BENELUX

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

Hij had eerst een link naar http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01408590 (met opzet de generieke link hier nu gezet, helaas achter een betaalmuur. Ik vermoed dat SBB 460 hier niet zijn complete naam wilt delen met iedereen). Het gaat voornamelijk over het boek 'De Ontsporing,’ waar de schuld vooral niet in eigen boezem gezocht wordt, alles zou de schuld van de Nederlandse overheid zijn met links en rechts wat Belgische handigheidjes.

Mijn reactie ging over:
Het heeft het boek net niet gehaald, maar Van Silfhout ontdekte nog iets opmerkelijks. De Belgen hebben hun hogesnelheidslijn tot aan de Nederlandse grens goedkoop gelegd. Ze gooiden kiezel tussen de sporen. In Nederland moest het beter en duurder materiaal zijn. En waarom is de trein in januari 2013 van de sporen gehaald? Omdat er een bodemplaat loskwam waarop ijs, sneeuw en kiezel samengeklonterd waren. ‘Jawel, die goedkope Belgische kiezel is de floptrein fataal geworden’, aldus de auteur.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: BENELUX

Bericht door Steve »

Je verwart met het topic over de Fyra, kika: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... start=2775
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: BENELUX

Bericht door Bibke »

kika schreef:Kiezel i.p.v. hoogwaardig ballast? Dat klinkt gek, iemand met kennis van zaken die die anekdote kan toelichten?
Met kiezel bedoeld men gewoon ballast daar waar in Nederland gekozen werd voor een betonnen bedding over het ganse traject.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Klaasje

Re: BENELUX

Bericht door Klaasje »

In Nederland is alleen bij slappe bodem gekozen voor een betonnen baan die op palen in de grond rust. In Noord-Brabant is net als in België gebruik gemaakt van ballast aangezien de grond daar veel steviger is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Ook de ICE heeft zijn problemen gehad met ballast in Frankrijk....
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

dentheo schreef:Ook de ICE heeft zijn problemen gehad met ballast in Frankrijk....
Gelijkaardig verhaal op de HSL 2. Ik ben denk ik weer mee, beetje creatief gebruik van het woord 'kiezel' en wat gebrekkig vertelde anekdote. Die terecht het boek niet heeft gehaald, lijkt me.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: BENELUX

Bericht door msts.be »

kika schreef:
dentheo schreef:Ook de ICE heeft zijn problemen gehad met ballast in Frankrijk....
Gelijkaardig verhaal op de HSL 2. Ik ben denk ik weer mee, beetje creatief gebruik van het woord 'kiezel' en wat gebrekkig vertelde anekdote. Die terecht het boek niet heeft gehaald, lijkt me.
Nog altijd toch ? Ze zijn toch nog steeds beperkt tot 250 km/u op L2 en L3 ? Er was wel sprake van dat er ooit eens een MF (met aangepaste onderkanten die geen ballast aanzuigt) testen ging komen doen, maar daar is nog altijd niets van in huis gekomen.
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: BENELUX

Bericht door SBB 460 »

Groen licht voor Brussel Amsterdam

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141209_01419576
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door trainlovertje »

SBB 460 schreef:Groen licht voor Brussel Amsterdam

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141209_01419576
waarschijnlijk is dat licht nooit anders geweest dan groen, en was het van in het begin gepland dat ze rond deze tijd de goedkeuring zouden krijgen. misschien ene journalist die niet genoeg artikels schreef volgens zijn baas, en dus wat extra zijn best deed? of vergis ik me?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: BENELUX

Bericht door Bordensteker »

Ja, u vergist zich.

Om de nu bijkomende afstand per rit af te leggen en de bijkomende ritten uit te voeren was het nodig een aantal rijtuigen uit andere deelreeksen in te zetten. Die zijn onlangs vrijgespeeld uit inzet in andere (binnenlandse) diensten, en deze zijn in sommige opzichten (vanwege in het internationaal verkeer geldende UIC-eisen) anders dan de tot nu toe ingezette zgn. "buurland"rijtuigen. Het tekort heeft meen ik ook te maken met revisieprogramma's. En wat ook niet helpt is dat de vroegere stuurrijtuigen van de Benelux (die met de reeks 11.8 konden samenwerken) nooit een midlife update gekregen hebben en een paar jaar geleden bovendien gesloopt zijn.

Er moest nog steeds overeenstemming met de NMBS worden bereikt over de aanvaardbaarheid van sommige van de uit deze situatie voortvloeiende technische verschillen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

tot mijn verbazing zitten er nog zuurstokjes tussen.
Moesten die al niet "verdwenen" zijn ( de vinyls) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: BENELUX

Bericht door The_Knitter »

Dat was "ooit" de bedoeling, maar zo'n storm loopt het met het ontstickeren weer niet in Haarlem....
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Een aantal Beneluxtreinen rijden inmiddels al in hun definieve samenstelling met zes geel-blauwe rijtuigen, waarvan een een stuurstand heeft (wordt nog niet gebruikt) en slechts een rijtuig eerste klas. De rijtuigen zijn ook voorzien van een NMBS-logo op de zijkant, deze is een stukje rechts van het NS-logo geplakt. Het interieur is overigens nog nog niet vernieuwd, dat gaat in de loop van 2015 gebeuren.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: BENELUX

Bericht door SteC »

Ik zag er gisteren een door Delft tuffen, met een volledig lichtgrijze traxx op kop en een (platte) groen-grijze achter het stuurstandrijtuig achteraan.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: BENELUX

Bericht door Terminus »

Naast de rijtuigen die ook het B-logo dragen, stelde ik ondertussen ook al enkele keren vast dat de Nederlandse trainmanager een kepie ("hoofdconducteurspet" :-)?) op had, vergelijkbaar met de Belgische (van op enige afstand gezien).
Plaats reactie