Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 03 apr 2018, 18:40 Het andere alternatief is om weer verkoop op de trein aan te bieden, zonder dat te penaliseren met een boete van €7. Want hoe je het ook draait of keert, €7 voelt als een boete aan, en staat niet in verhouding tot de moeite die het kost.
Je weet dat ik daar niet warm voor loop. Als je tbg's de keuze laat, zullen ze zelden of nooit het boordtarief aanrekenen, gewoon om problemen te vermijden. Als bonafide reiziger wil ik dat iedereen betaalt en het boordtarief is daar een niet te onderschatten middel toe. Sinds het is ingevoerd zie je nog nauwelijks reizigers die alleen maar een biljet kopen als de tbg rondkomt - ze waren zogezegd altijd in een onbemand station ingestapt. Dus: behoud a.u.b. het boordtarief maar zorg voor flankerende maatregelen die het iedereen mogelijk maken een biljet aan de automaat te kopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Ik begrijp je ergernis over zwartrijders, maar ik heb het toch moeilijk met het uitgaanspunt dat mensen die niet overweg kunnen met een automaat en geen alternatief hebben door dit systeem sowieso als zwartrijder worden weggezet. Dat mag misschien vaak het geval zijn, maar zeker niet altijd, en zo straf je de goeden met de slechten.
Het is evenmin een geweldige reclame als je eerst, door omstandigheden buiten je wil om, geen ticket kon kopen op het station, en daar nog eens extra voor gestraft wordt met een extra kost van €7. Dan moet je al rennen om je trein te halen omdat de bus vertraging had, en dan krijg je zoiets aan je broek? Ik zou ook niet blij zijn, en begrijp zelfs dat sommigen een volgende keer gewoon afhaken en de auto nemen.
Er zijn bedrijven die de keuze net maakten om geen automaten te plaatsen, en met ontvangers te werken. De Salzburger Lokalbahn, bijvoorbeeld, slechts 3 verkooppunten (als onderdeel van het Salzburger openbaar vervoer), maar alle tickets behalve jaarabonnementen zijn gewoon bij de controleur te krijgen. Of in Engeland, waar heel wat rurale lijntjes al in de jaren '60 een levenslijn kregen door het systeem van controleurs die tickets verkochten. Ik denk niet dat die landen het per se slechter doen qua zwartrijden...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat je de zwartrijders onderschat. Het was bijna de regel dat er altijd wel reizigers waren die zonder biljet in een Brussels station ingestapt waren en dan doodleuk een biljet kochten, als de tbg al controleerde, en zogezegd in Kapellekerk of Congres waren opgestapt en dus geen biljet hadden kunnen kopen. Die ergernis is grotendeels zo niet volledig weggevallen. Maar ik ben het er wel over eens dat er uitwijkmogelijkheden moeten bestaan, maar altijd voor de reiziger ingestapt is. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Overigens zal het probleem zichzelf oplossen, als de laatste Mohikaan die niet met een automaat overweg kan, zal gestorven zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

overweg13 schreef: 03 apr 2018, 20:52Overigens zal het probleem zichzelf oplossen, als de laatste Mohikaan die niet met een automaat overweg kan, zal gestorven zijn...
Volgens mij kan ik prima met automaten omgaan. Mits die automaten goed zijn bedacht. Vorige week nog in Oostenrijk meegemaakt dat we twijfelden tussen een week- of een 72-urenticket, gelukkig was er een behulpzame medewerker die naar mensen toeliep, ook anderen hielp aan de automaten etc. die ons wist te vertellen dat een weekticket slechts van maandag-zondag geldig was. Het gaat niet enkel over ouderen, ook over occasionele gebruikers. Of nieuwe (toeristen, huis uit, nieuwe job...). Op afstand assistentie kan daar zeker ook hulp bieden, maar er zal altijd een 'laatste' ergens zijn.
SvMp

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door SvMp »

Portbou schreef: 02 apr 2018, 21:19
overweg13 schreef: 01 apr 2018, 16:52 Toen we verleden jaar (bijna) in Gouvy strandden toen er geen treinverkeer was door een defecte trein, waren we maar al te gelukkig dat er nog een NMBS-bediende aanwezig was. Die heeft ons echt goed geholpen. Als Gouvy net als de andere stations op lijn 42 zijn loket verliest, is de reiziger op zichzelf aangewezen...
Is het niet mogelijk om op al deze stations en stopplaatsen zonder loket een soort praatpaal te plaatsen waarmee reizigers in contact kunnen komen met een callcenter met adviseurs ?
Dat kan uiteraard. In Nederland is dat het geval. Maar vandaag de dag hebben we bijna allemaal zo'n "praatpaal" (maar dan zonder de paal) in onze zak.
Grootste probleem van het sluiten van loketten is het verdwijnen van wachtruimtes. Daarnaast verdwijnt het charme van het treinreizen en wordt een rurale spoorlijn veranderd in een stedelijk tramnetwerk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Dat hoeft nochtans niet te betekenen dat ook het loket open blijft. Tal van stationsgebouwen, bemand of niet, zijn gewoon open van eerste tot laatste trein. Er kan een vrijwilligersgroep achter zitten, zoals bij tal van Britse stations, of gewoon de spoormaatschappijen zelf en de verantwoordelijke overheden, of een private uitbater die verplicht wordt de wachtruimte open te houden (ik denk aan een pizzeria die achter het voormalige loket zit, met de wachtruimte die gewoon toegankelijk is voor iedereen in Sørumsand in Noorwegen)...
Maar goed, zelfs wanneer dat onmogelijk wordt geacht omwille van veiligheidsproblemen, als de frequentie hoog genoeg is, is de nood aan wachtruimtes ook minder belangrijk. Als je mogelijk een uur moet wachten tussen treinen, zit ik eerlijk gezegd liever op café of thuis, maar wil ik wel comfort terwijl ik moet wachten. Als ik weet dat de volgende trein al over 5 minuten daar zal zijn, is het goed genoeg als ik droog sta.
Iets waar de NMBS overigens nog wel een inspanning mag voor leveren, zelfs wanneer er van die veredelde bushokjes staan, zijn er vaak te weinig, is er vaak geen zitgelegenheid om even te rusten, en staan ze ook nog eens op de verkeerde plaatsen (bijvoorbeeld op lijn 60, waar sinds de seininrichtingswerken de aankondigingszones aan de overwegen zijn verlengd, de treinen een heel eind verder moeten stoppen, soms voorbij waar er schuilhokjes staan...)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 04 apr 2018, 00:55Iets waar de NMBS overigens nog wel een inspanning mag voor leveren, zelfs wanneer er van die veredelde bushokjes staan, zijn er vaak te weinig, is er vaak geen zitgelegenheid om even te rusten, en staan ze ook nog eens op de verkeerde plaatsen (bijvoorbeeld op lijn 60, waar sinds de seininrichtingswerken de aankondigingszones aan de overwegen zijn verlengd, de treinen een heel eind verder moeten stoppen, soms voorbij waar er schuilhokjes staan...)
Welk probleem wordt er door die langere aankondigingszones dan eigenlijk opgelost?

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door groentje »

Geen idee. Men wil een snelheidsverhoging doorvoeren? Er was geen plaats op de plaats waar de oude seinen stonden, en door ze te moeten opschuiven, worden de aankondigingszones verlengd? Men wil besparen op een isolatievoeg? Des te vervelender als je daardoor je trein mist, zoals mij al is overkomen, je komt aan bij het station, moet echter wachten omdat de trein een minuutje eerder is, of een trein in de andere richting de overweg laat sluiten, en vooraleer je veilig kan oversteken én het hele perron bent afgelopen, heeft de treinbegeleider het vertreksein gegeven...
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door apestaart »

Wat is dat hier de laatste tijd met die automaten? Dat aanraakscherm werkt niet meer zo goed, ik moet soms verschillende keren duwen gelijk een zot om naar de volgende stap te kunnen gaan, zoiets werkt ferm op mijn zenuwen en dat is vast voor vele mensen ook zo. :x
Draaien die automaten nog met een verouderde besturingssysteem of zo?
In ieder geval mag de NMBS eens naar toe kijken dat dat zo vlug mogelijk verholpen wordt want dat begint mij ferm de keel uit te hangen. :x
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

apestaart schreef: 16 jul 2018, 20:53 In ieder geval mag de NMBS eens naar toe kijken dat dat zo vlug mogelijk verholpen wordt want dat begint mij ferm de keel uit te hangen. :x
Heb je dit ook aan de NMBS gemeld? Anders gebeurt er zeker niks.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door kika »

apestaart schreef: 16 jul 2018, 20:53 Wat is dat hier de laatste tijd met die automaten? Dat aanraakscherm werkt niet meer zo goed, ik moet soms verschillende keren duwen gelijk een zot om naar de volgende stap te kunnen gaan, zoiets werkt ferm op mijn zenuwen en dat is vast voor vele mensen ook zo. :x
Ik gebruik ze zelden, maar herken de ergernis. Reclameren, erbij vertellen welke automaat en waar. Ik gebruik ze zo zelden en verspreid, dat ik meestal pas na een paar jaar weer bij dezelfde sta… dus of er iets met gebeurd weet ik niet :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door overweg13 »

In mijn blog heb ik al vermeld hoe de automaat in Thieu er bij staat. Ik heb inderdaad een foto genomen en doorgestuurd naar de klantendienst, want het is daar echt raden waar je moet toetsen. In feite is de automaat onbruikbaar. Tbg's zouden ervan verwittigd moeten worden, zodat klanten niet onrechtvaardig bestraft worden met boordtarief. Ik wacht nog op antwoord.
Met vriendelijke groet

overweg13
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door apestaart »

kika schreef: 17 jul 2018, 10:31
apestaart schreef: 16 jul 2018, 20:53 Wat is dat hier de laatste tijd met die automaten? Dat aanraakscherm werkt niet meer zo goed, ik moet soms verschillende keren duwen gelijk een zot om naar de volgende stap te kunnen gaan, zoiets werkt ferm op mijn zenuwen en dat is vast voor vele mensen ook zo. :x
Ik gebruik ze zelden, maar herken de ergernis. Reclameren, erbij vertellen welke automaat en waar. Ik gebruik ze zo zelden en verspreid, dat ik meestal pas na een paar jaar weer bij dezelfde sta… dus of er iets met gebeurd weet ik niet :wink:
Welke automaten? Heel eenvoudig: alle automaten in gelijk welk station.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door overweg13 »

overweg13 schreef: 17 jul 2018, 11:13 In mijn blog heb ik al vermeld hoe de automaat in Thieu er bij staat. Ik heb inderdaad een foto genomen en doorgestuurd naar de klantendienst, want het is daar echt raden waar je moet toetsen. In feite is de automaat onbruikbaar. Tbg's zouden ervan verwittigd moeten worden, zodat klanten niet onrechtvaardig bestraft worden met boordtarief. Ik wacht nog op antwoord.
Ik heb ondertussen een reactie van de klantendienst gekregen. Nu het probleem gekend is, wil de bevoegde dienst zo snel mogelijk aan een oplossing werken. Afwachten, dus, al is de kans klein dat ik nog eens snel in Thieu kom...
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ticketautomaten NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Het is precies vanwege het weer (regen, zoninval) dat in Nederland automaten bijna altijd hun eigen "hokje" hebben als ze in de openlucht staan.
Plaats reactie