Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Bovendien, als ik mij correct herinner is de boete in Nederland inderdaad hoger, maar is het Uitstel van Betaling aan dezelfde prijs. En is het dus de NS die achter haar geld moet. En bij een bewezen storing, de boete laat vallen zonder discussie, ipv dat jij moet proberen je geld terug te vragen.
In België wordt het trouwens nog leuker, als je je abonnement vergeet en niet onmiddellijk kan betalen, betaal je 8 euro 'dossierkosten'. Het blijft een heel klantonvriendelijk systeem.
En ja, ik geef storingen ook door, maar ik heb natuurlijk niet vaak nood aan een ticket... Nog geen slechte ervaringen met de helpdesk, echter.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Steve schreef:Vandaag de dag heeft vrijwel iedereen internet en een zeer aanzienlijk deel van de bevolking ook een smartphone met internettoegang, en laat het aankopen van een ticket daar nu behoorlijk eenvoudig en betrouwbaar op zijn.
Ik denk dat men dat schromelijk overschat. Het is niet omdat je internet hebt dat je ermee kan werken, laat staan een ticket kopen op de NMBS-site. Naar mijn eigen ervaring loopt het bij 5% van de aankopen via de site fout (server reageert niet, ticket wordt niet opgestuurd, betaling geweigerd). Om je pdf te kunnen printen heb je een printer nodig (niet iedereen met internet heeft een printer) of moet je het op je e-id laten zetten (wat voor een deel van de bevolking ook niet voor de hand liggend is - vind maar eens je rijksregisternummer op je id, de help op de site helpt je niet vooruit waar je dit kan vinden) en het lezen van de e-id's op de trein loopt ook niet echt lekker. Het aankoopproces via de site met de 7 stappen vind ik ook niet echt klantvriendelijk.

Bij ons op het werk (gemiddelde leeftijd rond de 30) heeft 25% een smartphone. Een occasionele reiziger moet er ook aan denken om de app eerst op zijn toestel te installeren. Je kan geen tickets aankopen met een Windows-phone, als er geen mobiel bereik is, je kan enkel betalen met kredietkaart (niet met bancontact - studenten uitgesloten dus), als je een verbinding incl. bus/tram/metro vraagt kan je geen ticket aankopen, ...

Maar mijn grootste bekommernis is dat je met al die digitale toestanden (en daar kan je ook de automaten bij rekenen) je mensen afschrikt en de vervoersarmoede toeneemt. Want het zijn die mensen die procentueel meer op het OV aangewezen zijn (de pendelaars dan niet meegerekend) die minder toegang hebben tot internet/smartphones/... (ouderen, mensen die het niet breed hebben, mensen met een beperking, ...)
Merijn schreef:Ik wou te Haacht een ticket kopen aan de automaat. Alles ging goed tot het ogenblik van betalen. Als brave burger, heb ik dit proces 5X herhaald. Daarna heb ik op de assistentie-knop geduwd op de een zo'n paal ernaast. Daar kreeg ik een antwoord dat het hun zaak niet is (vriendelijkheid is een duur begrip...)


Op (een aantal) automaten staat er een telefoonnummer voor assistentie bij aankopen van tickets via de automaat. Iemand dat al geprobeerd? (Is het dit waar je naar verwijst Groentje?) Het is ook niet echt klantvriendelijk dat de klant moet opdraaien voor de telefoonkosten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Yep. Een of 2 keer al gebeld om een storing te melden, meestal met de betaalterminal (waardoor de storing dus ook niet automatisch gemeld wordt).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Steve schreef: de reactie van de "hulplijn" lijkt me ondermaats, en één enkele automaat per station (gekoppeld aan een misschien te wensen overlatende opvolging van storingen?) is ook een beetje vragen om problemen...
Het minste wat men had kunnen doen was een hulpknop zetten OP de automaat, voor hulp MET de automaat.
Men kan zich zelfs inbeelden dat die hulplijn dan een papiertje uit de automaat kan laten komen als bewijs voor de TBG dat de automaat in storing is.
(als er nog papier in zit natuurlijk)
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Maar tenzij daar dan een chip inzit, of desnoods een QR-code, en de software wordt aangepast waardoor die QR-code de toeslag kan uitzetten, maakt dat niet veel verschil. De boordchef kan de toeslag niet zelfstandig uitzetten, remember?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Met diezelfde redenering reden we nu nog met stoomtreinen en waren er geen automaten.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Je moet ook niet willen veranderen om te veranderen, elektrische en dieseltractie hebben een duidelijk voordeel op stoom, je kan het met een man doen, het is zuiniger en sneller, en vergt minder onderhoud. Maar wat is er mis met verkoop op de trein? Je bespaart er geen personeel mee, die controleur heb je toch nodig. En wat is er mis met gewone papieren tickets? Ze hebben alvast één groot voordeel tov allerhande smartcards, je kan er eenvoudig de geldigheid op aflezen zonder elektronische hulpapparaten. En zo'n ticket valt ook niet zomaar uit wanneer de batterij plat is...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Ik dacht dat het onderwerp van deze draad de "Ticket automaten" was..... die beter kunnen.

Daarnet, display bijna onleesbaar door de zon.
De vorige gebruiker had het opgegeven de taal te veranderen en deed het daarom maar in het Engels.
Betalingsbewijs drukken duurde verschrikkelijk lang, hij had ondertussen al drie maal gedrukt op het knopje.
Het werd zeer traag gedrukt en dan nog eens en dan nog eens. Onderschept de software dat niet ?

Ik zet het toestel eerst terug op Nederlands.
Resultaat linker beeld Engels rechts Nederlands.
Nog eens drukken, enkele reis in het Frans ??
Terug, eindelijk alles Nederlands.
Bericht wordt te lang...

Het blijft behelpen....
Wat was het ooit in de persmededeling :" Wij kopen Duitse automaten voor de bedrijfszekerheid, maar software doen we beter zelf "
Jaja, maar leer dan uit ondervinding en geef dat ding een paar revisies gebaseerd op ervaring met de "domme" reizigers.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Merijn »

Ik moest gisteren in Leuven zijn, daar ik wat aan de late kant was, heb ik opgezocht hoe ik er het snelste zou geraken. Op dit ogenblik op internet uitvissen hoe een ticket aankopen leek me niet zo evident. Op de smartphone lukt het me alvast niet, want je moet de eerste keer je digipass bijhebben, dit ding heb ik nu niet bepaald standaard op zak.

Op de automaat staat inderdaad een telefoonnummer, maar uit principe weiger ik te bellen: de NMBS heeft immers eenzijdig besloten stationsloketten te sluiten. Daarom maak ik gebruik van de assistentie-palen, waar de communicatie gratis is, maar vaak veel minder vriendelijk is. Ik begrijp het hele systeem hierachter weliswaar, maar ik kies de volgende keer wel voor mijn wagen...jammer, maar dit is de realiteit. De stress (zonder overdrijven) die ik gisteren ervaren heb door deze situatie is onbeschrijflijk. Ik voelde mij precies een zwartrijder...

Nu, om constructief te zijn: bij het station is er een café, zoals bij vele stations. Misschien is het een idee om in dit café alvast basisproducten aan te bieden. Win-win voor elke partij: iemand die daar in dit café binnenkomt zal misschien ook wel wat drinken + de klant kan geholpen worden. De automaten zijn alvast beter dan deze van de eerste generatie en ik blijf erbij dat iedere werknemer bij de NMBS zijn/haar uiterste best doet, maar met dergelijke toestanden jaagt men klanten weg.
michael1105

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door michael1105 »

Vorig zomer aan zo'n automaat een go unlimited gekocht met mobib kaart. deed ik perongeluk 2x omdat ik dacht dat eerste keer mislukt was....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Dat is in mijn ogen nu net het grootste probleem met Mobib, ook bij de TEC en waarschijnlijk binnenkort (?) ook bij De Lijn: je krijgt nooit een bevestiging van wat je denkt te hebben gekocht of ontwaard.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Het systeem met de 7€ is maar een begin. Dit bedrag gaat nog stijgen naar vergelijkbare bedragen met onze buurlanden.

Nederland = 35€
Duitsland = 60€
Zwitserland = 100 CHF = +- 100€
Dit zijn appelen en peren. Voor Zwitserland weet ik het niet zeker maar in Nederland en Duitsland hoef je in dit soort gevallen niet eerst een toeslag te betalen die je pas later weer terug kan vragen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

De uitwerking mag dan anders zijn, het idee komt alvast van die landen. De NMBS heeft er gewoon zijn eigen versie van gemaakt. Ter info in Zwitserland dien je ook op slag te betalen zonder pardon.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Merijn »

Ok, in Zwitserland doet men dit ook, maar hoe gaat het daar met de automaten? Dit is echt een vraag, want het blijven per slot van rekening machines die dag en nacht buiten staan. Het zal wellicht een ongelukkig toeval zijn, maar van de 4 keren dat ik een ticket nodig had, was er 3x wat mis met de automaat. En als je `s morgens een ticket nodig hebt wanneer het donker is, zorg je best ook voor een zaklamp...

Ik bedenk me ook het volgende: stel dat ik enkel cash bij heb, maar niet genoeg om dit supplement bij te betalen? (Alhoewel dit wel voor een minimum van de bevolking zal gelden).
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Zwoopaman »

Merijn schreef:Ik bedenk me ook het volgende: stel dat ik enkel cash bij heb, maar niet genoeg om dit supplement bij te betalen? (Alhoewel dit wel voor een minimum van de bevolking zal gelden).
Dan krijg je een uitstel van betaling, maar daar komt dan 75 euro bij ipv 7
Plaats reactie