BENELUX

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Steven schreef:Langs waar wil je hem dan naar Amsterdam sturen? Via Tilburg? Via de gewone route is er gewoon geen optie. Die Moerdijkbrug is echt de enige optie daar en die is nu gesloten of wil je dat de Benelux er 5u over doet tot Amsterdam gedurende drie weken?
Via Tilburg en Utrecht zou het volgens mij juist minder lang duren dan via de normale route? Als ik het zo snel even uitreken moet een route Roosendaal - Tilburg - Utrecht - Amsterdam op zo'n 90 à 100 minuten te doen zijn (beetje afhankelijk van waar je al dan niet zou stoppen onderweg), een stuk minder dan de Benelux in normale tijden dus.

Feit is natuurlijk wel dat die alternatieve route enkel nuttig zou zijn voor wie naar Amsterdam zelf wil, want voor Rotterdam, Den Haag en Schiphol ben je er weinig mee in vergelijking met de overstap in Breda. Maar er zal toch wel het nodige publiek zijn tussen Amsterdam, Roosendaal en België...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Steve schreef:Via Tilburg en Utrecht zou het volgens mij juist minder lang duren dan via de normale route? Als ik het zo snel even uitreken moet een route Roosendaal - Tilburg - Utrecht - Amsterdam op zo'n 90 à 100 minuten te doen zijn (beetje afhankelijk van waar je al dan niet zou stoppen onderweg), een stuk minder dan de Benelux in normale tijden dus.
Mits je een héél goed pad krijgt, en dat is verre van een zekerheid. De baanvakken zitten al aardig vol voor de normale dienstregeling, en een aantal knelpunten in Brabant (Tilburg en Vught) in combinatie met de plannormen* maken het erg lastig om een internationale trein er even tussendoor te plannen.

Daarnaast is het nu ook al druk tussen Den Bosch en Utrecht: er rijden 4 IC's + 4 sprinters per uur, en er worden de nodige goederentreinen omgeleid nu de Moerdijkbrug is gesloten. Goederenverkeer tussen Rotterdam en Venlo wordt omgeleid via Woerden/Utrecht/Eindhoven.

* Tussen stations worden treinen zodanig gepland dat ze geen planmatig rode seinen tegenkomen, deze maatregel is ingevoerd na de botsing bij Amsterdam in 2012.
Feit is natuurlijk wel dat die alternatieve route enkel nuttig zou zijn voor wie naar Amsterdam zelf wil, want voor Rotterdam, Den Haag en Schiphol ben je er weinig mee in vergelijking met de overstap in Breda. Maar er zal toch wel het nodige publiek zijn tussen Amsterdam, Roosendaal en België...
Ook Roosendaal - Breda - Amsterdam is sneller met een overstap in Breda.

Een rit van Breda naar Amsterdam via Den Bosch duurt 90 minuten met IC+IC, als je een héél goed non-stop pad krijgt zou je dat misschien in 80 minuten kunnen doen. Maar dat zit er niet in, want die capaciteit is er niet.

De combinatie Benelux+ICd zet je in 78 minuten in Amsterdam: aankomst in Breda om x:33, vertrek uit Breda om x:45, aankomst Amsterdam om x+1:51.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: BENELUX

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

IC treinreeks 92.. Brussel-Zuid - Amsterdam gaat deze nu Roosendaal,Dordrecht overslaan en via HSL 4 gaan rijden en HSL Zuid met extra stops te Noorderkempen en Breda ?

vanaf zondag 10 december 2017 ?

mvg

Erwin
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

railtravelmanager schreef:hallo,

IC treinreeks 92.. Brussel-Zuid - Amsterdam gaat deze nu Roosendaal,Dordrecht overslaan en via HSL 4 gaan rijden en HSL Zuid met extra stops te Noorderkempen en Breda ?

vanaf zondag 10 december 2017 ?

mvg

Erwin
waarschijnlijk niet, de Nederlanders zouden hun materieel niet op tijd op orde krijgen dacht ik. het zou dus voor de zoveelste keer uitgesteld worden...
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

De datum voor de zgn. omklap die ik heb opgevangen is 9 april 2018.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:
railtravelmanager schreef:IC treinreeks 92.. Brussel-Zuid - Amsterdam gaat deze nu Roosendaal,Dordrecht overslaan en via HSL 4 gaan rijden en HSL Zuid met extra stops te Noorderkempen en Breda ?

vanaf zondag 10 december 2017 ?
waarschijnlijk niet, de Nederlanders zouden hun materieel niet op tijd op orde krijgen dacht ik. het zou dus voor de zoveelste keer uitgesteld worden...
Het B-merk heeft zijn software voor de locs niet op tijd klaar. Voor de rest is alles wel klaar bij mijn weten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Het gaat hem inderdaad vooral over de nieuwe software voor de Traxx, er moet 9.3 inkopen ipv de huidige 7. Bijkomend moeten ook nog knoppen geplaatst worden voor het bedienen van de deuren om ze afzonderlijk links of rechts te lossen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

trainlovertje schreef: waarschijnlijk niet, de Nederlanders zouden hun materieel niet op tijd op orde krijgen dacht ik. het zou dus voor de zoveelste keer uitgesteld worden...
Halverwege juni heeft NS hierover een brief gestuurd aan de verantwoordelijke staatssecretaris, Sharon Dijksma. De brief is hier te lezen.

Het komt erop neer dat NS op het moment van schrijven nog (altijd) niet beschikte over locomotieven met een toegelaten softwareversie, de verwachte opleverdatum daarvan staat op 31 juli. Pas daarna zou NS kunnen beginnen met de voorbereidingen van de "omklap" (personeel opleiden), 4 maanden zou te weinig tijd zijn voor een fatsoenlijke voorbereiding.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Ondertussen heeft het NMBS personeel wel alle nodige opleidingen gekregen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: BENELUX

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Ondertussen heeft het NMBS personeel wel alle nodige opleidingen gekregen.
Wat houdt dat in?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

In Brussel moest iedereen nog de HSL zuid theorie krijgen, in Antwerpen was dat maar nodig voor een deel van de bestuurders. Ondertussen heeft normaal ook iedere bestuurder opleiding genoten ivm de nieuwe software. Omdat de verschillen met de huidige versie voldoende groot zijn. Het enige wat nog ontbreekt is een paar dagen lijnstudie om de laatste stukjes lijn in te studeren die we nog niet kennen. Dus op vlak van opleiding valt het mee. Normaal staan er eind van de zomer ook nog testritten op het schema om ons te laten wennen aan de nieuwe samenstelling en bediening van de software. Dit zouden ritten tussen Brussel en Breda zijn. Nadere info moet nog volgen. Deze ritten dienen zowel voor het besturingspersoneel als begeleidingspersoneel te laten oefenen op de vernieuwde situatie.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Mogen we ook "sandwich" Beneluxen verwachten op lijn 12 tijdens die periode ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Men streeft er naar om in december al in sandwich te rijden. Afwachten tot dan.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: BENELUX

Bericht door ostbahnhof »

en voor de leek: sandwich is met 2 locs?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

ostbahnhof schreef:en voor de leek: sandwich is met 2 locs?
Jawel.
Plaats reactie