Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Mikos schreef:Dat het open instap-regime bij de Lijn verleden tijd is, was mij bekend; dat vond ik al een grote verbetering.
En nogmaals: De doorstroming wordt hier in Nederland ook niet belemmerd als iedereen langs de chauffeur moet om te stempelen, hoor. Je zult misschien een minuut langer stilstaan, maar daarvoor heb je rijtijd in een dienstregeling.
Een minuut langer stilstaan bij elke halte dat loopt aardig op hoor. De bus die ik naar het station neem heeft elf stops, en de ritduur is normaal 14 minuten. Zelfs in de spits, als bij elke halte mensen opstappen rijd hij netjes volgens schema. Als iedereen langs de voorste deur moet lukt dat echter niet. Met het nu gehanteerde open instapregime kunnen immers 5 personen tegelijkertijd instappen, en is de bus na een paar seconden stilstand al weer op weg.
Mikos

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Mikos »

Ik zou zeggen: Kom eens kijken in Nederland! Daar hanteren we ook op sommige plaatsen het open instap-regime, maar op de meeste plaatsen absoluut niet.
Ik vraag me dan ook af waar hem dat verschil in zit. Daar ben ik heel erg benieuwd naar; hebben alle reizigers hier vooraf al een vervoersbewijs gekocht, of is het echt zo onmogelijk bij jullie?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Mikos schreef:Maar, daar gaat het nu juist over: Zet er kaartautomaten neer, en dan heb je dat probleem niet meer. Dat is juist ook mijn vraag: Zou dat in België niet stukken handiger zijn? :wink:
Het huidige systeem voldoet m.i. wel, zolang de regels opgevolgd worden tenminste. Zo is het niet goed te praten dat die vrouw vertrekkende vanuit Brussel-Schuman geen maakloon moest betalen. Wil de NMBS de huidige praktijk handhaven (en dat doet de NMBS graag: passief blijven) is er één voorwaarde belangrijk: er mogen niet nóg meer stations gesloten worden.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door KB »

Trammist schreef:Of men kan automaten in de treinen plaatsen :) zo heeft men bovendien wat zicht op die toestellen, want, vooral in België, worden die dingen op een onbemand perron onmiddellijk gemolesteerd...
In Nederland kent men het fenomeen vandalisme anders ook wel. Toch staat er in ieder station minstens een automaat. En die dingen werken echt beter dan de NMBS-ondingen. Ik zou het geen slecht idee vinden als in of bij alle onbemande stations een automaat zou staan.
L'union fait la force.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Het mag niet van de vakbonden bij de NMBS dus ik zou het idee van de kaartautomaten op ieder station maar vergeten.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

Wie zit er eigenlijk in de directie bij de NMBS, wie bepaalt het beleid? Ik mag toch hopen dat dat de directie is...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Wie zit er eigenlijk in de directie bij de NMBS, wie bepaalt het beleid? Ik mag toch hopen dat dat de directie is...
Er is ooit een pas nieuw aangestelde baas geweest bij de NMBS, Christian Heinzmann, die er na minder dan een week al de brui heeft aan gegeven, wegens bedreigingen door vakbondsafgevaardigden.
Dat zegt geloof ik genoeg wie het beleid bepaalt.
haamu

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door haamu »

K V B schreef:
Mikos schreef:Dat het open instap-regime bij de Lijn verleden tijd is, was mij bekend; dat vond ik al een grote verbetering.
En nogmaals: De doorstroming wordt hier in Nederland ook niet belemmerd als iedereen langs de chauffeur moet om te stempelen, hoor. Je zult misschien een minuut langer stilstaan, maar daarvoor heb je rijtijd in een dienstregeling.
Een minuut langer stilstaan bij elke halte dat loopt aardig op hoor. De bus die ik naar het station neem heeft elf stops, en de ritduur is normaal 14 minuten. Zelfs in de spits, als bij elke halte mensen opstappen rijd hij netjes volgens schema. Als iedereen langs de voorste deur moet lukt dat echter niet. Met het nu gehanteerde open instapregime kunnen immers 5 personen tegelijkertijd instappen, en is de bus na een paar seconden stilstand al weer op weg.
Goh, ik heb de invoering van het vooraan instappen bij de MIVB zelf meegemaakt. Toen waren er ook heel veel bezwaren, net als de jouwe K V B. Maar uiteindelijk gebeurt de doorstroming veel vlotter, de passagiers moeten er gewoon heel even aan wennen.

Jij beschouwt nu trouwens enkel de instappende passagiers, er zijn meestal ook wel mensen die uitstappen in een bus. En als de instappers dan moeten wachten totdat iedereen is uitgestapt, duurt het ook geen vijf seconden meer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Je krijgt net een betere doorstroming door de uitstappers naar de achterste deur van een bus te sturen en de instappers enkel vooraan toe te laten. Zodoende gaan in de spits al zeker niet te veel mensen elkaar hinderen. vroeger voldoende meegemaakt (bij de treinen nog dagelijkse kost) dat mensen die willen instappen de andere (die uitstappen dus) hinderen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

haamu schreef: Goh, ik heb de invoering van het vooraan instappen bij de MIVB zelf meegemaakt. Toen waren er ook heel veel bezwaren, net als de jouwe K V B. Maar uiteindelijk gebeurt de doorstroming veel vlotter, de passagiers moeten er gewoon heel even aan wennen.
Ik kan dus "met de MIVB meerijden" dus toevoegen aan dingen die ik kan doen in België om mij te helpen herinneren waarom ik niet meer in België woon...

Bernmobil heeft gelede bussen waar aan een kant vier deuren zitten. De niet gelede bussen (zoals op mijn lijn) hebben drie deuren, en er kunnen zo vijf personen tegelijkertijd instappen. Eerst stappen natuurlijk mensen uit, en dan stappen mensen in. Maar het gaat zowiezo sneller dan wanneer er maar een persoon tegelijkertijd kan instappen. Er is ook geen kaartenverkoop in de bus, deuren sluiten automatisch, dus de chaufeur kan zich concentreren op op tijd rijden....

Controle bij het instappen is iets wat een paar OV bedrijven in Zwitserland 's avonds na 8 uur doen, maar verder doet niemand het.
Jij beschouwt nu trouwens enkel de instappende passagiers, er zijn meestal ook wel mensen die uitstappen in een bus. En als de instappers dan moeten wachten totdat iedereen is uitgestapt, duurt het ook geen vijf seconden meer.
Op mijn lijn is het eigenlijk typisch enkel instappen tot we aan het station zijn, en daar stapt iedereen dan uit... In de tegenspits richting is de bus 's ochtends vrijwel leeg.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:Je krijgt net een betere doorstroming door de uitstappers naar de achterste deur van een bus te sturen en de instappers enkel vooraan toe te laten. Zodoende gaan in de spits al zeker niet te veel mensen elkaar hinderen. vroeger voldoende meegemaakt (bij de treinen nog dagelijkse kost) dat mensen die willen instappen de andere (die uitstappen dus) hinderen.
Je zal maar vooraan in de bus staan en achteraan moeten uitstappen. Duurt het toch al weer een poos voor je "pardon, excuseer", naar achteren doorgeschoven bent...
Een bus is geen "first in, first out" stapel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

En toch loopt het concept van vooraan instappen en achteraan uitstappen in Brussel bij de MIVB vrij vlot. Ook bij de TEC is dit al van toepassing.
haamu

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door haamu »

Het moet wel gezegd dat op de drukke MIVB-lijnen 71 en 95, die met gelede bussen gereden worden geen vooraaninstappenbeleid geldt (behalve na 20u).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

En tegenwoordig ook de lijnen 63 en 66. Maar met zo'n lange, gelede bus zou het ook nogal onredelijk zijn om iedereen vooraan te laten instappen. Temeer daar veel mensen toch de neiging hebben om vooraan te blijven "plakken".
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:En toch loopt het concept van vooraan instappen en achteraan uitstappen in Brussel bij de MIVB vrij vlot. Ook bij de TEC is dit al van toepassing.
Mischien werkt het omdat er verhoudingsgewijs minder volk het OV gebruikt.
De MIVB heeft jaarlijks 286 miljoen instappende reizigers. De VBZ (in Zürich, 360000 inwoners) heeft er 310 miljoen. De VBZ vervoert met haar trams meer reizigers (190 miljoen) dan de MIVB met de metro (130 miljoen)...
Plaats reactie