Ik denk dat het de moeite niet meer loont om nog wat te veranderen aan GO-Pass en Railpass: iets zegt me dat deze (on)dingen verdwijnen bij de volgende tariefaanpassing.The_Knitter schreef:Het zou een mooie volgende stap zijn dat de Go- en Railpass ook geldig is van- en naar Roosendaal, net als wat andere abonnementen van de NMBS.
Vandaag is men in Maastricht al begonnen met het plaatsen van de NMBS-automaat. NS-Servicepersoneel daar heeft te horen gekregen dat het op 1-7-2015 uiterst moet werken, dus ik ben benieuwd.
Ticketautomaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticket automaten NMBS
hmm, net Die biljetten die al andere prijzen hebben "binnen" en buiten de spits?
(je kan ze enkel buiten spits gebruiken)
ben je zo zeker dat die verdwijnen?
(je kan ze enkel buiten spits gebruiken)
ben je zo zeker dat die verdwijnen?
Re: Ticket automaten NMBS
Er is geen prijsverschil binnen/buiten de spits. Alleen de seniorenbiljetten hebben dat onderscheid nog.profke schreef:hmm, net Die biljetten die al andere prijzen hebben "binnen" en buiten de spits?
(je kan ze enkel buiten spits gebruiken)
ben je zo zeker dat die verdwijnen?
Als men werkelijk werk wil maken van een grondige tariefwijziging dan moeten deze 2 verdwijnen, vrees ik (?). De halveprijskaart is verdwenen omdat men enkele jaren geleden koos voor de railpass. Mij zou het niet verbazen mocht men een compleet nieuw gamma verminderingskaarten invoeren waarin het gebruiksmoment een rol speelt. Dus meer reductie buiten de spits, tijdens het weekend enz. De Nederlanders hebben het ons voorgedaan en als frequente gelegenheidsreiziger - het lijkt een contradictio in terminis, maar wie me kent, begrijpt wat ik bedoel - vind ik hun aanbod om van te smullen, ook al zal ik waarschijnlijk meer moeten betalen dan nu het geval is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticket automaten NMBS
Op Twitter las ik vandaag iets over een 'Go Pass Unlimited' tijdens de zomermaanden; een pas van € 25 per maand waar jongeren (<26 jaar) in de zomermaanden ongelimiteerd mee zouden kunnen reizen in België. Iemand die hier iets meer over weet? En zou dit een testcase kunnen zijn voor nieuwe soorten tarieven?
Re: Ticket automaten NMBS
Ik snap de logica van die gedifferentieerde tarieven nog altijd niet, laat staan dat ik iemand zou begrijpen die er wild van wordt. Voor de meeste reizigers zal immers gelden: méér betalen voor nog steeds hetzelfde minimum aan comfort. Er zal geen reiziger minder in de spits rijden, maar ze zullen wel allemaal flink meer mogen betalen. Gegeven de armoedige frequenties en het veel te vroeg beëindigen van de dienst, denk ik ook niet dat je één reiziger extra buiten de spits aantrekt met goedkopere (wellicht eerder op het huidige niveau bevroren) prijzen.
Op zich heb ik nochtans niets tegen iets hogere uniforme (!) prijzen, zolang er (a) kortingkaarten à la BahnCard worden voorzien met een vast percentage (25% / 50%), (b) het aanbod fors uitbreidt en (c) het comfort zeer sterk verhoogt. Dat laatste impliceert o.a. dat de Desiro's qua interieur een totale make-over moeten ondergaan.
Op zich heb ik nochtans niets tegen iets hogere uniforme (!) prijzen, zolang er (a) kortingkaarten à la BahnCard worden voorzien met een vast percentage (25% / 50%), (b) het aanbod fors uitbreidt en (c) het comfort zeer sterk verhoogt. Dat laatste impliceert o.a. dat de Desiro's qua interieur een totale make-over moeten ondergaan.
Re: Ticket automaten NMBS
Hier meer info:Matthias schreef:Op Twitter las ik vandaag iets over een 'Go Pass Unlimited' tijdens de zomermaanden; een pas van € 25 per maand waar jongeren (<26 jaar) in de zomermaanden ongelimiteerd mee zouden kunnen reizen in België. Iemand die hier iets meer over weet? En zou dit een testcase kunnen zijn voor nieuwe soorten tarieven?
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Ticket automaten NMBS
Vandaag blijven sommige loketten dus dicht, n.a.v. de geplande sluiting van de loketten. Aan de treinbegeleiders wordt gevraagd soepel om te springen met reizigers die door die sluiting geen biljet hebben kunnen kopen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticket automaten NMBS
De reizigers kunnen vandaag een biljet kopen bij de treinbegeider zonder toeslag. Van hogerhand kunnen ze de toeslag tijdelijk uitschakelen op de IBIS toestellen van de TBG's. Daarvoor hing er in de depots een nota uit dat de TBG's vandaag zeker hun toestellen moesten synchroniseren om deze aanpassing up te daten.overweg13 schreef:Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Re: Ticket automaten NMBS
Verstandig vind ik dit niet. Begin volgende week maar weer eens uit te leggen dat je de toeslag niet kunt uitschakelen... En waarom die uitzondering vandaag? Duizenden reizigers kunnen door het jaar al niet aan een loket terecht.Horatio schreef:De reizigers kunnen vandaag een biljet kopen bij de treinbegeider zonder toeslag. Van hogerhand kunnen ze de toeslag tijdelijk uitschakelen op de IBIS toestellen van de TBG's. Daarvoor hing er in de depots een nota uit dat de TBG's vandaag zeker hun toestellen moesten synchroniseren om deze aanpassing up te daten.overweg13 schreef:Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticket automaten NMBS
Eigenlijk zijn gedifferentieerde tarieven juist wel logisch. Als een trein tijdens de spits overvol is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat hij te goedkoop is. Ik denk dat er vele reizigers die nu moeten rechtstaan best zouden willen meer betalen als ze daarvoor uitzicht op een zitplaats kregen.jotie schreef:Ik snap de logica van die gedifferentieerde tarieven nog altijd niet, laat staan dat ik iemand zou begrijpen die er wild van wordt. Voor de meeste reizigers zal immers gelden: méér betalen voor nog steeds hetzelfde minimum aan comfort. Er zal geen reiziger minder in de spits rijden, maar ze zullen wel allemaal flink meer mogen betalen.
En ja, er zullen zeker minder reizigers tijdens de spits reizen. Er zijn reizigers die wel kunnen hun reisgedrag aanpassen, en als daar een financieel voordeel tegenover staat dan mag je gerust aannemen dat die dat ook zullen doen.
Re: Ticket automaten NMBS
En andersom geldt hetzelfde: in de daluren is er plek genoeg in de trein. Alle kosten zijn toch al gemaakt, dus kan je beter weinig verdienen aan mensen die goedkoop reizen dan niets verdienen aan reizigers die er niet zijn.
Re: Ticket automaten NMBS
Inderdaad, de lege stoelen vervoeren kost evenveel als een volle.Shrek schreef:En andersom geldt hetzelfde: in de daluren is er plek genoeg in de trein. Alle kosten zijn toch al gemaakt, dus kan je beter weinig verdienen aan mensen die goedkoop reizen dan niets verdienen aan reizigers die er niet zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ticket automaten NMBS
Dat de spitstreinen zo vol zitten wil ook (en vooral) zeggen dat veel mensen zich in de spits willen (moeten) verplaatsen.K V B schreef: Als een trein tijdens de spits overvol is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat hij te goedkoop is.
L'union fait la force.
Re: Ticket automaten NMBS
Inderdaad. Mijn vrouw en ik zijn eigenlijk prototypes van NMBS-klanten die zich buiten de spits zouden willen (kunnen) verplaatsen, maar zelfs voor ons, eenvoudige wandelaars, lukt dat zelden of nooit. Neem nu onze volgende uitstap: van Halle naar Wingene, d.w.z. Halle - Beernem en dan even de belbus. Dat is nu toch echt geen uitstap naar het andere eind van de wereld, en bovendien stappen we echt niet zo veel. Ik zie eigenlijk niet in hoe we kunnen vermijden dat we ofwel in de ochtendspits ofwel in de avondspits terechtkomen. En dan heb ik het nog niet over uitstappen ten zuiden van Samber en Maas.KB schreef:Dat de spitstreinen zo vol zitten wil ook (en vooral) zeggen dat veel mensen zich in de spits willen (moeten) verplaatsen.K V B schreef: Als een trein tijdens de spits overvol is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat hij te goedkoop is.
Gelooft iemand nu echt dat we voor ons plezier tijdens de spits reizen? En dat is voor wel meer vrijetijdsreizigers het geval: Plopsa-Coo kunnen ze bijvoorbeeld maar beter schrappen uit de B-Dagtrips, en er zijn nog wel meer van die verbindingen te bedenken...
Overigens: is de trein niet een massavervoermiddel bij uitstek? Dat is althans waar ze in een nog niet zo ver verleden mee uitpakten. Maar o wee als die massa dan ook echt opdaagt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13