Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

The_Knitter schreef:Het zou een mooie volgende stap zijn dat de Go- en Railpass ook geldig is van- en naar Roosendaal, net als wat andere abonnementen van de NMBS.
Vandaag is men in Maastricht al begonnen met het plaatsen van de NMBS-automaat. NS-Servicepersoneel daar heeft te horen gekregen dat het op 1-7-2015 uiterst moet werken, dus ik ben benieuwd.
Ik denk dat het de moeite niet meer loont om nog wat te veranderen aan GO-Pass en Railpass: iets zegt me dat deze (on)dingen verdwijnen bij de volgende tariefaanpassing.
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door profke »

hmm, net Die biljetten die al andere prijzen hebben "binnen" en buiten de spits?

(je kan ze enkel buiten spits gebruiken)
ben je zo zeker dat die verdwijnen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

profke schreef:hmm, net Die biljetten die al andere prijzen hebben "binnen" en buiten de spits?

(je kan ze enkel buiten spits gebruiken)
ben je zo zeker dat die verdwijnen?
Er is geen prijsverschil binnen/buiten de spits. Alleen de seniorenbiljetten hebben dat onderscheid nog.
Als men werkelijk werk wil maken van een grondige tariefwijziging dan moeten deze 2 verdwijnen, vrees ik (?). De halveprijskaart is verdwenen omdat men enkele jaren geleden koos voor de railpass. Mij zou het niet verbazen mocht men een compleet nieuw gamma verminderingskaarten invoeren waarin het gebruiksmoment een rol speelt. Dus meer reductie buiten de spits, tijdens het weekend enz. De Nederlanders hebben het ons voorgedaan en als frequente gelegenheidsreiziger - het lijkt een contradictio in terminis, maar wie me kent, begrijpt wat ik bedoel - vind ik hun aanbod om van te smullen, ook al zal ik waarschijnlijk meer moeten betalen dan nu het geval is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Matthias »

Op Twitter las ik vandaag iets over een 'Go Pass Unlimited' tijdens de zomermaanden; een pas van € 25 per maand waar jongeren (<26 jaar) in de zomermaanden ongelimiteerd mee zouden kunnen reizen in België. Iemand die hier iets meer over weet? En zou dit een testcase kunnen zijn voor nieuwe soorten tarieven?
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jotie »

Ik snap de logica van die gedifferentieerde tarieven nog altijd niet, laat staan dat ik iemand zou begrijpen die er wild van wordt. Voor de meeste reizigers zal immers gelden: méér betalen voor nog steeds hetzelfde minimum aan comfort. Er zal geen reiziger minder in de spits rijden, maar ze zullen wel allemaal flink meer mogen betalen. Gegeven de armoedige frequenties en het veel te vroeg beëindigen van de dienst, denk ik ook niet dat je één reiziger extra buiten de spits aantrekt met goedkopere (wellicht eerder op het huidige niveau bevroren) prijzen.

Op zich heb ik nochtans niets tegen iets hogere uniforme (!) prijzen, zolang er (a) kortingkaarten à la BahnCard worden voorzien met een vast percentage (25% / 50%), (b) het aanbod fors uitbreidt en (c) het comfort zeer sterk verhoogt. Dat laatste impliceert o.a. dat de Desiro's qua interieur een totale make-over moeten ondergaan.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door FLV-FGSP »

Matthias schreef:Op Twitter las ik vandaag iets over een 'Go Pass Unlimited' tijdens de zomermaanden; een pas van € 25 per maand waar jongeren (<26 jaar) in de zomermaanden ongelimiteerd mee zouden kunnen reizen in België. Iemand die hier iets meer over weet? En zou dit een testcase kunnen zijn voor nieuwe soorten tarieven?
Hier meer info:
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Automaten Maastricht en Randwyck werken vanaf aanstaande maandag al.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Vandaag blijven sommige loketten dus dicht, n.a.v. de geplande sluiting van de loketten. Aan de treinbegeleiders wordt gevraagd soepel om te springen met reizigers die door die sluiting geen biljet hebben kunnen kopen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Met vriendelijke groet

overweg13
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Horatio »

overweg13 schreef:Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
De reizigers kunnen vandaag een biljet kopen bij de treinbegeider zonder toeslag. Van hogerhand kunnen ze de toeslag tijdelijk uitschakelen op de IBIS toestellen van de TBG's. Daarvoor hing er in de depots een nota uit dat de TBG's vandaag zeker hun toestellen moesten synchroniseren om deze aanpassing up te daten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Horatio schreef:
overweg13 schreef:Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
De reizigers kunnen vandaag een biljet kopen bij de treinbegeider zonder toeslag. Van hogerhand kunnen ze de toeslag tijdelijk uitschakelen op de IBIS toestellen van de TBG's. Daarvoor hing er in de depots een nota uit dat de TBG's vandaag zeker hun toestellen moesten synchroniseren om deze aanpassing up te daten.
Verstandig vind ik dit niet. Begin volgende week maar weer eens uit te leggen dat je de toeslag niet kunt uitschakelen... En waarom die uitzondering vandaag? Duizenden reizigers kunnen door het jaar al niet aan een loket terecht.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door K V B »

jotie schreef:Ik snap de logica van die gedifferentieerde tarieven nog altijd niet, laat staan dat ik iemand zou begrijpen die er wild van wordt. Voor de meeste reizigers zal immers gelden: méér betalen voor nog steeds hetzelfde minimum aan comfort. Er zal geen reiziger minder in de spits rijden, maar ze zullen wel allemaal flink meer mogen betalen.
Eigenlijk zijn gedifferentieerde tarieven juist wel logisch. Als een trein tijdens de spits overvol is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat hij te goedkoop is. Ik denk dat er vele reizigers die nu moeten rechtstaan best zouden willen meer betalen als ze daarvoor uitzicht op een zitplaats kregen.
En ja, er zullen zeker minder reizigers tijdens de spits reizen. Er zijn reizigers die wel kunnen hun reisgedrag aanpassen, en als daar een financieel voordeel tegenover staat dan mag je gerust aannemen dat die dat ook zullen doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

En andersom geldt hetzelfde: in de daluren is er plek genoeg in de trein. Alle kosten zijn toch al gemaakt, dus kan je beter weinig verdienen aan mensen die goedkoop reizen dan niets verdienen aan reizigers die er niet zijn.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:En andersom geldt hetzelfde: in de daluren is er plek genoeg in de trein. Alle kosten zijn toch al gemaakt, dus kan je beter weinig verdienen aan mensen die goedkoop reizen dan niets verdienen aan reizigers die er niet zijn.
Inderdaad, de lege stoelen vervoeren kost evenveel als een volle.
Theo
Groeten vanop de Heide
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door KB »

K V B schreef: Als een trein tijdens de spits overvol is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat hij te goedkoop is.
Dat de spitstreinen zo vol zitten wil ook (en vooral) zeggen dat veel mensen zich in de spits willen (moeten) verplaatsen.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

KB schreef:
K V B schreef: Als een trein tijdens de spits overvol is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat hij te goedkoop is.
Dat de spitstreinen zo vol zitten wil ook (en vooral) zeggen dat veel mensen zich in de spits willen (moeten) verplaatsen.
Inderdaad. Mijn vrouw en ik zijn eigenlijk prototypes van NMBS-klanten die zich buiten de spits zouden willen (kunnen) verplaatsen, maar zelfs voor ons, eenvoudige wandelaars, lukt dat zelden of nooit. Neem nu onze volgende uitstap: van Halle naar Wingene, d.w.z. Halle - Beernem en dan even de belbus. Dat is nu toch echt geen uitstap naar het andere eind van de wereld, en bovendien stappen we echt niet zo veel. Ik zie eigenlijk niet in hoe we kunnen vermijden dat we ofwel in de ochtendspits ofwel in de avondspits terechtkomen. En dan heb ik het nog niet over uitstappen ten zuiden van Samber en Maas.
Gelooft iemand nu echt dat we voor ons plezier tijdens de spits reizen? En dat is voor wel meer vrijetijdsreizigers het geval: Plopsa-Coo kunnen ze bijvoorbeeld maar beter schrappen uit de B-Dagtrips, en er zijn nog wel meer van die verbindingen te bedenken...
Overigens: is de trein niet een massavervoermiddel bij uitstek? Dat is althans waar ze in een nog niet zo ver verleden mee uitpakten. Maar o wee als die massa dan ook echt opdaagt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie