BENELUX

ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: BENELUX

Bericht door ferry »

"12" in park --- zijn toch nog rijvaardig dus huren "29" overbodige kost?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

ferry schreef:"12" in park --- zijn toch nog rijvaardig dus huren "29" overbodige kost?
Ik denk niet dat die 12'en zonder meer kunnen ingezet worden. Minstens een kleine revisie zal nodig zijn. En dat is al een grote investering voor een situatie die misschien maar enkele weken blijft duren.
Geleasde locs hebben net het grote voordeel dat je enkel betaald zolang je ze nodig hebt. Eens de fyra terug rijdt gaat de 29 terug naar de eigenaar en zijn er gaan overbodige kosten geweest.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: BENELUX

Bericht door nahoj »

ferry schreef:Waarom opnieuw "29" leasen? Men kan toch ook met type 12 naar Frankrijk!
Waarom überhaupt al dat doorschuiven van locomotieven? Men kan toch ook met type 11 naar Nederland! :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: BENELUX

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
ferry schreef:"12" in park --- zijn toch nog rijvaardig dus huren "29" overbodige kost?
Ik denk niet dat die 12'en zonder meer kunnen ingezet worden. Minstens een kleine revisie zal nodig zijn. En dat is al een grote investering voor een situatie die misschien maar enkele weken blijft duren.
Geleasde locs hebben net het grote voordeel dat je enkel betaald zolang je ze nodig hebt. Eens de fyra terug rijdt gaat de 29 terug naar de eigenaar en zijn er gaan overbodige kosten geweest.
Revisie is helemaal niet nodig. Ze zitten niet aan hun revisietermijn, en staan nog maar zeer kort stil.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: BENELUX

Bericht door ferry »

Hoi

Fyra komt er niet meer voor volgend jaar (info in Nederlandse kranten) Tegen die tijd is er al lang beslist om een of andere Beneluxvorm definitief te laten rijden!
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: BENELUX

Bericht door wattman »

Heeft iemand nog de nummers van de locs die vandaag de eer hadden de uit zijn as herboren Benelux te slepen?
('Feniks' of nog mooier 'Fenix' zou een aardige merknaam voor deze verbinding kunnen zijn... 8) )
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

In ieder geval de 2801.
Robert M. VAN KOOY

Re: BENELUX

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

ferry schreef:
Fyra komt er niet meer voor volgend jaar (info in Nederlandse kranten) Tegen die tijd is er al lang beslist om een of andere Beneluxvorm definitief te laten rijden!
Hallo allemaal,

Toch is er nog een - naar mijn weten - niet besproken aspect aan het laten vervallen van de Beneluxtreinen en te kiezen voor de exploitatie van specifieke internationale treinen zoals de Thalys en "iets als de Fyra":

Het streven in Nederland is al het openbare nationale vervoer onder een OV-kaart systeem te brengen. Dat houdt in dat bij aanvang van de reis bij een chipkaartlezer op de stations (dus buiten de trein) en in de autobussen een forfaitair bedrag van een individuele digitale Openbaar Vervoer (OV)-betaalpas wordt afgeboekt. Aan het eind van de rit dient de betaalpas opnieuw voor een kaartlezer ook weer buiten de trein in het station te worden gehouden waardoor de uiteindelijke berekening en de afboeking van de reiskosten ten laste van het aanwezige saldo op de kaart tot stand komt. De reiziger is dus verplicht steeds voldoende saldo op zijn OV-kaart te hebben.

Het Nederlandse OV-kaart systeem kan alleen functioneren (althans zoals bedoeld) zolang zowel het begin- als het eindpunt van de reis binnen Nederland ligt. Bij grensoverschrijdend vervoer is aan die voorwaarde niet voldaan. Stel een passagier met bestemming een station in België stapt in Dordrecht in. Hij houdt daar zijn pas voor het afleespaaltje (in het toekomstperspectief is er geen andere methode om zich van een geldig "reisdocument" voor een verplaatsing met het normale openbare spoorwegvervoer te voorzien). De trein passeert Roosendaal in de richting van de Nederlands-Belgische grens bij Essen. Tot de grensovergang is nog steeds het Nederlandse OV-regiem van toepassing. Maar op het moment dat de grens wordt gepasseerd is de Nederlandse OV-pas niet meer van toepassing zonder dat de reiziger de mogelijkheid heeft om zijn OV-kaart - als ware de grens het eindpunt van de reis - via een kaartlezer ter plekke af te melden.

In feite is dat de reden dat het grensoverschrijdende spoorwegvervoer waarbij Nederland is betrokken in handen is gebracht van spoorwegmaatschappijen die v.w.b. reisbiljetten gebruik maken van systemen die geheel los staan van het "gewone" Nederlandse OV-systeem en dus alleen in die treinen geldig is.

Het systeem van toegang tot railinfrastructuur dat v.w.b. de tarifering zijn eigen regels stelt is niet geheel onbekend, met name de Underground in Londen en het vervoerssysteem in Hong Kong kennen dat. Maar in beide gevallen is hier sprake van een lokaal toepassingsgebied dat bovendien - als het goed is - geheel is afgesloten met poortjes. Om het gehele spoorgebeuren in Nederland te omheinen en de toegang tot en verlaten van dat afgesloten gebied alleen mogelijk te maken via poortjes op de stations is - naar al lang vaststaat - volstrekt onuitvoerbaar. Een simpele vraag is dan waarom die kaartlezers niet in de treinen te plaatsen (net zoals in de autobussen)?. Het antwoord daarop is door de Nederlandse overheid nog niet gegeven.

Op dit moment is het nog mogelijk met gewone (papieren) reisbiljetten in Nederland en naar het buitenland te reizen, zodat van een herboren Beneluxtrein nog gebruiik kan worden gemaakt, maar hoe lang duurt dat nog?

Laat ik eerlijk zijn: ik acht een allesomvattend OV-kaartsysteem dat uitsluitend in Nederland functioneert een buitengewoon hachelijke onderneming, die in een Europa zonder grenzen zondermeer als een hinderpaal voor de vrije verplaatsing in het gehele EU gebied kan worden aangemerkt. Het is me een raadsel dat de Europese Commissie nog niet heeft ingegrepen.

Gegroet,

Robert M. van Kooy
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Robert M. VAN KOOY schreef:Op dit moment is het nog mogelijk met gewone (papieren) reisbiljetten in Nederland en naar het buitenland te reizen, zodat van een herboren Beneluxtrein nog gebruiik kan worden gemaakt, maar hoe lang duurt dat nog?
Nog heel lang. De Nederlandse OV-chipkaart is uitdrukkelijk alleen voor binnenlandse reizen bedoeld. Voor internationale reizen kun je niet op saldo reizen en moet je ook nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

NS en NS Hispeed zijn in hun communicatie altijd vrij duidelijk geweest: voor een internationale reis kun je het beste voor de hele reis een papieren kaartje kopen. Dit is zo, en dat blijft zo.

Wat gaat veranderen is dat op termijn de poortjes op de stations zullen sluiten. Hiermee hopen de spoorwegen de sociale veiligheid op de stations te verhogen en de hoeveelheid zwartrijders verder te verlagen. De gelegenheidszwartrijder ("Ik hoef maar één of twee haltes mee") zal hierdoor naar verwachting worden tegengehouden. De notoire zwartrijder ("Als ik al een keer gepakt word ben ik alsnog goedkoper uit dan wanneer ik steeds kaartjes koop") zal zich door een poortje niet laten tegenhouden.

Voor internationale reizigers zal dit betekenen dat ze straks voor een gesloten poort komen te staan. Als ik het me goed herinner zullen de poortjes worden uitgerust met barcodescanners, zodat met behulp van een internationaal ticket de poort alsnog geopend kan worden. Voor de randgevallen (het beruchte handgeschreven papieren kaartje uit een oostblokland) is er nog altijd een mogelijkheid om geholpen te worden door een medewerker, ofwel door via de info/SOS-paal contact te zoeken met de klantenservice.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:NS en NS Hispeed zijn in hun communicatie altijd vrij duidelijk geweest: voor een internationale reis kun je het beste voor de hele reis een papieren kaartje kopen. Dit is zo, en dat blijft zo.
Te meten aan het aantal reizigers dat dit niet weet, besteden ze er veel te weinig aandacht aan. Geen van beide communiceren ze dit actief. Ze hebben er allebei een webpagina over en dat is het dan. Verder hersenspoelt NSR alle reizigers dat je straks écht alléén nog maar met een OV-chipkaart kunt reizen. Ik kan het de gemiddelde reiziger dus ook niet kwalijk nemen als die denkt dat dat ook voor internationale reizen geldt.
AlexNL schreef:Voor internationale reizigers zal dit betekenen dat ze straks voor een gesloten poort komen te staan. Als ik het me goed herinner zullen de poortjes worden uitgerust met barcodescanners, zodat met behulp van een internationaal ticket de poort alsnog geopend kan worden. Voor de randgevallen (het beruchte handgeschreven papieren kaartje uit een oostblokland) is er nog altijd een mogelijkheid om geholpen te worden door een medewerker, ofwel door via de info/SOS-paal contact te zoeken met de klantenservice.
Medewerkers zijn er alleen op sommige stations en op sommige tijden. Van de info/SOS-paal verwacht ik niks als die niet in de buurt van een poortje staat. Als dat de "oplossing" wordt, dan zullen er veel poortjes worden geforceerd. Maar we zullen het zien - NSH houdt binnenkort een infosessie - nadat ze er meer dan 10 jaar over hebben nagedacht.

Groetjes,
Rian
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: BENELUX

Bericht door Fabian318 »

(het beruchte handgeschreven papieren kaartje uit een oostblokland)
Uit een Oostblokland? Gewoon uit Luxemburg... ;-)
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: BENELUX

Bericht door stefanic »

En onze NMBS Benelux-vrijkaart is ook niks waard als je voor zo'n poortje komt te staan...
spoorwegrealist
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: BENELUX

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
Robert M. VAN KOOY schreef:Op dit moment is het nog mogelijk met gewone (papieren) reisbiljetten in Nederland en naar het buitenland te reizen, zodat van een herboren Beneluxtrein nog gebruiik kan worden gemaakt, maar hoe lang duurt dat nog?
Nog heel lang. De Nederlandse OV-chipkaart is uitdrukkelijk alleen voor binnenlandse reizen bedoeld. Voor internationale reizen kun je niet op saldo reizen en moet je ook nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen.
Niet alleen dat. Je kan ook nog steeds probleemloos in het buitenland kaartjes kopen voor binnenlandse verbindingen in Nederland. Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat iemand die van Zürich naar Schiphol vliegt zijn kaartje van Schiphol naar zijn eindbestemming in Nederland al in Zürich op de luchthaven koopt. (Omgekeerd heb ik ook al eens iemand met een kaartje Zürich Flughafen - Bern gezien dat overduidelijke uit een NMBS printer kwam...)
Ik denk niet dat de NS zich zomaar uit de internationale afspraken over de verkoop van vervoersbewijzen kan terugtrekken...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: BENELUX

Bericht door K V B »

AlexNL schreef: Wat gaat veranderen is dat op termijn de poortjes op de stations zullen sluiten. Hiermee hopen de spoorwegen de sociale veiligheid op de stations te verhogen en de hoeveelheid zwartrijders verder te verlagen.
Gesloten poortjes kan alleen op bemande stations, en dat enkel maar op het moment dat er personeel aanwezig is. Kijk maar eens naar hoe men het in het VK doet: Als er poortjes zijn, staan ze open als er geen personeel aanwezig is.

Gesloten poortjes op een onbemand station druist in tegen de EU richtlijnen voor de toegankelijkheid van het OV, en ook tegen veiligheidsregels.
Plaats reactie