Pagina 204 van 204

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 26 mei 2019, 21:51
door kika
wbrm schreef:
25 mei 2019, 23:04
Ik vraag mij daarom af (als leek) of het mogelijk is om de treden reeds in positie te brengen bij zeer lage snelheid net voor stilstand.
Ben verbaasd dat nog niemand iets heeft gezegd als 'maar gebogen perrons!' of 'dan slijten ze sneller!' Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 27 mei 2019, 12:37
door dentheo
kika schreef:
26 mei 2019, 21:51
Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
In welk materieel in Belgie is dat al ?
Ik meen het laatst ergens ondervonden te hebben... vernieuwde 800 ?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 27 mei 2019, 15:17
door kika
dentheo schreef:
27 mei 2019, 12:37
In welk materieel in Belgie is dat al ?
Ik meen het laatst ergens ondervonden te hebben... vernieuwde 800 ?
België, wat is dat? :lol: Ik hou het niet zo goed bij moet ik toegeven, maar heb je dit nog niet gezien in bussen, trams of metros? Daar komt het nog vaker voor. Als ik me niet vergis: Flirt, BR-644, Zwitserse treinen, de oude trams in Antwerpen hadden ook zo'n lichtbak met knopje na eoa vernieuwing. Het argument dat mensen soms nog voor het perron duwen, of aan de verkeerde kant, of dat je met een lange trein niet aan het perron past of dat de TB eerst moet lossen, zijn allemaal prima argumenten, maar allemaal niet van tel voor 'bij de volgende stop moet je deze deur opendoen en geef alvast een lichtsignaal.´ Het Duitse bedrijf ESCHA kan je aanspreken als je alle details wilt weten over die knopjes en signalen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 27 mei 2019, 16:44
door dentheo
kika schreef:
27 mei 2019, 15:17


België, wat is dat? :lol: Ik hou het niet zo goed bij moet ik toegeven, maar heb je dit nog niet gezien in bussen, trams of metros? Daar komt het nog vaker voor. Als ik me niet vergis: Flirt, BR-644, Zwitserse treinen, de oude trams in Antwerpen hadden ook zo'n lichtbak met knopje na eoa vernieuwing. Het argument dat mensen soms nog voor het perron duwen, of aan de verkeerde kant, of dat je met een lange trein niet aan het perron past of dat de TB eerst moet lossen, zijn allemaal prima argumenten, maar allemaal niet van tel voor 'bij de volgende stop moet je deze deur opendoen en geef alvast een lichtsignaal.´ Het Duitse bedrijf ESCHA kan je aanspreken als je alle details wilt weten over die knopjes en signalen.
Ik denk verkeerd begrepen.... de moderne drukknoppen met led, daarvan bestaan er versies die "onthouden" dat je eruit wil via die deur bij de volgende stop. Ik meen dat je het kon zien omdat de rode en groen leds dan tesamen oplichten in afwachting van de stop.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 27 mei 2019, 17:53
door Steve
Bij de trams en bussen van de MIVB gebeurt het in ieder geval al tientallen jaren op die manier. De haltebel dient om de halte aan te vragen en zorgt er meteen ook voor dat de dichtstbijzijnde deur dan automatisch opent (er gaat ook een lamp branden, bij ouder materieel een gele lamp en bij de laatste busmodellen een brede groene ledstrip).

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 27 mei 2019, 18:04
door dentheo
Misschien kan men de soft van de deurknopjes nog een update geven ???

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 27 mei 2019, 20:28
door wbrm
kika schreef:
26 mei 2019, 21:51
Ben verbaasd dat nog niemand iets heeft gezegd als 'maar gebogen perrons!'
Dat was bij de oude vertrekprocedure geen probleem.
kika schreef:
26 mei 2019, 21:51
of 'dan slijten ze sneller!' Er is heel wat materieel waar je gewoon *voor* de halte al kan drukken van 'ik wil er uit langs deze deur,' LED blijft dan opgelicht tot je stil staat. Ook erg handig als je veel bagage, rolstoel, kinderwagen, fiets,... hebt omdat je dan soms niet meer handig bij de knop komt.
Zeker handig en ik ben voorstander. Het punt van extra slijtage lijkt mij ook terecht. Maar gaan de deuren dan ook sneller open? Zullen mensen niet gewoon nodeloos op de knop blijven drukken zoals nu? Daarom mijn trede voorstel gekoppeld aan het drukken voor stilstand :D

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 28 mei 2019, 07:48
door profke
de nieuwe knoppen zullen niet slijten.. Ze "klikken" niet, zoals in de andere treinstellen/rijtuigen.
het is die "klik" die slijt.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 28 mei 2019, 15:16
door wbrm
Ik verwijs naar slijtage van het mechanisme van de treden, niet de knoppen.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 19 feb 2020, 23:17
door wbrm
Vandaag zag ik een Desiro (ik denk dat het stel 077 was) in Leuven waarvan de zwarte band langs de ramen aan de buitenkant ter hoogte van het toilet niet doorliep zoals bij (alle?) andere stellen. De buitenkant van het stel bestaat ter hoogte van het toilet dus uit een groot grijs oppervlak. Wordt dit het nieuwe normaal of is het een enkeling?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 feb 2020, 09:19
door overweg13
Kan het niet het resultaat zijn van het verwijderen van graffiti?

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 feb 2020, 10:14
door Steven
Zover ik weet is er dat maar eentje en die is zo al een hele tijd te zien.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 20 feb 2020, 18:22
door Ducktape
Ik vermoed dat die zo uit de fabriek gerold is, want die rijdt idd al jaren zo rond.