Pagina 1 van 2

NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 21 apr 2008, 19:05
door Gerard
Hallo,,
Ik vroeg me wel eens af waarom de serie 52/53/54 (toen ze nog in de reguliere goederendienst reden) vrijwel alleen maar werd ingezet op de Athus - Meuse lijn,, en bijvoorbeeld niet op andere spoorlijnen zoals L.24 (misschien al genoeg 51's en 55's? )

Gr. Gerard

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 21 apr 2008, 19:21
door Bert
Deze reeksen zag je op verschillend lijnen rijden. Hoofdzakelijk in Wallonië bv: lijn 24, 43, 125, 130, 162... zo kan ik maar doorgaan.

Ze blijven bij de meeste liefhebbers het meest bekend als dé diesellocomotieven van de Athus Meuse lijn. :wink:

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 21 apr 2008, 21:14
door poyaud
Waren toen loc's van Stockem en dan nog is onderverdeeld naar Bertrix , ronet , enz...
Daarom dat ze daar het meeste te zien waren .

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 21 apr 2008, 22:47
door Shrek
die reden voor de komst van 25.5 toch ook naar amsterdam?

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 22 apr 2008, 01:33
door Steven
Shrek schreef:die reden voor de komst van 25.5 toch ook naar amsterdam?
enkel de reeks 54

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 22 apr 2008, 09:59
door tt44ta46
Alleszins zijn ze in Moerbeke nooit geweest, komt dus allen den 10den van mei af, de 202.020 en 5404 maken er hun maidentrip, en tevens afscheidsrit ;-)

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 08 mei 2008, 11:33
door 2230
De bolle neuzen waren dacht ik niet toegelaten in Vlaanderen om technische redenen.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 08 mei 2008, 12:04
door Paul
2230 schreef:De bolle neuzen waren dacht ik niet toegelaten in Vlaanderen om technische redenen.
Niet toegelaten op bepaalde lijnen om technische redenen, daar kan ik inkomen.
Maar niet toegelaten in Vlaanderen??? Dat zou toch wel heel straf zijn. Type 204 werd bv. ingezet op internationale treinen richting Amsterdam en richting Keulen...

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 08 mei 2008, 12:30
door Steven
deze diesels waren beter geschikt om de lijnen met een Ardens profiel aan te kunnen, veel beter dan de reeksen 51 en 55 die er niet echt voor gemaakt waren.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 08 mei 2008, 18:00
door overweg13
2230 schreef:De bolle neuzen waren dacht ik niet toegelaten in Vlaanderen om technische redenen.
Ik herinner me minstens bolle neuzen tussen Brussel en Kortrijk langs lijn 89 en ook 1 trein Geraardsbergen - Edingen - Brussel. Ik zie trouwens niet in waarom ze ooit verboden geweest zouden zijn?

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 08 mei 2008, 18:02
door Steven
overweg13 schreef:
2230 schreef:De bolle neuzen waren dacht ik niet toegelaten in Vlaanderen om technische redenen.
Ik herinner me minstens bolle neuzen tussen Brussel en Kortrijk langs lijn 89 en ook 1 trein Geraardsbergen - Edingen - Brussel. Ik zie trouwens niet in waarom ze ooit verboden geweest zouden zijn?
zie mijn uitleg ;-) daardoor waren ze dus meer in het zuiden te zien dan in het noorden des lands, dat sommige mensen bezien als een verbod is er natuurlijk wel een beetje over :-)

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 09 mei 2008, 01:53
door etoile du nord
overweg13 schreef:
2230 schreef:De bolle neuzen waren dacht ik niet toegelaten in Vlaanderen om technische redenen.
Ik herinner me minstens bolle neuzen tussen Brussel en Kortrijk langs lijn 89 en ook 1 trein Geraardsbergen - Edingen - Brussel. Ik zie trouwens niet in waarom ze ooit verboden geweest zouden zijn?
Heel juist ; en ik denk op L 86 ook ( Gent - Leuze - Blaton ) als goederen- en reizigerslok , maar ik ben er niet zeker van , ik heb nog nergens foto's gezien .
Maar daar komt verandering in , nu zaterdag 10 mei 's namiddags rond 17 u : zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=10&t=4128 en http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=10&t=4064

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 09 mei 2008, 12:25
door e49memling
52-53-54 waren inderdaad beter geschikt voor heuvelachtig gebied dan 51-55-62 etc.
Er bestond de mogelijkheid de schakeling van de tractiemotoren te veranderen serie / serieparallel.
Ze hadden ook rheostatische remming (motorrem) wat in de ardennen heel handig is.

PS Of dit voor de 3 modellen geldt, weet ik niet, alleszins voor de 52.

De reden waarom 54 indertijd Internationale treinen deed was omdat die toen 140 km/u mocht.
Zo is mij toenertijd (nog bolleneuzentijd) toch verteld door een TB van Ronet toen ik in de stuurzaal(post) meereed.

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 09 mei 2008, 13:45
door Steven
idd de reeks 54 zijn aangepaste locs om die 140 te kunnen rijden met die INT treinen, nadat ze die treinen niet meer deden hebben ze die terug aangepast in de andere richting (max 120)

Re: NMBS / SNCB serie 52 - 53 - 54

Geplaatst: 09 mei 2008, 22:21
door Joris
Hallo,
Steven schreef:idd de reeks 54 zijn aangepaste locs om die 140 te kunnen rijden met die INT treinen, nadat ze die treinen niet meer deden hebben ze die terug aangepast in de andere richting (max 120)
Kwa tandwielverhouding dan, maar die reostatische rem ofzo, in elk geval de 5de ventilator op het dak heeft de 54 nooit meer gekregen... Dacht ik toch.
Groeten,
Joris De Mol