreef:Dat kan men niet, want het zou het belangrijkste gunningscriterium overboord gooiën.
kan wel, alleen hebben de meeste leveranciers de "slechte gewoonte" (geef ze eens ongelijk) om wijzigingen tegen meeeerkost :wink: aan te rekenen
Ik denk dat je m'n antwoord niet volledig begrepen hebt.
Uiteraard zal een bouwer extra betaald willen worden voor wijzigingen aan uitrustingen die reeds conform het lastenboek waren.
Mijn punt is echter dat als men vandaag het interieur zodanig zou aanpassen dat er minder zitplaatsen zijn (wat onvermijdelijk is als je er een I11-achtig interieur van maakt), er onmiddellijk een aantal andere bouwers met gigantische schadeclaims gaan zwaaiën omdat de originele gunning van het contract niet meer geldig is.
Ja kan die aanpassing vandaag dus NIET vragen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Steven schreef:
Boris schreef:Heeft Charleroi ook niet de eerste werkplaats voor het onderhoud van de Desiro's?
Dan is het logisch dat ze vooral op lijnen naar Charleroi en omgeving worden ingezet, dus ook Antwerpen-Brussel. :wink:
Die hadden inderdaad de eerste werkplaats klaar om Desiro's te onderhouden. Doch ze zijn niet meer de enige. Mereldbeke is er ook klaar voor als ik me niet vergis.. Bijkomend is men nog bezig om onder meer in Ottignies een werkplaats specifiek voor deze treinen te bouwen.
Merelbeke is zo goed en zo kwaad als mogelijk aangepast voor Desiro. Maar pas met de komst van Melle (wat er al lang zou moeten zijn, ware het niet voor de veel te lakse overheid en enkele lastige buurtbewoners) zal die werkplaats ècht uitgerust zijn voor Desiro.
Stockem onderhoudt ze ook sinds het begin, welliswaar de tweespanningsversie.
Schaarbeek zal in de relatief nabije toekomst ook Desiro's onderhouden.

Ottignies is een depanagepost. Geen volwaardige onderhoudswerkplaats. En momenteel onbruikbaar, omdat Infrabel de aansluiting aan het net even doodleuk uitstelt als de afwerking van de andere GEN-werken aldaar. Dat de NMBS ondertussen haar relatief op tijd geleverde GEN-stellen moet onderhouden, zal hen worst wezen zeker?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

In Oostende mag ook af en toe één van de desiro's aan 'den aterlier' staan.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Retard schreef:In Oostende mag ook af en toe één van de desiro's aan 'den aterlier' staan.
Uiteraard voeren andere werkplaatsen of onderhoudsposten ook interventies uit, zoals schouwingen, of mag Siemens bepaalde werken uitvoeren aan op te leveren stellen. Ik sprak echter over de 'thuisbasis' van een stel, waar dus het 'groot' periodiek onderhoud gebeurt. Die 'thuisbasisen' zijn ook de werkplaatsen waar de herstellingen uitgevoerd worden.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: Ja kan die aanpassing vandaag dus NIET vragen.
Dat is echt niet zo zeker in "projectland".... zolang de prijs niet verdubbeld ofzo...

Wat wel gebruikelijk is dat het nogal wat kost.
Waarom zouden ze dat niet doen, er is geen concurrentie en aanpassingen vragen meer tijd en paperassen dan je denkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie