NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2685
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika » 26 mei 2019, 21:51

wbrm schreef:
25 mei 2019, 23:04
Ik vraag mij daarom af (als leek) of het mogelijk is om de treden reeds in positie te brengen bij zeer lage snelheid net voor stilstand.
Ben verbaasd dat nog niemand iets heeft gezegd als 'maar gebogen perrons!' of 'dan slijten ze sneller!' Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.


dentheo
Berichten: 7729
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo » 27 mei 2019, 12:37

kika schreef:
26 mei 2019, 21:51
Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
In welk materieel in Belgie is dat al ?
Ik meen het laatst ergens ondervonden te hebben... vernieuwde 800 ?
Theo
Groeten vanop de Heide

kika
Berichten: 2685
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika » 27 mei 2019, 15:17

dentheo schreef:
27 mei 2019, 12:37
In welk materieel in Belgie is dat al ?
Ik meen het laatst ergens ondervonden te hebben... vernieuwde 800 ?
België, wat is dat? :lol: Ik hou het niet zo goed bij moet ik toegeven, maar heb je dit nog niet gezien in bussen, trams of metros? Daar komt het nog vaker voor. Als ik me niet vergis: Flirt, BR-644, Zwitserse treinen, de oude trams in Antwerpen hadden ook zo'n lichtbak met knopje na eoa vernieuwing. Het argument dat mensen soms nog voor het perron duwen, of aan de verkeerde kant, of dat je met een lange trein niet aan het perron past of dat de TB eerst moet lossen, zijn allemaal prima argumenten, maar allemaal niet van tel voor 'bij de volgende stop moet je deze deur opendoen en geef alvast een lichtsignaal.´ Het Duitse bedrijf ESCHA kan je aanspreken als je alle details wilt weten over die knopjes en signalen.

dentheo
Berichten: 7729
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo » 27 mei 2019, 16:44

kika schreef:
27 mei 2019, 15:17


België, wat is dat? :lol: Ik hou het niet zo goed bij moet ik toegeven, maar heb je dit nog niet gezien in bussen, trams of metros? Daar komt het nog vaker voor. Als ik me niet vergis: Flirt, BR-644, Zwitserse treinen, de oude trams in Antwerpen hadden ook zo'n lichtbak met knopje na eoa vernieuwing. Het argument dat mensen soms nog voor het perron duwen, of aan de verkeerde kant, of dat je met een lange trein niet aan het perron past of dat de TB eerst moet lossen, zijn allemaal prima argumenten, maar allemaal niet van tel voor 'bij de volgende stop moet je deze deur opendoen en geef alvast een lichtsignaal.´ Het Duitse bedrijf ESCHA kan je aanspreken als je alle details wilt weten over die knopjes en signalen.
Ik denk verkeerd begrepen.... de moderne drukknoppen met led, daarvan bestaan er versies die "onthouden" dat je eruit wil via die deur bij de volgende stop. Ik meen dat je het kon zien omdat de rode en groen leds dan tesamen oplichten in afwachting van de stop.
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4144
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve » 27 mei 2019, 17:53

Bij de trams en bussen van de MIVB gebeurt het in ieder geval al tientallen jaren op die manier. De haltebel dient om de halte aan te vragen en zorgt er meteen ook voor dat de dichtstbijzijnde deur dan automatisch opent (er gaat ook een lamp branden, bij ouder materieel een gele lamp en bij de laatste busmodellen een brede groene ledstrip).

dentheo
Berichten: 7729
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo » 27 mei 2019, 18:04

Misschien kan men de soft van de deurknopjes nog een update geven ???
Theo
Groeten vanop de Heide

wbrm
Berichten: 270
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm » 27 mei 2019, 20:28

kika schreef:
26 mei 2019, 21:51
Ben verbaasd dat nog niemand iets heeft gezegd als 'maar gebogen perrons!'
Dat was bij de oude vertrekprocedure geen probleem.
kika schreef:
26 mei 2019, 21:51
of 'dan slijten ze sneller!' Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
Zeker handig en ik ben voorstander. Het punt van extra slijtage lijkt mij ook terecht. Maar gaan de deuren dan ook sneller open? Zullen mensen niet gewoon nodeloos op de knop blijven drukken zoals nu? Daarom mijn trede voorstel gekoppeld aan het drukken voor stilstand :D

profke
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door profke » 28 mei 2019, 07:48

de nieuwe knoppen zullen niet slijten.. Ze "klikken" niet, zoals in de andere treinstellen/rijtuigen.
het is die "klik" die slijt.

wbrm
Berichten: 270
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm » 28 mei 2019, 15:16

Ik verwijs naar slijtage van het mechanisme van de treden, niet de knoppen.

Plaats reactie