Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Dat ze ineens Windows 8.1 installeren. :mrgreen:
Neen, net niet. Zon nieuw systeem heeft elke week wel een nieuwe patch om dit of dat te verbeteren. Dus elke week risico dat er iets opeens niet meer werkt.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:
apestaart schreef:Dat ze ineens Windows 8.1 installeren. :mrgreen:
Neen, net niet. Zon nieuw systeem heeft elke week wel een nieuwe patch om dit of dat te verbeteren. Dus elke week risico dat er iets opeens niet meer werkt.
Maar dan is het aan de IT-beheerders om uit te zoeken en testen welke patch wel en niet zal toegepast worden. Ooit al van WSUS gehoord ? Da's een updateserver die men kan opzetten met alle updates van alle Windows-besturingssystemen die in het bedrijf draaien. En daarmee kan je ook bepalen welke updates wel of niet op welk type PC moeten worden toegepast.

Zelf zou ik ook niet voor Windows 8.1 kiezen, maar toch minstens nu voor Windows 7 Embedded. De grote broer is volwassen genoeg, en met de Embedded versie kan je alle componenten eruitsmijten die men niet nodig heeft (bv. Aero + DWM, Wireless netwerk stack, DirectX, Windows Search enz).
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tijgernoot »

De weken rondom Pasen heeft de NMBS een speciale actie bij de kaartautomaten:

Van 7 april tot 21 april krijg je een gratis rit bij aanschaf van een Go Pass 10, een Rail Pass, een Key Card of een Tienrittenkaart.

Aldus een bericht op het scherm van een kaartautomaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

Ja dat is natuurlijk een heel groot voordeel van de automaten: je kan zon promoties "met één muisklik" invoeren. Je hoeft geen duizenden loketbedienden eerst uit te leggen waar het over gaat.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Stukje uitleg schrijven voor de loketbedienden die sowieso af en toe moeten opletten wat er veranderd is anders ook niet vreselijk ingewikkeld. Het is niet zo dat er een halfdaagse scholing nodig is.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Shrek schreef:Ja dat is natuurlijk een heel groot voordeel van de automaten: je kan zon promoties "met één muisklik" invoeren. Je hoeft geen duizenden loketbedienden eerst uit te leggen waar het over gaat.
Je moet ze toch gewoon informeren dat er in de paasvakantie 11 ipv 10 lijntjes op de Passes zullen staan. Een speciale code moeten ze niet invoeren.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door thejay »

Er staan geen 11 lijnen op de Pass, er komt een extra gratis biljet uit de automaat rollen... en het is maar geldig tot 27 juli (in mijn geval).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

In station Jette is er korte tijd geleden een tweede automaat geplaatst, dit keer aan het parkeerterrein aan de noordkant van het station. Een goede zaak, want er stappen heel wat reizigers langs die kant op.

Wat me wel ietwat verontrust: de Bancontact-terminal is nog steeds niet in dienst, er verschijnt op het scherm dan ook een kruis door de kaarten, máár verder lijkt alles normaal: de beide groene lampen branden, zowel de hoofdlamp bovenaan als de kleinere lamp naast de MOBIB-kaartlezer.

Ik zie de discussies dus al ontstaan als er straks een hoger tarief geldt bij het kopen van een ticket op de trein... ik weet natuurlijk niet hoe er exact zal worden nagegaan of de automaat al dan niet in dienst was (temeer daar de lamp in dit geval niet zichtbaar is voor de TBG), maar dit is alvast zeer misleidend. Zonder mogelijkheid tot betalen met de bankkaart is de automaat in de praktijk amper bruikbaar.
freeaanzee
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2008, 00:07
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door freeaanzee »

Toen ik in Oostende gebruikmaakte van een automaat om Rail Passes met de 10+1 promo te kopen, had ik het ook vlaggen: groene LED of niet, na mijn betaling bleek er probleem te zijn met de printer. Er werd een foutmelding afgeprint (!) waarmee ik naar het loket moest. Gelukkig kende de loketbediende de procedure om mij de Rail Pass te bezorgen (er waren al de hele dag problemen), maar als het loket gesloten is wil ik nog wel eens zien hoe je achteraf op basis van die minuscule foutmelding geholpen zal worden.

Het aantal loketdiensten in Oostende is blijkbaar al fel verminderd, maar de automaten worden nauwelijks gebruikt en als ze kuren hebben, draait het loket er toch voor op. Tot zover de monitoring van de nieuwe automaten ... De compensatie voor de gratis extra rit is nog hangende bij de klantendienst.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Eimai »

Binnenkort wordt het helemaal leuk vanaf juli: automaat kapot en geen ticket kunnen krijgen: zeven euro extra betalen bij treinbegeleider, en achteraf mag je aan het loket gaan proberen je zeven euro terug te krijgen. Zelfs als treinbegeleider weet dat die automaat niet meer werkt zou die zelfs geen tickets kunnen maken zonder die zeven euro toeslag...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Eimai schreef:Binnenkort wordt het helemaal leuk vanaf juli: automaat kapot en geen ticket kunnen krijgen: zeven euro extra betalen bij treinbegeleider, en achteraf mag je aan het loket gaan proberen je zeven euro terug te krijgen. Zelfs als treinbegeleider weet dat die automaat niet meer werkt zou die zelfs geen tickets kunnen maken zonder die zeven euro toeslag...
Dat laatste lijkt me heel logisch. Anders krijg je weer van die toestanden waarbij de tbg perfect weet dat de reiziger ingestapt is in een bemand station en toch geen toeslag moet betalen. Dat is nu schering en inslag: instappen in Noord, Centraal en Zuid en toch geen maakloon betalen op de treinen naar Halle, Denderleeuw, Vilvoorde, Leuven, Braine-l'Alleud etc. Dus liever de mogelijkheid voorzien om het te veel betaalde achteraf te recupereren dan alles aan de willekeur van de tbg overlaten. Overigens vraag ik me nu al af hoe vaak we nog gecontroleerd zullen worden: nu is dat al teruggevallen tot 20 % tussen Halle en Brussel...
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Kun je in Belgie vragen aan de tbg dat men rekening naar huis stuurt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Frank »

Letterlijk de rekening naar huis sturen niet meteen, maar uitgesteld betalen kan wel volgens art. 156 §1 en §2 (die §2 is specifiek voor Diabolo). Naast de prijs voor het vervoer, wordt € 8 administratie-kosten aangerekend. Betalen kan (moet) binnen de veertien dagen. Je moet je natuurlijk wel kunnen legitimeren en je meldt je spontaan bij de TBG voor het instappen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

8 euro? Dat is ook niet voor niks, gesteld dat iemand zich spontaan komt melden...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Frank schreef:Betalen kan (moet) binnen de veertien dagen.
In zo'n geval, zeker met de hierboven geschetste situatie, lijkt het me dan ook vanzelfsprekend dat een klacht binnen 14 dagen hierover bij de klantendienst verwerkt is én je er een zinnig antwoord op hebt?
Plaats reactie