Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:De uitwerking mag dan anders zijn, het idee komt alvast van die landen. De NMBS heeft er gewoon zijn eigen versie van gemaakt.
De NMBS heeft inderdaad zijn eigen versie gemaakt, met een extra, reizigersonviendelijke eigenschap: als je door schuld van de NMBS geen kaartje kunt kopen, moet je ook de toeslag betalen om daarna achter je geld aan te moeten lopen. De meeste klachten die ik over de NMBS-regeling zie, gaan precies daarover. Reizigers hebben daarvoor doorgaans geen enkel begrip.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

dentheo schreef:Wat was het ooit in de persmededeling :" Wij kopen Duitse automaten voor de bedrijfszekerheid, maar software doen we beter zelf "
Jaja, maar leer dan uit ondervinding en geef dat ding een paar revisies gebaseerd op ervaring met de "domme" reizigers.
Is er eigenlijk iets van regelmatig contact tussen de afdeling die die software ontwerpt, klantendienst en klanten? Rondje testen en feedback, zo 4x per jaar ofzo? Moeite: weinig. Resultaat: veel.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Merijn »

Ik zou bijna in heel dit verhaal een stap verder durven denken: hoe legaal is dit infeite? Je kunt als bedrijf wel reglementen schrijven en zo, maar ik vermoed dat deze regel indruist tegen één of andere grondwet.

Ook werkt dit volgens mij het zwartrijden nog meer in de hand. Om eerlijk te zijn: had ik dit op voorhand geweten, dan was ik niet naar de TBG toegestapt, tegen mijn principes in.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:De uitwerking mag dan anders zijn, het idee komt alvast van die landen. De NMBS heeft er gewoon zijn eigen versie van gemaakt.
De NMBS heeft inderdaad zijn eigen versie gemaakt, met een extra, reizigersonviendelijke eigenschap: als je door schuld van de NMBS geen kaartje kunt kopen, moet je ook de toeslag betalen om daarna achter je geld aan te moeten lopen. De meeste klachten die ik over de NMBS-regeling zie, gaan precies daarover. Reizigers hebben daarvoor doorgaans geen enkel begrip.

Groetjes,
Rian
Maar dat is enkel als bijvoorbeeld de betaalterminal het niet doet en niet als de gehele automaat buiten dienst is. Anderszjd, als de betaalterminal ergens in het buitenland kapot zou zijn, weet ik niet als men er daar wel op kan rekenen dat men dat geld terugkrijgt. NMBS is daar soepel in, maar DB is daar volgens mij het strengst in en zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat men wel cash had kunnen betalen, dus dat de automaat niet defect was. In dat geval ben je 60 euro kwijt. Nogmaals: ik weet niet als men in het buitenland strenger is, maar het zou me alleszins niet verbazen. Maar natuurlijk: in het buitenland komt zoiets veel minder voor...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:
rvdborgt schreef:
Steven schreef:De uitwerking mag dan anders zijn, het idee komt alvast van die landen. De NMBS heeft er gewoon zijn eigen versie van gemaakt.
De NMBS heeft inderdaad zijn eigen versie gemaakt, met een extra, reizigersonviendelijke eigenschap: als je door schuld van de NMBS geen kaartje kunt kopen, moet je ook de toeslag betalen om daarna achter je geld aan te moeten lopen. De meeste klachten die ik over de NMBS-regeling zie, gaan precies daarover. Reizigers hebben daarvoor doorgaans geen enkel begrip.
Maar dat is enkel als bijvoorbeeld de betaalterminal het niet doet en niet als de gehele automaat buiten dienst is.
Vooralsnog weten de conducteurs bij de NMBS het niet als een automaat buiten dienst is. Dat zou nog komen en ondertussen moeten ze iedereen 7 euro extra laten betalen, ook bij een defecte automaat. Verder zijn er tickets die in de voorverkoop alleen bij het loket te koop zijn, zoals een weekendretour met de terugreis vanaf een ander station. Ook dan verwacht de NMBS dat je eerst 7 euro te veel betaalt en die dan weer terugvraagt bij de klantendienst. Vanuit de klant denken heeft daar niks meer mee te maken.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Is er eigenlijk iets van regelmatig contact tussen de afdeling die die software ontwerpt, klantendienst en klanten? Rondje testen en feedback, zo 4x per jaar ofzo? Moeite: weinig. Resultaat: veel.
Dat is meen ik aangeboden maar de NMBS vond dat niet nodig.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:Maar dat is enkel als bijvoorbeeld de betaalterminal het niet doet en niet als de gehele automaat buiten dienst is.
Vooralsnog weten de conducteurs bij de NMBS het niet als een automaat buiten dienst is. Dat zou nog komen en ondertussen moeten ze iedereen 7 euro extra laten betalen, ook bij een defecte automaat. Verder zijn er tickets die in de voorverkoop alleen bij het loket te koop zijn, zoals een weekendretour met de terugreis vanaf een ander station. Ook dan verwacht de NMBS dat je eerst 7 euro te veel betaalt en die dan weer terugvraagt bij de klantendienst. Vanuit de klant denken heeft daar niks meer mee te maken.

Groetjes,
Rian
Ik dacht dat dat probleem van onwetendheid bij de TBG, van automaten die pas kort buiten dienst zijn, opgelost was met de komst van ITRIS, of niet? En het klopt inderdaad wel dat er voor een specifiek aantal tickets wel steeds onterecht die toeslag wordt aangerekend.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Als die Itris werkt, ik hoorde al verschillende klachten van treinbegeleiders dat de batterij het veel te snel opgeeft...
En het spijt mij, maar als na zoveel maanden voor die tickets die niet aan de automaat te krijgen zijn, nog steeds een toeslag gevraagd wordt, dan is dat alleen maar te verklaren door een totale desinteresse om hun eigen fouten recht te zetten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Gisteren toch nog eens een aha-erlebnis met die nieuwe toestellen: ik had een ticket gekocht via de app, waarbij je een mooie QR-code krijgt die als feitelijk ticket geldt. Eronder staan de nodige gegevens ook nog in tekstvorm, ik neem aan "voor het geval dat" (bij pakweg Thalys is dat niet eens het geval en moet je die details elders in de app terugvinden).

Bij controle ging de TBG echter onhandig vooroverbukken om met z'n vinger naar beneden te scrollen op m'n telefoon, en aldus de details van het ticket te kunnen lezen, zonder zich ook maar enigszins te bekommeren om de QR-code.

Toen ik (geïnteresseerd) de vraag stelde, klonk het "tgoh, anders staan we hier over een uur nog"...

Zijn die nieuwe toestellen dan echt zo traag (terwijl zo'n QR-code toch als bedoeling heeft om e.e.a. te faciliteren) of overdreef de TBG misschien een beetje?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

De itris toestellen verkopen nog heel wat kinderziektes. Bij de ene tbg al meer dan bij de andere.
LRDArdo

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door LRDArdo »

Even iets heel anders... de laatste tijd willen de kaartlezers van de automaten mijn bankkaart niet meer lezen. In bepaalde stations is het zelfs zo dat 8 op de 10 automaten mijn kaart weigeren. Verschillende boodschappen komen op het schermpje van de terminal "Geen label", "geen kaart", "kaart geweigerd", ... Het betreft enkel de kaartlezers van de automaten. Aan het loket lukt betalen zonder problemen en ook op andere plaatsen (supermarkt, etc. ) lukt betalen zonder problemen.

Iemand met dezelfde ervaringen?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Merijn »

Probeer eens je kaart (met de kant van de chip) over je mouw te wrijven. Als dit niet werkt is de chip van je kaart wellicht versleten en vraag je best een nieuwe bankkaart
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

... of ligt het toch echt aan de automaten. Ook al gehad dat mijn -gloednieuwe!- kaart geweigerd werd bij de automaat van de NMBS, nadat ik vlak ervoor en vlak erna zonder problemen geld kon afhalen, betalen bij de winkel, of mijn Mobibkaart opladen bij de MIVB-automaat. Overigens lukte het toen ook aan een andere automaat, zonder een enkel probleem, dus het is ook niet bij elke automaat altijd een probleem.
LRDArdo

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door LRDArdo »

groentje schreef:... of ligt het toch echt aan de automaten. Ook al gehad dat mijn -gloednieuwe!- kaart geweigerd werd bij de automaat van de NMBS, nadat ik vlak ervoor en vlak erna zonder problemen geld kon afhalen, betalen bij de winkel, of mijn Mobibkaart opladen bij de MIVB-automaat. Overigens lukte het toen ook aan een andere automaat, zonder een enkel probleem, dus het is ook niet bij elke automaat altijd een probleem.
Zo is het inderdaad. Bij de bank zeggen ze dat alles werkt (ook nieuwe kaart), ook bij Atos is alles in orde. Het lijkt een hardware probleem bij de automaten. Het callcenter liet mij verstaan dat zij geen weet hebben van problemen (al kwam de telefonist samen met mij de te conclusie dat ze waarschijnlijk ook nooit gemeld worden...). Soit ik ben blij dat ik niet de enige ben :D .
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

LRDArdo schreef:Even iets heel anders... de laatste tijd willen de kaartlezers van de automaten mijn bankkaart niet meer lezen. In bepaalde stations is het zelfs zo dat 8 op de 10 automaten mijn kaart weigeren. Verschillende boodschappen komen op het schermpje van de terminal "Geen label", "geen kaart", "kaart geweigerd", ... Het betreft enkel de kaartlezers van de automaten. Aan het loket lukt betalen zonder problemen en ook op andere plaatsen (supermarkt, etc. ) lukt betalen zonder problemen.

Iemand met dezelfde ervaringen?
Ja, sterker zelfs: de enige problemen die ik tot nog toe gehad heb met de automaten doken op bij de betaling. Geen label is dan - bij mij - de vaakst voorkomende foutmelding. In Halle staan er 2 automaten: ik probeer dan bij de 2de automaat en daar is dan geen probleem.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie