Pagina 43 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 31 mei 2015, 21:31
door trainlovertje
Als er dus in Roosendaal één staat, dan zou er toch ook één op de overige net-over-de-grensstations moeten komen? (Rijsel, Luxemburg, Maastricht, Aken)

Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 jun 2015, 11:10
door The_Knitter
Staat in de stationshal. Vanaf het perron moet je dus door de poortjes. En na het kopen van een kaartje ook voordat je naar de trein kan.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, of je nog steeds via de NS-automaat je ticket naar Essen moet regelen oid.

Gister waren de poortjes in Roosendaal allen gesloten.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 jun 2015, 12:26
door t-town
Nmbs tickets naar/vanuit Roosendaal zouden een barcode moeten hebben om de poortjes te gebruiken.
Zie: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... rtjes.aspx

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 jun 2015, 21:33
door kika
Bij de zelfgeprintte heb ik die qr-code inderdaad al gezien (tickets van DB naar/van Nederland ontbrak het een maand geleden nog). Dat 'aanwezige personeel' zal daar waarschijnlijk ook niet over een half jaar nog steeds om 8u 's avonds staan, dan mag je tegen zo'n leuke zuil praten als je met bvb. kinderen reist.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jun 2015, 04:25
door rdv
Het loket en het stationsgebouw in Wetteren zijn in de zomer (van 1 juni tot ...) in de namiddag gesloten. In de lokettenzaal staat één automaat en op het perron 1 ook één. Ik kom op 1 juni 8' voor vertrek van de trein aan (zou ruim voldoende moeten zijn) en er staan 5 wachtenden voor de automaat. Na 3 minuten proberen geeft de eerste het op, automaat defect zegt hij, maar de groene lamp blijft branden.
De tweede probeert ook nog een paar minuten, en geeft het dan ook maar op. De volgende probeert ook nog eens, maar geeft het snel op. De 4e probeert niet meer. Ik had ondertussen al een Key Card ingevuld, maar uit nieuwsgierigheid probeer ik het ook maar eens. Het toestel lijkt te blijven hangen in een infoscherm over één of ander tarief, en het is pas als je zo'n centimeter naast de X-knop duwt, kan het toestel weer verder. Vier mensen stappen zonder ticket op de trein, we hebben geen controle gezien (althans niet totdat ik afstapte).

Wat gebeurt er in zo een geval? Zo men dan de boordtoeslag kunnen terugkrijgen? Gaat er "in Brussel" ergens een alarm af bij een reeks onverwachte handelingen (mensen blijven continu duwen) en neemt men dan over?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jun 2015, 06:46
door traxie
Ik merkte het ook, ik vind het maar een vreemde beslissing. Je moet toeslag betalen en die terug vragen in een station.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jun 2015, 10:16
door dentheo
rdv schreef:Het loket en het stationsgebouw in Wetteren zijn in de zomer (van 1 juni tot ...) in de namiddag gesloten. In de lokettenzaal staat één automaat en op het perron 1 ook één. Ik kom op 1 juni 8' voor vertrek van de trein aan (zou ruim voldoende moeten zijn) en er staan 5 wachtenden voor de automaat. Na 3 minuten proberen geeft de eerste het op, automaat defect zegt hij, maar de groene lamp blijft branden.
Ik heb in Essen een A4'tje zien hangen met de tekst KAPOT dwars over het groene lampje dat doorheen het papier scheen.
Foto ervan is te slecht om hier te zetten...

Ik vrees dat de brandende groene lamp wil zeggen dat BRUSSEL het totaal niet door heeft en je achter de 7 euro kan fluiten....
Zou de "uiteindelijke" hersteller en IT-Brussel zo eerlijk zijn de terugbetaler van NMBS te verwittigen dat de klanten de laatste weken toch "gelijk" hadden ?

Wie zet Sven van Radio2 op dit "consumentenprobleem" ?
Als een middenstander zoiets zou doen wordt hij "tegen de muur" gepraat....

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jun 2015, 16:28
door K V B
traxie schreef:Ik merkte het ook, ik vind het maar een vreemde beslissing. Je moet toeslag betalen en die terug vragen in een station.
En wat als je gewoon niet zou betalen? Je kan bijvoorbeeld gewoon de conducteur vertellen dat je niet voldoende cash bij je hebt. Dan kan die toch niets anders dan je een uitstel van betaling uitschrijven, en dan is het deze keer de NMBS die mag proberen aan zijn geld te komen...


Het is triest dat de NMBS iets niet voor elkaar krijgt wat zelfs de Italiaanse spoorwegen beter doen...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jun 2015, 16:30
door traxie
Geen idee wat ze dan moeten doen. Een treinbegeleider kan daar misschien beter op antwoorden.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jun 2015, 16:39
door groentje
Je kan inderdaad een 'uitstel van betaling' vragen, maar dat wordt sowieso een vaststelling van onregelmatigheid, met een prijskaartje van 75 euro. Mocht de automaat achteraf defect blijken, dan vermoed ik dat die boete wordt kwijtgescholden door de klantendienst, maar als het een beetje analoog gaat als met het vergeten van een abonnement, dan wordt er wel nog een dossierkost aangerekend van 8 euro. De NMBS wil immers dat je ook dan een kaartje koopt met toeslag, dat je dan achteraf terugvordert.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 jun 2015, 21:12
door Paul
Vandaag in Duffel, 11u20.
De enige automaat staat buiten, pal naar het zuiden gericht, de zon (en die deed haar best vandaag) schijnt recht op het scherm. Daardoor is het zo goed als onleesbaar. Bovendien sloeg door de hitte het aanraakscherm tilt. Ik had een biljet nodig plus een fietskaartje. Ik heb gedurende tien minuten geprobeerd, maar het is echt niet gelukt.
Om 11u33 zonder kaartjes met fiets op de stoptrein (desiro) richting Antwerpen gestapt, bereid om kaartjes op de trein te kopen en het supplement erbij te nemen. Maar de TBG liet zich niet zien.
In Kontich dacht ik: hier staat ook een automaat, ik probeer hier opnieuw en neem over een halfuur de volgende trein. Ik dus met fiets de trein uit, trap af trap op. De automaat van Kontich, in de schaduw en naar het noorden gericht, deed het uitstekend, maar hier wilde de kaartlezer niet mee. Ik heb met twee verschillende bankkaarten én met een creditcard geprobeerd, maar noppes... Telkens "annulatie".
In Kontich is echter, o wonder, nog een bemand loket! Ik dus daarheen. Aan de bediende uitgelegd dat de kaartlezer het niet deed en of hij dat misschien wilde melden... "Ik weet het", antwoordde de brave man, "maar het groene lichtje op de automaat brandt, en dus zullen ze in Brussel volhouden dat alles O.K. is...". Vervolgens aan het loket biljet plus fietskaartje gekregen, helemaal zoals het moet met een geperforeerd gaatje erin en een touwtje erbij.
Wat een zegen, een bemand loket met een vriendelijke, behulpzame loketbediende.
En wat een doffe ellende, die slecht geplaatste en niet-werkende automaten.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 06 jun 2015, 13:20
door jotie
De houding van de NMBS t.a.v. niet werkende, maar niet als defect aangemerkte automaten zijn eigenlijk een uitnodiging tot vandalisme. Immers: een vernietigd scherm zal uiteindelijk wel aanleiding geven tot het erkennen van een defect, terwijl een machine die softwarematig 'van slag' is niet als defect wordt beschouwd. Wie dus z'n toeslag terug wil krijgen, kan er maar beter voor zorgen dat de softwarefout 'uitbreidt' naar de hardware. Een trieste vaststelling, maar zo werkt het bij de NMBS blijkbaar.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 06 jun 2015, 13:54
door kika
Paul schreef:In Kontich is echter, o wonder, nog een bemand loket! Ik dus daarheen. […]
Wat een zegen, een bemand loket met een vriendelijke, behulpzame loketbediende.
En wat een doffe ellende, die slecht geplaatste en niet-werkende automaten.
Het mag gezegd, in Kontich ben ik in zo'n 15 jaar nooit een onvriendelijk of slecht gehumeurd personeelslid tegengekomen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 07 jun 2015, 19:07
door ferry
In Koksijde gaat de NMBS weeral klantvriendelijk de loketten sluiten
Als ge het dan moet doen met de klantonvriendelijke automaat???
Ofwel werken ze niet, ofwel zijn ze onduidelijk, ofwel zijn er te weinig
In kopstation De Panne is er welgeteld één automaat!
Onlangs was er een Waal die in het frans een ticket wou naar Trois-Ponts
De file wachtenden werd als maar langer!
Volgens de NMBS is onlinewerken het beste: gaan zij mijn papier en inkt betalen?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 07 jun 2015, 19:16
door overweg13
ferry schreef:In Koksijde gaat de NMBS weeral klantvriendelijk de loketten sluiten
Als ge het dan moet doen met de klantonvriendelijke automaat???
Ofwel werken ze niet, ofwel zijn ze onduidelijk, ofwel zijn er te weinig
In kopstation De Panne is er welgeteld één automaat!
Onlangs was er een Waal die in het frans een ticket wou naar Trois-Ponts
De file wachtenden werd als maar langer!
Volgens de NMBS is onlinewerken het beste: gaan zij mijn papier en inkt betalen?
Ik begrijp niet goed waarom die Waal zo lang moest baggeren: hij kan toch naar Frans overschakelen.
En online: je kunt het biljet ook op je eID zetten.
Wat me vooral stoort: de automaten krijgen veel kritiek, en nu lijken al die loketbedienden plots halve heiligen, maar in een nog niet zo ver verleden was de kritiek op de loketbedienden ook nooit uit de lucht. En laat ons wel wezen: er waren er toch die hun job duidelijk tegen hun zin deden en vaak ook maar de helft wisten van wat ze moesten weten. En voor ik het hele lokettenbestand over mijn kop krijg: er waren ook (veel) loketbedienden die wel bereid waren om te helpen en die ook de moeite deden om iets op te zoeken. Zo een beetje zoals de automaten: soms had je er wat aan, soms niet.
Alleen kan de consequentie van een defecte automaat nu veel zwaarder doorwegen en vermoedelijk is dat de reden waarom er zo veel kritiek op is, niet hun werking op zich