NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:
Tijgernoot schreef:Hoe staat het nu met de aflevering? Ik zag de 08121 vandaag in Stockem staan. Ik zat op dat moment in de nog steeds een beetje nieuw ruikende 08562 die de L-trein tussen Arlon en Ciney verzekerde.
Ongeveer 175 geleverde stellen.
Sinds einde vorige week 180. De Desiro hebben daarmee de 179 klassiekjes als grootste familie tractiematerieel van de NMBS, van de troon gestoten.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

rvdborgt schreef:
The_Knitter schreef:Er kunnen maximaal 2 stellen MS75 tot in Roosendaal raken. Perrons zijn wel langer, maar de andere perronfase is nodig voor een andere trein.
Het perron waar de stoptrein nu komt (1b) is zelfs te kort voor 2 varkentjes, maar daarvoor hebben blijkbaar een "maatwerkoplossing". Geen idee hoe ze dat in de praktijk doen, want 1a is tegelijkertijd ook nodig.

Groetjes,
Rian
Hoe dat dan afgehandeld wordt, durf ik niet zeker te zeggen. Zelf gok ik iets met bezet spoor binnen komen, of iets vergelijkbaars, zodat je nog een deel van de andere perronfase kan gebruiken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

@nahoj, ik zag een foto van Desiro 08126 waarbij het raam van de stuurpost zwart was, zijn er veel treinen waarbij dit het geval was, dus niet enkel Desiro's?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

bedoel je de zijramen? Dan kan je stellen dat alle desiro's, HLE13, HLE18 getinte ruiten hebben in de stuurpost.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:bedoel je de zijramen? Dan kan je stellen dat alle desiro's, HLE13, HLE18 getinte ruiten hebben in de stuurpost.
Nee de ruit vanvoor. Was blijkbaar niet enkel van de Desiro maar bij nog andere treinen. Sorry voor de slechte verwoording in de vorige post.
Foto komt van Stationschef NMBS Info.

Zie vb:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Kan misschien nog een beschermfolie zijn die ze er pas afhalen bij oplevering. Moeilijk te zeggen op basis van die foto.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Kan misschien nog een beschermfolie zijn die ze er pas afhalen bij oplevering. Moeilijk te zeggen op basis van die foto.
Is normaal graffiti, zeker als je ziet dat het niet overal even ver komt.
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door FrederikD »

Volgens stationschefBMO zelf was het graffiti.
https://twitter.com/stationschefbmo/sta ... 8095394816
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:
rvdborgt schreef:
The_Knitter schreef:Er kunnen maximaal 2 stellen MS75 tot in Roosendaal raken. Perrons zijn wel langer, maar de andere perronfase is nodig voor een andere trein.
Het perron waar de stoptrein nu komt (1b) is zelfs te kort voor 2 varkentjes, maar daarvoor hebben blijkbaar een "maatwerkoplossing". Geen idee hoe ze dat in de praktijk doen, want 1a is tegelijkertijd ook nodig.
Hoe dat dan afgehandeld wordt, durf ik niet zeker te zeggen. Zelf gok ik iets met bezet spoor binnen komen, of iets vergelijkbaars, zodat je nog een deel van de andere perronfase kan gebruiken.
Spoor 1b is in Roosendaal aan de kant van Breda. Als de stoptrein binnenkomt, moet die het kruiswissel tussen 1a en 1b vrijmaken omdat op 1a de Benelux komt (voor beide richtingen).

Zie ook:
http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen ... bd-rsd.gif

Groetjes,
Rian
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb gisteren op de radio gehoord dat er in een bundel in Gent een aantal treinen beschadigd waren.Hierdoor reden er een aantal treinen in verminderde samenstelling.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bordensteker »

rvdborgt schreef:
The_Knitter schreef:
rvdborgt schreef:Het perron waar de stoptrein nu komt (1b) is zelfs te kort voor 2 varkentjes, maar daarvoor hebben blijkbaar een "maatwerkoplossing". Geen idee hoe ze dat in de praktijk doen, want 1a is tegelijkertijd ook nodig.
Hoe dat dan afgehandeld wordt, durf ik niet zeker te zeggen. Zelf gok ik iets met bezet spoor binnen komen, of iets vergelijkbaars, zodat je nog een deel van de andere perronfase kan gebruiken.
Spoor 1b is in Roosendaal aan de kant van Breda. Als de stoptrein binnenkomt, moet die het kruiswissel tussen 1a en 1b vrijmaken omdat op 1a de Benelux komt (voor beide richtingen).

Zie ook:
http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen ... bd-rsd.gif

Groetjes,
Rian
De fysieke lengte is nog net toereikend om twee MR75 van iets minder dan 100 meter per stuk te plaatsen. Voor een vertrek richting Essen is er 203 meter perron beschikbaar, alleen zie je dan vanuit de stuurpost het dwergsein onderaan de perronrand niet meer. Voor de (Belgische) reglementering is dat niet per se een probleem (zelfs onder voorwaarden niet als de neus al voorbij het sein staat, het wordt op een gegeven moment alleen onmogelijk om het sein nog open te krijgen), maar je moet wel extra zorgvuldig te werk gaan. Bijvoorbeeld een perronopzichter of andere bevoegde functionaris het open komen van het seinbeeld laten bevestigen, en ik denk dat de Belgische TBG daar nog het meest voor in aanmerking komt na het sluiten van de deuren verder naar achteren. Formeel kan de TB ook zelf even het perron op stappen, al moet hij dan even door de pakwagen of de voorste reizigersafdeling.
Ik ga er van uit dat de wisselstand van het met de punt mee bereden wissel aan het begin van 1a zichtbaar is voor de TB, en dat dus voor hem in ieder geval vastligt dat hij de eerste tientallen meters op weg naar spoor 1a niets tegen kan komen en dat hij ook niet vanachteren in de flank gereden zou kunnen worden. Trouwens, eens het sein open is mag het niet ineens weer dichtgezet worden. Verderop wordt dan het sein aan het einde van 1a wel zichtbaar.

Bij binnenkomst geldt dat 1b bereden in de richting Breda fysiek (dus nog afgezien van zicht hebben op het sein daar, waar je later toch niet meer moet vertrekken) zelfs maar 193 meter lengte biedt. Dat houdt in dat je daar (eventueel na het eerst uitstappen van de reizigers en weer sluiten van de deuren) ook een kunstje met bijvoorbeeld een assistent buiten moet toepassen om de kop van het eindigende konvooi maximaal ver richting Breda te zetten, want de staart van de nieuwe trein moet maximaal ver naar het noordoosten staan omdat je anders niet die 203 meter volledig benut hebt. Ik vermoed dat het seinhuis dan spoor 1c tijdelijk erbij moet geven tot je precies goed staat binnen die 203 meter die voor vertrek richting Essen aanwezig is.

Misschien valt het in de praktijk (zeker bij het vertrek) nog wat meer mee, aangezien je al veel kunt winnen door met je hoofd uit het zijraam van de stuurpost te hangen en naar beneden resp. omhoog te kijken.
Vakmanschap is meesterschap!
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

In Nederland moet de Machinist/TB het sein zelf waarnemen, maar ter extra heb je het zgn V-sein, die gaat branden zodra er vertrokken kan worden. Dan heb je automatisch ook een rijpad, en dus een geel cq groen sein.
Een dwergsein in Nederland mag sowieso maar met 40kmh gepasseerd worden heb ik ooit begrepen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

The_Knitter schreef:In Nederland moet de Machinist/TB het sein zelf waarnemen
In België ook hoor...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

Sorry, ik las het bericht even verkeerd
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:Kan misschien nog een beschermfolie zijn die ze er pas afhalen bij oplevering. Moeilijk te zeggen op basis van die foto.
Is normaal graffiti, zeker als je ziet dat het niet overal even ver komt.
Inderdaad graffiti.
Hier kan je zelfs koudweg van gerichte sabotage spreken, i.p.v. graffiti.
Zucht.
Plaats reactie