Pagina 47 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 jul 2015, 23:40
door SvMp
TB_worden schreef:
overweg13 schreef:Vandaag blijven sommige loketten dus dicht, n.a.v. de geplande sluiting van de loketten. Aan de treinbegeleiders wordt gevraagd soepel om te springen met reizigers die door die sluiting geen biljet hebben kunnen kopen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Dat het toch mogelijk is om in de trein biljetten af te leveren zonder toeslag? Dat reizigers zonder biljet gratis mee kunnen? Alvast dat eerste is tot nu toe altijd al ontkend.
Ik vind het een spijtige zaak dat zoveel mensen vast blijven zitten in oude structuren en verworvenheden...

Het is m.i. een goede zaak dat weinig gebruikte loketten vervangen worden door ticketautomaten. Wat de stationsgebouwen en openbare veiligheid betreft, kan de NMBS haar niet gebruikte stationsgebouwen eventueel verhuren voor lokale initiatieven zoals een brasserie, restaurant, B&B,... Op die manier blijf je sociale controle hebben in en rond de stationsgebouwen en wordt verloedering tegen gegaan.

De kritiek dat reizigers bij defecte automaten een toeslag aan de conducteur moeten betalen die ze enkel via een omslachtige procedure kunnen terugvorderen volg ik nog, maar daar kan men tegenwoordig toch ook wel een mouw aanpassen, neen?
Loketten zijn veel klantvriendelijker dan die vreselijke automaten. Mits de verkoop snel en efficiënt gaat. Gezien de werkloosheid kunnen loketten budgetneutraal open gehouden worden. In principe zou elke plaats met meer dan 5000 inwoners een bemand station moeten hebben.

Dat verhuur van stationsgebouwen niet werkt, bewijst de situatie in Nederland en Duitsland: De wachtruimte/stationshal blijft dicht of verdwijnt.
Ga voor de aardigheid eens in Nederland kijken.

Bijvoorbeeld de stad Sneek, een stad met 33.000 inwoners.
In 1998 was er een bescheiden brasserie, een ruime stationshal en mooie authentieke loketten
In 2015 is er helemaal niets meer. Het gebouw huisvest een museum, en lijkt in geen enkel opzicht meer op een station.
Dat is nou vooruitgang.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2015, 10:37
door rdv
Gisteren een halve werkdag op stations en in treinen doorgebracht - enkele observaties relevant voor dit topic
1. In Wetteren staan er 2 automaten en één loket (dat in de zomer enkel in de voormiddag open is). Aan het loket staat een rij van 8 mensen (duidelijk occasionele klanten), aan één automaat probeert een koppeltje een ticket te kopen, de andere automaat blijft ongebruikt. Zeer duidelijk waar de voorkeur van de occasionele klant naar uit gaat. De automaat vertelt je niet wanneer de eerste trein naar Oostende gaat en vanop welk perron, waar je moet overstappen, welke trein je kan nemen als je voorzien trein 10 minuten vertraging heeft, ...

2. Ticketcontrole in het fietsenrijtuig van een stam M6 tussen Brussel en Gent: bij een derde van de abonnees geeft MOBIB een foutmelding en moet de TBG 2 of drie keer scannen vooraleer hij een ok-bericht krijgt. Bij de kerel met een SMS-ticket loopt het helemaal mis: ticket niet gevonden op e-id wegens geen dataverbinding - ook niet na 10 minuten proberen, maar de jongen kan wel een bevestiging per sms voorleggen. TBG maakt vaststelling op, jongen moet, na contact met klantendienst, naar een station met loket om dossier af te sluiten. Op die manier zijn die e-tickets niet echt efficiënter dan een ticket van het loket.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2015, 10:51
door Steve
rdv schreef: Bij de kerel met een SMS-ticket loopt het helemaal mis: ticket niet gevonden op e-id wegens geen dataverbinding - ook niet na 10 minuten proberen, maar de jongen kan wel een bevestiging per sms voorleggen. TBG maakt vaststelling op, jongen moet, na contact met klantendienst, naar een station met loket om dossier af te sluiten. Op die manier zijn die e-tickets niet echt efficiënter dan een ticket van het loket.
Daar breekt mijn klomp toch even van... als er geen connectie mogelijk is met het netwerk (=> niet de fout van de klant!) EN als die klant bovendien de bevestiging per e-mail of sms kan voorleggen dat er een ticket gekocht is voor traject en datum zoals vermeld, dan vind ik het wel zeer sterk dat er alsnog een vaststelling opgemaakt wordt.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2015, 14:20
door Glodenox
Mja, als je last-minute een ticket koopt (waarschijnlijk zelfs wanneer die kerel zag dat er gecontroleerd werd) hoef je niet verbaasd te zijn dat het systeem het ticket nog niet kent. In principe worden die tickets op voorhand ingeladen in het systeem van de treinbegeleider, maar als je ticket niet de dag op voorhand gekocht werd zit je makkelijk met het risico op problemen.
Daarnaast: een SMS kan mee gefoefeld worden, alle bewijzen die van de klant zelf komen moeten als onbetrouwbaar bekeken worden. Als ik er mij wat in verdiep zou ik waarschijnlijk wel een valse SMS kunnen aanmaken op mijn GSM die lijkt alsof het van een ander nummer komt. Enkel het toestel van de treinbegeleider kan bevestigen of het al dan niet een geldig ticket is. Maar inderdaad, als het probleem effectief de dataverbinding is zou de klant daar niet voor mogen opdraaien of hinder van mogen ondervinden. Anderzijds kan iemand met een (illegale) signaalverstoorder zo wel gratis gaan reizen, dat lijkt me ook niet wenselijk. Dat lijkt misschien vergezocht, maar er zijn sowieso mensen die daar veel moeite voor willen doen.

Dat van die MOBIB-kaarten heb ik ook al eens geweten. Dat was toen waarschijnlijk de kaartlezer in de ibis die het aan het begeven was. De laatste maanden heb ik dit niet meer zien gebeuren.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2015, 14:36
door profke
Glodenox schreef:Mja, als je last-minute een ticket koopt (waarschijnlijk zelfs wanneer die kerel zag dat er gecontroleerd werd) hoef je niet verbaasd te zijn dat het systeem het ticket nog niet kent. In principe worden die tickets op voorhand ingeladen in het systeem van de treinbegeleider, maar als je ticket niet de dag op voorhand gekocht werd zit je makkelijk met het risico op problemen.
aangezien je die e-tickets (in tegenstelling tot papieren tickets) niet kan teruggeven lijkt het me logisch dat je die steeds pas de dag zelf koopt...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 01:26
door SvMp
rdv schreef:Gisteren een halve werkdag op stations en in treinen doorgebracht - enkele observaties relevant voor dit topic
1. In Wetteren staan er 2 automaten en één loket (dat in de zomer enkel in de voormiddag open is). Aan het loket staat een rij van 8 mensen (duidelijk occasionele klanten), aan één automaat probeert een koppeltje een ticket te kopen, de andere automaat blijft ongebruikt. Zeer duidelijk waar de voorkeur van de occasionele klant naar uit gaat. De automaat vertelt je niet wanneer de eerste trein naar Oostende gaat en vanop welk perron, waar je moet overstappen, welke trein je kan nemen als je voorzien trein 10 minuten vertraging heeft, ...
Hoewel ik best met die automaten overweg kan, ga ik bewust naar het loket als deze open is. In zowel België, Luxemburg als Frankrijk boycot ik de automaten waar mogelijk. Dit de loket-verkoopstatistieken hoog te houden, maar ook omdat van een mens kopen principieel gezien mijn voorkeur heeft. Treinreizigers zouden massaal moeten weigeren die automaten te gebruiken, desnoods zonder vervoerbewijs op de trein stappen.

Ik ben het gelieg van de NS en NMBS zat: Ze zeggen dat er geen behoefte is aan loketten, maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Daarnaast is het hypocriet dat bij loketsluitingen wél de voorzieningen (wachtzaal+toiletten) verdwijnen, maar de prijs daalt niet.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 09:18
door overweg13
SvMp schreef: Ik ben het gelieg van de NS en NMBS zat: Ze zeggen dat er geen behoefte is aan loketten, maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Daarnaast is het hypocriet dat bij loketsluitingen wél de voorzieningen (wachtzaal+toiletten) verdwijnen, maar de prijs daalt niet.
Anderzijds moet je ook toegeven dat bepaalde loketten echt onderbenut worden. Wat ik nog het vreemdst van al vind: waarom creëert men geen virtueel loket, waarbij je iemand op een centrale plek kunt aanspreken, en die je dan ook kan informeren en je het geschikte biljet aflevert? Eén man/vrouw zou op die manier gemakkelijk al de loketten van de minder grote stations ten zuiden van Samber en Maas kunnen vervangen...
Maar zoals hier al eerder opgemerkt: de sluiting van de loketten houdt meestal ook het verdwijnen van allerlei andere faciliteiten in, en dat is zo mogelijk nog veel erger dan de feitelijke sluiting van het loket.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 17:40
door Shrek
overweg13 schreef: Anderzijds moet je ook toegeven dat bepaalde loketten echt onderbenut worden. Wat ik nog het vreemdst van al vind: waarom creëert men geen virtueel loket, waarbij je iemand op een centrale plek kunt aanspreken, en die je dan ook kan informeren en je het geschikte biljet aflevert? Eén man/vrouw zou op die manier gemakkelijk al de loketten van de minder grote stations ten zuiden van Samber en Maas kunnen vervangen...
Maar zoals hier al eerder opgemerkt: de sluiting van de loketten houdt meestal ook het verdwijnen van allerlei andere faciliteiten in, en dat is zo mogelijk nog veel erger dan de feitelijke sluiting van het loket.
Een soort van skype-functie op de verkoopsautomaten, die je dan laat praten met een centraal verkoper. Op zich geen slecht idee :)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 18:13
door Steve
Toch even de knuppel in het hoenderhok gooien: wat is dan het écht fundamentele verschil met een telefoontje naar het call center, ervan uitgaand dat de operator weet waar hij over spreekt? :)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 18:15
door overweg13
Steve schreef:Toch even de knuppel in het hoenderhok gooien: wat is dan het écht fundamentele verschil met een telefoontje naar het call center, ervan uitgaand dat de operator weet waar hij over spreekt? :)
Dat laatste. Nee, alle gekheid op een stokje: het zou waarschijnlijk sneller gaan, zonder wachttijd, en het biljet zou ook uit de automaat komen gerold, zonder dat je zelf nog tussen moet komen. In geval van defect kan zelfs voor een attest gezorgd worden.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 21:40
door AlexNL
overweg13 schreef: Anderzijds moet je ook toegeven dat bepaalde loketten echt onderbenut worden. Wat ik nog het vreemdst van al vind: waarom creëert men geen virtueel loket, waarbij je iemand op een centrale plek kunt aanspreken, en die je dan ook kan informeren en je het geschikte biljet aflevert?
Grappig dat je het zegt, Deutsche Bahn is daar een proef mee begonnen.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 22:41
door kika
Sowieso geen slecht idee, om automaten ook beter bruikbaar te maken voor slechtzienden en blinden. Bij het contact center moet ik helaas zeggen dat ze aardig, behulpzaam en taalvaardig waren, kennis van de tarieven of workflow was dan weer tot nu toe steeds ondermaats.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2015, 22:43
door overweg13
AlexNL schreef:
overweg13 schreef: Anderzijds moet je ook toegeven dat bepaalde loketten echt onderbenut worden. Wat ik nog het vreemdst van al vind: waarom creëert men geen virtueel loket, waarbij je iemand op een centrale plek kunt aanspreken, en die je dan ook kan informeren en je het geschikte biljet aflevert?
Grappig dat je het zegt, Deutsche Bahn is daar een proef mee begonnen.
Ik vond het eerlijk gezegd ook grappig, want ik dacht niet meteen dat het realiseerbaar was. Dus toch!

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 jul 2015, 18:47
door SvMp
Hierboven wordt gesproken alternatieven voor een loket Wat is eigenlijk het probleem dat opgelost moet worden? Wat is het probleem met loketten?

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het geld kost. Als je alle factoren (zoals werkgelegenheid en kwaliteit van de omgeving) meetelt, dan levert loketsluiting niets op. Wel levert het op korte termijn NMBS wat op. NMBS heeft zich verslikt in alle prestigeprojecten zoals station Luik. Past totaal niet bij de stad, kostte gigantisch veel, en is m.i. geen vooruitgang t.o.v. het oude station.

Helaas gaat de NMBS gewoon door met dit soort onnodig grote projecten.

Gisteren heb ik een rondje door België gefietst. Wat mij is opgevallen dat NMBS niets heeft gedaan om de wachtzalen open te houden. Lommel, Leopoldsburg en Bilzen; loket gesloten, wel een full color poster waar de sluiting wordt medegedeeld maar niets over de wachtzaal. Bilzen heeft notabene nog een stationschef op het station, maar de wachtzaal was gewoon op slot. Conclusie van deze stations: NMBS heeft een jaar geleden beloofd de wachtzalen open te houden, maar dat was een loze belofte.

Daarnaast hebben ze de informatieborden bij de toegang van de stations vervangen door een full-color exemplaar, ook op de haltes (spoorlijn 15, Lommel - Hasselt). Met daarop een foto van wie toezicht houdt. Duur, onnodige kosten en geen toegevoegde waarde.

Ik kwam ook nog dit filmpje tegen: http://www.tvlux.be/video/vielsalm-gouv ... 19255.html
Een loket gaat dicht als meer dan 60% het loket niet gebruikt wordt (geen klant dus). Vielsalm heeft volgens het filmpje een percentage van maar liefst 89%. NMBS gebruikt dit als smoes, maar het rammelt aan alle kanten:
1. Waar is die 60% op gebaseerd? Waarom niet een grens van 90% hanteren?
2. De automaat haalt de bezetting naar beneden, dus eerlijk is het niet. Eerlijker is reizigers naar hun voorkeur vragen: 1. Automaat+kale halte of 2. Loket+wachtzaal+toilet.
3. Wat is er mis met een lokettist die geen klanten heeft? De taak van een lokettist kan veel breder zijn zoals administratie en onderhoud op het station. Bloemetjes op het perron verzorgen hoort daar ook gewoon bij. Wat mij betreft zelfs de schoonmaak van toilet en wachtzaal als het een stil station betreft.
4. Als een trein niet vaak rijdt, is het logisch dat een groot deel van de dag het loket niet gebruikt wordt. Het loket beleeft piek-momenten kort voordat er een trein komt. Een station met om de 2 uren een trein, is rustig. Zeker als die treinen in beide richtingen elkaar passeren. Dan zal er sowieso 1,5 uur weinig aan het loket gebeuren. Dan zit je al op 75%. Juist een station met een lage treinfrequentie heeft behoefte aan voorzieningen.
5. Er zijn meer factoren. Zo is Vielsalm heel toeristisch en is het voor een (buitenlandse) toerist wel prettig als een station bemenst is. Daarnaast is een verschraald station met een gesloten gebouw en een kaal perron alles behalve een toeristisch visitekaartje. Vielsalm is extra treurig: Er is een vermogen uitgegeven om de perrons te vervangen, het stationnetje heeft al zijn charme verloren, de fonkelnieuwe perrons passen helemaal niet om de omgeving, en nu zijn ook nog de voorzieningen weg.

Er wordt ook op dit forum vol optimisme gesproken over het open houden van een gebouw door middel van een winkeltje of horeca. Dat werkt niet. Dat zie je in Nederland. De wachtzaal wordt namelijk gewoon als bedrijfsruimte ingericht en is daarmee niet meer openbaar toegankelijk. Het werkt alleen als het bedrijf alleen de beschikking over het gedeelte achter het loket gebruikt en de wachtzaal intact laat. Als een spoorbedrijf echt zonder loketten wil werken, dan zouden ze het bedrijf de verantwoordelijkheid moeten geven over de toezicht op, opening en sluiting van de wachtzaal. Dat kan alleen dmv. speciale huurcontracten. Maar helaas dat doet geen enkel spoorbedrijf. Alleen in Spanje heb ik gezien dat het gebeurt: Een kiosk achter het loket en de automaat op de plaats van het loket (dus netjes binnen in plaats van op een tochtig perron).

Het enige positieve dat ik kan melden is dat de automaat wel mijn Nederlandse bankpas zonder problemen accepteert.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 jul 2015, 21:07
door Tijgernoot
Shrek schreef:
overweg13 schreef: Anderzijds moet je ook toegeven dat bepaalde loketten echt onderbenut worden. Wat ik nog het vreemdst van al vind: waarom creëert men geen virtueel loket, waarbij je iemand op een centrale plek kunt aanspreken, en die je dan ook kan informeren en je het geschikte biljet aflevert? Eén man/vrouw zou op die manier gemakkelijk al de loketten van de minder grote stations ten zuiden van Samber en Maas kunnen vervangen...
Maar zoals hier al eerder opgemerkt: de sluiting van de loketten houdt meestal ook het verdwijnen van allerlei andere faciliteiten in, en dat is zo mogelijk nog veel erger dan de feitelijke sluiting van het loket.
Een soort van skype-functie op de verkoopsautomaten, die je dan laat praten met een centraal verkoper. Op zich geen slecht idee :)
Is er in Nederland al een soort van. Je kan bellen met het telefoonnummer op de automaat, geeft het station en automaatnummer door en de automaat kan op afstand bediend worden. De klant geeft telefonisch akkoord daarvoor. Filmpje met voorbeeld.