Pagina 50 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 aug 2015, 00:13
door hmmm
Eimai schreef:Op de desiro word je bij het opstarten effectief begroet met het Windows 3.11 for Workgroups opstartscherm (dit scherm: http://cdn.arstechnica.net/wp-content/u ... 11logo.gif).
Ik ben er nog steeds niet uit of dat echt het besturingssysteem is van de desiro's of dat de software afdeling van Siemens dit gewoon een grappig opstartscherm vond (ipv saaie init van een bsd of linux).

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 aug 2015, 19:30
door AlexNL
Ik denk niet dat ze daar grapjes mee zouden maken. Microsoft zou in ieder geval niet lachen als een Desiro ergens tegenaan knalt en er vervolgens berichten in de media komen met als kop "Antieke Windows-versie veroorzaakt dodelijk ongeval" terwijl er niks van waar is.

Het kan best dat een Desiro op Windows 3.11 draait. Het is een lichtgewicht besturingssysteem, als het goed is zeer stabiel, en op zich voldoet het voor de taak die het moet uitvoeren.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 aug 2015, 21:33
door profke
belangrijkste vraag voor zo'n "oude" systemen is of ze aan 'tinternet' hangen... indien niet: so what?
indien wel: euhm.... whoeps?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 11 aug 2015, 23:29
door traxie
Een automaat met betaalkaarten? Hangt die aan het internet? Nogal een logisch antwoord. Ik weet niet hoe onderhoud in de werkplaasen gebeurd? Misschien wel met computers die op internet zitten...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 aug 2015, 18:26
door HLE18
AlexNL schreef:Het kan best dat een Desiro op Windows 3.11 draait.
Er zit wel meer in dan 1 computer die alles bestuurd. Alle onderdelen hebben zo hun eigen OS en het ene systeem kan op Windows draaien en het andere op Linux of iets anders. Het is dus niet omdat ergens op een scherm het Windows logo verschijnt dat je ergens zal tegen knallen bij een blue screen of death :mrgreen:

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 12 aug 2015, 20:07
door Steven
Bij uitval van de computers gaat de trein onmiddellijk in noodremming.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 okt 2015, 17:55
door Portbou
In kleine stationnetjes werd meestal maar één biljettenautomaat geplaatst.

Dit houdt dan spijtig genoeg in dat er vanaf het andere perron soms heel ver gelopen moet worden (via de overweg en dergelijke) om aan een ticket te geraken. Doch gezien het kleine aantal reizigers kan ik wel begrip opbrengen hiervoor.

Wat ik wel zou verwachten is dat de automaat geplaatst wordt op het perron met de meeste instappers.

In het stationnetje van Hourpes is dat alvast niet zo (tenzij er meer reizigers naar Erquelinnes dan naar Charleroi sporen... wat ik durf betwijfelen)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 okt 2015, 21:03
door msts.be
LML schreef:Ik kan me vergissen, maar de automaten zouden nog op Windows XP werken...
Ergens in het begin van dit topic hadden we het er al over, en toen had iemand een foto gepost van het opstartscherm of een errorboodschap. Daaruit was af te leiden dat de automaten draaien op XP Embedded, die nog iets langere support krijgt dan de "normale" XP.

Maar men zou er toch geen slechte zaak mee doen om te upgraden naar Windows 10 Industry (de nieuwe naam van Windows Embedded voor dit marktsegment). Dan is men weer voor 10 jaar gerust, en zit men niet met een hopeloos lek OS opgezadeld.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 okt 2015, 14:28
door K V B
msts.be schreef:
LML schreef:Ik kan me vergissen, maar de automaten zouden nog op Windows XP werken...
Ergens in het begin van dit topic hadden we het er al over, en toen had iemand een foto gepost van het opstartscherm of een errorboodschap. Daaruit was af te leiden dat de automaten draaien op XP Embedded, die nog iets langere support krijgt dan de "normale" XP.

Maar men zou er toch geen slechte zaak mee doen om te upgraden naar Windows 10 Industry (de nieuwe naam van Windows Embedded voor dit marktsegment). Dan is men weer voor 10 jaar gerust, en zit men niet met een hopeloos lek OS opgezadeld.
Of gewoon Linux. Dan heeft men zich om support geen zorgen te maken.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 04 okt 2015, 13:05
door kika
K V B schreef:Of gewoon Linux. Dan heeft men zich om support geen zorgen te maken.
Wat een onzin. Zelfs wanneer er x jaar support op een kernel zit, zit je nog met x paketten, zelfs al koop je je een 'enterprise-'versie, zal je zitten met x paketten die ondersteund worden maar bvb. niet je security policies of specifieke configuraties. Of je het nu binnenshuis doet of externen, je zal altijd onderhoud moeten plegen. Net zoals je zou denken dat een pas opgeleverde spoorbaan zeker 30 of 50 jaar mee kan gaan, moet je er af en toe naar kijken. Dan kom je mos tegen of blijkt er een kabel wat te dun te zijn. Software zonder bugs bestaat ook niet, soms kom je er heel lang geen tegen, prima, soms struikel je van de ene over de andere.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 okt 2015, 08:41
door K V B
kika schreef:
K V B schreef:Of gewoon Linux. Dan heeft men zich om support geen zorgen te maken.
Wat een onzin. Zelfs wanneer er x jaar support op een kernel zit, zit je nog met x paketten, zelfs al koop je je een 'enterprise-'versie, zal je zitten met x paketten die ondersteund worden maar bvb. niet je security policies of specifieke configuraties. Of je het nu binnenshuis doet of externen, je zal altijd onderhoud moeten plegen.
Je moet natuurlijk altijd onderhoud plegen. Maar met Linux heb je geen "Vendor Lock-In". Als MS zegt: Vanaf nu mag je Windows XP niet meer gebruiken dan ben je in overtreding als je toch blijft Windows XP gebruiken. Er is echter geen enkel Linux leverancier die die macht heeft. Met Linux heb je altijd de keus om bijvoorbeeld naar een andere leverancier te stappen, of gewoon alle support in house te doen en van geen enkele leverancier afhankelijk te zijn.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 okt 2015, 08:57
door profke
K V B schreef:
kika schreef:
K V B schreef:Of gewoon Linux. Dan heeft men zich om support geen zorgen te maken.
Wat een onzin. Zelfs wanneer er x jaar support op een kernel zit, zit je nog met x paketten, zelfs al koop je je een 'enterprise-'versie, zal je zitten met x paketten die ondersteund worden maar bvb. niet je security policies of specifieke configuraties. Of je het nu binnenshuis doet of externen, je zal altijd onderhoud moeten plegen.
Je moet natuurlijk altijd onderhoud plegen. Maar met Linux heb je geen "Vendor Lock-In". Als MS zegt: Vanaf nu mag je Windows XP niet meer gebruiken dan ben je in overtreding als je toch blijft Windows XP gebruiken. Er is echter geen enkel Linux leverancier die die macht heeft. Met Linux heb je altijd de keus om bijvoorbeeld naar een andere leverancier te stappen, of gewoon alle support in house te doen en van geen enkele leverancier afhankelijk te zijn.

eerlijk gezegd; met alle dwarsliggerei die ik in de spoorwereld zie passere (je mag niet op ons spoor omdat er in de stuurcabine een knoppeke verplaatst is ; etc) lijkt me elke update die je doet een echternach verhaal te zijn. zowel met linux als met windows.

in de zakenwereld is ms en linux echt wel kostprijs-neutraal. kijk anders naar het grote munchen,; waar ze pas 10 jaar na datum kostneutraal zitten met linux; en dan moeten ze nog noodgrepen toepassen zoals het "niet-vervangen vanpc's omdat ze met linux een jaartje langer mee kunnen" ..

gebruik een operating systeem dat geschikt is voor zijn doel. De kostprijs van die windowslicentie of linux-support ; laat ons zeggen 500 euro; zal echt niet het duurste zijn aan zo'n treinstel of locmotief...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 06 okt 2015, 14:40
door K V B
profke schreef: gebruik een operating systeem dat geschikt is voor zijn doel. De kostprijs van die windowslicentie of linux-support ; laat ons zeggen 500 euro; zal echt niet het duurste zijn aan zo'n treinstel of locmotief...
Maar een locomotief moeten vervange omdat de leverancier van de software besluit dat je die niet meer mag gebruiken is wel een dure grap (om even binnen dezelfde metafoor te blijven).
Het probleem is niet de kostprijs, het is wat men in de branche "vendor lock in" noemt. De laatste tijd is bijvoorbeeld virtualisering zeer populair geworden. Vooral met dank aan VMWare. Maar ik verdien nu toch ondertussen wel een aardige boterham aan bedrijven die van VMWare weg willen omdat ze voor kritisch infrastructuur niet van één leverancier afhankelijk willen zijn.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 06 okt 2015, 15:05
door K V B
K V B schreef: Het probleem is niet de kostprijs, het is wat men in de branche "vendor lock in" noemt.
Vender Lock In is iets wat men overigens met ETCS and de TSI voor wat betreft "spoorweg hardware" probeert op te lossen...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 20 feb 2016, 13:11
door ferry
Gisteren weeral prijs in De Panne: automaat defect; treinbegeleidster wilde enkel ticketten met toeslag afleveren!
"Moet maar gaan klagen bij Cornu" (sic)
Een Engelse toeriste begreep er helemaal niets van!
Hoelang gaat die NMBS nog met ons voeten spelen? Privatiseren?