Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Ticketautomaten NMBS

Bericht door apestaart »

In Nederland en in Frankrijk staan er automaten ter beschikking voor het aankopen van
diverse vervoerbewijzen zowel binnenlandse als buitenlandse ticketten
Men kan er betalen met bankkaarten zowel van binnenlandse en buitenlandse banken
alsook met kredietkaarten, men kan zelfs cash betalen
Bij de Belgische spoorwegen staan er eveneens automaten ter beschikking, echter met
veel beperkingen; zo kan men enkel binnenlandse ticketten aankopen geen buitenlandse,
tenzij voor Maastricht
Men kan enkel met Bancontact en Proton betalen van Belgische banken, buitenlandse
bankkaarten worden niet aanvaard
Evenmin kan men met kredietkaarten betalen, cash betalen is niet mogelijk
Het is te hopen dat deze automaten aangepast worden zodat deze beperkingen tot
het verleden behoren
Dietrich

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Dietrich »

Ik vrees ervoor dat die snel gaan aangepast worden. Het beste van al is nog dat ze wel in het Engels ook staan, maar ik moet de eerste Engelstalige nog tegenkomen die met Proton of Bancontact rondloopt. De meeste inwoners van België zullen wel één van de drie landstalen kennen vermoed ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Er zijn veel EU onderdanen in Brussel (die hoofdzakelijk alles in het Engels doen) die er wonen en werken en die ook openbaar vervoer gebruiken en die een Belgische bankkaart hebben hoor, je staat soms is versteld.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

Er zouden zo superautomaten moeten komen die alles kunnen wat het loket ook kan( dus zelfs reserveringen van istanbul naar Bukarest bv.)
de Duitsers hebben al redelijk goeie automaten, maar dan een versie van die automaten voor heel Europa
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Dat soort automaten voor heel Europa is wat zinloos, de prijs voor dergelijke automaat ligt te hoog tov het aantal keer dat effectief daarvoor zal gebruikt worden.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

Als ze er een paar in Brussel zouden zetten zouden de rijen aan het loket al veel verminderen, dus ze zouden dan weer personeel uitsparen
zelfs een automaat voor alleen Frankrijk, Nederland en Duitsland zou het al goed doen 8)
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

Steven schreef:Dat soort automaten voor heel Europa is wat zinloos, de prijs voor dergelijke automaat ligt te hoog tov het aantal keer dat effectief daarvoor zal gebruikt worden.
Dat is puur kwestie van software. Dat ontwikkel je een keer, en installeer je gewoon overal. De NS automaten kunnen al zonder problemen biljetten voor België, Luxemburg en Duitsland afleveren. In principe zouden ze biljetten voor heel Duitsland kunnen afleverenm, maar er is blijkbaar voor gekozen dat niet te doen.

Aan de automaten van de SBB kan je vrijwel alles kopen wat je ook aan het loket kan kopen. Zelfs dagtrips...
Binnenkort worden de automaten aan de bushaltes in Bern vervangen door een nieuw model waar dat net zo functioneel zal zijn als de SBB automaat, maar dan compacter. Dat betekent dat je straks gewoon aan mijn halte een biljet naar eender welke andere OV halte in Zwitserland kan kopen...

Invergelijking met wat in de rest van Europa gebruikelijk is, zijn de NMBS biljetautomaten dinosauriërs.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Er is een verschil tussen tickets voor omringende landen of voor heel Europa. De kostprijs van die software gaat volgens mij nog steeds de hoogte in met de mogelijkheden die hij moet bieden. Tickets voor Talin Moskou hier aan een automaat kopen zie ik als weinig zinvol.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

treinbruno schreef:Als ze er een paar in Brussel zouden zetten zouden de rijen aan het loket al veel verminderen, dus ze zouden dan weer personeel uitsparen
zelfs een automaat voor alleen Frankrijk, Nederland en Duitsland zou het al goed doen 8)
Personeel uitsparen is in zo'n geval een slechte evolutie. Je kan er als de donders op dat dan weer een hele zwik stations gesloten zullen worden. Bemande stations hebben altijd voordelen tegenover de Infrabelhaltes: de reiziger kan bij het loket terecht voor vragen, er zit vaak een omroeper, er is bijna altijd een verwarmde wachtzaal, bemande stations zijn verzorgder (bloemetjes en dergelijken), ...

Ik hoop dat de automaten zo ver mogelijk van de Belgische stations blijven. De reiziger doet er trouwens voordeel mee want voor veel korte trajecten kan hij nu gratis rijden (als de conducteur niet komt).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

Hogersluys schreef:
treinbruno schreef:Als ze er een paar in Brussel zouden zetten zouden de rijen aan het loket al veel verminderen, dus ze zouden dan weer personeel uitsparen
zelfs een automaat voor alleen Frankrijk, Nederland en Duitsland zou het al goed doen 8)
Personeel uitsparen is in zo'n geval een slechte evolutie. Je kan er als de donders op dat dan weer een hele zwik stations gesloten zullen worden. Bemande stations hebben altijd voordelen tegenover de Infrabelhaltes: de reiziger kan bij het loket terecht voor vragen, er zit vaak een omroeper, er is bijna altijd een verwarmde wachtzaal, bemande stations zijn verzorgder (bloemetjes en dergelijken), ...

Ik hoop dat de automaten zo ver mogelijk van de Belgische stations blijven. De reiziger doet er trouwens voordeel mee want voor veel korte trajecten kan hij nu gratis rijden (als de conducteur niet komt).
normaal moet je je altijd melden bij de conducteur voor je instapt...

Maar als ze gewoon al EPA en TCV systeem eenvoudig combineren in een automaat, en er zo een paar in FBMZ en FN zetten kan dat toch de wachtrijen verminderen, en na 18u30 (of 20u in fbmz) kun je dan ook nog bijna het hele assortiment van internationale kaartjes kopen
voor sommige dingen zal het loket toch wel nodig blijven (terugbetalingen, interrail passen, speciale tickets,...)

ik ben ook tegen de sluiting van loketten naar nederlands/Duits voorbeeld, maar automaten kunnen soms echt wel handig zijn
Afbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Kristofke »

ik ben pro automaten, zodat de werknemers van de NMBS mensen die toch langs het loket willen of moeten een betere dienstverlening kunnen geven

intussentijd mogen ze er van mij meer zetten

een handige automat zou er een zijn die op elk perron staat en automatisch ingesteld is om tickets te printen voor de trein die op dat perron zal vertrekken met direct op het scherm de lijst van de stopplaatsen, aandrukken, hoeveelheid en betalen. (met mogelijkheid natuurlijk om toch een andere biljet of pas af te drukken)
Dietrich

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Dietrich »

Bij DB zie je vaak kleinere (oudere) automaten op de perrons dus dat moet zeker mogelijk zijn. Het is maar een eenvoudige toepassing van wat er nu al is (de databanken, zie bvb Railtime).

Maar dit is België dus ik zou dit de eerste 20 jaar niet verwachten. Dat men maar eerst kredietkaarten in de automaten steekt.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door treinbruno »

in duitsland zitten er zelfs soms automaten in de trein! (talent trier-koeln, rurtalbahn,...)
Afbeelding
Dietrich

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Dietrich »

Inderdaad is ook zo op de Moselwein-Bahn.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

treinbruno schreef: normaal moet je je altijd melden bij de conducteur voor je instapt...
Maar jij weet evengoed als ik dat deze regel nooit in de praktijk omgezet wordt. :wink:
Plaats reactie