BENELUX

rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 19 mar 2018, 13:46
Shrek schreef: 19 mar 2018, 13:31Voor Noorderkempen-Breda geeft er niemand subsidies.
En internationaal spoorvervoer subsidiëren mag ook niet meer zomaar, dacht ik?
Dat is een sprookje dat sommige overheden en vervoerders je willen laten geloven. Er is geen EU-wetgeving die subsidiëring van internationale diensten verbiedt. Verordening 1370/2007 over openbaredienstcontracten vermeldt internationale diensten zelfs expiciet.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef: 19 mar 2018, 19:42
AlexNL schreef: 19 mar 2018, 16:35Ofwel, een weekendreiziger stapt straks met een vijftal kaartjes op de trein...

- Een Blokker-kaartje voor Amsterdam - Breda
Dag dagkaarten gelden tot aan het nieuwe grenspunt Hazeldonk Grens.
Via Roosendaal is het overigens niet beter. De grenstoeslag van de NMBS bedraagt bij beide grenzen ongeveer 50%.

Groetjes,
Rian
Ohja, je hebt gelijk.

In dat geval een kaartje Breda - Noorderkempen met 100% korting op NL-traject. ;)
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Portbou schreef: 19 mar 2018, 14:50
De (autosnel)wegen zijn gesubsidieerd tot aan het laatste centimetertje asfalt aan de grens en de spoorwegen niet.
Hoeveel betaalt NMBS per jaar aan Infrabel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 19 mar 2018, 23:42
Portbou schreef: 19 mar 2018, 14:50
De (autosnel)wegen zijn gesubsidieerd tot aan het laatste centimetertje asfalt aan de grens en de spoorwegen niet.
Hoeveel betaalt NMBS per jaar aan Infrabel ?
Ongeveer 700M€, maar dat gaat uiteraard niet om een subsidie maar om vergoeding voor geleverde diensten (rijpaden in dit geval).
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

Verplaatsingen vanaf 9 april zijn nu boekbaar via nmbs-europe (of ns-internationaal).
Eerste waarneming: korte afstand is duur, lange goedkoop. Noorderkempen - Breda op een donderdag is 10 euro, Noorderkempen - Leeuwarden 21 euro.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door Paul »

FLV-FGSP schreef: 20 mar 2018, 07:31 Verplaatsingen vanaf 9 april zijn nu boekbaar via nmbs-europe (of ns-internationaal).
Eerste waarneming: korte afstand is duur, lange goedkoop. Noorderkempen - Breda op een donderdag is 10 euro, Noorderkempen - Leeuwarden 21 euro.
Antwerpen - Breda kost ook 10 euro bij b-europe.
Bij NS-Internationaal is dat 9 euro.
(Ik zocht op woensdag 11 april.)
Kaartjes België - Nederland zijn altijd één euro goedkoper via NS-Internationaal dan via b-europe, heb ik al ondervonden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

Paul schreef: 20 mar 2018, 08:43 Kaartjes België - Nederland zijn altijd één euro goedkoper via NS-Internationaal dan via b-europe, heb ik al ondervonden.
Klopt, binnenkort neemt de directeur van NMBS Europe afscheid en zijn medewerkers zijn aan het inzamelen voor een groot cadeau :D Nee, dat zijn de zogenaamde systeemkosten. Voor reizen tussen België en Nederland zijn die structureel.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 20 mar 2018, 00:04
dentheo schreef: 19 mar 2018, 23:42 Hoeveel betaalt NMBS per jaar aan Infrabel ?
Ongeveer 700M€, maar dat gaat uiteraard niet om een subsidie maar om vergoeding voor geleverde diensten (rijpaden in dit geval).
Ik dacht dat de ticket inkomsten van NMBS maar rond de 800 Miljoen hingen......
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 20 mar 2018, 08:43Kaartjes België - Nederland zijn altijd één euro goedkoper via NS-Internationaal dan via b-europe, heb ik al ondervonden.
De afgelopen jaren was dat nog niet zo voor de aanbiedingen van 19 euro die er af en toe waren. Maar het advies is dus eigenlijk: kaartjes naar Roosendaal en Maastricht bij de NMBS kopen, de rest bij NS. En voor korte grenskaartjes altijd allebei controleren want wat er het goedkoopst is, hangt van verschillende factoren af.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 20 mar 2018, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 20 mar 2018, 10:53 Ik dacht dat de ticket inkomsten van NMBS maar rond de 800 Miljoen hingen......
Maar de NMBS krijgt daarnaast wel veel subsidie en verdient ook nog redelijk wat aan de exploitatie van de stations.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: BENELUX

Bericht door ostbahnhof »

heb gezien dat de benelux in mei de luchthaven tijdens het weekend af en toe links laat liggen. Wordt er gewerkt aan de aansluiting van Lijn25N aan de nieuwe sporen in Mechelen?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Steven, zonet gehoord,

Klopt het dat een Benelux vanaf de HSL uit het noorden tot in Breda station gereden is zonder tractie ?
1500V kschakelde niet op na spannings-sas ?
Vind ik best heftig, hoever is dat 10-15km ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Zolang de seinen open staan kan zo'n trein een heel eind blijven rollen. De rolweerstand van staal op staal is niet hoog.

Ik heb dat ook al wel eens meegemaakt, toen er nog met één loc werd gereden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 09 apr 2018, 20:07 Steven, zonet gehoord,

Klopt het dat een Benelux vanaf de HSL uit het noorden tot in Breda station gereden is zonder tractie ?
1500V kschakelde niet op na spannings-sas ?
Vind ik best heftig, hoever is dat 10-15km ?
Dat is maar 4 km, perfect haalbaar voor een trein aan 120 km/h.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Denk ook aan de MS80-spooktrein, die vanuit stilstand aan het rollen gegaan is in Landen en pas 12 km verderop in Tienen min of meer tot stilstand gekomen is...
Plaats reactie