Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door thejay »

Shrek schreef:
overweg13 schreef: Anderzijds moet je ook toegeven dat bepaalde loketten echt onderbenut worden. Wat ik nog het vreemdst van al vind: waarom creëert men geen virtueel loket, waarbij je iemand op een centrale plek kunt aanspreken, en die je dan ook kan informeren en je het geschikte biljet aflevert? Eén man/vrouw zou op die manier gemakkelijk al de loketten van de minder grote stations ten zuiden van Samber en Maas kunnen vervangen...
Maar zoals hier al eerder opgemerkt: de sluiting van de loketten houdt meestal ook het verdwijnen van allerlei andere faciliteiten in, en dat is zo mogelijk nog veel erger dan de feitelijke sluiting van het loket.
Een soort van skype-functie op de verkoopsautomaten, die je dan laat praten met een centraal verkoper. Op zich geen slecht idee :)
In Nederland kun je op sommige politiebureau's op deze manier ook al een aangifte komen doen, dus er zijn wel voorbeelden te vinden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

thejay schreef:
Shrek schreef: Een soort van skype-functie op de verkoopsautomaten, die je dan laat praten met een centraal verkoper. Op zich geen slecht idee :)
In Nederland kun je op sommige politiebureau's op deze manier ook al een aangifte komen doen, dus er zijn wel voorbeelden te vinden.
Mooie evolutie :cry:
Je zal bvb. als vrouw maar verkracht worden en dan je verhaal moeten staan doen aan een infozuil.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef:
thejay schreef:
Shrek schreef: Een soort van skype-functie op de verkoopsautomaten, die je dan laat praten met een centraal verkoper. Op zich geen slecht idee :)
In Nederland kun je op sommige politiebureau's op deze manier ook al een aangifte komen doen, dus er zijn wel voorbeelden te vinden.
Mooie evolutie :cry:
Je zal bvb. als vrouw maar verkracht worden en dan je verhaal moeten staan doen aan een infozuil.
Ik vermoed dat je dan de hulpdiensten belt...
Met vriendelijke groet

overweg13
SvMp

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door SvMp »

Dat is nou de ontmenselijking van de dienstverlening.

Ik wist niet eens dat de NS dit had. Griezelig zoals het te zien is op het Youtube-filmpje. Niet alleen het scherm van de automaat is te zien, maar ook de beller zelf en de automaat. Absurd dat hier geld in wordt gestoken. Dit moet je namelijk niet willen. Gewoon de oude loketten terug, dat is uiteindelijk wat een meerderheid wil (als je mensen een eerlijke keuze geeft).
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tijgernoot »

SvMp schreef:Er wordt ook op dit forum vol optimisme gesproken over het open houden van een gebouw door middel van een winkeltje of horeca. Dat werkt niet. Dat zie je in Nederland. De wachtzaal wordt namelijk gewoon als bedrijfsruimte ingericht en is daarmee niet meer openbaar toegankelijk. Het werkt alleen als het bedrijf alleen de beschikking over het gedeelte achter het loket gebruikt en de wachtzaal intact laat. Als een spoorbedrijf echt zonder loketten wil werken, dan zouden ze het bedrijf de verantwoordelijkheid moeten geven over de toezicht op, opening en sluiting van de wachtzaal. Dat kan alleen dmv. speciale huurcontracten. Maar helaas dat doet geen enkel spoorbedrijf. Alleen in Spanje heb ik gezien dat het gebeurt: Een kiosk achter het loket en de automaat op de plaats van het loket (dus netjes binnen in plaats van op een tochtig perron).
Dat hangt er ook vanaf hoe je het station hebt ingericht. Als je denkt volgens het principe perron met ernaast een stationsgebouw heb je niet meer zoveel aan dat gebouw nee. Maar je hebt ook veel moderne stations waar de stationshal een integraal concept vormt met het station en dus zelfs zonder bemenste kaartverkoop de reiziger gebruikt maakt van de stationshal.

Het station vlakbij mijn huis is geopend in 1993 en heeft al meer dan tien jaar geen loket meer: de loketwand is vervangen door normaal glas, de loketruimte is verhuurd aan een bedrijfje maar de hoofdingang naar het perron (trap, roltrap en lift) zitten in de stationshal, die daarom ook elk moment van de dag toegankelijk is. De toegang tot het perron is alleen mogelijk met een geldig vervoersbewijs, het station is afgesloten met toegangspoortjes voor de OV-Chipkaart en daarom ook voorzien van camerabewaking. In de stationshal staan twee kaartautomaten en twee informatiezuilen voor contact met de 24 uur per dag geopende klantenservice, van beide een buiten de poortjes en een binnen de poortjes. De zitbankjes op het station staan in een winddichte wachtruimte op het perron die meerdere keren per week wordt schoongemaakt (geveegd en gedweild), tegelijkertijd met de rest van het station. Op het station is ook een toilet aanwezig dat eveneens meerdere keren per week wordt schoongemaakt, een gebruiker kan hiervoor tegen betaling van 50 cent de sleutel ophalen bij het eettentje dat in de stationshal zit. Het toilet is begin 2015 in de stationshal gebouwd.

De meeste mensen op een station maken echter geen gebruik (meer) van het loket. Een paar jaar geleden stond er in de ochtendspits een rij voor de kaartautomaat, maar tegenwoordig zie ik daar in de spits nooit meer iemand staan. Reden: reizigers hebben een abonnement of reizen op saldo dat ze automatisch opladen of in een keer voor meerdere reizen op de kaart zetten. In heel het jaar 2015 heb ik tot nu toe slechts één keer gebruik gemaakt van een Tickets & Servicebalie, om mijn RailPlus-kaart als aanvulling op mijn NS-abonnement te vernieuwen. En toen ik dat deed was de baliemedewerkster zo onbekend met het systeem dat ze mij per ongeluk een gratis kaart mee gaf.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

SvMp schreef:Gewoon de oude loketten terug, dat is uiteindelijk wat een meerderheid wil (als je mensen een eerlijke keuze geeft).
Ik denk dat de meeste mensen dat juist niet willen, want ze willen niet afhankelijk zijn van iemand anders. Zie bijvoorbeeld ook de kruidenier: vroeger was het heel gewoon om tegen iemand te zeggen wat je wilt hebben, tegenwoordig pakken mensen het liever zelf uit de schappen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:
Portbou schreef:
thejay schreef:
In Nederland kun je op sommige politiebureau's op deze manier ook al een aangifte komen doen, dus er zijn wel voorbeelden te vinden.
Mooie evolutie :cry:
Je zal bvb. als vrouw maar verkracht worden en dan je verhaal moeten staan doen aan een infozuil.
Ik vermoed dat je dan de hulpdiensten belt...
OK, mijn voorbeeld was extreem maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel (?)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Tijgernoot schreef:Dat hangt er ook vanaf hoe je het station hebt ingericht. Als je denkt volgens het principe perron met ernaast een stationsgebouw heb je niet meer zoveel aan dat gebouw nee. Maar je hebt ook veel moderne stations waar de stationshal een integraal concept vormt met het station en dus zelfs zonder bemenste kaartverkoop de reiziger gebruikt maakt van de stationshal.

Het station vlakbij mijn huis is geopend in 1993 en heeft al meer dan tien jaar geen loket meer: de loketwand is vervangen door normaal glas, de loketruimte is verhuurd aan een bedrijfje maar de hoofdingang naar het perron (trap, roltrap en lift) zitten in de stationshal, die daarom ook elk moment van de dag toegankelijk is. De toegang tot het perron is alleen mogelijk met een geldig vervoersbewijs, het station is afgesloten met toegangspoortjes voor de OV-Chipkaart en daarom ook voorzien van camerabewaking.
Heb je het over Diemen Zuid of Duivendrecht? Duivendrechts stationshal is deels zo geconcipieerd voor een eventuele spoorverdubbeling. Diemen Zuid heeft de ingang aan de westkant toegemaakt omwille van/dankzij het hele poortjes en ov-chipkaartverhaal. In Diemen Zuid herinner ik 9 (10 zei je?) jaar geleden een beetje ophef omdat, vooral ouderen, dan helemaal naar Duivendrecht moesten om een kaartje te kopen bij een mens. Je hebt in se wel gelijk dat een fatsoenlijke hal/onderdoorgang al prima kan zijn, zeker bij verhoogde of verlaagde spoorlijnen. Beetje zoals Oudenaarde.
het perron die meerdere keren per week wordt schoongemaakt (geveegd en gedweild), tegelijkertijd met de rest van het station. Op het station is ook een toilet aanwezig dat eveneens meerdere keren per week wordt schoongemaakt, een gebruiker kan hiervoor tegen betaling van 50 cent de sleutel ophalen bij het eettentje dat in de stationshal zit. Het toilet is begin 2015 in de stationshal gebouwd.
Ja lap, diezelfde tent die ooit NS restaurant was? Beter dan niks, maar ideaal is wat anders. In Nederland worden er graag grappen gemaakt dat Limburgers reservebelgen zijn, en als daar een kern van waarheid in zit, nodig ik je uit om een weekje of 2 dagelijks de toiletten in Heerlen te bekijken. Tot voor kort was ook daar de stationshal onderdeel van het hele station, triestigheid troef, ranzige toiletten waren standaard. En toevallig wordt er graag al eens bespaard op schoonmaak. En om het weer over *automaten* te hebben, de DB-automaat ter plaatse was een behoorlijk gemankeerde de laatste keer dat ik hem bekeek, enkel bestemmingen tot kort over de grens (vroeger bood die wel het complete assortiment). Een gezonde argwaan dus van mijn kant.
De meeste mensen op een station maken echter geen gebruik (meer) van het loket. Een paar jaar geleden stond er in de ochtendspits een rij voor de kaartautomaat, maar tegenwoordig zie ik daar in de spits nooit meer iemand staan. Reden: reizigers hebben een abonnement of reizen op saldo dat ze automatisch opladen of in een keer voor meerdere reizen op de kaart zetten. In heel het jaar 2015 heb ik tot nu toe slechts één keer gebruik gemaakt van een Tickets & Servicebalie, om mijn RailPlus-kaart als aanvulling op mijn NS-abonnement te vernieuwen. En toen ik dat deed was de baliemedewerkster zo onbekend met het systeem dat ze mij per ongeluk een gratis kaart mee gaf.
Dus je praat over een station waar quasi enkel forenzen komen, waar al eerder de oudere gelegenheidsreizigers waren weggejaagd naar Duivendrecht en waar het leeuwendeel dus met een kaartje rijdt dat je zelfs op afstand kan herladen. Mjah, dan kan je inderdaad de loketruimte verhuren en voor de prijs van een loketmedewerker af en toe een paar schoonmakers voorbijsturen. Kijk komende maandagochtend eens naar de reizigers hun gezichten, volgens mij zijn ze unaniem tevreden met deze existentiële evolutie in de lokettensaga :mrgreen:
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door TB_worden »

Ik heb nooit gepleit voor het verwijderen van wachtzalen of toiletten... Je kan perfect de wachtzaal open houden en er bijvoorveeld een brasserie en/of superette in openen (Louis Delhaize is daar bijvoorbeeld heel bevlogen in)... Je kan zelfs, zoals bij B-Post werknemers een beperkte opleiding geven om kaartjes te verkopen tijdens de openingsuren als je toch absoluut iets van loketfunctie wil behouden. Ik zie echter geen enkele reden om daarvoor speciaal NMBS-personeel te behouden... Dat het bemannen van loketten 'budgetneutraal' zou zijn owv vermeden werkloosheid m, is natuurlijk onzin. Niet alleen zijn dat andere budgetten en is de tijd van het misbruiken van overheidsinstellingen om mensen een job te geven gelukkig voorbij, je kan de werkloosheidsuitkeringen ook allerminst vergelijken met een wedde, zeker wanneer die wedde gekoppeld is aan een statutaire benoeming en bijhorende baremieke verhogingen...

Of je nu achter het regeringsbeleid staat of niet, de NMBS MOET besparen en dan zal men ook moeten snoeien in niet-essentiële functies...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

TB_worden schreef: Of je nu achter het regeringsbeleid staat of niet, de NMBS MOET besparen en dan zal men ook moeten snoeien in niet-essentiële functies...
Ik kan voor een stuk wel achter het eerste deel van je redenering staan, maar met dat laatste ben ik het niet eens. Dat de NMBS MOET besparen is nl. niet meer dan een politieke keuze. Je zou evengoed kunnen beweren dat absoluut niet mag bespaard worden op de NMBS, ook dat is een politieke keuze, nl. die van de vorige regeringen. Zelf vind ik niet dat de NMBS moet besparen, wat niet weg neemt dat je de subsidies op een compleet verschillende manier kunt gebruiken. Dat dit laatste niet gebeurd is, toen het geld er nog was, is nu koren op de molen van de OV-vijandige partijen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Ik kan ook leven met loketsluitingen, maar dan wel als eerst alle andere opties zijn uitgeput, en dat gebeurt vandaag niet, terwijl combinaties met een postpunt, een dienst van toerisme of een krantenwinkel volgens mij wél kunnen werken. Bovendien hou ik niet zo van het automatisme waarbij tesamen met de loketten, ook de wachtzaal en andere accomodatie sluit. Zelfs een doorsnee-wassalon is tegenwoordig uitgerust met een automatische deurvergrendeling en camerabewaking, dan kan dat zeker ook in een station. Een -vrijwillige- conciërge kan de boel wat in de gaten houden en schoonmaken, indien nodig. Een paar bloembakken kunnen gesponsord worden door een lokaal tuincentrum, het onderhoud door een lokaal schoonmaakbedrijf...
En natuurlijk, de ticketautomaten moeten beter worden. Beter, als in intuïtiever in gebruik, betrouwbaarder, alle betaalmiddelen aanvaarden, kortom, er is nog werk te doen.
Maar ik ken de verzuchtingen van SvMp, in Oost-Europa vind je nog hopen dergelijke lijntjes waar elk stationnetje, hoe klein ook, 2, soms meer mensen permanent heeft rondlopen, voer voor de ware nostalgicus. Het gevolg is, dat ondanks de vele malen lagere lonen, de spoorwegen daar in sneltempo de concurrentie aan het verliezen zijn aan de vele busmaatschappijen, en lijnen er met bosjes sneuvelen. De concurrentie laat niet op zich wachten tot de eerste privé-operatoren zich aandienen, de concurrentie is al sinds decennia aanwezig, en heet de weg.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door TB_worden »

overweg13 schreef:
TB_worden schreef: Of je nu achter het regeringsbeleid staat of niet, de NMBS MOET besparen en dan zal men ook moeten snoeien in niet-essentiële functies...
Ik kan voor een stuk wel achter het eerste deel van je redenering staan, maar met dat laatste ben ik het niet eens. Dat de NMBS MOET besparen is nl. niet meer dan een politieke keuze. Je zou evengoed kunnen beweren dat absoluut niet mag bespaard worden op de NMBS, ook dat is een politieke keuze, nl. die van de vorige regeringen. Zelf vind ik niet dat de NMBS moet besparen, wat niet weg neemt dat je de subsidies op een compleet verschillende manier kunt gebruiken. Dat dit laatste niet gebeurd is, toen het geld er nog was, is nu koren op de molen van de OV-vijandige partijen.
Het was misschien noet duidelijk in mijn post, maar ik bekijk het vanuit NMBS-perspectief, niet van de regering. Het is de politiek die de NMBS besparingen opdringt, dus heeft ze geen keus... Ik verkies andere oplossingen dan het sluiten tout court van lijnen of verminderen van diensten.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door TB_worden »

groentje schreef:Ik kan ook leven met loketsluitingen, maar dan wel als eerst alle andere opties zijn uitgeput, en dat gebeurt vandaag niet, terwijl combinaties met een postpunt, een dienst van toerisme of een krantenwinkel volgens mij wél kunnen werken. Bovendien hou ik niet zo van het automatisme waarbij tesamen met de loketten, ook de wachtzaal en andere accomodatie sluit. Zelfs een doorsnee-wassalon is tegenwoordig uitgerust met een automatische deurvergrendeling en camerabewaking, dan kan dat zeker ook in een station. Een -vrijwillige- conciërge kan de boel wat in de gaten houden en schoonmaken, indien nodig. Een paar bloembakken kunnen gesponsord worden door een lokaal tuincentrum, het onderhoud door een lokaal schoonmaakbedrijf...
En natuurlijk, de ticketautomaten moeten beter worden. Beter, als in intuïtiever in gebruik, betrouwbaarder, alle betaalmiddelen aanvaarden, kortom, er is nog werk te doen.
Maar ik ken de verzuchtingen van SvMp, in Oost-Europa vind je nog hopen dergelijke lijntjes waar elk stationnetje, hoe klein ook, 2, soms meer mensen permanent heeft rondlopen, voer voor de ware nostalgicus. Het gevolg is, dat ondanks de vele malen lagere lonen, de spoorwegen daar in sneltempo de concurrentie aan het verliezen zijn aan de vele busmaatschappijen, en lijnen er met bosjes sneuvelen. De concurrentie laat niet op zich wachten tot de eerste privé-operatoren zich aandienen, de concurrentie is al sinds decennia aanwezig, en heet de weg.
Een station hoeft niet open te blijven na de laatste trein. Om ongewenste 'bewoners' te weren uit gesloten station, kan je de politie er elke avond bij sluiting een controleronde laten doen, elke gemeente heeft toch minstens 1 politiepatrouille op pad, in landelijke(re) gebieden vlamt die heus niet van interventie naar interventie en de stations zijn zo groot niet... En bovendien heb je direct iemand met gezag ter plaatse ipv de kruidenier of cafébaas die zijn zaak sluit...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Daarom: automatische deurvergendeling en camerabewaking. Bestaat al jááren in de meeste automatische wassalons en sommige selfbankgedeeltes, en het werkt. Niet dat er nooit eens een dakloze de warmte opzoekt, of dat er niet af en toe een ruit sneuvelt, maar dat gebeurt zo ook al, zelfs in gebouwen die wél bemenst zijn, kijk maar naar Brussel-Zuid. Ik geloof niet dat een politiepatrouille noodzakelijk is, een vrijwilliger die de deur komt sluiten kan echt wel volstaan. En als er eens iemand niet wil meewerken, kan de politie er nog altijd bij gehaald worden...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Het internet- en intranetverkeer van NMBS zijn sinds gisterenavond ernstig verstoord. Het is zeer moeilijk om een ticket te boeken via de app, de automaat, of loketten. Toch is het boordtarief pas deze morgen vanaf 8u30 afgeschakeld geworden. Voor mij een raadsel waarom dat niet vroeger kon.

Ook het boeken van internationale ticketten lukt niet.

Een weer een mooi staaltje van goed nieuws-show van de communicatiedienst: "De problemen doken deze ochtend om 8u op." Ik kan al sinds gisterenavond 20u geen prijzen meer opzoeken.
Plaats reactie