NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Steven

Bedankt voor je duidelijke uitleg

Wim
Afbeelding
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Winston schreef:Ik zou heel graag willen weten wat het verschil is tussen een stam Gummineus en Desiro in capaciteit in aantal passagiers?
Een MS96 ('Deense neus') biedt zitplaats aan 213 reizigers (45 in 1e klas, 168 in 2e klas).

Een Desiro biedt wel wat meer capaciteit:

Zitplaatsen 1e klas 32
Zitplaatsen 2e klas 232
Aantal klapzittingen 16

Totaal: 280 zitplaatsen, 31% meer dan een MS96.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

AlesNL

Bedankt voor de informatie. Ik ben zojuist op station Gouvy geweest en heb de 08557 kunnen fotograferen tussen de buien door.

Wim
Afbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Moest vanochtend even naar Huldange in Lux. Op de heenweg had ik helaas geen tijd meer om te kunnen fotograferen op station Gouvy. En ja op de terugweg had iemand de sluizen boven open gedaan en dus onmogelijk. Vanmiddag rond 14.30 even droog en hup in de auto en naar station Gouvy.

Helaas was er een Desiro vertrokken maar stonden de hle 1872 en de Desiro 08557 er nog wel. Hierbij wgat plaatjes en bij de laatste was het wederom snel inpakken en dan heel erg snel weg wezen. Kon nog net droog in de voiture komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En bij onderstaande foto inpakken en heel hard rennen:

Afbeelding

Gaan de zaken wat beter opvolgen en foto's volgen regelmatig.
Wim
Afbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Steven schreef:De NMBS heeft inderdaad iets langere rijtuigkasten voor de Desiro dan de Duitse versies. Maar dat zorgt niet echt voor een probleem. Ook het lichtere vermogen dan de Duitse versie speelt geen rol. De Desiro is en blijft nog steeds het snelst optrekkende motorstel bij de NMBS. Als de NMBS hetzelfde motorvermogen had gekozen dan de Duitse versie dan was er een voedingspronleem om meerdere lijn. Het is nu al lastig op sommige lijnen als je met drie desiro's rijdt.
Sta me toe wat aan te vullen of te verbeteren.
De langere rijtuigkasten zorgen helemaal niet voor problemen. Net zo min als het lagere vermogen dan de Duitse versie die voor MRB (Mittelreinbahn) rijdt. Dat was een fabeltje, wellicht begonnen door een onbekwame kwakzalver en opgepikt door een journalist zonder enige technische achtergrond.
De keuze voor de afmetingen van rijtuigkasten, zowel in België als in Duitsland, is gebaseerd op meerdere aspecten, o.m. het beschikbare omgrenzingsprofiel op het te berijden netwerk.
De keuze voor het tractievermogen is gebaseerd op de gewenste tractiekarakteristieken voor de beoogde dienstregeling op de voorziene trajecten. Zoals Steven al aangaf, heeft de MR08 nog steeds het grootste (specifieke en absolute) vermogen van alle motorrijtuigen in België.
Dat de MR08 andere software nodig heeft als de Duitse stellen van MRB, is perfect normaal. Siemens heeft tal van wijzigingen aangebracht en andere componenten gebruikt dan voor MRB, om economische (prijs van de onderdelen), technische (verschillen tussen Infrabel en DB-Netz-netwerk, opgedane ervaring en evoluties in de techniek, verdwijnen van bepaalde types onderdelen of fabrikanten,...), reglementaire (regelgeveing Infrabel, NMBS, wetgeving,...),,... redenen en, in veel beperktere mate dan doorgaans wordt beweerd, en soms zelfs ondanks, de wensen van de klant NMBS.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Ondanks het ongelukje begin van de week begon het bloed toch te kriebelen om te fotograferen. Dus bracht mijn vrouw mij even naar het station Gouvy en daar stond maar een Desiro de 08575. Maar met het mooie middag zonnetje heel mooi om te fotograferen tesamen met de hle 1888.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet

Wim
Afbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Winston »

Dag Nahoj

Dank voor je aanvullende informatie. Destijds op een ander spoor forum werden vele zaken naar voren gebracht al zijnde dat de Desiro wederom een miskleun was voor de NMBS. Dit vanwege de verlengde uitgave met het zelfde motor vermogen, een andere software wat ook niet zou werken, deuren die plots open gingen of niet open wilden. Enfin het regende opmerkingen van heren die er verstand van zouden hebben.

Maar dan een vraag: Waarom hebben er dan diverse in de opslag gestaan bij Stockem omdat men (NMBS) weigerde de treinstellen af te nemen?

Ik heb zelf een keer contact gehad met een treinbestuurder van een Desiro en deze was uitmuntend te spreken over het treinstel!!

Zelf oogt het heel mooi en mag ik deze met plezier fotograferen. Heel wat beter dan de gummineuzen. Maar wat is nu de juiste benaming is het en MS08 volgens Wikipedia of volgens jou opmerking een MR08?

Bedankt nogmaals voor je reactie en hoor heel graag van je

groet

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Sinds enige tijd spreken wij van MR08 ipv MS08. Deze aanpassing is enkel in het Nederlands doorgevoerd. Voor onze Franstalige collega's blijft het AM08.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De treinen van vandaag zitten vol met elektronische controle. De desiro is daar dus geen uitzondering op, bij de minste storing zal de computer u de nodige meldingen bezorgen. Dit heb je niet bij klassiekjes voor. Daar is de bestuurder de persoon die alles volledig moet controleren en doorgeven. Doch dit gezegd zijnde kan ik als bestuurder zeggen dat ik de desiro best wel een betrouwbaar motorstel noemen. Ik heb er verhoudingsgewijs niet meer of minder problemen mee tov andere types, de grootste zorgen tijdens een rit zijn niet eens technisch van aard.
Rétro

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Rétro »

Waarom moet men eigenlijk ook zoveel van die stellen bestellen in 1 keer en vb; niet met 10 stuks beginnen proefrijden (winters-zomers) en zien wat dan nog aangepast moet worden of gewoon de verdere bestelling schrappen in het aller slechtste geval???? :roll: :roll:
Tegenwoordig met die monster bestellingen maak je dan van een kleiner probleem wel een zeer groot probleem.

Ik denk dat het probleem hem ook niet zozeer voor de bestuurder stelt maar eerder wat de kwaliteit algemeen betreft. Rekening houdende dat het om splinternieuw materieel gaat dat gemaakt is om 30-40 jaar mee te gaan... ( Een 'goedkope' auto rijdt mss ook en mss zelfs goed, maar het blijft een 'goedkope' auto).

Als je natuurlijk alles moet gaan kopen in het buitenland omdat er in België 'niets' meer wordt gebouwd 'dat vanaf het begin is ontworpen om in België te bollen' (mss wel in Brugge geassembleerd , maar het blijft een Duitse trein die moet dienen voor alle landen) dan moet het natuurlijk wel altijd aangepast worden aan wat er in een ander land nodig is.


Ik denk dat dit moeilijk te vermijden zal zijn in de toekomst. Er is nu tegenwoordig blijkbaar niks meer die nog kan werken zonder dat het elektrisch werkt ,er chips, printplaten, schermen, controle systemen op aangesloten zijn.
Hoe meer eisen/functies hoe meer snufjes. Hoe meer snufjes hoe meer kans op breuk. Het is en blijft techniek, en hoe meer je er in steekt hoe meer er kan stuk gaan. Hoe meer er stuk gaat hoe meer er aan de kant staan. Snelle herstellingen en depannages worden er ook niet gemakkelijker op.
Dingen zijn jammer genoeg niet meer robuust gemaakt om jaren mee te gaan en dit is niet enkel bij treinen zo mijn gedacht.

We kunnen enkel maar hopen op beterschap waar hoogst wss wel aan gewerkt zal worden!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Dikke komkommertijd. Ik heb de laatste tijd GEEN ENKEL probleem meer gehad met desiro's. In tegendeel
Ik vertrek met een gerust hart. Koppelen in een bocht kan wel is lastig zijn maar daar hebben alle motorstellen met GF -koppeling last van. De breaks nog het meeste vind ik persoonlijk.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door t-town »

Lijkt me eerder een mediageile CEO.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

t-town schreef:Lijkt me eerder een mediageile CEO.
In een tijd van sinds lang niet meer geëvenaarde (positieve) stiptheidscijfers even komen aankondigen dat de honderden treinstellen die je bedrijf besteld en intussen grotendeels in dienst heeft, dikke miserie zijn en voortdurend in panne staan? Dat is niet bepaald de definitie die ik aan "mediageilheid" zou geven...

Ik weet niet goed hoe het te plaatsen, maar ik vermoed dat er een strategie achter zit om de druk op Siemens op te voeren om een aantal wellicht aanslepende problemen - die misschien niet zo erg zijn als hij laat doorschemeren, kan een onderhandelingstactiek zijn - te verhelpen.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb de afgelopen maanden al heel wat ritten gedaan met Desiro's en ik kan zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad. Ik vind de Desiro een van de beste treinen die men ooit heeft gekocht.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Plaats reactie