Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Hogersluys schreef:
treinbruno schreef: normaal moet je je altijd melden bij de conducteur voor je instapt...
Maar jij weet evengoed als ik dat deze regel nooit in de praktijk omgezet wordt. :wink:
Zeg nooit nooit. Ik zie dagelijks mensen bij de tbg gaan voor een ticket. Er zijn nog wel degelijk mensen die aan fair play denken. Nu kan ik zeggen dat die uitspraak ook iets over uzelf zegt he.
Dietrich

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Dietrich »

Wat hij bedoelt is dat de TBG's bijna nooit die regel toepassen... dus mensen niet beboeten als ze hun arm niet hebben opgestoken.

Met uitzondering van enkele weken terug toen die boete wel eens is uitgeschreven aan een persoon die er blijkbaar niet mee kon lachen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Kristofke »

men kan dan beter een regel toepassen dat het beginstation automatisch het eerste vertrekstation wordt

dan betaal je de volle pot voor de de gehele treinrit ook al heb je een deel niet gedaan

in plaats van een boete van meer dan 50 euro of zo
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:Er is een verschil tussen tickets voor omringende landen of voor heel Europa. De kostprijs van die software gaat volgens mij nog steeds de hoogte in met de mogelijkheden die hij moet bieden. Tickets voor Talin Moskou hier aan een automaat kopen zie ik als weinig zinvol.
Talin - Moskou hoeft inderdaad niet. Ik zou al tevreden zijn moest je tickets gekocht via het internet of het callcenter bij elke automaat kunnen afhalen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:
treinbruno schreef:Als ze er een paar in Brussel zouden zetten zouden de rijen aan het loket al veel verminderen, dus ze zouden dan weer personeel uitsparen
zelfs een automaat voor alleen Frankrijk, Nederland en Duitsland zou het al goed doen 8)
Personeel uitsparen is in zo'n geval een slechte evolutie. Je kan er als de donders op dat dan weer een hele zwik stations gesloten zullen worden. Bemande stations hebben altijd voordelen tegenover de Infrabelhaltes: de reiziger kan bij het loket terecht voor vragen, er zit vaak een omroeper, er is bijna altijd een verwarmde wachtzaal, bemande stations zijn verzorgder (bloemetjes en dergelijken), ...

Ik hoop dat de automaten zo ver mogelijk van de Belgische stations blijven. De reiziger doet er trouwens voordeel mee want voor veel korte trajecten kan hij nu gratis rijden (als de conducteur niet komt).
Bemande stations zijn natuurlijk mooi. Een dame die met koffie rondkomt in de trein zou nog mooier zijn, en ik kan nog een hele hoop dingen bedenken die best leuk zouden zijn om te hebben.
Echter in de werkelijke wereld kan je niet alles hebben. De NMBS staat voor de opgave om met een bepaalde budget een bepaalde dienst aan te bieden. Het geld dat de NMBS zou uitgeven om kleine stations bemand te houden kan niet uitgegeven worden aan iets anders. Aan meer treinen bijvoorbeeld.
Een verwarmde wachtzaal is mooi, maar nog mooier is een OV systeem waar alles vaak genoeg rijd, en zo op elkaar afgestemt is dat je geen wachtzalen nodig hebt...
En goed OV kost nu eenmaal geld, dus aan de ene kant een bepaalde dienstverleningsniveau eisen en aan de andere kant proberen onder het betalen van een vervoersbewijs uit te komen is eigenlijk behoorlijk hypocriet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:Er is een verschil tussen tickets voor omringende landen of voor heel Europa. De kostprijs van die software gaat volgens mij nog steeds de hoogte in met de mogelijkheden die hij moet bieden. Tickets voor Talin Moskou hier aan een automaat kopen zie ik als weinig zinvol.
Talin - Moskou hoeft inderdaad niet. Ik zou al tevreden zijn moest je tickets gekocht via het internet of het callcenter bij elke automaat kunnen afhalen.
voila dan zijn we het eens dat Bruno zijn voorstel om elke automaat HEEL Europa te steken een beetje absurd is. De meeste courante INT verbindingen lijken me natuurlijk wel logisch. Het is in mijn ogen absurd uw software met te veel info te gaan belasten daar waar het niet nodig is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef: Talin - Moskou hoeft inderdaad niet. Ik zou al tevreden zijn moest je tickets gekocht via het internet of het callcenter bij elke automaat kunnen afhalen.
voila dan zijn we het eens dat Bruno zijn voorstel om elke automaat HEEL Europa te steken een beetje absurd is. De meeste courante INT verbindingen lijken me natuurlijk wel logisch. Het is in mijn ogen absurd uw software met te veel info te gaan belasten daar waar het niet nodig is.[/quote]

Voor software maakt het uiteindelijk niet uit hoe groot de database met verbindingen is, hoor...

Wat ik mij trouwens af vraag is of het volgende niet mogelijk zou zijn: Bouw in de automaten een verbinding met het callcentre van de NMBS in. Als iemand der dan niet aan uit kan krijgt hij of zij op knopdruk een verbinding met een persoon die verder kan helpen. Eventueel zelfs met tweeweg video verbinding :-)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

K V B schreef: En goed OV kost nu eenmaal geld, dus aan de ene kant een bepaalde dienstverleningsniveau eisen en aan de andere kant proberen onder het betalen van een vervoersbewijs uit te komen is eigenlijk behoorlijk hypocriet.
"Proberen onder het betalen van een vervoersbewijs uit te komen" ... heb ik iets gemist? Ik heb nog nooit zwartgereden. Ik heb wel al gehad dat ik in de praktijk gratis reed omdat de conducteur te lui was om langs te komen. Wiens schuld is het dan vraag ik me af?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Die hoeft niet te lui te zijn, 1 banaal incident waarbij een C170 moet opgemaakt worden kan voldoende zijn voor u om die TBG niet gezien te hebben tijdens uw reis op die trein. Er zijn er wel die wat minder actief controleren. Maar je kan er nooit zeker van zijn dat je een luie TBG had omdat je hem of haar niet gezien hebt. Wat als het ibis-toestel defect is? dan kan deze TBG niet echt controle doen want voor het minste hebben ze tegenwoordig dat toestel nodig. Info, vaststelling, ... alles gaat via Ibis. Om maar effe duidelijk te maken dat wat jij lui noemt andere oorzaken kan hebben.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Met 'lui' druk is mezelf misschien wat ongelukkig uit. Wat ik wil zeggen is dat aan de huidige regelgeving van alles schort. Persoonlijk heb ik het nog nooit gezien dat iemand zijn hand opsteekt bij het instappen van de trein. In sommige onbemande stations is zoiets trouwens onmogelijk geworden, Antwerpen-Zuid in de spits bijvoorbeeld. De NMBS moet rekening houden met de mogelijke verliezen die het sluiten van een loket met zich meebrengt. Het is niet altijd de reiziger zijn schuld.

Bij het volgende potje 'stations sluiten' zal er toch iets moeten veranderen want de 'getroffen stations' worden natuurlijk steeds groter.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 29 aug 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Hangt er een beetje vanaf op welk uur je de trein neemt. Naast het handje opsteken heb ik meerdere stations de mensen gewoon al tot bij de tbg zien gaan en daar daninstappen en hun ticket vragen. zoiets merk je wel iets sneller in de daluren dan in de spits natuurlijk.
Duikbril AM86

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Duikbril AM86 »

Als de wachttijden aan de loketten te lang zijn moet de NMBS maar meer loketbedienden aannemen he...

Toch liever een ticket aan een loket kopen dan aan zo een stomme automaat...
Dietrich

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Dietrich »

Ik ga dus liever naar een automaat omdat ik dan direct de prijzen zie en eventueel kan beslissen over 1ste of 2de. Ja je kan het ook vragen maar ik doe het liever zelf. :)
Trammist

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Trammist »

Ik heb rond 18u za 29/08/09 nog wat aan een automaat in Roosendaal (NS) staan prutsen, zonder een ticket te kopen, en die NS'ers zijn idd héél gebruiksvriendelijk...

Daar in NL zie je trouwens (jonge) mensen massaal naar de automaat lopen, in België zie ik nooit iemand (buiten mezelf :lol: ) aan de B-automaat zien staan. Enfin, ja, één keer, maar de persoon in kwestie haakte al meteen af.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

wa wilt ge als ge aan het loket 50 cent meer moet betalen :?
(voor tickets met de thalys moet je in nederland zelfs 10€ boekingskosten betalen, vroeger was dit €3,50
nu is het nog altijd 3,50 voor tickets naar de benelux en delen van duitsland ZONDER reservering)
en die automaten van NS kunnen ook niet reserveren, dusja
Afbeelding
Plaats reactie