Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Eric0641 schreef:
rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:https://www.facebook.com/avv.dialog/pho ... 731419280/
Volgens dit Facebookbericht van de AVV werkt de NMBS-automaat in het station van Aken vanaf heden. Er zou al een toeslag bestaan als je je ticket op de trein wil kopen.
De AVV heeft het mis: de voorwaarden zijn niet veranderd. Er is geen boordtoeslag bij vertrek vanuit Aken:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -aken.aspx
(Idem vanuit Maasticht of Roosendaal.)
er staat erkende verkopers, daar vallen de automaten onder. dus het enigste station waar je geen boordtarief hoeft te betalen zal Eijsden blijven.
Nee, er is alleen boordtoeslag als je in België instapt:

"WAAR AANKOPEN?
Aan de automaten (behalve in Eijsden), aan de Belgische loketten, via de website detrein.be, in de trein (tegen
Boordtarief* bij vertrek in een Belgisch station) of bij de erkende verkopers."

Wie of wat erkende veropers zijn, dat doet er niet toe voor de toepassing van het boordtarief.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Dat is ook wat ik hoor van Hollandse treinkennissen, zij melden zich in Roosendaal bij de Belgische treinbegeleider en kopen hun ticket zonder toeslag.
Theo
Groeten vanop de Heide
SvMp

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door SvMp »

Ik was laatst op een Belgisch station met 2 loketten en een paar automaten. Automaten werden niet gebruikt, bij het loket stond een rij. Uiteraard is dit geen representatieve steekproef.

Mijn oog viel op dit artikel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170901_03047396
"Eerder dit jaar was al gebleken dat de automaten het populairste verkoopkanaal zijn geworden voor treintickets. In mei werd 47 procent van de tickets aan een automaat aangeschaft, tegen 42,5 procent aan een loket."

Deze quote slaat op het jaar 2017. Dit zegt echter niets: Op de meeste stations hebben reizigers geen keuze. Dat er ondanks dat nog steeds 42,5% via een loket wordt verkocht is veelzeggend. Ik zou graag de cijfers willen zien van alleen de situaties waarin reizigers de keuze hebben.

In Nederland heeft de NS de volgende smerige truc uitgehaald: 50 cent extra vragen voor een kaartje aan een loket, verkopen aan het loket daalde drastisch en dat gebruiken als argument voor loketsluitingen. De NMBS doet het anders, maar de uitkomst is hetzelfde: Mensen dwingen om te werken met automaten (als er geen loket is, kun je niet anders) en vervolgens de stijgende verkoop aan automaten gebruiken als argument om nog verder te snijden in loketten.

De belofte om de wachtzalen open te houden komen ze niet na. Erembodegem hebben ze zelfs gesloopt, nadat het loket is gesloten. Ander voorbeeld is Mol: Er zit al een tijdje een frituur in. Maar een frituur is geen wachtzaal. Die is nu ook weg, ondanks de leugenachtige beloftes van NMBS om wachtzalen te behouden.

Die loketsluitingen moeten ongedaan gemaakt worden. Als waar is dat het uitsluitend om het verplaatsen van de inzet van mensen gaat (is een leugen lijkt mij), dan moet dat kunnen. Mensen willen geen automaten. In Nederland is de situatie op de kleine stations slecht, met het ontbreken van fundamentele voorzieningen zoals een warme wachtzaal. Gefeliciteerd NMBS, jullie hebben een heel slecht voorbeeld gevolgd.

Loketten te duur? Wat minder prestige projecten zoals het megalomane en foeilijke station van Luik is beter dan bezuinigen op stations buiten de grote steden. Heel veel werken aan stations zijn cosmetisch maar voegen geen waarde toe voor reizigers, dat kan veel goedkoper door te kiezen voor onderhoud in plaats van volledige vernieuwing.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Het is uiteraard de bedoeling om zo weinig mogelijk loketten zo weinig mogelijk open te houden. Dat leidt tot weinig hartverwarmende situaties voor toevallige reizigers. Op zaterdagnamiddag gaat het loket hier bij ons in Halle om 15:30 dicht. Een van de automaten staat binnen het gesloten station en is dus onbereikbaar. De andere staat achter het grote blok waarin de bankautomaat is gemonteerd en is onzichtbaar vanaf het stationshart. Een familie van vier was gelukkig snugger genoeg om wat uit te kijken en vond de automaat uiteindelijk wel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het loket nog nauwelijks gebruik om een biljet te kopen, maar het is des te belangrijker voor zoveel andere dingen: info, regularisaties en vooral als aanwezigheid van de NMBS in al de steden met stations. Toen we verleden jaar (bijna) in Gouvy strandden toen er geen treinverkeer was door een defecte trein, waren we maar al te gelukkig dat er nog een NMBS-bediende aanwezig was. Die heeft ons echt goed geholpen. Als Gouvy net als de andere stations op lijn 42 zijn loket verliest, is de reiziger op zichzelf aangewezen...
Laatst gewijzigd door overweg13 op 01 apr 2018, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

SvMp schreef: 01 apr 2018, 15:57 Loketten te duur? Wat minder prestige projecten zoals het megalomane en foeilijke station van Luik is beter dan bezuinigen op stations buiten de grote steden. Heel veel werken aan stations zijn cosmetisch maar voegen geen waarde toe voor reizigers, dat kan veel goedkoper door te kiezen voor onderhoud in plaats van volledige vernieuwing.
Het wordt toch tijd om te stoppen met te verwijzen naar Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins als geldverslindende projecten. Dat is allemaal bijna 20 jaar geleden geboekt, toen er nog geld genoeg was en er tegelijk nog veel meer loketten open waren.
Welke projecten die vandaag geld kosten zou je niet uitvoeren om personeel te kunnen hebben om weinig gebruikte loketten te bemannen?
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef: 01 apr 2018, 17:18
SvMp schreef: 01 apr 2018, 15:57 Loketten te duur? Wat minder prestige projecten zoals het megalomane en foeilijke station van Luik is beter dan bezuinigen op stations buiten de grote steden. Heel veel werken aan stations zijn cosmetisch maar voegen geen waarde toe voor reizigers, dat kan veel goedkoper door te kiezen voor onderhoud in plaats van volledige vernieuwing.
Het wordt toch tijd om te stoppen met te verwijzen naar Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins als geldverslindende projecten. Dat is allemaal bijna 20 jaar geleden geboekt, toen er nog geld genoeg was en er tegelijk nog veel meer loketten open waren.
Welke projecten die vandaag geld kosten zou je niet uitvoeren om personeel te kunnen hebben om weinig gebruikte loketten te bemannen?
Dat verwijzen we fijn naar station Mons hahahah.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 01 apr 2018, 18:48 Dat verwijzen we fijn naar station Mons hahahah.
Daar mag je inderdaad naar verwijzen, maar dan vul ik toch aan dat Mons een stuk eenvoudiger is en slechts de helft kost van wat Liège-Guillemins en Antwerpen-centraal elk destijds gekost hebben.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet nog simpeler kon, maar woorden als "megalomaan" zijn niet op Mons van toepassing.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Asterix »

Het neemt niet weg dat men toen verkeerde investeringen heeft gedaan. Het ware beter geweest om destijds meer bescheiden stations te hebben bouwend en het vrijgekomen budget aan het opknappen van de onbemande stopplaatsen en de kleinere stations te hebben besteed.

Pas als alle noodzakelijke projecten zijn afgewerkt en je dan nog geld over hebt, kan je spreken over voldoende budget. Dat is bij de spoorwegen echter utopisch.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 01 apr 2018, 22:06 Het neemt niet weg dat men toen verkeerde investeringen heeft gedaan. Het ware beter geweest om destijds meer bescheiden stations te hebben bouwend en het vrijgekomen budget aan het opknappen van de onbemande stopplaatsen en de kleinere stations te hebben besteed.

Pas als alle noodzakelijke projecten zijn afgewerkt en je dan nog geld over hebt, kan je spreken over voldoende budget. Dat is bij de spoorwegen echter utopisch.
Maar wat de vorige generatie beslist heeft over die mega-projecten heeft nu echt geen invloed op de sluiting van bemande stations hoor, dat is een onbestaande link die svmp toch probeert te leggen.

Er is trouwens sowieso een groot verschil tussen investeringsbudgetten en lopende budgetten. Voor dat eerste zijn eenmalige fondsen nodig, die durft de politiek wel geven, zeker in een jaar voor de verkiezingen (kijk maar naar de nieuwe GEN-financiering). Het openhouden van een bemand station is een lopende kost en daar is veel minder geld voor beschikbaar, elke euro die gaat naar loketbedienden kan immers niet gaan naar het laten rijden van treinen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Asterix »

Ik had het over het vernieuwen van stations. Wanneer men in jaar x besloot om Luik te vernieuwen, had men er even goed voor kunnen kiezen om Luik kleinschaliger te bouwen mét bovenop de aanpak van een heel aantal onbemande stopplaatsen. De bouwkundige vernieuwing, bedoel ik dan.
Destijds had men echt niet genoeg budget, men heeft gewoon keuzes gemaakt die met alles behalve gezond verstand te maken hadden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 01 apr 2018, 16:52 Toen we verleden jaar (bijna) in Gouvy strandden toen er geen treinverkeer was door een defecte trein, waren we maar al te gelukkig dat er nog een NMBS-bediende aanwezig was. Die heeft ons echt goed geholpen. Als Gouvy net als de andere stations op lijn 42 zijn loket verliest, is de reiziger op zichzelf aangewezen...
Is het niet mogelijk om op al deze stations en stopplaatsen zonder loket een soort praatpaal te plaatsen waarmee reizigers in contact kunnen komen met een callcenter met adviseurs ?

In Oostenrijk zag ik dat alvast de biljettenautomaten uitgerust zijn met zo’n knop. Een reiziger die niet voldoende met informatica vertrouwd is kan dankzij deze knop ook een biljet aankopen (de adviseur in het call center neemt gewoon het scherm over en maakt de nodige selecties volgens wat de klant vraagt).

Dit soort systemen zijn bovendien 7/7 heel de dag door actief en zorgen dus eigenlijk dat de klant meer toegang heeft tot een NMBS-medewerker dan in de situatie met een loket dat enkel ‘s ochtends op weekdagen open is.

Andere vraag : zijn er ook niet veel loketten dichtgegaan omdat de vakbonden niet wilden dat de lokettisten andere zaken zouden moeten verkopen dan biljetten ?

In Oostenrijk zag ik bvb. hoe het loket in Schwarzach St. Veit naast treinbiljetten ook tijdschriften, drank en snoep verkocht. Vermoedelijk ook postzegels al heb ik dat niet kunnen vaststellen. Het spreekt vanzelf dat dit soort combinaties voor meer rendabiliteit zorgen en dan hoeft er niet gesloten te worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Portbou schreef: 02 apr 2018, 21:19

In Oostenrijk zag ik dat alvast de biljettenautomaten uitgerust zijn met zo’n knop. Een reiziger die niet voldoende met informatica vertrouwd is kan dankzij deze knop ook een biljet aankopen (de adviseur in het call center neemt gewoon het scherm over en maakt de nodige selecties volgens wat de klant vraagt).

Prachtig idee. Ergens meen ik ook gezien te hebben dat de man die u hielp in een hoekje van het scherm verscheen...
Zeer netjes !!!!!! Land weet ik niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Portbou schreef: 02 apr 2018, 21:19 Is het niet mogelijk om op al deze stations en stopplaatsen zonder loket een soort praatpaal te plaatsen waarmee reizigers in contact kunnen komen met een callcenter met adviseurs ?
In o.a. Duitsland bestaat dit systeem, maar ook daar zag ik van die leuke fratsen dat het 'video-loket' openingsuren heeft waar een kleine zelfstandige weet dat hij dan beter z'n boeltje opdoekt. In Nederland heb je ook de 'nood-infozuil' waar je (slechts auditief) informatie kan vragen of een noodcentrale kan bereiken. Als ik het me correct herinner hebben die betere openingstijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Eén ding is me ondertussen wel duidelijk geworden: een niet onaanzienlijk deel van de NMBS-klanten slaagt er niet in om een biljet uit de automaat te halen. Noem het vrees of onwennigheid, het blijft een feit dat je in staat moet zijn om in te stappen in een informaticasysteem en -redenering waarin de opeenvolgende stappen voor wie het gewend is, de logica zelve zijn, maar voor de leek eerder angstaanjagend overkomen. En als je die mensen niet langer aan het loket wil helpen, moet je andere oplossingen zoeken. Ik dacht dat op de TVM's wel een telefoonnummer voor assistentie vermeld wordt, maar dat is gewoon het algemene nummer van de telefonische klantendienst. Systemen waarbij de controle echt overgenomen wordt, lijken me inderdaad echt wel te prefereren boven assistentie per telefoon.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Het andere alternatief is om weer verkoop op de trein aan te bieden, zonder dat te penaliseren met een boete van €7. Want hoe je het ook draait of keert, €7 voelt als een boete aan, en staat niet in verhouding tot de moeite die het kost.
Plaats reactie