BENELUX

Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Er is een proefbestelling gedaan voor 2 stuks met een Belgiëpakket. Wanneer deze geleverd worden is nog niet duidelijk.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: BENELUX

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Als alles goed gaat rijdt de Benelux vanaf april via Breda.
Hoelang zou de rit duren en is die gekoppeld aan een IC Direct?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Floris Cappelle schreef: 08 okt 2017, 11:19Als alles goed gaat rijdt de Benelux vanaf april via Breda.
Hoelang zou de rit duren en is die gekoppeld aan een IC Direct?
De rijtijden tussen Brussel en Rotterdam veranderen niet. Vanaf Rotterdam rijdt hij dan in het pad van een IC Direct naar Amsterdam.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 08 okt 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: BENELUX

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Bedankt voor uw informatie.
Als ik het goed kan inschatten zal de reis een kleine drie uur duren.
Naar mijn informatie rijden twee IC Direct per uur naar Breda.
Vermits de Benelux vanaf Rotterdam een pad van deze IC inneemt, zullen er dan zogezegd drie snelle IC rijden per uur naar Breda?
Indien ja, is er één per uur beperkt tot Rotterdam of zijn daar andere plannen mee?
Bijvoorbeeld het doortrekken van de vierde trein naar Breda, zodat er 4 snelle IC's zijn Breda - Amsterdam?
Andere vraag, hoe zal men de treinen vanuit Den Haag inplannen?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Floris Cappelle schreef: 08 okt 2017, 13:35Naar mijn informatie rijden twee IC Direct per uur naar Breda.
Vermits de Benelux vanaf Rotterdam een pad van deze IC inneemt, zullen er dan zogezegd drie snelle IC rijden per uur naar Breda?
Dat klopt.
Floris Cappelle schreef: 08 okt 2017, 13:35Indien ja, is er één per uur beperkt tot Rotterdam of zijn daar andere plannen mee?
Bijvoorbeeld het doortrekken van de vierde trein naar Breda, zodat er 4 snelle IC's zijn Breda - Amsterdam?
Nee er blijft inderdaad een trein Asterdam - Rotterdam.
Floris Cappelle schreef: 08 okt 2017, 13:35Andere vraag, hoe zal men de treinen vanuit Den Haag inplannen?
Als er een Benelux naar Den Haag rijdt, dan rijdt er een losse trein Rotterdam - Amsterdam in aansluiting op de Benelux om daar de kwartierdienst te behouden.

Groetjes,
Rian
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Aangezien ik geen grote wijzigingen in de dienstregeling verwacht, word de Intercity Direct die om :22 over uit Amsterdam vertrekt de Benelux. De Benelux vertrekt nu nog om :52 over in Amsterdam.

De reistijdwinst tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid is dan 30 minuten ten opzichte van nu, de reistijdwinst tussen Den Haag HS en Brussel-Zuid is ondanks een overstap nog steeds 4 minuten. Dit is een van de redenen dat NS probeert de ritten naar Den Haag alsnog uit het plan geschrapt te krijgen.

Uiteindelijk rijden er na de komst van de Benelux vijf treinen per uur over de HSL tussen Rotterdam en Breda (1x A'dam - Brussel, 2x A'dam - Breda en 2x Den Haag - Eindhoven).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Kan de klassieke lijn die allemaal verwerken als het te hard waait ?

Gaan de Beneluxen dan ook kopmaken in Breda en door naar Belgie over HSL of via de "oude" lijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Er is sinds kort een plan met vaste verstoringsmaatregelen wanneer de HSL (gedeeltelijk) niet gebruikt kan worden. Dat zal voor de Benelux nog wel aangepast gaan worden. De Hoge Moerdijkbrug zal ergens in de komende jaren nog windschermen krijgen, zodat ook bij windkracht 7 of meer gereden kan worden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Enig idee wat er in het "plan" staat ?
bv. Thalys via oude route of kopmaken in Breda en terug HSL op...
Theo
Groeten vanop de Heide
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: BENELUX

Bericht door Tijgernoot »

Ik weet wel wat het huidige plan is, maar daar zullen nog wel aanpassingen op komen om de 9200 kwijt te kunnen:
Verstoring op de HSL-Noord sectie
900 rijdt Amsterdam - Den Haag HS, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Dordrecht).
1100 rijdt om via Dordrecht en stopt daar extra.
900 rijdt om via Dordrecht en stopt tussen Dordrecht en Breda op 3 tussengelegen stations (vervangt daarmee de 6600).
2300 rijdt niet.
2400 rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
6600 rijdt niet tussen Dordrecht en Breda (wordt vervangen door de 900).

Stremming op deeltraject van de 1100
Stremming richting Den Haag: 1100 keert te Rotterdam C.
Stremming richting Breda: 1100 keert te Rotterdam C.

Stremming Amsterdam-Schiphol
900 gaat via en met stop te Amsterdam Zuid naar Diemen Zuid en keert daar.
1000 wordt opgeheven.
Toelichting series:
900 = Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam Breda
1000 = Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam
1100 = Intercity Den Haag C - Breda - Eindhoven
2300 = Intercity Dordrecht - Breda
2400 = Intercity Lelystad - Den Haag HS - Dordrecht
6600 = Sprinter 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht

Thalys blijft altijd rijden, wacht desnoods de verstoring af in Amsterdam of Rotterdam. Een heel enkel keer wordt een trein omgeleid maar meestal is dat geen succes en is afwachten alsnog sneller.

De Benelux wordt uiteindelijk met de 1000 geïntegreerd op de noordsectie (van 2x/uur 1000 naar 1x/uur 1000 en 1x/uur 9200).
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: BENELUX

Bericht door Papanero »

Vandaag heb ik al 3 Beneluxtreinen zien passeren aan Thurn & Taxis op lijn 28, steeds naar Brussel-Zuid, niet omgekeerd:
9212 om 09u10 (lok 28xx + x Nederlandse rijtuigen)
9216 om 10u32 (lok 2805 + 6 Nederlandse rijtuigen)
9220 om 11u10 (lok 2810 + 6 Nederlandse rijtuigen)
Houdt dat verband met de staking ? Om ineens klaar te staan om terug naar Amsterdam te rijden zonder de lok om te rijden ?

UPDATE:
9224 om 12u13 (lok 2809 + 6 Nederlandse rijtuigen)
9228 om 13u12 (lok 2802 + 7 Belgische rijtuigen)
9232 afgeschaft over het hele traject
9236 om 15u15 (lok 2813 + 6 Nederlandse rijtuigen)
9240 afgeschaft vanaf Antwerpen C tot Brussel-Zuid
Laatst gewijzigd door Papanero op 10 okt 2017, 15:17, 3 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Ik vermoed het.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Ja, er was geen rangeerpersoneel te vorst rijtuigen. Dus een rondje lijn 28 voorkomt een rangering die niet kon doorgaan.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: BENELUX

Bericht door Papanero »

Ik heb zopas een Nederlandse Traxx zien staan in Vorst (gezien vanuit trein naar Oostende), maar heb er nog nooit in gewone dienst zien passeren in Brussel-Zuid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Die hebben al meermaals dienst gedaan. Zoek maar eens naar verschillende online foto’s.
Plaats reactie