Pagina 200 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 28 nov 2016, 12:47
door Steve
Hier een foto waar je ze in gesloten toestand ziet: https://www.flickr.com/photos/huugooken/16352085311/

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 29 nov 2016, 11:04
door LML
Dat zijn idd. geen binnendeuren, maar branddeuren. Alle 305 Desiro's hebben die branddeuren.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 22 dec 2016, 23:42
door msts.be
Matthias schreef:Ik zie de laatste tijd op Desiro-treinen op de schermen nooit meer de real-time informatie (theoretische aankomsttijd en real-time tijd + aansluitingen in elk station); is daar een reden voor of gewoon dom toeval? Nu is het altijd de meest basic versie van de info die ik op de schermen zie: de eerstvolgende vier haltes en dat is het.
Vorige week en vandaag met Desiro gereden, en toen werkte maar 1x de real-time info (vorige week op S1 A'pen-Nijvel). Terugrit was de basic info met de eerstvolgende stations.

Vandaag: heenrit met basic info. Terugrit met geen enkele info, enkel het oranje B-logo op de schermen en geen stationsaankondigingen.

Hoe werkt heel dat online systeem nu ? Is dat via GPRS van de GSM-R, of via 3G van het normale GSM-netwerk ?
Is het geen oplossing dit te koppelen wanneer de TB zijn gegevens in de boordcomputer ingeeft (treinnummer, bestuurdernummer, treinsamenstelling, ETCS-modus etc) ? Dan is er geen tussenkomst van de TBG meer nodig.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 23 dec 2016, 23:48
door Steven
Ik denk dat dit finaal de bedoeling is maar momenteel staan die modules van de SIV niet gekoppeld aan de software van de ETCS waar de TB zijn gegevens invoert. Hiervoor zal siemens een update moeten uitvoeren.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 24 dec 2016, 10:13
door dentheo
Maar als daardoor de goedkeuring, validatie van de ETCS software vervalt, dan vrees ik dat Siemens niet staat te springen om dat te doen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 25 dec 2016, 09:57
door Merijn
Ik zag gisteren een Desiro met bestickering van Kuifje, wellicht nav de tentoonstelling in het treinmuseum. Ik heb het maar van ver gezien, maar het leek me heel mooi gedaan.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 25 dec 2016, 13:43
door Glodenox
Deze rijdt ondertussen een tweetal weken rond, als ik me niet vergis.
Deze foto nam ik in Brussel-Noord op 13 december:
Afbeelding

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 25 dec 2016, 14:02
door groentje
Ik vind het toch spijtig dat ze ramen mee beplakken. Een figuur op een raam, tot daar aan toe, maar die geperforeerde folie is een gruwel, en maakt de reis in zo'n voertuig zelf een pak onaangenamer. Je kan 'naar buiten kijken', maar je houdt er wel hoofdpijn aan over, en het beeld blijft toch onduidelijk...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 dec 2016, 18:25
door Wouterh12
groentje schreef:Ik vind het toch spijtig dat ze ramen mee beplakken. Een figuur op een raam, tot daar aan toe, maar die geperforeerde folie is een gruwel, en maakt de reis in zo'n voertuig zelf een pak onaangenamer. Je kan 'naar buiten kijken', maar je houdt er wel hoofdpijn aan over, en het beeld blijft toch onduidelijk...
Mee eens. Het afplakken van ramen in treinen - en ook in bussen of trams, tegenwoordig niet heel ongebruikelijk meer bij de De Lijn - getuigt van een gebrek aan respect voor de reizigers. Geblindeerde voertuigen hebben geen goede reputatie, en het maakt de reis veel saaier.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 12 feb 2017, 20:54
door Portbou
Vanmorgen reisde ik met de S1 van Vilvoorde naar Brussel-Centraal.
De trein had 6 minuten vertraging en de treinbestuurder deed zijn best om daar nog wat van goed te maken.

Op zo'n momenten wordt het excellente acceleratievermogen van een Desiro duidelijk.

Oprecht jammer dat dit niet benut wordt in de normale dienstregeling, het zou de stopdiensten een stuk sneller en aantrekkelijker kunnen maken.

Ik weet dat dit een negatieve invloed zou hebben op de stiptheid.
Maar zijn we momenteel niet te ver naar de andere kant doorgeslagen ?
Een S1 die wel op tijd rijdt beweegt zich echt aan een sukkeldrafje...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 12 feb 2017, 21:28
door jan_olieslagers
Een S1 die wel op tijd rijdt beweegt zich echt aan een sukkeldrafje...
Mij lijken de voordelen op te wegen tegen de nadelen:
* minder stress bij de treinbestuurder (v/m)
* minder vragen/zeurders/gez**k bij de treinbegeleidster (m/v) dus ook daar minder stress
* primaire besparing op vertraging van de trein zelf - als er al eens iets schort dan kan dat beter worden opgevangen
* daardoor ook secondaire besparing op vertragingen van andere treinen - een belangrijk punt voor ons zeer drukbezette spoornet
* permanent het uiterste uit de motoren en uit de remmen halen belast die componenten zwaarder, dus meer pannes én meer onderhoudskosten én meer onderhoudstijd - voorzien en niet-voorzien
* voor de groene meisjes/jongens: zwaar optrekken kost een pak meer energie dat dan bij het remmen als een pak warmte moet worden afgevoerd - of hebben de Desiro's energierecuperatie?

Met bussen en touringcars en vrachtwagens wordt toch ook niet permanent met plankgas gereden? Dat is echt niet toevallig, hoor; en bij treinen ligt het allemaal nog wat krapper.

Daarentegen mogen er voor mijn part wel vragen gesteld worden bij de lange wachttijd van de S1 in Mechelen, zo'n 10 of 12 minuten, dacht ik? Maar dat is allicht al eerder besproken.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 12 feb 2017, 22:33
door Steven
Een desiro kan normaal terugsturen in de bovenleiding.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 12 feb 2017, 23:35
door groentje
Niemand pleit voor het afschaffen van alle buffertijd, denk ik, maar een paar minuten lijken me toch ook te volstaan. Als 10' kan inhalen op een uur tijd, lijkt het mij toch ook geen een goed idee om de rittijden te herevalueren... Een trein die ver onder zijn maximale snelheid blijft kan bovendien ook nodeloos achterliggende treinen ophouden, grote buffertijd lijkt mij dus ook geen garantie voor minder vertraging. Zeker als de bedrijfspolitiek liever één trein met 15' ziet, dan 2 met elk 6'...

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 13 feb 2017, 00:12
door Stijn82
Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat de IR van mortsel-oude-god richting antwerpen 's ochtends van 9u13 enkele minuten te vroeg aankomt én weer vertrekt vanuit mortsel. Reden: de desiro die snel is, en treinbegeleiders die niet op hun klok kijken vooraleer af te fluiten.
Laatste keer heb ik effectief mijn trein hierdoor gemist, en de keer daarvoor was het nog erger: ik spring om 9u10 de trein op, de conducteur fluit af, ik meld aan de conducteur - vriendelijk - dat hij 2-3 minuten te vroeg is, hij gebaart mij dat ik moet uitstappen, ik doe dat dan nog ook (nog niet goed wakker en assertief zijnde) en weg was de trein.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 feb 2017, 12:05
door Wouterh12
jan_olieslagers schreef:
Een S1 die wel op tijd rijdt beweegt zich echt aan een sukkeldrafje...
Mij lijken de voordelen op te wegen tegen de nadelen:
* minder stress bij de treinbestuurder (v/m)
* minder vragen/zeurders/gez**k bij de treinbegeleidster (m/v) dus ook daar minder stress
* primaire besparing op vertraging van de trein zelf - als er al eens iets schort dan kan dat beter worden opgevangen
* daardoor ook secondaire besparing op vertragingen van andere treinen - een belangrijk punt voor ons zeer drukbezette spoornet
* permanent het uiterste uit de motoren en uit de remmen halen belast die componenten zwaarder, dus meer pannes én meer onderhoudskosten én meer onderhoudstijd - voorzien en niet-voorzien
* voor de groene meisjes/jongens: zwaar optrekken kost een pak meer energie dat dan bij het remmen als een pak warmte moet worden afgevoerd - of hebben de Desiro's energierecuperatie?

Met bussen en touringcars en vrachtwagens wordt toch ook niet permanent met plankgas gereden? Dat is echt niet toevallig, hoor; en bij treinen ligt het allemaal nog wat krapper.

Daarentegen mogen er voor mijn part wel vragen gesteld worden bij de lange wachttijd van de S1 in Mechelen, zo'n 10 of 12 minuten, dacht ik? Maar dat is allicht al eerder besproken.
De S1 staat 10 minuten stil in Mechelen. Daar zou inderdaad wel iets af mogen. Hij vertrekt hierdoor wel na de IC, wat handig kan zijn als die weer eens vertraging heeft of afgeschaft wordt.