Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

normaal heb je er voor de cercanias, voor de interregionale lijnen en voor de grandes lignes, bij de grandes lignes kan je alleen met bankkaart betalen dacht ik
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:normaal heb je er voor de cercanias, voor de interregionale lijnen en voor de grandes lignes, bij de grandes lignes kan je alleen met bankkaart betalen dacht ik
Ofwel: hoe maak je het de klant moeilijk. Het is technisch totaal geen probleem om 1 automaat te maken die het juiste ticket afgeeft, afhankelijk van de gekozen verbinding.

Groetjes,
Rian
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

Maar, het valt me op dat jullie (Belgische) treinreizigers niet zo gek zijn op veranderingen.

Nu zal ik, als Nederlandse conducteur, misschien wel te gemakkelijk denken, maar beredeneer eens zo:

- Kaartautomaat op elk station (zoals in Nederland of Duitsland), zodat alle reizigers vantevoren netjes een kaartje kunnen kopen.
- Betekent meer omzet voor de NMBS (je hebt de investering van die automaten er op die manier niet heel snel uit, maar op termijn wel).
- Betekent minder zwartrijders (en daardoor een hogere veiligheid in de trein), wat je nog aan kunt zetten met boetes voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs (wat in Nederland zelfs wettelijk is vastgelegd), wat ook weer meewerkt in de veiligheid.
- Het loket hoeft niet gesloten te worden; Op grote stations (als Brussel Noord, of Luik) is een loket altijd wel gewenst. Zeker voor de internationale reis (wat overigens deels ook bij de automaat kan in Nederland) is dat een must, maar ook voor het gedeelte service.
- De TBG heeft op die manier minder zijn handen vol aan het uitschrijven van kaartjes, kan vaker door de trein en kan meer service verlenen.

Al bij al, in mijn ogen, een grote verbetering. Nu weet ik dat in België bepaalde zaken anders gaan, maar ik verbaas me een beetje over hoe het allemaal gaat bij jullie.
Zoiets als bij de Lijn waar men (wat ik niet wist) een open instap-regime hanteerde. Vind je het dan gek dat je veel zwartrijders hebt in je bus en veel geweld? Iedereen kan er zomaar in. En als je dan een keer gecontroleerd wordt, dan kun je gewoon een kaartje kopen...

Ik ben benieuwd naar wat de Belgische reiziger (jullie dus) hier zo van vinden. In mijn ogen kun je, door middel van een kaartautomaat, een hele hoop verbeteren. Qua kaartverkoop, maar ook qua veiligheid. :)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Mikos schreef: - Betekent minder zwartrijders (en daardoor een hogere veiligheid in de trein), wat je nog aan kunt zetten met boetes voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs (wat in Nederland zelfs wettelijk is vastgelegd), wat ook weer meewerkt in de veiligheid.
Dat in Nederland iemand zonder kaartje echter automatisch een zwartrijder is bevalt me dan weer een stuk minder. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat ik in Arnemuiden wou instappen om naar Utrecht te reizen (en daar de nachttrein naar Zwitserland te nemen) waarbij ik gewoon geen kaartje kon kopen, omdat de automaat mijn pinpas niet accepteert, en ik normaal niet met 20 euro en meer aan kleingeld rondloop. In zo'n geval gewoon opgestapt en direct aan de conducteur gevraagd of ik alsnog een vervoersbewijs kon kopen, maar dat was dus niet mogelijk...





Zoiets als bij de Lijn waar men (wat ik niet wist) een open instap-regime hanteerde. Vind je het dan gek dat je veel zwartrijders hebt in je bus en veel geweld? Iedereen kan er zomaar in.
Een open instapregime is in Zwitserland ook de norm. Het is de enige manier om ook een beetje voor doorstroming te zorgen. Tesamen met steekproefsgewijze controles werkt dat natuurlijk prima.
En als je dan een keer gecontroleerd wordt, dan kun je gewoon een kaartje kopen...
In Zwitserland is zonder kaartje op de bus gesnapt worden 80CHF boete. En bij de derde keer voor de strafrechter.
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

K V B schreef:Dat in Nederland iemand zonder kaartje echter automatisch een zwartrijder is bevalt me dan weer een stuk minder. Ik heb het een paar keer meegemaakt (...) omdat de automaat mijn pinpas niet accepteert, en ik normaal niet met 20 euro en meer aan kleingeld rondloop. In zo'n geval gewoon opgestapt en direct aan de conducteur gevraagd of ik alsnog een vervoersbewijs kon kopen, maar dat was dus niet mogelijk...
Dat klopt, wij hebben de verplichting die 35 euro erbovenop te tellen; we kunnen niet anders. Deze bedragen staan voorgedrukt.
Met wat papieren rompslomp kun je dat trouwens wel oplossen; je kunt achteraf een brief schrijven naar de klantenservice van NS en uitleggen hoe de situatie was. In een dergelijk geval ('toerist' met buitenlandse bankpas) is er over het algemeen wel wat te regelen.
Puur een manier om het zwartrijden te ontmoedigen.
K V B schreef:Een open instapregime is in Zwitserland ook de norm. Het is de enige manier om ook een beetje voor doorstroming te zorgen. Tesamen met steekproefsgewijze controles werkt dat natuurlijk prima.
Ik snap dat persoonlijk niet zo goed; hier in Nederland hebben we dat alleen op bepaalde lijnen. Voor de rest is het hier verplicht langs de chauffeur lopen en of je abonnement laten zien of laten afstempelen (wat vervangen wordt op dit moment door de OV-Chipkaart). Doorstroming is daarbij geen probleem.
K V B schreef:In Zwitserland is zonder kaartje op de bus gesnapt worden 80CHF boete. En bij de derde keer voor de strafrechter.
En terecht. Even snel omgerekend is dat 50 euro per keer en in mijn ogen een perfecte oplossing. We zijn geen vrij vervoer!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Mikos schreef:
K V B schreef:Een open instapregime is in Zwitserland ook de norm. Het is de enige manier om ook een beetje voor doorstroming te zorgen. Tesamen met steekproefsgewijze controles werkt dat natuurlijk prima.
Ik snap dat persoonlijk niet zo goed; hier in Nederland hebben we dat alleen op bepaalde lijnen. Voor de rest is het hier verplicht langs de chauffeur lopen en of je abonnement laten zien of laten afstempelen (wat vervangen wordt op dit moment door de OV-Chipkaart). Doorstroming is daarbij geen probleem.
Een open instapregime is essentieel als je wil dat het vooruitgaat, en dat er volgens een dienstregeling gereden wordt. Je wil namelijk niet dat de halteringstijd teveel van het aantal instappers afhangt.
Je hebt in Zwitserland ook een open instapregime op de trein, en op stoptreinen ook gewoon geen conducteur, dus het is voor de bussen en trams eigenlijk niet anders. Het principe heet "selbstcontrolle". Het betekent dat je op conducteurlose bussen, trams en treinen een kaartje koopt voor je instapt. Op IC/IR treinen rijd er wel nog een conducteur mee, en daar kan je ook bij de conducteur terecht. Dan betaal je wel een maakloon, tenzij je een goede reden hebt.
Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je je reis begint op een stoptrein, en dat de automaat op je vertrekstation niet alle bestemmingen aanbied. Zo vertrok ik eens vanuit Thalbrucke naar Chur. De automaat in dat station was nog een oudje, en je kon enkel kaartjes naar plaatsen in de buurt, plus Olten, Bern en Zürich kopen. Ik kocht dus gewoon een kaartje naar Zürich, en kocht later toen in de IC de conducteur voorbij kwam zonder problemen een verlenging naar Chur.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Dat 'open instapregime' bij De Lijn wordt vanaf 21 september afgeschaft (zie persbericht).
haamu

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door haamu »

Ik stel mij soms ook wel vragen bij ons beleid omtrent zwartrijden in de trein. De geldende regels worden niet altijd netjes toegepast. Zo zat ik onlangs in de P-trein naar mijn werk en was er toevallig controle tussen Brussel-Luxemburg en Etterbeek (wat nogal uitzonderlijk is). Nu zat er naast mij een vrouw zonder ticket die ook de TBG niet verwittigd had voor het instappen. (Excuses als 'het was een veel te lange trein en de TBG stond helemaal aan de andere kant' waren uit den boze, het was één klassiekje. Ze was trouwens ook in Brussel-Schuman opgestapt, een bemand station met ticketautomaat.) De TBG heeft haar noch berispt, noch een toeslag gegeven. Zo is het wel heel makkelijk om zwart te rijden, dan ben ik ook voor een beleid waar iedereen die zonder ticket op de trein zit, officieel zwartrijdt. Nu doen de TBG's precies gewoon waar ze zin in hebben, afhankelijk van hun bui.
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

Dat het open instap-regime bij de Lijn verleden tijd is, was mij bekend; dat vond ik al een grote verbetering.
En nogmaals: De doorstroming wordt hier in Nederland ook niet belemmerd als iedereen langs de chauffeur moet om te stempelen, hoor. Je zult misschien een minuut langer stilstaan, maar daarvoor heb je rijtijd in een dienstregeling.

Zoals in het verhaal van haamu zou een kaartautomaat én het beboeten van 'zwartrijden' zeer effectief zijn. De TBG zal ook wel moe worden van al die mensen die steeds zonder vervoerbewijs reizen. Als je de hele dag niks anders tegenkomt, kan ik me dat deels wel voorstellen.
Aan de andere kant; dan kun je net zo goed niet gaan controleren, als je er toch niks aan doet mocht je iets vinden.
Gek he, dat de NMBS geen geweldige inkomsten heeft? :roll:
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Zou dat zo veel schelen? Ik betwijfel het.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

Toch wel, denk ik. Het afschrikkend effect (€ 35 is toch een redelijke boete) motiveert meer mensen om vooraf een kaartje te kopen en niet pas bij controle bij een TBG, welke ook niet altijd langskomt.
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

Dat scheelt absoluut. Ga eens na; Praktisch alle reizigers hebben dan een geldig vervoersbewijs (die enkele zwartrijder daargelaten). Als de TBG zoals gezegd dan niet langskomt, heeft toch vrijwel iedereen een kaartje. En niet als de TBG een keer langskomt dat men dan voor dezelfde prijs een kaartje kan kopen en daarmee dus grotendeels gewoon zwart kan rijden.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

AlexNL schreef:Toch wel, denk ik. Het afschrikkend effect (€ 35 is toch een redelijke boete) motiveert meer mensen om vooraf een kaartje te kopen en niet pas bij controle bij een TBG, welke ook niet altijd langskomt.
Het is je recht een kaartje bij de TBG te kopen als er geen loket aanwezig is. Bij stations waar wel nog een loket aanwezig is moet een maakloon betaald worden wil je bij de TBG een ticket verkrijgen. De regels zijn dus in orde, de uitvoering en opvolging kan beter.

Als de NMBS het kopen van een kaartje op voorhand verplicht stelt zal het wel wat mogen doen aan haar verkoopnet. Het is hypocriet om eerst alle stations te sluiten en dan nog een inspanning van de reiziger te eisen om aan een geldig vervoersbewijs te komen.
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

Maar, daar gaat het nu juist over: Zet er kaartautomaten neer, en dan heb je dat probleem niet meer. Dat is juist ook mijn vraag: Zou dat in België niet stukken handiger zijn? :wink:
Trammist

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Trammist »

Of men kan automaten in de treinen plaatsen :) zo heeft men bovendien wat zicht op die toestellen, want, vooral in België, worden die dingen op een onbemand perron onmiddellijk gemolesteerd...
Plaats reactie