Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Meestal zit ik in een gelijkaardige situatie als overweg13: in theorie kan ik ook buiten de spits. Maar wanneer is die spits, kan dat echt als je meer dan 10km treint? En 'glijdende uren,' wanneer zijn die eigenlijk? Meestal wilt dat zeggen dat je begint tussen 7:30 en 9:15, soms vanaf 7 en bij een enkel bedrijf ook pas ten laatste beginnen om 10. Vertrekken vanaf 16u. Iemand die in ploegendienst werkt, zal dus meer kans hebben op een dalvoordeeltarief, als hij maar op z'n werk geraakt met de vroege, thuis geraakt na de late…
Andere rekensom met NS-spitstijden (6:30-9:00 en 16:00-18:30): je maakt een afspraak om 10u 's morgens of 3u 's middags een stad verderop: de staart van de ochtendspits of het begin van de avondspits zal je bijna steeds hebben.[1] Die beruchte spits is ook niet even een half uurtje. Voor 6:30 je ochtendrit afgelegd, dus kinderen in de opvang gedropt zo rond 5:30, want je moet nog van de opvang naar het station om vervolgens voor 6:30 in de stad van je bestemming aan te komen. Helaas, je werkgever biedt wel glijdende uren aan, maar de alarmcode heb je niet, dus nog een half uurtje koukleumen tot 7:00. Misschien kan je wat langer slapen, en wat later beginnen? Zelfs al zit je werkgever of is je vergaderlocatie op 7 minuten van het station, je kan pas op een trein na 9:00. Dus zelfs een korte afstand als Waterloo-Brussel Noord, kan je niet realistisch voor 10 beginnen. Om nog te zwijgen van de ochtendvervolgvertragingen. Een gelijkaardige som kan je 's avonds maken, 16:00 begint het met leerlingenvervoer, om bij de NS-spitsuren te blijven, die duren tot 18:30. Te bedenken dat er al heel wat minder treinen na 20u zijn, en dat je misschien toch nog iets van je gezin wilt meekrijgen tijdens de week, zal je ten vroegste om 18:31 en ten laatste om 19:30 een trein willen nemen, als dagelijkse geldbewuste pendelaar zonder doordeweekse verenigingshobby's.

Als je zo'n rekensom maakt, wordt al snel duidelijk dat dat enkel kan als single, zonder kinderen of met gelijkaardige kinderondersteuning (partner, grootouders,...) als iemand in ploegendienst. En dan nog, moet je aardig wat geluk hebben met werkgever en reistijden, er zullen er niet veel zijn die echt hiervoor dagelijks kunnen/willen kiezen. Ik zou graag harde cijfers zien, die niet op mijn bierviltje passen. Zelfs al lukt het zo 1 à 2 dagen per week om bvb. de avondspits te mijden, is dat significant?

[1] voor een Wetteren-Gent of Halle-Brussel geldt dat misschien niet, maar wel voor een Antwerpen-Gent of een Brussel-Namen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Shrek schreef:En andersom geldt hetzelfde: in de daluren is er plek genoeg in de trein. Alle kosten zijn toch al gemaakt, dus kan je beter weinig verdienen aan mensen die goedkoop reizen dan niets verdienen aan reizigers die er niet zijn.
Vandaar dat prijsdifferentiatie makkelijker uit te voeren (en verkopen) is onder de vorm van kortingen buiten de pits, dan onder de vorm van toeslagen tijdens de spits...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

kika schreef: Als je zo'n rekensom maakt, wordt al snel duidelijk dat dat enkel kan als single, zonder kinderen of met gelijkaardige kinderondersteuning (partner, grootouders,...) als iemand in ploegendienst. En dan nog, moet je aardig wat geluk hebben met werkgever en reistijden, er zullen er niet veel zijn die echt hiervoor dagelijks kunnen/willen kiezen. Ik zou graag harde cijfers zien, die niet op mijn bierviltje passen. Zelfs al lukt het zo 1 à 2 dagen per week om bvb. de avondspits te mijden, is dat significant?
Met andere woorden: Tijdens de spits kunnen reizen is iets dat voor jou een behoorlijke waarde heeft. Nu waarom zou degene die je die waarde geeft daar ook niet wat voor mogen vragen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

K V B schreef:Met andere woorden: Tijdens de spits kunnen reizen is iets dat voor jou een behoorlijke waarde heeft. Nu waarom zou degene die je die waarde geeft daar ook niet wat voor mogen vragen?
Nee, dat is niet 'met andere woorden,' dat is een andere stelling. Ik zeg dat je geen grote verschuivingen kan verwachten. Er is grosso modo een fatsoenlijk treinaanbod tussen 6 en 20u, daar vallen 5 spitsuren van weg, schieten er nog 9 over. Als je meer dan 30 minuten pendelt zal je 90% van de banen niet voltijds kunnen uitvoeren zonder touwbalanceeracts.
Wat mijn persoonlijke situatie betreft: ik geef ieder jaar heel veel geld uit aan comfortabelere reistijden, en ben me tegelijkertijd bewust van het feit dat ook flexibiliteit zijn grenzen heeft. En als het er komt, hoop ik op een systeem dat fatsoenlijk doordacht en te doorgronden is voor iedereen. Halftijdse treinkaart met dalurenkorting en een halftijdse treinkaart aan vol tarief combineren krijgt geen schoonheidsprijs.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door TB_worden »

overweg13 schreef:Vandaag blijven sommige loketten dus dicht, n.a.v. de geplande sluiting van de loketten. Aan de treinbegeleiders wordt gevraagd soepel om te springen met reizigers die door die sluiting geen biljet hebben kunnen kopen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Ik vind het een spijtige zaak dat zoveel mensen vast blijven zitten in oude structuren en verworvenheden...

Het is m.i. een goede zaak dat weinig gebruikte loketten vervangen worden door ticketautomaten. Wat de stationsgebouwen en openbare veiligheid betreft, kan de NMBS haar niet gebruikte stationsgebouwen eventueel verhuren voor lokale initiatieven zoals een brasserie, restaurant, B&B,... Op die manier blijf je sociale controle hebben in en rond de stationsgebouwen en wordt verloedering tegen gegaan.

De kritiek dat reizigers bij defecte automaten een toeslag aan de conducteur moeten betalen die ze enkel via een omslachtige procedure kunnen terugvorderen volg ik nog, maar daar kan men tegenwoordig toch ook wel een mouw aanpassen, neen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

TB_worden schreef:
overweg13 schreef:Vandaag blijven sommige loketten dus dicht, n.a.v. de geplande sluiting van de loketten. Aan de treinbegeleiders wordt gevraagd soepel om te springen met reizigers die door die sluiting geen biljet hebben kunnen kopen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Ik vind het een spijtige zaak dat zoveel mensen vast blijven zitten in oude structuren en verworvenheden...

Het is m.i. een goede zaak dat weinig gebruikte loketten vervangen worden door ticketautomaten. Wat de stationsgebouwen en openbare veiligheid betreft, kan de NMBS haar niet gebruikte stationsgebouwen eventueel verhuren voor lokale initiatieven zoals een brasserie, restaurant, B&B,... Op die manier blijf je sociale controle hebben in en rond de stationsgebouwen en wordt verloedering tegen gegaan.

De kritiek dat reizigers bij defecte automaten een toeslag aan de conducteur moeten betalen die ze enkel via een omslachtige procedure kunnen terugvorderen volg ik nog, maar daar kan men tegenwoordig toch ook wel een mouw aanpassen, neen?
Hm, ik begrijp niet goed waarom je net mijn stukje citeert. Heb ik ergens de indruk gewekt dat ik per se vast blijf zitten in oude structuren?
Met vriendelijke groet

overweg13
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door TB_worden »

overweg13 schreef:
TB_worden schreef:
overweg13 schreef:Vandaag blijven sommige loketten dus dicht, n.a.v. de geplande sluiting van de loketten. Aan de treinbegeleiders wordt gevraagd soepel om te springen met reizigers die door die sluiting geen biljet hebben kunnen kopen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Ik vind het een spijtige zaak dat zoveel mensen vast blijven zitten in oude structuren en verworvenheden...

Het is m.i. een goede zaak dat weinig gebruikte loketten vervangen worden door ticketautomaten. Wat de stationsgebouwen en openbare veiligheid betreft, kan de NMBS haar niet gebruikte stationsgebouwen eventueel verhuren voor lokale initiatieven zoals een brasserie, restaurant, B&B,... Op die manier blijf je sociale controle hebben in en rond de stationsgebouwen en wordt verloedering tegen gegaan.

De kritiek dat reizigers bij defecte automaten een toeslag aan de conducteur moeten betalen die ze enkel via een omslachtige procedure kunnen terugvorderen volg ik nog, maar daar kan men tegenwoordig toch ook wel een mouw aanpassen, neen?
Hm, ik begrijp niet goed waarom je net mijn stukje citeert. Heb ik ergens de indruk gewekt dat ik per se vast blijf zitten in oude structuren?
Neen, omdat je de staking van vorige vrijdag aanhaalt, that's it :)
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Nog een ondeugend vraagje:
als je "verkocht" kan krijgen dat de automaat onbruikbaar was, krijg je dan alleen de 7 euro terug of doet men er nog 1,5 euro bij voor de portkosten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Nog een ondeugend vraagje:
als je "verkocht" kan krijgen dat de automaat onbruikbaar was, krijg je dan alleen de 7 euro terug of doet men er nog 1,5 euro bij voor de portkosten ?
Als je geen porto wilt betalen, dan moet je je klacht bij het loket afgeven.

Groetjes,
Rian
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door fets »

The_Knitter schreef:Het zou een mooie volgende stap zijn dat de Go- en Railpass ook geldig is van- en naar Roosendaal, net als wat andere abonnementen van de NMBS.
De Go- en Railpass zijn niet verkrijgbaar in de automaat van Roosendaal, las ik eerder: https://twitter.com/JJHoogduin/status/6 ... 0821652480

"Deze beslissing werd genomen om discussie in de trein te vermijden."

De GoPass 1 zou wel verkrijgbaar zijn.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef:Nog een ondeugend vraagje:
als je "verkocht" kan krijgen dat de automaat onbruikbaar was, krijg je dan alleen de 7 euro terug of doet men er nog 1,5 euro bij voor de portkosten ?
Als je geen porto wilt betalen, dan moet je je klacht bij het loket afgeven.

Groetjes,
Rian
Maar daar moet je dan natuurlijk eerst een loket voor vinden :mrgreen:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef:Met andere woorden: Tijdens de spits kunnen reizen is iets dat voor jou een behoorlijke waarde heeft. Nu waarom zou degene die je die waarde geeft daar ook niet wat voor mogen vragen?
Nee, dat is niet 'met andere woorden,' dat is een andere stelling. Ik zeg dat je geen grote verschuivingen kan verwachten. Er is grosso modo een fatsoenlijk treinaanbod tussen 6 en 20u, daar vallen 5 spitsuren van weg, schieten er nog 9 over.
En dat is nog eens een bevestiging wat ik zeg: Tussen 6 en 24 uur kunnen reizen heeft een hogere waarde dan maar tussen 9 en 16 en na 19u kunnen reizen. Beschouw het als twee verschillende producten.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Commendatore »

fets schreef:
The_Knitter schreef:Het zou een mooie volgende stap zijn dat de Go- en Railpass ook geldig is van- en naar Roosendaal, net als wat andere abonnementen van de NMBS.
De Go- en Railpass zijn niet verkrijgbaar in de automaat van Roosendaal, las ik eerder: https://twitter.com/JJHoogduin/status/6 ... 0821652480

"Deze beslissing werd genomen om discussie in de trein te vermijden."

De GoPass 1 zou wel verkrijgbaar zijn.
Hadden ze dit niet gewoon kunnen ondervangen met een melding? Er zijn namelijk aardig wat scenario's denkbaar waarin iemand toch een Go- of Rail Pass in Roosendaal zou willen kopen.

In Hamburg kun je ook Ländertickets voor andere Bundesländer uit de automaat halen, ondanks dat de meeste daarvan ter plekke niet geldig zijn.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

fets schreef:
The_Knitter schreef:Het zou een mooie volgende stap zijn dat de Go- en Railpass ook geldig is van- en naar Roosendaal, net als wat andere abonnementen van de NMBS.
De Go- en Railpass zijn niet verkrijgbaar in de automaat van Roosendaal, las ik eerder: https://twitter.com/JJHoogduin/status/6 ... 0821652480

"Deze beslissing werd genomen om discussie in de trein te vermijden."

De GoPass 1 zou wel verkrijgbaar zijn.
Dat zal dan wel de speciale, iets duurdere, Go Pass 1 zijn die geldig is tot Roosendaal.

Maar hoe moeilijk kan het nu zijn om op die automaat in Roosendaal bij aankoop van een Go Pass of Rail Pass een duidelijke mededeling te zetten dat die pas vanaf Essen geldt? Lokale afwijkingen kunnen kennelijk geprogrammeerd worden.

Groetjes,
Rian
SvMp

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door SvMp »

Ik kom toevallig het bericht tegen dat het loket van station Bilzen per 1 juli 2015 is gesloten. En dat in een plaats met meer dan 30.000 inwoners. NMBS gaat de Nederlandse Spoorwegen achterna, een grote schande.

Ik dacht dat het met de grote sluitingsgolf vorig jaar wel voorbij is, maar ze gaan gewoon door.

Ondertussen levert het de reiziger niets op: Het reizen wordt er niet goedkoper door.

Artikel gevonden: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150528_01702757

Het ziet er naar uit dat ze hetzelfde willen als Nederland: Geen enkele voorziening meer buiten de hoofdsteden. Het is walgelijk, in Nederland is het een grote ramp.

Ze zijn gek worden. De hele lijn Gouvy - Luik onbemand :evil:
Zelfs Genk zou aanvankelijk sluiten, een stad met meer dan 60.000 inwoners!
Die Cornu moet per direct ontslagen worden, wat een k***.
Laatst gewijzigd door SvMp op 01 jul 2015, 23:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie