Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

In vorst oost staat die volgens mij wel al hoor al kan ik me vergissen.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Elgar »

jens123 schreef:Overzicht van plaatsen waar ik kom als TBG en zeker ben dat er nog geen automaten zijn:

Op lijn 90 niet in Iddergem, Okegem, Eichem, Appelterre, Zandbergen, Idegem en Geraardsbergen.
Op lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem niet in Welle, Terhagen en Hillegem.
Op lijn 82 staan er nergens automaten (de vraag is of er op die lijn wel ooit gaan komen)
Normaal gezien zou op elke stopplaats een automaat komen. Zo staan er al automaten in de haltes Aarsele (L73), Maubray (L78), Callenelle (L78),... Deze haltes worden nog minder bediend dan de L82.
jens123 schreef:Op lijn 124 tussen Brussel en Nijvel nog niet in Vorst-Oost, Holleken, De Hoek en Lillois.
Op lijn 50 nog niet in Kwatrecht.
Op lijn 50a dacht ik er nog geen gezien te hebben in Drongen en Oostkamp.
Op lijn 73 nog niet in Aarsele. Vorige maand was in Tielt de automaat nog niet in dienst, maar hij stond er wel al.
Aarsele heeft ondertussen wel al een automaat in dienst. Zie onderstaande foto genomen een 3-tal weken geleden.
Bijlagen
Aarsele
Aarsele
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Vandaag tot m'n verrassing gezien dat er in de aankomsthal in Zaventem (en dan bedoel ik de grote zaal met de transportbanden voor de koffers, nog voor de douane) ook een automaat geplaatst is. Weet niet of dat met de oude automaten ook al was, het is me alvast nooit opgevallen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Weet iemand of de NMBS-automaat in Roosendaal al is verschenen? Die was voor 1 mei aangekondigd.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

De laatste keer dat ik daar was, nog niet .. Maar dat zal ik binnenkort wel even checken, als ik daar weer ben.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door profke »

rvdborgt schreef:Weet iemand of de NMBS-automaat in Roosendaal al is verschenen? Die was voor 1 mei aangekondigd.

Groetjes,
Rian
stond er een jaartal bij ? 8)
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Volgens een goede kennis, die elke dag van- en naar Roosendaal reist per trein, staat die automaat er vandaag nog niet. :shock:
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Er is vroeger gecommuniceerd dat de nieuwe treintoeslag van 7 EUR in juni van start zou gaan. Ik vermoed dat dit ondertussen is uitgesteld, maar tot wanneer?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Die is inderdaad uitgesteld, ik vermoed dat ze niet stipt zijn met het volledig uitrusten van automaten op alle stations en stopplaatsen.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Frank »

Ik heb met behulp van de automaat blijkbaar mijn Mobib in de knoop gekregen. :)

Toen ik wou verlengen, vond ik het erg vreemd dat er een product op mijn Mobib stond dat geen naam had. Ook stond het "Verlengen" knopje, niet naast het meest recente weekabonnement. Om die reden nam ik ook maar snel even een foto.
Overzicht producten op Mobib-kaart
Overzicht producten op Mobib-kaart
Bij controle in de trein op 13/06, bleek de TBG geen abonnement te vinden na 15/05. Voor die weken was wel degelijk betaald. (niet altijd onmiddellijk aansluitend op mekaar, als ik het toevallig de dag na het vervallen niet nodig had, nam ik mijn abonnement voor een week gewoon een dagje later). Ik kreeg een C170 mee en begaf me naar het loket.

Aan het loket moest ik even aandringen vooraleer men eens wou kijken wat er met mijn Mobib was. De loketbediende stelde inderdaad problemen vast: niet al mijn producten waren op mijn Mobib-geraakt. Hij kon me er niet verder mee helpen, ik kreeg een print mee om te bewijzen dat ik wel degelijk een abonnement had. Ik moest tijdens kantooruren terugkomen.

Zo gevraagd, zo gedaan en mij de volgende werkdag in de namiddag gemeld. Na heel wat zoeken (vooral omwille van een "fout opgestelde C170"), had de loketbediende een antwoord gevonden: "Uw abonnement begint 14/06 en je bent 13/06 gepakt". Bij het nakijken op de automaat, start mijn abonnement inderdaad 14/06. Wegens het gemis aan "Verlengen"-knop, heb ik dat inderdaad manueel ingegeven. Ik koos 14/06 omdat het vorige eindigde op 13/06. Als ik dan eens goed kijk naar de producten op mijn Mobib, is begindatum tot einddatum van een weekabonnement altijd acht (en niet zeven) dagen. Hierdoor zou de laatste datum niet meer inbegrepen zijn in je abonnement? Ik vind dat wel erg verwarrend weergegeven dan.

Hoe dan ook, bericht naar de klantendienst gestuurd, benieuwd naar hun antwoord. In het slechtste geval heb ik gereisd met een vervoersbewijs dat één dag vervallen was en dat ik dus niet geregulariseerd heb aangezien ik er van overtuigd was dat de twee abonnementen mooi aansloten.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

Je bedoelt dat de genoemde Einddatum geldt als een "tot"-datum en niet een "tot en met"-datum?? Dan mag men dat wel eens heel duidelijk gaan communiceren, het gangbare is dat einddatum de laatste dag is waarop iets geldt.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door profke »

AlexNL schreef:Je bedoelt dat de genoemde Einddatum geldt als een "tot"-datum en niet een "tot en met"-datum?? Dan mag men dat wel eens heel duidelijk gaan communiceren, het gangbare is dat einddatum de laatste dag is waarop iets geldt.

vanuit mijn IT opleiding lees ik hetvolgende:

1 week = 7 dagen = 168 uur=xx minuten = yy seconden

abonnement kopen op 6/6 om 09u00:00 => is geldig tot 13/6 om 8u59:59.
als je dan op 13/6 om 16u00 naar huis gaat is je abonnement natuurlijk afgelopen

de papieren abonnementen drukten enkel de dag, en dus zie je dit niet
de electronische lezen misschien wel de tijd uit, en dus prijs...

of dat de bedoeling is , is mij onduidelijk...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

zou wel is kunnen kloppen profke, Mobile Vikings (gsm operator) werkt met hetzelfde systeem wat betreft herladingen en dat is ook tot op de minuut bepaald wat betreft de geldigheid van de voordelen. Nu is het nog aan de NMBS om dat duidelijk te maken.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

Eens. Als de tijd meespeelt (wat op zich te rechtvaardigen is) moet dit wel gecommuniceerd worden naar de klant.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Voor mij hoort de validering gewoon geldig te zijn tot het einde van de dienst op de betrokken dag. Als dat niet het geval is, gaat het omtegensprekelijk om een bug die absoluut rechtgezet moet worden.

Een geldigheid tot een bepaald tijdstip zou niet alleen meegedeeld moeten worden, het brengt ook heel wat praktische zorgen met zich mee: wat als je in de trein zit op het tijdstip van verval? En wat als dat oorspronkelijk niet het plan is, maar wel zo gekomen door een vertraging?

Bovendien zou het ook totaal niet-compatibel zijn met wat de andere operatoren doen. Bij de MIVB is een contract gewoon geldig tot het einde van de dienst op de betrokken dag, en laat beide nu de MOBIB-kaart gebruiken... met overigens een aantal vervoerbewijzen die op beide netten geldig zijn.

De vervoersvoorwaarden vermelden overigens ook helemaal niets over een veranderde geldigheidsperiode van treinkaarten.
Plaats reactie