Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
sippycarlito

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door sippycarlito »

kika schreef:
Frank schreef:Betalen kan (moet) binnen de veertien dagen.
In zo'n geval, zeker met de hierboven geschetste situatie, lijkt het me dan ook vanzelfsprekend dat een klacht binnen 14 dagen hierover bij de klantendienst verwerkt is én je er een zinnig antwoord op hebt?
Maar helaas is dat een utopie. Ik heb het zelf enkele weken geleden meegemaakt: de automaat aanvaardde opeens geen bankkaarten meer (model zonder bankbiljetten) dus ik moest een campus (15,50€) met muntjes betalen. Ik hiermee naar de treinbegeleider, uitleg gedaan, en die verkoopt me dan met Mastercard een vollepot ticket dat ik in het station kan terugclaimen. Aangekomen in Gent, ga ik dat gaan terugclaimen (wat dus onmogelijk is) bijgevolg ik dat via brief met de klantendienst aan het regelen ben. Allez aan het wachten ben. Het is nu al ongeveer 3 weken terug en ik heb nog steeds geen antwoord gehad... Dus eerlijk gezegd vrees ik dat je dan toch eerst dat ticket zal moeten betalen, om het dan uiteindelijk (hopelijk) volledig terug te krijgen na een hele periode.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jens123 »

sippycarlito schreef:
kika schreef:
Frank schreef:Betalen kan (moet) binnen de veertien dagen.
In zo'n geval, zeker met de hierboven geschetste situatie, lijkt het me dan ook vanzelfsprekend dat een klacht binnen 14 dagen hierover bij de klantendienst verwerkt is én je er een zinnig antwoord op hebt?
Maar helaas is dat een utopie. Ik heb het zelf enkele weken geleden meegemaakt: de automaat aanvaardde opeens geen bankkaarten meer (model zonder bankbiljetten) dus ik moest een campus (15,50€) met muntjes betalen. Ik hiermee naar de treinbegeleider, uitleg gedaan, en die verkoopt me dan met Mastercard een vollepot ticket dat ik in het station kan terugclaimen. Aangekomen in Gent, ga ik dat gaan terugclaimen (wat dus onmogelijk is) bijgevolg ik dat via brief met de klantendienst aan het regelen ben. Allez aan het wachten ben. Het is nu al ongeveer 3 weken terug en ik heb nog steeds geen antwoord gehad... Dus eerlijk gezegd vrees ik dat je dan toch eerst dat ticket zal moeten betalen, om het dan uiteindelijk (hopelijk) volledig terug te krijgen na een hele periode.
Normaal was het de bedoeling dat de collega TBG u een formulier meegaf (C6 genaamd) waaruit bleek dat de automaat niet werkte.
Enkel dan wordt de prijs van dat ticket in mindering gebracht bij de aankoop van een nieuwe campuskaart.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

jens123 schreef:
sippycarlito schreef:Ik heb het zelf enkele weken geleden meegemaakt: de automaat aanvaardde opeens geen bankkaarten meer (model zonder bankbiljetten) dus ik moest een campus (15,50€) met muntjes betalen. Ik hiermee naar de treinbegeleider, uitleg gedaan, en die verkoopt me dan met Mastercard een vollepot ticket dat ik in het station kan terugclaimen. Aangekomen in Gent, ga ik dat gaan terugclaimen (wat dus onmogelijk is) bijgevolg ik dat via brief met de klantendienst aan het regelen ben. Allez aan het wachten ben. Het is nu al ongeveer 3 weken terug en ik heb nog steeds geen antwoord gehad... Dus eerlijk gezegd vrees ik dat je dan toch eerst dat ticket zal moeten betalen, om het dan uiteindelijk (hopelijk) volledig terug te krijgen na een hele periode.
Normaal was het de bedoeling dat de collega TBG u een formulier meegaf (C6 genaamd) waaruit bleek dat de automaat niet werkte.
Enkel dan wordt de prijs van dat ticket in mindering gebracht bij de aankoop van een nieuwe campuskaart.
Dus de conducteur heeft dat niet goed afgehandeld. En dus is dat een geval voor de klantenservice. Die moet overigens binnen een maand antwoorden. Zo niet, dan kun je naar de Ombudsman.

Groetjes,
Rian
freeaanzee
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 apr 2008, 00:07
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door freeaanzee »

jens123 schreef:Normaal was het de bedoeling dat de collega TBG u een formulier meegaf (C6 genaamd) waaruit bleek dat de automaat niet werkte.
Enkel dan wordt de prijs van dat ticket in mindering gebracht bij de aankoop van een nieuwe campuskaart.
Helaas blijken sommige TBG's hun eigen procedures niet te kennen en vraag je in zo'n geval best expliciet naar een C6, want aan het loket kan de fameuze C170 die men te pas en te onpas uitschrijft inderdaad niet in mindering gebracht worden. Na twee keer geduveld te zijn door een (oude) defecte automaat heeft een loketbediende me dat gelukkig eens uitgelegd. Na drie weken is vandaag trouwens mijn compensatierit (zie enkele posts hoger) in de bus gevallen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Ik ben nu al weer een paar dagen in België onderweg, en mijn ervaring met de automaten is dat de NMBS nog wel wat te leren heeft.

- de structuur is onlogisch. Je moet eerst het soort biljet kiezen. Beter is het om eerst naar de bestemming te vragen, dan of je heen en terug wil, en dan mogelijke biljetten voor te stellen.
- het systeem is traag, en de touchscreens doen me aan de jaren 90 denken. Je moet verschillende keren aanraken voordat het systeem reageert. Bij de NS of de SBB doen ze het al minstens 10 jaar beter...
- als je dan moet betalen komt er op het scherm dat je nu munten kan invoeren, dat terwijl de munt invoer buiten dienst is...
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Eerste en derde punt verbazen mij niet, NMBS ging software zelf doen.
Twee verbaast mij , men ging toch bij de automatenboer van Deutsche Bahn langs ?
Zou men andere schermen geeist hebben vanuit NMBS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

dentheo schreef:Twee verbaast mij , men ging toch bij de automatenboer van Deutsche Bahn langs ?
De automaten zijn door dezelfde leverancier geleverd als Deutsche Bahn ze heeft, echter zijn er grote verschillen met de Duitse variant.
- Biljetinvoer is pleite
- Touchscreen is gemaakt om ergens binnen te staan, en niet op een perron onder een klein afdakje, of zelfs erger. Bij zonlicht is het niet te lezen, en de reactiesnelheid van de touchscreens laten te wensen over.
- Totaal andere hard- en software

De Belgische touchscreen is goedkoper als de Duitse variant. Ooit (...) heb ik hoop dat het een keer beter wordt, maar voorlopig reken ik er niet op.

De indeling van de automaten kan wel iets beter. Wanneer men een ticket koopt "op traject" kan men dat selecteren, en dan ná het traject aantikken welk tarief men wilt gebruiken. In het hoofdscherm vind ik wel dat GoPass/RailPass enz. ook te selecteren blijven, eventueel in een submenu die als titel heeft "Passen en abonnementen" oid.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Oei dan is bijna alleen de kast origineel ....

Dat het scherm slecht is klopt.
Is waarschijnlijk "verkocht" aan NMBS in een gang van het kantoor zonder vensters.
Theo
Groeten vanop de Heide
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Frank »

Wat me van de automaten verbaast, is dat de gebruiker er amper attent op wordt gemaakt om zijn Mobib niet te vergeten. Wanneer het laden gelukt is, mocht de automaat na enkele seconden toch wel een geluidje geven vind ik, net zoals de geldautomaten.

Het inbouwen van de BC-terminal vind ik niet echt geslaagd, ik voel me altijd te groot om dat schermpje goed te zien. Als het daarmee voor rolstoelgebruikers makkelijker is, heb ik dat er nu natuurlijk wel voor over.

Positieve noot om te eindigen: de automaat kan er perfect mee omgaan als je de betaling afrondt en te snel je Mobib verwijdert. Je geld is dan weg zonder dat je abonnement op je kaart is geladen. Je hoeft dan gewoon je Mobib op eender welke automaat te leggen en meteen wordt het abonnement erop geladen. (je hoeft daarvoor nergens in een menu iets te kiezen). Het zou ook aan het loket moeten lukken volgens de foutmelding die ik kreeg. (ja, ik was iets te gehaast...)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

The_Knitter schreef:De automaten zijn door dezelfde leverancier geleverd als Deutsche Bahn ze heeft, echter zijn er grote verschillen met de Duitse variant.
- Biljetinvoer is pleite
Er zijn varianten, die zonder biljetinvoer is zeer zeldzaam maar (heeft?) wel bestaan. Maar dan nog is de basisversie die op perrons en in stations te vinden is tegenwoordig met kredietkaarten, bankkaarten, munten en briefjes. Kredietkaarten is relatief recent dat het standaard is (lang niet altijd bij regionale vervoerders).
The_Knitter schreef: - Touchscreen is gemaakt om ergens binnen te staan, en niet op een perron onder een klein afdakje, of zelfs erger. Bij zonlicht is het niet te lezen, en de reactiesnelheid van de touchscreens laten te wensen over.
Zonlicht is ook bij de Duitse een probleem, en écht snel zijn de Duitse zeker ook niet. Dat durft wel eens te variëren bij software-updates. Een jaar of 3 terug hadden ze er zo'n trage versie opgegooid, dat ze die heel snel weer ongedaan hebben gemaakt. De Duitse versie vind ik acceptabel, met de hakken over de sloot, de Belgische is inderdaad huilen met de pet op. Een belangrijk element is ook de plaatsing: als er 2 automaten met rugzijde naar elkaar staan, zal minstens 1 goed leesbaar zijn. Maar de behoeften en mogelijkheden zijn bij iedere halte anders, dus eigenlijk moet je gewoon goede apparaten hebben die overal kunnen staan. De meerkost van een helderder scherm is kleiner dan alle gedoe (schermhelderheid neemt af mettertijd, mensen die tbg lastig vallen of de klantendienst, 2 verschillende schermen is nog onhandiger want dan moet er nagedacht worden bij de plaatsing en logistiek. Gewoon 15€ meer, klaar).
The_Knitter schreef: - Totaal andere hard- en software

De Belgische touchscreen is goedkoper als de Duitse variant. Ooit (...) heb ik hoop dat het een keer beter wordt, maar voorlopig reken ik er niet op.
Dus alleen de kast en de leverancier zijn dezelfde? Het is toch echt jammer, zo'n gemiste kans.
The_Knitter schreef:De indeling van de automaten kan wel iets beter. Wanneer men een ticket koopt "op traject" kan men dat selecteren, en dan ná het traject aantikken welk tarief men wilt gebruiken. In het hoofdscherm vind ik wel dat GoPass/RailPass enz. ook te selecteren blijven, eventueel in een submenu die als titel heeft "Passen en abonnementen" oid.
Laat gewoon de oude indeling vallen en bedenk terug vanaf 0 wat mensen willen kopen aan een automaat. Niks mis om naar Nederland of Duitsland te kijken voor inspiratie want in beide gevallen gaat het behoorlijk goed.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Ik zag vrijdag dat de kaartautomaten nu een winkelmandjefunctie hebben, zodat je meerdere tickets in een keer kan aanschaffen. Ik heb alleen het idee dat er nog iets niet goed mee is, want nadat ik meerdere tickets in mijn winkelmandje had gedaan en met mijn Maestro-kaart ging betalen sloegen alle kaartautomaten waar ik het probeerde (vier stuks op drie verschillende stations) allemaal op hol. De kaartjes een voor een kopen ging wel gewoon goed.
Tram44
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tram44 »

Weet er iemand of inmiddels alle stations met ticketautomaten zijn uitgerust? Indien dat niet het geval is, kent iemand voorbeelden van stopplaatsen waar geen ticketautomaten staan?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Elgar »

Tram44 schreef:Weet er iemand of inmiddels alle stations met ticketautomaten zijn uitgerust? Indien dat niet het geval is, kent iemand voorbeelden van stopplaatsen waar geen ticketautomaten staan?
Genly en Frameries in Henegouwen hebben bijvoorbeeld nog geen automaten.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Paul »

Tram44 schreef:Weet er iemand of inmiddels alle stations met ticketautomaten zijn uitgerust? Indien dat niet het geval is, kent iemand voorbeelden van stopplaatsen waar geen ticketautomaten staan?
Hier in Nieuwkerken-Waas staan nog geen automaten. In Melsele ook niet denk ik.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jens123 »

Overzicht van plaatsen waar ik kom als TBG en zeker ben dat er nog geen automaten zijn:

Op lijn 90 niet in Iddergem, Okegem, Eichem, Appelterre, Zandbergen, Idegem en Geraardsbergen.
Op lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem niet in Welle, Terhagen en Hillegem.
Op lijn 82 staan er nergens automaten (de vraag is of er op die lijn wel ooit gaan komen)
Op lijn 124 tussen Brussel en Nijvel nog niet in Vorst-Oost, Holleken, De Hoek en Lillois.
Op lijn 50 nog niet in Kwatrecht.
Op lijn 50a dacht ik er nog geen gezien te hebben in Drongen en Oostkamp.
Op lijn 73 nog niet in Aarsele. Vorige maand was in Tielt de automaat nog niet in dienst, maar hij stond er wel al.
Plaats reactie