Pagina 159 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 02 dec 2013, 21:18
door Kris G
ik heb nen hernia en ik kan jullie verzekeren dat ik er echt niet mee kan lachen als ik een Desiro zie afkomen als ik op het perron sta : ik heb er zaterdag 1hu40m in één gezeten en dat was echt geen pretje voor mijn rug : de oncomfortabelste trein ooit :( voor korte afstanden gaat het nog, maar zeker en vast niet voor lange afstanden

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 02 dec 2013, 21:33
door FLV-FGSP
De inzet schijnt momenteel zo te zijn:

Charleroi - Antwerpen (-Essen)
4505 2011 2012 2015 4519 2021 4522 (tot Brussel)
(Essen -) Antwerpen - Charleroi
2026 4530 2031 2034 2038 2040

Komt redelijk overeen met wat trein30 schreef.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 02 dec 2013, 21:35
door Steven
Kris G schreef:ik heb nen hernia en ik kan jullie verzekeren dat ik er echt niet mee kan lachen als ik een Desiro zie afkomen als ik op het perron sta : ik heb er zaterdag 1hu40m in één gezeten en dat was echt geen pretje voor mijn rug : de oncomfortabelste trein ooit :( voor korte afstanden gaat het nog, maar zeker en vast niet voor lange afstanden
Daar heb ik dan eerder de omgekeerde ervaring, ikzelf ben 1m88 en heb liever de iets hardere rugleuning van een desiro dan deze van de M6 stoelen waar ik na een kwartier me al moet verzetten op de stoel. Zo zie je maar dat iedereen het anders zal ervaren.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 13:16
door carlos
overweg13 schreef:
dentheo schreef:Moeten we daaruit begrijpen dat men er eigenlijk teveel besteld heeft en ze daarom maar andere diensten laat rijden ?
Ik zie het eerder anders: men heeft te lang gewacht - moeten wachten - om IC-materieel te bestellen, en dat wreekt zich nu. Ik verwacht vooral veel van de nieuwe dienstregeling voor 2015; laat men dan maar eens orde op zaken stellen. Ik vind eerlijk gezegd dat zelfs M4-rijtuigen zich nog beter lenen tot IC-diensten dan deze Desiro's.

305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 13:44
door pietmol
carlos schreef: Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Dat kan men inderdaad vragen, alleen vrees ik dat de leverancier daar verschrikkelijk veel zal voor vragen....
carlos schreef: Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
denk ik ook, alleen lees vorige paragraaf nog eens.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 15:24
door pietje
carlos schreef: 305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
305 is in geen geval te veel, integendeel, als de NMBS het nu eens ernstig zou menen met het GEN en andere stoptreinen, dan zijn ze allemaal binnen de kortste keren in gebruik.
Voor IC-treinen kan men dan gebruik maken van vooral M5+M6 en I10+I11 treinen, aangevuld met de MS96.

Vooral stoppen met het warm water opnieuw uit te vinden en eventueel bij andere landen gaan afkijken hoe het daar gebeurt.
Stel je voor: op zowat alle lijnen elk half uur een stoptrein, een GEN rond Brussel die naam waardig, rond Antwerpen voorstadstreinen die in de spits elk kwartier verbinding geven,...
Ik weet alleen niet zeker of je dan met 305 stuks nog wel alle noden kunt dekken, want met een aantrekkelijk aanbod komen er gegarandeerd extra passagiers waardoor je meer stellen moet inzetten.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 15:51
door Shrek
carlos schreef:305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
Maar ze moeten helemaal niet top zijn voor IR en IC, daarvoor zijn er momenteel nog genoeg breaks en M4 en over een jaar of 10 gloednieuwe dubbeldekkers.
Voor het GEN zijn er inderdaad maar 100 stellen nodig (in eerste instantie) maar er zijn nog genoeg andere stoptreinen te doen.
Het is ook niet omdat ze nu tijdelijk op bepaalde verbindingen zitten dat dat definitief is.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 16:23
door Steven
Inderdaad, als je al het huidige materieel optelt dat op stoptreinverbindingen zit dan zal je blij zijn met 305 desiro's, zeker als je reserve wil hebben en met het oog op verhoging van frequentie. Dan denken ze is vooruit bij de NMBS en dan is het weer langs alle kanten commentaar. Het is de bedoeling dat we tegen dit en tien jaar enkel nog treinen met ETCS gaan hebben. Er gaat dus nog redelijk wat materieel sneuvelen tegen dan. Te starten met alle overblijvende motorstellen van het klassieke type. De reeksen 21 en 27 sneuvelen volledig want men wil er geen etcs in steken. Wat de sprinters en reeks 800 betreft heb ik er ook geen goed oog in dat deze het nog tien jaar gaan uithouden. De eerste wegens kleine reeks en hun bijhorende eigenschappen, de tweede wegens hun leeftijd.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 16:26
door overweg13
pietje schreef:
carlos schreef:
overweg13 schreef: 305 desiro's is idd te veel, te veel omdat het interieur uitgetekend is op basis van de (ingeschatte) behoeften van het GEN en men er voor het GEN slecht 100 a 150 motorstellen nodig heeft.

Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).

Met een I11 interieur zouden de desiro's top zijn voor IR & IC treinen...
305 is in geen geval te veel, integendeel, als de NMBS het nu eens ernstig zou menen met het GEN en andere stoptreinen, dan zijn ze allemaal binnen de kortste keren in gebruik.
Voor IC-treinen kan men dan gebruik maken van vooral M5+M6 en I10+I11 treinen, aangevuld met de MS96.

Vooral stoppen met het warm water opnieuw uit te vinden en eventueel bij andere landen gaan afkijken hoe het daar gebeurt.
Stel je voor: op zowat alle lijnen elk half uur een stoptrein, een GEN rond Brussel die naam waardig, rond Antwerpen voorstadstreinen die in de spits elk kwartier verbinding geven,...
Ik weet alleen niet zeker of je dan met 305 stuks nog wel alle noden kunt dekken, want met een aantrekkelijk aanbod komen er gegarandeerd extra passagiers waardoor je meer stellen moet inzetten.
Ik word hier wel verkeerd geciteerd...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 16:39
door Steven
is aangepast.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 22:07
door nahoj
pietmol schreef:
carlos schreef: Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).
Dat kan men inderdaad vragen, alleen vrees ik dat de leverancier daar verschrikkelijk veel zal voor vragen....
Dat kan men niet, want het zou het belangrijkste gunningscriterium overboord gooiën.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 03 dec 2013, 22:31
door Steven
bijkomend zijn de stoelen groter waardoor het huidig aantal zitplaatsen eens drastisch naar beneden zou kunnen gaan met die stoelen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 04 dec 2013, 03:07
door loic1811
Ik denk dat het probleem nu ook is dat ze bij de NMBS de desiro's zoveel mogelijk willen laten om er zo een pak fouten te kunnen detecteren . En die stellen vallen nu nog onder garantie .. Dus als er een mankement is kunnen ze het direct naar siemens toeschuiven ...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 04 dec 2013, 09:00
door pietmol
nahoj schreef:
pietmol schreef:
carlos schreef: Kan men aan de leverancier niet vragen om in de 150 nog te leveren motorstellen een I11 interieur te stoppen? (ok daar zal een meerkost aan verbonden zijn, maar anderzijds heeft Siemens toch al een schadeclaim aan zijn been).
Dat kan men inderdaad vragen, alleen vrees ik dat de leverancier daar verschrikkelijk veel zal voor vragen....
Dat kan men niet, want het zou het belangrijkste gunningscriterium overboord gooiën.

kan wel, alleen hebben de meeste leveranciers de "slechte gewoonte" (geef ze eens ongelijk) om wijzigingen tegen meeeerkost :wink: aan te rekenen

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 05 dec 2013, 11:57
door Boris
Heeft Charleroi ook niet de eerste werkplaats voor het onderhoud van de Desiro's?
Dan is het logisch dat ze vooral op lijnen naar Charleroi en omgeving worden ingezet, dus ook Antwerpen-Brussel. :wink: