NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

nahoj schreef:
LML schreef:Een deel van de treinstellen zouden zelfs een 4de rijtuig krijgen vanaf 2017, als we 'Op de Baan' mogen geloven...
Er is en komt geen 4de rijtuig.
Is dat zeker ? Want daar blijft toch sprake van ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

HLE 2302 schreef:
nahoj schreef:
LML schreef:Een deel van de treinstellen zouden zelfs een 4de rijtuig krijgen vanaf 2017, als we 'Op de Baan' mogen geloven...
Er is en komt geen 4de rijtuig.
Is dat zeker ? Want daar blijft toch sprake van ?
De optie is nooit gelicht en reeds lang verlopen. Momenteel is daar hoegenaamd geen sprake van. (En dat is er eigenlijk ook nooit echt geweest.)
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Zoals ik dus al vermeld heb: roddel of late aprilgrap van 'Op de Baan'...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bordensteker »

Ik zou nahoj willen noch durven tegenspreken.

Ik help jullie hopen dat het gerucht niet over een verlenging tot een soort Beluxstel voor Luik-Luxemburg gaat, maar dat het gewoon een spraakverwarring is die voortkomt uit de droom van een Desiro Deluxe!
Ik kan en wil intussen niets aan het vermelde veranderen. Daarom toon ik maar even wat er staat in mijn lijfblad sinds 1969, waar of niet waar ... (in de rechter kolom).
Gerucht 4e rijtuig sommige Desiro's.resized.jpg
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: Vertraging die vermindert is immers heel onaangenaam voor de reizigers, die misschien net nog een koffietje gaan drinken waren of nog wat langer op kantoor bleven.
Vertraging die beetje bij beetje oploopt is ook niet ideaal, maar daardoor zal niemand zijn trein missen.
Ik vraag mij nu toch echt wel af hoeveel pendelaars langer op kantoor gaan blijven omdat zo een site pakweg tien minuten vertraging geeft. Volgens mij vertrouwt niemand daarop, pendelaars gaan op hun gewoonte-uur in het station staan, gaan wat sakkeren en vloeken en uiteindelijk die 10 minuten "uitstaan" op het perron of net verheugd zijn dat het uiteindelijk met die vertraging beter meevalt dan voorspeld (dus hoezo onaangenaam?). Zo een applicatie lijkt mij vooral te worden gebruikt als "comfort": men staat op het perron en men wil toch eens kijken wanneer die trein er nu eindelijk gaat doorkomen. Zoals de verkeersinfo op de radio: niemand rijdt er voor om maar het geeft ergens soelaas dat de file waar je in zit, staat geregistreerd en de smart wordt gedeeld.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door profke »

Voor mij is 10 min nochtans een drempel die mij doet besluiten om nog in mijn vertrekstation een brood te kopen ipv aankomst. Of nog snel een toilet te bezoeken of zo.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
Shrek schreef: Vertraging die vermindert is immers heel onaangenaam voor de reizigers, die misschien net nog een koffietje gaan drinken waren of nog wat langer op kantoor bleven.
Vertraging die beetje bij beetje oploopt is ook niet ideaal, maar daardoor zal niemand zijn trein missen.
Ik vraag mij nu toch echt wel af hoeveel pendelaars langer op kantoor gaan blijven omdat zo een site pakweg tien minuten vertraging geeft. Volgens mij vertrouwt niemand daarop, pendelaars gaan op hun gewoonte-uur in het station staan, gaan wat sakkeren en vloeken en uiteindelijk die 10 minuten "uitstaan" op het perron of net verheugd zijn dat het uiteindelijk met die vertraging beter meevalt dan voorspeld (dus hoezo onaangenaam?). Zo een applicatie lijkt mij vooral te worden gebruikt als "comfort": men staat op het perron en men wil toch eens kijken wanneer die trein er nu eindelijk gaat doorkomen. Zoals de verkeersinfo op de radio: niemand rijdt er voor om maar het geeft ergens soelaas dat de file waar je in zit, staat geregistreerd en de smart wordt gedeeld.
Dat weet ik toch zo niet, hoor.

Als je zo'n traject doet waar er talloze treinen per uur zijn (pakweg Brussel-Leuven), dan ga je misschien min of meer op goed geluk naar het station en zie je wel wat er gebeurt (en dan is de app vooral een "nice to have")... idem als je afhangt van aansluitend vervoer om naar het station te gaan (tram of bus) en/of als je gewoon niet heel digitaal-minded bent, en zo zijn er natuurlijk nog heel wat mensen.

... maar zodra je naar een bestemming moet met een iets minder metroachtige frequentie en je bovendien binnen wandelafstand van het station verblijft (of je gaat er met de auto naartoe en hebt dus meer vrijheid), dan zijn er volgens mij heel wat mensen die toch wel naar de realtime-informatie kijken (ongeacht of het via de app of de website is) om daar het moment van vertrek op af te stemmen.

Zelf val ik 100% in dat schema: ik woon vlak aan een station en werk op 5 à 10 minuten te voet van m'n bestemmingsstation. 's Ochtends let ik voortdurend op de realtime situatie om te weten of ik pakweg nog een extra boterham kan eten (daarom dat het in Railtime trouwens enorm onhandig was dat vertragingen pas vanaf 5 minuten getoond werden) en 's avonds ga ik niet nodeloos te vroeg vertrekken om dan toch maar 20 minuten te staan schilderen in het station.
Ik kan me voorstellen dat er zat mensen zijn die minstens voor een deeltje in een vergelijkbare situatie zitten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

profke schreef:Voor mij is 10 min nochtans een drempel die mij doet besluiten om nog in mijn vertrekstation een brood te kopen ipv aankomst. Of nog snel een toilet te bezoeken of zo.
Welja ok maar dan ben je uiteindelijk al wel in het station en loop je rond. Je kan dan nog altijd luisteren naar de aankondigingen en kort op de bal spelen door terug naar het perron te lopen.
Steve schreef:... maar zodra je naar een bestemming moet met een iets minder metroachtige frequentie en je bovendien binnen wandelafstand van het station verblijft (of je gaat er met de auto naartoe en hebt dus meer vrijheid), dan zijn er volgens mij heel wat mensen die toch wel naar de realtime-informatie kijken (ongeacht of het via de app of de website is) om daar het moment van vertrek op af te stemmen.
Dat kan. Ik zou eerder denken dat mensen dan op veilig spelen en zeker voor relatief slecht bediende bestemmingen zeker die specifieke trein willen halen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Jeroen ik woon ook maar op 100m van het perron, ik wacht ook wel tot de laatste moment en gebruik ook zulke apps om te bepalen of ik al vertrek of niet. Zelfs vroeger toen ik op 700m woonde van openbaar vervoer deed ik dat zelfs. Vind het dus heel jammer dat railtime niet meer werkt.
Ik weet perfect hoeveel vertraging een Desiro uit Dendermonde tot Opwijk kan goedmaken en weet dat dus vrij goed in te schatten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Ik vraag mij nu toch echt wel af hoeveel pendelaars langer op kantoor gaan blijven omdat zo een site pakweg tien minuten vertraging geeft. Zoals de verkeersinfo op de radio: niemand rijdt er voor om maar het geeft ergens soelaas dat de file waar je in zit, staat geregistreerd en de smart wordt gedeeld.
Bij beiden moet ik je teleurstellen, dat gaat van: ok ik kan op mijn gemak naar het station fietsen en moet me niet in het zweet trappen, nog een mail beantwoorden of een afspraak bevestigen etc. Verkeersinfo op de radio: is dat niet vrij standaard via TMC in de gemiddelde huis- tuin- en keukenGPS? En ook daar ken ik meer mensen die *wel* dan niet omrijden. Als je de optie hebt 7 minuten E19 en 6 minuten vertraging A12, dan heb je inderdaad niet echt een keuze, genoeg andere momenten of routes wel degelijk.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Asterix »

kika schreef:En ook daar ken ik meer mensen die *wel* dan niet omrijden.
Mochten mensen hun gedrag aanpassen, de structurele ochtendfiles die er al enkele decennia dagelijks staan, zouden al zijn opgelost of toch op zijn minst significant geslonken. Helaas blijkt dat niet zo te zijn, de meeste mensen calculeren de verloren 'filetijd' gewoon in in hun dagdagelijks leven.

Het zou interessant zijn om eens een grootschalig onderzoek te doen naar dergelijke gewoontes bij de treinreiziger. Hier op het forum zitten natuurlijk veel experten en daardoor zeer 'zelfzekere reizigers' die niet representatief zijn voor zo een globaal onderzoek (hoeveel pendelaars kunnen immers inschatten hoeveel tijd een Desiro op een bepaalde afstand kan goedmaken of zelfs nog maar weten wat een Desiro is).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Mochten mensen hun gedrag aanpassen, de structurele ochtendfiles die er al enkele decennia dagelijks staan, zouden al zijn opgelost of toch op zijn minst significant geslonken. Helaas blijkt dat niet zo te zijn, de meeste mensen calculeren de verloren 'filetijd' gewoon in in hun dagdagelijks leven.
Je hebt een punt. Al is het maar omdat het leeuwendeel van de mensen ook zonder navigatieapparaat wel de dagelijkse route kan afleggen. Velen zitten op een route waar niet/weinig keuze is. Anderzijds, kan je ook beredeneren, dat de files nu langer duren dan vroeger, omdat mensen toch net een tikkeltje vroeger of later vertrekken en zo mee het fileleed vergroten :mrgreen:
Het zou interessant zijn om eens een grootschalig onderzoek te doen naar dergelijke gewoontes bij de treinreiziger. Hier op het forum zitten natuurlijk veel experten en daardoor zeer 'zelfzekere reizigers' die niet representatief zijn voor zo een globaal onderzoek (hoeveel pendelaars kunnen immers inschatten hoeveel tijd een Desiro op een bepaalde afstand kan goedmaken of zelfs nog maar weten wat een Desiro is).
Ik kan dat in ieder geval niet. Als de +10 ingelopen wordt, zal ik hem missen wanneer ik zelf met +6 op het perron kom aanwaaien.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door BVG1988 »

Ik neem aan dat ze nu allemaal wel aan het rondbollen zijn. Vandaag meegereden met de 08206 op de L2258. :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Omdat de zon op deze tijd van het jaar lager staat viel het op: stel 08010 mist enkele zonneschermen. Is dit door vandalisme, (wat mij betreft vroegtijdige) slijtage of gewoon vergeten werk? Het valt amper op dus ze lijken niet losgerukt te zijn maar waarom zitten ze er dan niet gewoon in? En al zal ik vandalen wel nooit begrijpen, je stapt toch niet zomaar de trein uit met zo'n rolgordijn?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Het valt me op dat de Desiro's sinds enige tijd (een paar dagen tot een tweetal weken) een heel ander geluid maken dan voorheen, toch zeker bij aankomst in een station. Nu zijn ze een stuk luider en klinken ze van ver een beetje als een HLE 13 die net een helling overwonnen heeft. Niet zeker waar het precies aan ligt, maar ik denk dat het de ventilatie of motorisatie is.

Iemand een idee wat er veranderd is en waarom?
Plaats reactie