Modernisering M5

Alles over reizigerstreinen in België.
Vank

Re: Modernisering M5

Bericht door Vank »

Zullen er plots niet teveel van die dubbeldeksrijtuigen zijn?
Nu ze ook nog eens een vloot nieuwe M6'en besteld hebben.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Modernisering M5

Bericht door 260689 »

Vank schreef:Zullen er plots niet teveel van die dubbeldeksrijtuigen zijn?
Nu ze ook nog eens een vloot nieuwe M6'en besteld hebben.
bij de NMBS iets teveel daarvoor moet er wel een mirakel gebeuren
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

Vank schreef:Zullen er plots niet teveel van die dubbeldeksrijtuigen zijn?
Nu ze ook nog eens een vloot nieuwe M6'en besteld hebben.
de nmbs heeft zich geëngageerd om elk jaar enkele % meer reizigers te vervoeren, en die moeten ergens zitten he :wink:
er zijn er wel teveel voor het aantal locomotieven momenteel beschikbaar, maar daar komt ook verandering in :)
Vank

Re: Modernisering M5

Bericht door Vank »

Wel ik dacht zo, misschien zullen die M5'en en M6'en plots op lijnen gaan rijden waar het absoluut niet nodig is.
De NMBS moet de komende 10 jaar zo goed als niet meer investeren in materieel dan?
Dietrich

Re: Modernisering M5

Bericht door Dietrich »

Ze verwachten nog altijd die forse stijging en ik denk niet dat er al een plafond in zicht is. IC L rijdt nu sinds een aantal jaren met M6 op enkele diensten (4 ofzo), de rest zijn nog altijd Breaks die soms goed vol zitten. Om maar een voorbeeld te geven dus.

Daarnaast gaan de rode klassiekjes beginnen verdwijnen en vervangen worden door ander materieel, gemoderniseerde, Desiro's maar wellicht ook materieel dat nu IC's doet (Breaks en MS96 zie ik nog wel als kandidaten).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

Vank schreef:Wel ik dacht zo, misschien zullen die M5'en en M6'en plots op lijnen gaan rijden waar het absoluut niet nodig is.
De NMBS moet de komende 10 jaar zo goed als niet meer investeren in materieel dan?
het is andersom: nu rijden er geen dubbeldekkers op enkele lijnen waar ze heel hard nodig zijn :P
na de aflevering van de desiro's en de laatste M6 zullen ze inderdaad wel enkele jaren goed zitten met rollend materiaal :wink:
Vank

Re: Modernisering M5

Bericht door Vank »

Nu al 370 M6 rijtuigen in dienst.

+ 130 gemoderniseerde M5 rijtuigen.
+ 72 nieuwe M6 rijtuigen.

= 572 rijtuigen


Daarbij komt ook nog eens de Desiro stellen in de omgeving van Brussel. We mogen absoluut niet klagen over het materieel dat NMBS in dienst heeft.


Misschien kunnen ze zich nu storten op architectonische stationsgebouwen en (lichte) prijsdalingen?
(Wat fantastisch kan het niet worden?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering M5

Bericht door Shrek »

Vank schreef:Nu al 370 M6 rijtuigen in dienst.

+ 130 gemoderniseerde M5 rijtuigen.
+ 72 nieuwe M6 rijtuigen.

= 572 rijtuigen
dat geeft dan ongeveer:
60 stammen M4
20 stammen M5
60 stammen M6
15 stammen I11
15 stammen I10
ofwel 170 gesleepte treinen tegelijk, reeks 18 zal zeker zen werk hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

met 130 rijtuigen M5 aan 8 rijtuigen per sleep kom ik max aan 16 treinen en niet aan 20 :-)
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Modernisering M5

Bericht door Treinenman »

Ze zouden die dubbeldekkers het best gebruiken voor de treinen die het volst zitten.
Meer dubbeldekkers zouden handiger zijn voor toeristentreinen naar de kust, zeker op topdagen. Dus het zou goed zijn mochten er nog M6en bijkomen.
Wat is nog het verschil tussen een gemoderniseerde M5 en de M6? :)
De trein is altijd een beetje reizen.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Modernisering M5

Bericht door 260689 »

M5 mag nu momenteel maar 140km/h rijden. M6 160km/h
Dietrich

Re: Modernisering M5

Bericht door Dietrich »

Wat betreft voor de reizigers: geen airco in M5. Er zullen nog wel verschillen zijn maar die zullen pas naar voor komen eens ze bollen op het net.
Vank

Re: Modernisering M5

Bericht door Vank »

Ik denk dat je beter de M6 rijtuigen inzet op de drukste lijnen, ik denk bv. aan Oostende-Eupen/Luik-Guillemins.
Dan zijn er nog een deel over om te gebruiken in het binnenland samen met de M5'en.


Ik vind niet dat de NMBS er nog moet aankopen, enkele jaren wachten en dan een M7 aankopen die hopelijk 200km/h kan rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering M5

Bericht door Steven »

Vank schreef:Ik denk dat je beter de M6 rijtuigen inzet op de drukste lijnen, ik denk bv. aan Oostende-Eupen/Luik-Guillemins.

die zijn daar niet toegelaten, ze mogen in geen geval luik voorbij, Angleur is het laatste toegelaten punt op die lijn.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Modernisering M5

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
Vank schreef:Ik denk dat je beter de M6 rijtuigen inzet op de drukste lijnen, ik denk bv. aan Oostende-Eupen/Luik-Guillemins.

die zijn daar niet toegelaten, ze mogen in geen geval luik voorbij, Angleur is het laatste toegelaten punt op die lijn.
En ze mogen niet over L2.
Plaats reactie