Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

rdv schreef:
En zelfs met boordtarief zou ik - als ik zou willen - goedkoper af zijn er op te mikken om geen ticket te betalen en het toch soms te moeten betalen + boordtarief, dan telkens een ticket te kopen of mijn Pass in te vullen.
Dat kan best, maar de eerlijke klant maakt het dan tenminste niet mee dat de fraudeur eigenlijk niet meer moet betalen dan hijzelf, en dat was voordien wel bijzonder vaak het geval.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:
rdv schreef:
En zelfs met boordtarief zou ik - als ik zou willen - goedkoper af zijn er op te mikken om geen ticket te betalen en het toch soms te moeten betalen + boordtarief, dan telkens een ticket te kopen of mijn Pass in te vullen.
Dat kan best, maar de eerlijke klant maakt het dan tenminste niet mee dat de fraudeur eigenlijk niet meer moet betalen dan hijzelf, en dat was voordien wel bijzonder vaak het geval.
Daar heb je een punt als je idd vanuit een station vertrekt waar je wel de mogelijkheid had om een ticket te kopen en je te laat was, of je portefeuille vergeten bent.

Maar met het boordtarief wordt iedereen die geen ticket heeft kunnen kopen, om welke reden dan ook, aanzien als fraudeur: iedereen betaalt het boordtarief, ook al is de automaat stuk, is de computer aan het loket stuk, is je je portefeuille gestolen, staat de automaat achter een gesloten deur, heb je geen laptop/smartphone of is de batterij plat of is er geen verbinding, ... En de lijdensweg om je 7 EUR terug te krijgen is niet klantvriendelijk.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:
rdv schreef:Het probleem van de (on)beschikbaarheid van automaten zal nog toenemen. In een aantal stations staat er één automaat buiten, en één of meerdere binnen. Maar doordat de stations alsmaar vroeger sluiten (zowel loketten als wachtzalen), zijn de automaten die binnenstaan niet beschikbaar. Met als gevolg dat als de automaat buiten defect is, er dus geen andere mogelijkheid is dan boordtarief te betalen. Interessant te weten hoe de klantendienst in dat geval reageert op een vraag tot terugbetaling boordtarief, want er waren natuurlijk wel nog automaten actief (maar niet toegankelijk).
Op sommige plaatsen heeft men daar al een oplossing voor gevonden: in Wavre kan de wachtzaal (de loketzaal) afgesloten worden op een hoekje na waar de automaat staat. Toegegeven, die automaat is serieus gevandaliseerd: ze lijkt wel gestript.
Op veel plaatsen kan dat volgens mij niet zonder omvangrijke werken.
thejay schreef:
Matthias schreef:Klasverhoging is jammer en onbegrijpelijk genoeg aan boordtarief:

http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... -klas.aspx
Klasseovergang is wel degelijk bij de automaat te koop, heb het zelf al gebruikt.
Klasverhoging voor RailPass is niet uit de automaat te halen. Het staat wel op het scherm, maar je kan er niet op klikken.

Ook fietsdagkaarten zijn niet uit de automaat te halen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jens123 »

Er heeft een dame aan mij eens zonder gêne verteld dat het voor haar goedkoper om steeds op te stappen zonder ticket. Ze neemt dagelijks de trein tussen Brugge en Oostende. Komt er controle betaalt ze steeds zonder problemen een ticket aan boordtarief. Komt er geen controle heeft ze gratis gereden. Heb ze zelf al meerdere keren tegengekomen.

En volgens mij zal het boordtarief nog verhogen eens dat wij tbg niet meer op elke trein aanwezig zullen zijn...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

jens123 schreef:Er heeft een dame aan mij eens zonder gêne verteld dat het voor haar goedkoper om steeds op te stappen zonder ticket. Ze neemt dagelijks de trein tussen Brugge en Oostende. Komt er controle betaalt ze steeds zonder problemen een ticket aan boordtarief. Komt er geen controle heeft ze gratis gereden.
En dat noem jij een dame. Ik heb daar wel wat andere woordjes voor, maar de welvoeglijkheid weerhoudt me ervan ze hier te gebruiken. In feite moet het boordtarief dus nog naar omhoog. Een andere oplossing is dat er van elk biljet met boordtarief een automatisch aangemaakt dossiertje komt. Met eId is dat niet eens onoverkomelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Larch »

Aan de andere kant van het spectrum heb je ook nog mensen die vooraf komen melden dat ze nog geen kaartje hebben omdat ze niet met de automaat kunnen werken (of er schrik van hebben).

Het blijft openbaar vervoer en automaten zijn voor een klein deel van de gebruikers een probleem.

Persoonlijk ben ik een voorstander van het systeem dat Westbahn gebruikt ( geen automaten, geen boordtarief, meer service aan boord), al besef ik wel dat dit slechts op een aantal lijnen toepasbaar is.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Ik vind dat de NMBS met de rechtlijnige invoering van het boordtarief een goede, rechtvaardige maatregel heeft getroffen, al moet er misschien beter gecommuniceerd worden in individuele gevallen over eventuele terugbetaling.
Niet misschien, maar heel zeker. Het is bovendien bekend dat dit soort drempels in de praktijk ervoor zorgen dat veel mensen die die toeslag onterecht hebben moeten betalen hem niet terugvragen. In de praktijk werkt dat dus prijsverhogend. Mensen blijven sowieso met een grote ontevredenheid zitten omdat ze buiten hun schuld meer hebben moeten betalen en dan nog eens extra moeite moeten doen om die toeslag terug te krijgen. Ofwel: zo jaag je klanten weg.
NS heeft dat dan toch beter gedaan: je hoeft niet in de trein te betalen en je krijgt dan, als je je identificeert, een "uitstel van betaling". Je krijgt na korte tijd een brief thuis met een verzoek tot overschrijving. Bij duidelijke gevallen als defecte automaten of loketten die gesloten waren terwijl ze open hadden moeten zijn (en een ticket dat niet bij de automaat te koop is), betaal je dan alleen de normale prijs.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
rvdborgt schreef:Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag.
Tiens, welke zijn dat tegenwoordig?
Uit artikel 16 van de vervoersvoorwaarden:
NMBS schreef:§4. De “Toeslag Boordtarief” wordt echter niet geïnd in volgende gevallen:
- aankoop van een biljet met een “stopplaats” als vertrekpunt;
- aankoop van een biljet tegen afgifte van een vordering;
- aankoop van een biljet uitgegeven in het kader van een conventie;
- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Lille en “Elk Luxemburgs Station”;
- aankoop van een biljet “Stand Alone Diabolotoeslag”;
- algemene panne van het verkoopsysteem op het volledige distributienet van de NMBS (loketten en automaten).
Verder staat er op de website:
NMBS schreef:Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:
- Producten die niet via de verkoopautomaat te verkrijgen zijn
- Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
- Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
- In het geval van een algemene panne van het systeem
- De Diabolo-toeslag voor Brussel Nationaal Luchthaven
- Biljetten met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Rijsel en elk Luxemburgs station
In die gevallen dus. Opvallendste verschil is dat de website alles wat niet in de automaat zit van de toeslag uitzondert.

Wat betreft en weekendretour met de terugreis vanaf een ander station: die waren tot voor kort op de trein niet te koop omdat de oude toestellen dat niet verkochten en de nieuwe een foutmelding gaven. Volgens de klantendienst van de NMBS wordt er echter aan gewerkt om dat op te lossen. Die keer dat ik er een nodig had, wilde de conducteur me geen kaartje verkopen want hij schaamde zich voor de prijs die hij moest vragen.

Groetjes,
Rian
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:
rvdborgt schreef:Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag.
Tiens, welke zijn dat tegenwoordig?
Uit artikel 16 van de vervoersvoorwaarden:
NMBS schreef:§4. De “Toeslag Boordtarief” wordt echter niet geïnd in volgende gevallen:
- aankoop van een biljet met een “stopplaats” als vertrekpunt;
- aankoop van een biljet tegen afgifte van een vordering;
- aankoop van een biljet uitgegeven in het kader van een conventie;
- aankoop van een grensoverschrijdend vervoerbewijs met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Lille en “Elk Luxemburgs Station”;
- aankoop van een biljet “Stand Alone Diabolotoeslag”;
- algemene panne van het verkoopsysteem op het volledige distributienet van de NMBS (loketten en automaten).
Verder staat er op de website:
NMBS schreef:Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:
- Producten die niet via de verkoopautomaat te verkrijgen zijn
- Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
- Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
- In het geval van een algemene panne van het systeem
- De Diabolo-toeslag voor Brussel Nationaal Luchthaven
- Biljetten met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Rijsel en elk Luxemburgs station
In die gevallen dus. Opvallendste verschil is dat de website alles wat niet in de automaat zit van de toeslag uitzondert.

Wat betreft en weekendretour met de terugreis vanaf een ander station: die waren tot voor kort op de trein niet te koop omdat de oude toestellen dat niet verkochten en de nieuwe een foutmelding gaven. Volgens de klantendienst van de NMBS wordt er echter aan gewerkt om dat op te lossen. Die keer dat ik er een nodig had, wilde de conducteur me geen kaartje verkopen want hij schaamde zich voor de prijs die hij moest vragen.

Groetjes,
Rian
Een collega van mij heeft toch een boete gekregen toen hij in Antwerpen Centraal met een vordering de trein nam om naar Nijlen te reizen. Dit nadat hij in het weekend een 40 minuten had staan wachten om een ticket te krijgen aan het loket.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

ronny schreef:Een collega van mij heeft toch een boete gekregen toen hij in Antwerpen Centraal met een vordering de trein nam om naar Nijlen te reizen. Dit nadat hij in het weekend een 40 minuten had staan wachten om een ticket te krijgen aan het loket.
Ik zou zeggen: klacht indienen met verwijzing naar dit artikel van de vervoersvoorwaarden.

Groetjes,
Rian
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door apestaart »

overweg13 schreef:
jens123 schreef:Er heeft een dame aan mij eens zonder gêne verteld dat het voor haar goedkoper om steeds op te stappen zonder ticket. Ze neemt dagelijks de trein tussen Brugge en Oostende. Komt er controle betaalt ze steeds zonder problemen een ticket aan boordtarief. Komt er geen controle heeft ze gratis gereden.
En dat noem jij een dame. Ik heb daar wel wat andere woordjes voor, maar de welvoeglijkheid weerhoudt me ervan ze hier te gebruiken. In feite moet het boordtarief dus nog naar omhoog. Een andere oplossing is dat er van elk biljet met boordtarief een automatisch aangemaakt dossiertje komt. Met eId is dat niet eens onoverkomelijk.
Ik noem dat een zwartrijdster. 8)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

Niet nieuw, maar ik kende het nog niet : het virtuele loket bij DBAG.
https://www.youtube.com/watch?v=BXn3IjZ4j6I (filmpje van 1:23)

Lijkt mij een goede tussenoplossing :
- mensen zijn beter geholpen dan aan een self-service automaat
- kosten zijn lager dan het behouden van het bemande loket
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Merijn »

Ik heb gisteren nog eens mogen meemaken hoe leuk een treinreis kan zijn... Ik wou te Haacht een ticket kopen aan de automaat. Alles ging goed tot het ogenblik van betalen. Als brave burger, heb ik dit proces 5X herhaald. Daarna heb ik op de assistentie-knop geduwd op de een zo'n paal ernaast. Daar kreeg ik een antwoord dat het hun zaak niet is (vriendelijkheid is een duur begrip...)

Ook andere reizigers kregen geen ticket uit het automaat getoverd. Ik besloot zodoende om de TBG aan te spreken, waarop hij me beloonde met de €7 aanmaakkosten. Gelukkig was men in het station van Leuven zo vriendelijk om me dit daar al terug te betalen.

En toch: een héél wrange nasmaak hou ik hier aan over. Het kan me eigenlijk niet schelen dat "het systeem nu eenmaal zo in elkaar zit". Ik wou een ticket aankopen, en de NMBS is er niet geslaagd mij dit ticket te verkopen vooraleer ik was opgestapt. Dan kan ik geen begrip opbrengen om nog een aanmaakkost te moeten betalen. Als men beslist een station te sluiten, waar ik begrip voor kan opbrengen, moet men maken dat er alternatieven zijn die werken. Hoewel ik mijn €7 netjes heb terug mogen krijgen, heb ik toch besloten een klacht te versturen naar de NMBS. Ijdele hoop is het waarschijnlijk, maar ik hoop dat men dit systeem zal herzien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Het systeem met de 7€ is maar een begin. Dit bedrag gaat nog stijgen naar vergelijkbare bedragen met onze buurlanden.

Nederland = 35€
Duitsland = 60€
Zwitserland = 100 CHF = +- 100€

Om 3 voorbeelden te geven.

Dus ik vrees dat uw hoop heel ijdel is. Men wil gewoon naar 1 duidelijk systeem voor mensen die geen ticket hebben. Zo zorgt duidelijkheid voor minder discussie. Dat het zorgt voor rompslomp om een deel van uw geld terug te krijgen neemt men er overal met plezier bij.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Zonder afbreuk te willen doen aan je terechte punt over ver te zoeken klantvriendelijkheid, moet het principe van "kopen op voorhand" volgens mij ook wel een stuk breder gezien worden dan "net voor het instappen de automaat gebruiken". Vandaag de dag heeft vrijwel iedereen internet en een zeer aanzienlijk deel van de bevolking ook een smartphone met internettoegang, en laat het aankopen van een ticket daar nu behoorlijk eenvoudig en betrouwbaar op zijn. Niettemin kan ik je wrange nasmaak goed snappen: de reactie van de "hulplijn" lijkt me ondermaats, en één enkele automaat per station (gekoppeld aan een misschien te wensen overlatende opvolging van storingen?) is ook een beetje vragen om problemen...
Plaats reactie