Hierboven wordt gesproken alternatieven voor een loket Wat is eigenlijk het probleem dat opgelost moet worden? Wat is het probleem met loketten?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het geld kost. Als je alle factoren (zoals werkgelegenheid en kwaliteit van de omgeving) meetelt, dan levert loketsluiting niets op. Wel levert het op korte termijn NMBS wat op. NMBS heeft zich verslikt in alle prestigeprojecten zoals station Luik. Past totaal niet bij de stad, kostte gigantisch veel, en is m.i. geen vooruitgang t.o.v. het oude station.
Helaas gaat de NMBS gewoon door met dit soort onnodig grote projecten.
Gisteren heb ik een rondje door België gefietst. Wat mij is opgevallen dat NMBS niets heeft gedaan om de wachtzalen open te houden. Lommel, Leopoldsburg en Bilzen; loket gesloten, wel een full color poster waar de sluiting wordt medegedeeld maar niets over de wachtzaal. Bilzen heeft notabene nog een stationschef op het station, maar de wachtzaal was gewoon op slot. Conclusie van deze stations: NMBS heeft een jaar geleden beloofd de wachtzalen open te houden, maar dat was een loze belofte.
Daarnaast hebben ze de informatieborden bij de toegang van de stations vervangen door een full-color exemplaar, ook op de haltes (spoorlijn 15, Lommel - Hasselt). Met daarop een foto van wie toezicht houdt. Duur, onnodige kosten en geen toegevoegde waarde.
Ik kwam ook nog dit filmpje tegen:
http://www.tvlux.be/video/vielsalm-gouv ... 19255.html
Een loket gaat dicht als meer dan 60% het loket niet gebruikt wordt (geen klant dus). Vielsalm heeft volgens het filmpje een percentage van maar liefst 89%. NMBS gebruikt dit als smoes, maar het rammelt aan alle kanten:
1. Waar is die 60% op gebaseerd? Waarom niet een grens van 90% hanteren?
2. De automaat haalt de bezetting naar beneden, dus eerlijk is het niet. Eerlijker is reizigers naar hun voorkeur vragen: 1. Automaat+kale halte of 2. Loket+wachtzaal+toilet.
3. Wat is er mis met een lokettist die geen klanten heeft? De taak van een lokettist kan veel breder zijn zoals administratie en onderhoud op het station. Bloemetjes op het perron verzorgen hoort daar ook gewoon bij. Wat mij betreft zelfs de schoonmaak van toilet en wachtzaal als het een stil station betreft.
4. Als een trein niet vaak rijdt, is het logisch dat een groot deel van de dag het loket niet gebruikt wordt. Het loket beleeft piek-momenten kort voordat er een trein komt. Een station met om de 2 uren een trein, is rustig. Zeker als die treinen in beide richtingen elkaar passeren. Dan zal er sowieso 1,5 uur weinig aan het loket gebeuren. Dan zit je al op 75%. Juist een station met een lage treinfrequentie heeft behoefte aan voorzieningen.
5. Er zijn meer factoren. Zo is Vielsalm heel toeristisch en is het voor een (buitenlandse) toerist wel prettig als een station bemenst is. Daarnaast is een verschraald station met een gesloten gebouw en een kaal perron alles behalve een toeristisch visitekaartje. Vielsalm is extra treurig: Er is een vermogen uitgegeven om de perrons te vervangen, het stationnetje heeft al zijn charme verloren, de fonkelnieuwe perrons passen helemaal niet om de omgeving, en nu zijn ook nog de voorzieningen weg.
Er wordt ook op dit forum vol optimisme gesproken over het open houden van een gebouw door middel van een winkeltje of horeca. Dat werkt niet. Dat zie je in Nederland. De wachtzaal wordt namelijk gewoon als bedrijfsruimte ingericht en is daarmee niet meer openbaar toegankelijk. Het werkt alleen als het bedrijf alleen de beschikking over het gedeelte achter het loket gebruikt en de wachtzaal intact laat. Als een spoorbedrijf echt zonder loketten wil werken, dan zouden ze het bedrijf de verantwoordelijkheid moeten geven over de toezicht op, opening en sluiting van de wachtzaal. Dat kan alleen dmv. speciale huurcontracten. Maar helaas dat doet geen enkel spoorbedrijf. Alleen in Spanje heb ik gezien dat het gebeurt: Een kiosk achter het loket en de automaat op de plaats van het loket (dus netjes binnen in plaats van op een tochtig perron).
Het enige positieve dat ik kan melden is dat de automaat wel mijn Nederlandse bankpas zonder problemen accepteert.