Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Het is zelfs de vraag welke voorwaarden gelden voor bij de automaat gekochte tickets. Voor je een ticket koopt, is er maar zeer weinig informatie. Ik heb zelfs geen verwijzing naar de algemene voorwaarden gevonden, laat staan waar je die kunt inzien, dus zijn die wel van toepassing? Welke wettelijke eisen zijn er daarvoor?
Al eens geprobeerd bij DB of een regionale vervoerder. Ik weet niet of het er nog steeds op staat, maar zo met een 8-punts lettertype en een lange rij achter je werd ik er niet vrolijk van. Ik ben toen ook maar gewoon gaan rijden zonder te weten of ik in orde was met m'n ticket (achteraf bleek dat ik teveel had betaald).
rvdborgt schreef:Ik zag gisteren dat de Christmas Deal nog steeds werd aangegeven. Toen ik die wilde kopen, kwam er een zeer algemene foutmelding toen ik naar het volgende scherm wilde (na aangeven van bestemming e.d.), waarna de automaat naar het beginscherm terugkeerde. De echte reden (periode voor aanbieding verstreken) werd niet gegeven.
Soms moet er inderdaad zo'n reden staan, maar bij het voorbeeld dat je noemt: dat mag gewoon niet meer getoond worden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
rvdborgt schreef:Het is zelfs de vraag welke voorwaarden gelden voor bij de automaat gekochte tickets. Voor je een ticket koopt, is er maar zeer weinig informatie. Ik heb zelfs geen verwijzing naar de algemene voorwaarden gevonden, laat staan waar je die kunt inzien, dus zijn die wel van toepassing? Welke wettelijke eisen zijn er daarvoor?
Al eens geprobeerd bij DB of een regionale vervoerder. Ik weet niet of het er nog steeds op staat, maar zo met een 8-punts lettertype en een lange rij achter je werd ik er niet vrolijk van. Ik ben toen ook maar gewoon gaan rijden zonder te weten of ik in orde was met m'n ticket (achteraf bleek dat ik teveel had betaald).
Daar gaat het in eerste instantie niet om. Het gaat erom dat er überhaupt wordt aangegeven wat voor voorwaarden er van toepassing zijn en waar je die desgewenst kunt inzien. Alleen op het verkooppunt aangekondigde voorwaarden kunnen van toepassing zijn, waarbij het van land tot land kan verschillen waar die dan gepubliceerd moeten worden. In Duitsland is dat kennelijk bij het verkooppunt zelf.
De NMBS zegt echter op de automaat niet welke voorwaarden er van toepassing zijn. NS doet dat trouwens ook niet. Als ik me niet vergis, betekent dat in Nederland dat alleen het Burgerlijk Wetboek van toepassing is en verder niets. Terwijl ze eigenlijk alleen maar moeten aangeven waar ze de voorwaarden gedeponeerd hebben.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Dat komt eraan hoor, er is constant evaluatie en verbetering van de software. Maar niet alles kan op één dag...
Enig idee van de termijn? Dit had al vanaf dag 1 op de automaten moeten staan. Uiteraard was dat mogelijk geweest.
Neen ik ken die termijn niet.
Maar het lijkt mij vrij duidelijk dat men ervoor gekozen heeft eerst zo snel mogelijk overal automaten te zetten en later pas de details te verbeteren. Dat lijkt mij de aanpak die het snelst de meeste klantvriendelijkheid laat stijgen. Een automaat die nog geen prijsvergelijking geeft is nog altijd beter dan geen automaat.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Maar het lijkt mij vrij duidelijk dat men ervoor gekozen heeft eerst zo snel mogelijk overal automaten te zetten en later pas de details te verbeteren. Dat lijkt mij de aanpak die het snelst de meeste klantvriendelijkheid laat stijgen. Een automaat die nog geen prijsvergelijking geeft is nog altijd beter dan geen automaat.
Aangezien de automaten al jaren geleden zijn besteld, was er ruim voldoende tijd om fatsoenljk software te maken. En dat hoeft niet een zoveel meer moeite te zijn dan het bestaande programma van de oude automaten opnieuw te programmeren voor de nieuwe. Als je daar maar van tevoren rekening mee houdt.
Verder zijn de automaten pas een jaar (of meer) later in dienst zijn gekomen dan oorspronkelijk gepland. Tijd zat dus.

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door FLV-FGSP »

De oorspronkelijke leverancier van de software is failliet gegaan. Wat er momenteel inzit is een basicversie. Er komt nog een upgrade.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Is dat wel zo ?
NMBS heeft toch getoeterd in de pers dat men dat stuk "zelf" eigenhandig ging doen, met de "ervaring" uit de oude automaten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Fabian318 »

Al eens geprobeerd bij DB of een regionale vervoerder. Ik weet niet of het er nog steeds op staat, maar zo met een 8-punts lettertype en een lange rij achter je werd ik er niet vrolijk van.
Een verwijzing op de voorwaarden is in Duitsland niet nodig en de voorwaarden hoeven ook niet ter plaatse (de automaat) beschikbaar zijn. (Dit geldt slechts voor vervoersbedrijven; § 305 a Nr. 1 Bürgerliches Gesetzbuch)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Bibke »

Bibke schreef:Er werd er onlangs ook ééntje geplaatst in Neerpelt (wel nog niet in dienst).

http://www.flickr.com/photos/pelter1947 ... otostream/

http://www.flickr.com/photos/pelter1947 ... otostream/
Vandaag is deze in Neerpelt in dienst gesteld.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door FireSea »

Weet iemand of de automaten ook tickets naar veel gevraagde bestemmingen in de omringende landen gaat verkopen, zoals de NS-automaten ook doen? Ik kan nu alleen maar binnenlandse bestemmingen kiezen, zelfs als de Belgische stoptrein nog een klein stukje over de grens gaat. Ik denk dan allereerst aan het kort grensverkeer: Roosendaal, Eijsden, Maastricht Randwyck, Maastricht, Aachen Hbf, Troisvierges t/m Luxembourg, Kleinbettingen t/m Luxembourg, Baisieux t/m Lille Flandres, Tourcoing t/m Lille Flandres. Maar ook een aantal verdere buitenlandse bestemmingen die met treinen vanuit België te bereiken zijn, zoals: Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Schiphol, Amsterdam, Thionville, Metz, e.d. Ook wat bekende bestemmingen die met een buitenlandse overstap te bereiken zijn, zoals Utrecht, Groningen, Eindhoven, Valenciennes, Dunkerque, Köln, Düsseldorf. En misschien zelfs tickets voor TGV-treinen vanuit Brussel-Zuid...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

FireSea schreef:Weet iemand of de automaten ook tickets naar veel gevraagde bestemmingen in de omringende landen gaat verkopen, zoals de NS-automaten ook doen? Ik kan nu alleen maar binnenlandse bestemmingen kiezen, zelfs als de Belgische stoptrein nog een klein stukje over de grens gaat. Ik denk dan allereerst aan het kort grensverkeer: Roosendaal, Eijsden, Maastricht Randwyck, Maastricht, Aachen Hbf
Maastricht, Roosendaal en Aken zitten er al in.

Groetjes,
Rian
Tom024

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tom024 »

Ik kom er zojuist achter dat er kennelijk ook automaten verkeerd geprogrammeerd zijn: ik had vorige week een ticket gekocht aan de automaat in Dendermonde, op mijn bamkafschrift staat echter: Derderleeuw. Da's toch wel heel eigenaardig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Dat is hoe die betaalautomaten ingeschreven staan. Aan het loket van Dendermonde zou je net hetzelfde voor hebben.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Frank »

Tom024 schreef:Ik kom er zojuist achter dat er kennelijk ook automaten verkeerd geprogrammeerd zijn: ik had vorige week een ticket gekocht aan de automaat in Dendermonde, op mijn bamkafschrift staat echter: Derderleeuw. Da's toch wel heel eigenaardig.
Met behulp van het admin-wachtwoord kan de eigenaar (of huurder) op de terminal zelf die naam naar keuze wijzigen. Gezien de twee erg op elkaar lijken, waarschijnlijk iemand even verstrooid geweest bij het installeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Dendermonde hoort administratief bij zone Denderleeuw. Kortweg alle automaten en Bancontact toestellen aan de kassa zouden op uw afschriften Denderleeuw moeten geven als locatie.
Tom024

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tom024 »

In Tielt en Herentals heb ik ook biljetten gekocht, daar wordt echter wel gewoon de juiste plaatsnaam vermeldt, dus dat zal toch het probleem niet zijn.
Plaats reactie