Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Alleen kan de consequentie van een defecte automaat nu veel zwaarder doorwegen en vermoedelijk is dat de reden waarom er zo veel kritiek op is, niet hun werking op zich
Dat, en het felt dat de NMBS weerom iets waar andere spoorwegen geen moeite mee hebben niet voor elkaar krijgt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

K V B schreef:… iets waar andere spoorwegen geen moeite mee hebben niet voor elkaar krijgt.
Andere spoorwegmaatschappijen ook niet teveel ophemelen. DB heeft het ook al voor elkaar gespeeld dat tijdens de vrijdagmiddagspits alle automaten de facto onbruikbaar waren, een Renfe of lokale variant slaagt er lang niet altijd in om duidelijk te maken aan anderstaligen wat verschillende tickets betekenen of wanneer ze geldig zijn, of de hoeveelheid Nederlandse automaten die problemen hebben met ING-pasjes om nog te zwijgen over de automaten uit mijn Verkehrsverbund waar er minstens 3 verschillende automaten zijn en waar je lang niet alle bestemmingen kan kopen van/naar de eigen haltes. Het gras aan de overweg13 is misschien wel groener, maar er zijn wel degelijk wat bruine plekken.
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door trainlovertje »

Naar mijn ervaring is het (zonder overdrijven) zo dat ca. 1/3 automaten waar ik probeer een biljet te kopen, het niet doet. Daarnet in Leuven nog: eerste ging niet, was een probleem met betaalterminal, tweede ging wel. De graad van problemen met de automaten in dit land is momenteel gewoon echt te hoog. Ik hoop dat er binnenkort een grondige update komt dat de betaalproblemen oplost, want onschuldige mensen verliezen hier €7 (per keer) aan. In het buitenland heb ik wel al eens problemen gehad, maar hier gewoon veeeel meer.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef:Naar mijn ervaring is het (zonder overdrijven) zo dat ca. 1/3 automaten waar ik probeer een biljet te kopen, het niet doet.
In het buitenland heb ik wel al eens problemen gehad, maar hier gewoon veeeel meer.
Ik heb dezelfde indruk, onderhoud moet gewoon beter.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Portbou schreef:
In het buitenland heb ik wel al eens problemen gehad, maar hier gewoon veeeel meer.
Ik heb dezelfde indruk, onderhoud moet gewoon beter.
Liep al fout bij de ontwikkeling geloof ik, nog voor er sprake was van onderhoud :roll: Mijn reactie was vooral op KVB's punt dat het bij andere maatschappijen altijd van een leien dakje loopt. Meestal, niet altijd, is het wel zo dat er in het buitenland meer moeite wordt gedaan om bij structurele problemen ze ook te verhelpen. Tegelijk zijn er overal wel voorbeelden te vinden van onbekwame mensen of te weinig mensen die op bepaalde taken gezet worden, politieke keuzes of vriendjespolitiek. De kritiek op de betaalautomaten en de NMBS haar politiek daarrond is zeker terecht, het ophemelen van 'buitenland' vind ik dan weer overdreven.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

kika schreef:het ophemelen van 'buitenland' vind ik dan weer overdreven.
Is gewoon objectief een feit.
Kijk bvb. naar Frankrijk, de automaten zijn betrouwbaarder en staan er bovendien al veel langer.

Maar het is zeker niet hopeloos voor de NMBS. Als ze de problemen qua onderhoud aanpakken komt het zeker ooit goed.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

In heel deze discussie lees ik meerdere beweringen en vooral veronderstellingen dat zich men bij de klantendienst niet soepel zou opstellen bij problemen met de automaten, maar is dat eigenlijk wel zo? Hebben we daar getuigenissen of andere informatie over?

Concreet bijvoorbeeld, zal men echt elke klacht afwijzen waar een automaat zogezegd de groene lamp toonde, of wordt er in werkelijkheid toch meer soepelheid aan de dag gelegd?

Uit ervaring met soortgelijke automaten kan ik me alvast moeilijk voorstellen dat men zich (zeker op termijn) heel strikt daaraan zou blijven houden, want er zijn vele objectieve gegevens om vast te stellen dat er toch een probleem was waardoor de automaat geheel of gedeeltelijk niet werkte: afwezigheid van transacties gedurende een bepaalde periode, betalingen enkel via een bepaald kanaal (bv. cash maar geen bankkaarten), veel pogingen tot transacties die niet tot betaling leiden, enzovoort.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Glodenox »

Portbou schreef:Kijk bvb. naar Frankrijk, de automaten zijn betrouwbaarder en staan er bovendien al veel langer.
Je verkondigt dat alsof dat vreemd is, maar normaal gesproken worden systemen betrouwbaarder wanneer ze al een tijd bestaan. Je gaat in het begin altijd fouten tegenkomen, soms zelfs pas na een jaar of 3. Des te langer een systeem in voege is, des te langer men de kans heeft gehad om de fouten er uit te halen.

Verder maak ik slechts zelden gebruik van de automaten. Enkel om mijn abonnement automatisch te verlengen heb ik ze eens gebruikt en dat ging zeer vlot.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

Glodenox schreef:
Portbou schreef:Kijk bvb. naar Frankrijk, de automaten zijn betrouwbaarder en staan er bovendien al veel langer.
Je verkondigt dat alsof dat vreemd is, maar normaal gesproken worden systemen betrouwbaarder wanneer ze al een tijd bestaan.
Dat klopt wel inderdaad.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef:… iets waar andere spoorwegen geen moeite mee hebben niet voor elkaar krijgt.
Andere spoorwegmaatschappijen ook niet teveel ophemelen. DB heeft het ook al voor elkaar gespeeld dat tijdens de vrijdagmiddagspits alle automaten de facto onbruikbaar waren, een Renfe of lokale variant slaagt er lang niet altijd in om duidelijk te maken aan anderstaligen wat verschillende tickets betekenen of wanneer ze geldig zijn, of de hoeveelheid Nederlandse automaten die problemen hebben met ING-pasjes om nog te zwijgen over de automaten uit mijn Verkehrsverbund waar er minstens 3 verschillende automaten zijn en waar je lang niet alle bestemmingen kan kopen van/naar de eigen haltes. Het gras aan de overweg13 is misschien wel groener, maar er zijn wel degelijk wat bruine plekken.
Maar de NMBS had wel kunnen kijken hoe andere het doen, en misschien gewoon werkende oplossingen uit het buitenland over te nemen.
Bijvoorbeeld: De SBB automaten. Ik heb er in de 13 jaar dat ik hier woon welgeteld een defecte tegengekomen. En deze automaten slikken zowat Zwitserse Franken, Euros, Reka Cheques, and zodat alle debit and credit kaarten.
Het enige manko hier is dat ze er soms wel in slagen reizigers te verwarren. Maar als je een conducteur tegenkomt en je hebt een kaartje met de verkeerde reisweg dan zal die altijd wel coulant zijn.
De NS automaten vindt ik dan weer erg knap wat de gehele gebruikersinterface betreft. Je kan heel snel een kaartje kopen, en het zit logisch in elkaar.
De automaten van Trenitalia hebben een scanner die de QR code op tickets kan lezen. Daardoor is het makkelijk om reservaties te wijzigen, zelfs van e-tickets. Dat verdient best ook navolging.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Volgens een NS Servicemedewerker van station Roosendaal heeft men de planning om morgen de NMBS-automaat in Roosendaal in dienst te stellen. Ik ben benieuwd.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Er is zelfs al een nieuwsbericht: Klikje. Roosendaal wordt via de NMBS-automaat dus als Belgisch station gezien. Kan dus flink geld sparen, en niet meer toegewezen op e-tickets en dergelijke.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door ferry »

overweg13 schreef:
ferry schreef:In Koksijde gaat de NMBS weeral klantvriendelijk de loketten sluiten
Als ge het dan moet doen met de klantonvriendelijke automaat???
Ofwel werken ze niet, ofwel zijn ze onduidelijk, ofwel zijn er te weinig
In kopstation De Panne is er welgeteld één automaat!
Onlangs was er een Waal die in het frans een ticket wou naar Trois-Ponts
De file wachtenden werd als maar langer!
Volgens de NMBS is onlinewerken het beste: gaan zij mijn papier en inkt betalen?
Ik begrijp niet goed waarom die Waal zo lang moest baggeren: hij kan toch naar Frans overschakelen.
En online: je kunt het biljet ook op je eID zetten.
Wat me vooral stoort: de automaten krijgen veel kritiek, en nu lijken al die loketbedienden plots halve heiligen, maar in een nog niet zo ver verleden was de kritiek op de loketbedienden ook nooit uit de lucht. En laat ons wel wezen: er waren er toch die hun job duidelijk tegen hun zin deden en vaak ook maar de helft wisten van wat ze moesten weten. En voor ik het hele lokettenbestand over mijn kop krijg: er waren ook (veel) loketbedienden die wel bereid waren om te helpen en die ook de moeite deden om iets op te zoeken. Zo een beetje zoals de automaten: soms had je er wat aan, soms niet.
Alleen kan de consequentie van een defecte automaat nu veel zwaarder doorwegen en vermoedelijk is dat de reden waarom er zo veel kritiek op is, niet hun werking op zich
Beste vriend, "je kan een biljet ook op je eID zetten": ik weet NIET wat dit is en hoeft het niet te weten! Is en blijft klantonvriendelijk, die automaten weigeren na enkele verrichtingen muntstukken omdat hun toestelletje vol zit...wie is de dupe: de reiziger!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Een eID is de Belgische elektronische identiteitskaart. Deze kan je gebruiken als vervoerbewijs bij aankopen van online tickets. Het ticket is dan gekoppeld aan het kaartnummer van de eID.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Het zou een mooie volgende stap zijn dat de Go- en Railpass ook geldig is van- en naar Roosendaal, net als wat andere abonnementen van de NMBS.
Vandaag is men in Maastricht al begonnen met het plaatsen van de NMBS-automaat. NS-Servicepersoneel daar heeft te horen gekregen dat het op 1-7-2015 uiterst moet werken, dus ik ben benieuwd.
Plaats reactie