Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 712
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door trainlovertje » 31 mei 2015, 21:31

Als er dus in Roosendaal één staat, dan zou er toch ook één op de overige net-over-de-grensstations moeten komen? (Rijsel, Luxemburg, Maastricht, Aken)


The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter » 01 jun 2015, 11:10

Staat in de stationshal. Vanaf het perron moet je dus door de poortjes. En na het kopen van een kaartje ook voordat je naar de trein kan.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, of je nog steeds via de NS-automaat je ticket naar Essen moet regelen oid.

Gister waren de poortjes in Roosendaal allen gesloten.

t-town
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door t-town » 01 jun 2015, 12:26

Nmbs tickets naar/vanuit Roosendaal zouden een barcode moeten hebben om de poortjes te gebruiken.
Zie: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... rtjes.aspx

kika
Berichten: 2655
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika » 01 jun 2015, 21:33

Bij de zelfgeprintte heb ik die qr-code inderdaad al gezien (tickets van DB naar/van Nederland ontbrak het een maand geleden nog). Dat 'aanwezige personeel' zal daar waarschijnlijk ook niet over een half jaar nog steeds om 8u 's avonds staan, dan mag je tegen zo'n leuke zuil praten als je met bvb. kinderen reist.

rdv
Berichten: 587
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv » 03 jun 2015, 04:25

Het loket en het stationsgebouw in Wetteren zijn in de zomer (van 1 juni tot ...) in de namiddag gesloten. In de lokettenzaal staat één automaat en op het perron 1 ook één. Ik kom op 1 juni 8' voor vertrek van de trein aan (zou ruim voldoende moeten zijn) en er staan 5 wachtenden voor de automaat. Na 3 minuten proberen geeft de eerste het op, automaat defect zegt hij, maar de groene lamp blijft branden.
De tweede probeert ook nog een paar minuten, en geeft het dan ook maar op. De volgende probeert ook nog eens, maar geeft het snel op. De 4e probeert niet meer. Ik had ondertussen al een Key Card ingevuld, maar uit nieuwsgierigheid probeer ik het ook maar eens. Het toestel lijkt te blijven hangen in een infoscherm over één of ander tarief, en het is pas als je zo'n centimeter naast de X-knop duwt, kan het toestel weer verder. Vier mensen stappen zonder ticket op de trein, we hebben geen controle gezien (althans niet totdat ik afstapte).

Wat gebeurt er in zo een geval? Zo men dan de boordtoeslag kunnen terugkrijgen? Gaat er "in Brussel" ergens een alarm af bij een reeks onverwachte handelingen (mensen blijven continu duwen) en neemt men dan over?

traxie
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door traxie » 03 jun 2015, 06:46

Ik merkte het ook, ik vind het maar een vreemde beslissing. Je moet toeslag betalen en die terug vragen in een station.

dentheo
Berichten: 7704
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo » 03 jun 2015, 10:16

rdv schreef:Het loket en het stationsgebouw in Wetteren zijn in de zomer (van 1 juni tot ...) in de namiddag gesloten. In de lokettenzaal staat één automaat en op het perron 1 ook één. Ik kom op 1 juni 8' voor vertrek van de trein aan (zou ruim voldoende moeten zijn) en er staan 5 wachtenden voor de automaat. Na 3 minuten proberen geeft de eerste het op, automaat defect zegt hij, maar de groene lamp blijft branden.
Ik heb in Essen een A4'tje zien hangen met de tekst KAPOT dwars over het groene lampje dat doorheen het papier scheen.
Foto ervan is te slecht om hier te zetten...

Ik vrees dat de brandende groene lamp wil zeggen dat BRUSSEL het totaal niet door heeft en je achter de 7 euro kan fluiten....
Zou de "uiteindelijke" hersteller en IT-Brussel zo eerlijk zijn de terugbetaler van NMBS te verwittigen dat de klanten de laatste weken toch "gelijk" hadden ?

Wie zet Sven van Radio2 op dit "consumentenprobleem" ?
Als een middenstander zoiets zou doen wordt hij "tegen de muur" gepraat....
Theo
Groeten vanop de Heide

K V B
Berichten: 3099
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Bremgarten bei Bern, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B » 03 jun 2015, 16:28

traxie schreef:Ik merkte het ook, ik vind het maar een vreemde beslissing. Je moet toeslag betalen en die terug vragen in een station.
En wat als je gewoon niet zou betalen? Je kan bijvoorbeeld gewoon de conducteur vertellen dat je niet voldoende cash bij je hebt. Dan kan die toch niets anders dan je een uitstel van betaling uitschrijven, en dan is het deze keer de NMBS die mag proberen aan zijn geld te komen...


Het is triest dat de NMBS iets niet voor elkaar krijgt wat zelfs de Italiaanse spoorwegen beter doen...

traxie
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door traxie » 03 jun 2015, 16:30

Geen idee wat ze dan moeten doen. Een treinbegeleider kan daar misschien beter op antwoorden.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6054
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje » 03 jun 2015, 16:39

Je kan inderdaad een 'uitstel van betaling' vragen, maar dat wordt sowieso een vaststelling van onregelmatigheid, met een prijskaartje van 75 euro. Mocht de automaat achteraf defect blijken, dan vermoed ik dat die boete wordt kwijtgescholden door de klantendienst, maar als het een beetje analoog gaat als met het vergeten van een abonnement, dan wordt er wel nog een dossierkost aangerekend van 8 euro. De NMBS wil immers dat je ook dan een kaartje koopt met toeslag, dat je dan achteraf terugvordert.

Paul
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Paul » 05 jun 2015, 21:12

Vandaag in Duffel, 11u20.
De enige automaat staat buiten, pal naar het zuiden gericht, de zon (en die deed haar best vandaag) schijnt recht op het scherm. Daardoor is het zo goed als onleesbaar. Bovendien sloeg door de hitte het aanraakscherm tilt. Ik had een biljet nodig plus een fietskaartje. Ik heb gedurende tien minuten geprobeerd, maar het is echt niet gelukt.
Om 11u33 zonder kaartjes met fiets op de stoptrein (desiro) richting Antwerpen gestapt, bereid om kaartjes op de trein te kopen en het supplement erbij te nemen. Maar de TBG liet zich niet zien.
In Kontich dacht ik: hier staat ook een automaat, ik probeer hier opnieuw en neem over een halfuur de volgende trein. Ik dus met fiets de trein uit, trap af trap op. De automaat van Kontich, in de schaduw en naar het noorden gericht, deed het uitstekend, maar hier wilde de kaartlezer niet mee. Ik heb met twee verschillende bankkaarten én met een creditcard geprobeerd, maar noppes... Telkens "annulatie".
In Kontich is echter, o wonder, nog een bemand loket! Ik dus daarheen. Aan de bediende uitgelegd dat de kaartlezer het niet deed en of hij dat misschien wilde melden... "Ik weet het", antwoordde de brave man, "maar het groene lichtje op de automaat brandt, en dus zullen ze in Brussel volhouden dat alles O.K. is...". Vervolgens aan het loket biljet plus fietskaartje gekregen, helemaal zoals het moet met een geperforeerd gaatje erin en een touwtje erbij.
Wat een zegen, een bemand loket met een vriendelijke, behulpzame loketbediende.
En wat een doffe ellende, die slecht geplaatste en niet-werkende automaten.

jotie
Berichten: 329
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jotie » 06 jun 2015, 13:20

De houding van de NMBS t.a.v. niet werkende, maar niet als defect aangemerkte automaten zijn eigenlijk een uitnodiging tot vandalisme. Immers: een vernietigd scherm zal uiteindelijk wel aanleiding geven tot het erkennen van een defect, terwijl een machine die softwarematig 'van slag' is niet als defect wordt beschouwd. Wie dus z'n toeslag terug wil krijgen, kan er maar beter voor zorgen dat de softwarefout 'uitbreidt' naar de hardware. Een trieste vaststelling, maar zo werkt het bij de NMBS blijkbaar.

kika
Berichten: 2655
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika » 06 jun 2015, 13:54

Paul schreef:In Kontich is echter, o wonder, nog een bemand loket! Ik dus daarheen. […]
Wat een zegen, een bemand loket met een vriendelijke, behulpzame loketbediende.
En wat een doffe ellende, die slecht geplaatste en niet-werkende automaten.
Het mag gezegd, in Kontich ben ik in zo'n 15 jaar nooit een onvriendelijk of slecht gehumeurd personeelslid tegengekomen.

ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door ferry » 07 jun 2015, 19:07

In Koksijde gaat de NMBS weeral klantvriendelijk de loketten sluiten
Als ge het dan moet doen met de klantonvriendelijke automaat???
Ofwel werken ze niet, ofwel zijn ze onduidelijk, ofwel zijn er te weinig
In kopstation De Panne is er welgeteld één automaat!
Onlangs was er een Waal die in het frans een ticket wou naar Trois-Ponts
De file wachtenden werd als maar langer!
Volgens de NMBS is onlinewerken het beste: gaan zij mijn papier en inkt betalen?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 3990
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 » 07 jun 2015, 19:16

ferry schreef:In Koksijde gaat de NMBS weeral klantvriendelijk de loketten sluiten
Als ge het dan moet doen met de klantonvriendelijke automaat???
Ofwel werken ze niet, ofwel zijn ze onduidelijk, ofwel zijn er te weinig
In kopstation De Panne is er welgeteld één automaat!
Onlangs was er een Waal die in het frans een ticket wou naar Trois-Ponts
De file wachtenden werd als maar langer!
Volgens de NMBS is onlinewerken het beste: gaan zij mijn papier en inkt betalen?
Ik begrijp niet goed waarom die Waal zo lang moest baggeren: hij kan toch naar Frans overschakelen.
En online: je kunt het biljet ook op je eID zetten.
Wat me vooral stoort: de automaten krijgen veel kritiek, en nu lijken al die loketbedienden plots halve heiligen, maar in een nog niet zo ver verleden was de kritiek op de loketbedienden ook nooit uit de lucht. En laat ons wel wezen: er waren er toch die hun job duidelijk tegen hun zin deden en vaak ook maar de helft wisten van wat ze moesten weten. En voor ik het hele lokettenbestand over mijn kop krijg: er waren ook (veel) loketbedienden die wel bereid waren om te helpen en die ook de moeite deden om iets op te zoeken. Zo een beetje zoals de automaten: soms had je er wat aan, soms niet.
Alleen kan de consequentie van een defecte automaat nu veel zwaarder doorwegen en vermoedelijk is dat de reden waarom er zo veel kritiek op is, niet hun werking op zich
Met vriendelijke groet

overweg13

Plaats reactie