BENELUX

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: BENELUX

Bericht door Adler »

ovspotter_be schreef: 03 jan 2022, 18:57
dentheo schreef: 03 jan 2022, 14:56 Van een Nederlandse storingen site:

Tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid Midi is voldoende afstand houden in de trein onmogelijk door grote drukte.
Dit duurt tot ongeveer 22:00 uur op zondag 9 januari 2022.
Dat staat er al sinds vorige week, alleen wel spijtig dat het enkel vermeld staat bij de storingen.
Zeker vorige week met de situatie toen zou het wel handig geweest zijn moest dit op de homepage hebben gestaan, want de gemiddelde Nederlander gaat volgens mij niet elke 5min. op die storingen-pagina kijken.
Het staat eveneens op de nieuws pagina's van NS:

https://nieuws.ns.nl/ns-raadt-af-om-met ... te-drukte/
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

De nieuwspagina's zijn naar mijn indruk vooral bedoeld voor het informeren van de pers, niet zozeer van de reizigers. Als ik een doorsnee reiziger was die niet regelmatig neusde naar spoornieuwtjes, zou ik waarschijnlijk nooit in de nieuwssectie belanden.

Volgens meldingen op een Nederlands spoorforum wordt de druktewaarschuwing ook omgeroepen op de stations (aannemelijk de opstapstations van de Benelux plus Roosendaal). Maar goed, wie al op het station is, zal dan aannemelijk niet meer omkeren als ze al een ticket in de zak hebben.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Steven schreef: 11 dec 2021, 00:31 Vermoedelijke alle Belgische i rijtuigen. Ze hebben namelijk geen noodremoverbrugging.
Onlangs vernam ik (in het topic over de huidige dienstregeling) dat I-rijtuigen niet toegelaten zouden zijn in de Groene Harttunnel op de HSL Rotterdam-Schiphol. Daarover heb ik een nabrander in de vorm van dit Facebookbericht van de NMBS uit juni 2017, over de modernisering van de I6. In de reacties onder het bericht stelt de NMBS meerdere keren dat voorzien is om de rijtuigen na modernisering geleidelijk in te zetten op oa Brussel-Amsterdam.
Destijds was het nog de planning om in de loop van dat jaar al de Beneluxtrein om te klappen naar de HSL, dus terwijl de gemoderniseerde I6'jes nog van de band moesten rollen. Als er dan was voorzien om de I6 op de Beneluxtrein in te zetten, zou dat betekenen dat:
  1. ofwel de I6 toen zijn uitgerust met noodremoverbrugging zodat ze toegelaten zijn in de Groene Harttunnel;
  2. ofwel de verplichting van noodremoverbrugging in de Groene Harttunnel niet zo streng was;
  3. ofwel de webcare van de NMBS die dag niet goed bij de les was over de geplande inzetgebieden van de gemoderniseerde I6.
Ik kan me nog inbeelden dat de I6 enkel waren voorzien op de vier ritten per dag naar Den Haag die niet door de tunnel passeren. Maar dan klopt de stelling 'inzet op Brussel-Amsterdam' eigenlijk niet (met uitzondering van de eerste en laatste rit van de dag van/naar Amsterdam via Den Haag). Bovendien zou de bijsturing heel wat lastiger worden als 1 op de 4 treinstammen niet de HSL naar Amsterdam op mag maar de rest wel: mocht je al voor één rit vroegtijdig, laten we zeggen in het Antwerpse, moeten keren bij een verstoring dan ligt je hele omloop al in de soep.

Wie weet welk van de drie opties de juiste is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Je kan dat zelf controleren. Rijtuigen en locomotieven die zijn voorzien van noodremoverbrugging vermelden dat normaal aan de buitenkant.

Op de traxx kan je de tekst NBÜ terugvinden.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: BENELUX

Bericht door TimJ36 »

DDietzen schreef: 09 jan 2022, 03:22 Wie weet welk van de drie opties de juiste is?
Ondervindingsgewijs weet ik dat je de NMBS nooit op veel woorden moet geloven, al zeker niet als het gaat om beloftes of dingen voor in de toekomst.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 255
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Steven schreef: 09 jan 2022, 18:02 Je kan dat zelf controleren. Rijtuigen en locomotieven die zijn voorzien van noodremoverbrugging vermelden dat normaal aan de buitenkant.

Op de traxx kan je de tekst NBÜ terugvinden.
Ik zou het met alle liefde zelf even gaan checken, maar het dichtstbijzijnde station waar gepland I6 langskomt is voor mij een slordige 3,5 uur verderop, dus daar zitten wat haken en ogen aan ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Oei dan gaan we een hulplijn moeten inroepen :mrgreen:
TKR
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Ik heb me laten vertellen dat de I6 rijtuigen momenteel 1 keer per week of per dag tussen Gent en Schaarbeek via Aalst (en dus Lede) rijden?
Dan wil ik wel eens een kijkje gaan nemen.

Dan moet je me juist weten te zeggen wanneer deze hier passeren en waar exact ik dit NBU ergens zou kunnen vinden. (op de band onderaan wss, maar links/rechts)

Dan heb ik de I6 ook nog eens gezien. :lol: (Ik vermoed dat deze niet lang meer mee gaan op het NMBS netwerk?)

edit: De I6 passeert hier morgen om 16.34, ik zal eens een kijkje/kiekje nemen :D
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: BENELUX

Bericht door Klassiekje »

Je mag kijken maar je zal niets vinden :wink:

De I6 hebben naar mijn weten geen noodremoverbrugging.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: BENELUX

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 09 jan 2022, 18:02 Je kan dat zelf controleren. Rijtuigen en locomotieven die zijn voorzien van noodremoverbrugging vermelden dat normaal aan de buitenkant.

Op de traxx kan je de tekst NBÜ terugvinden.
Ik heb in een I6 gezeten, niet eens de bedoeling, ik wou gwn naar huis, jullie overdreven niet over het comfort, maar ook niet over de problemen, eerst problemen met de lichten (niet de leeslampjes vreemd genoeg), en dan de verwarming maar die konden ze niet fixen, best frisjes.
Ik heb een foto genomen van het rijtuig en zag nergens NBÜ staan. Niet dat ik met de komst van de ICNG in de groene hart tunnel een I6'je zou verwachten als die die wel had.
BartB
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:36

Re: BENELUX

Bericht door BartB »

Steven schreef: 01 jan 2022, 11:39 De cijfers van 2021 zijn er ook weer, door mijn knie operatie begin maart natuurlijk veel minder diensten gedaan en dat is er aan te merken.
Voor de mensen die mijn diensten niet goed kennen even vermelden dat ik IC treinen bestuur tussen Brussel en Amsterdam.

Aantal treinen: 139
Aantal stipte treinen: 128
Stiptheid: 92,09%
Max vertraging bij aankomst: 58 minuten
Max vertraging tijdens de rit: 62 minuten
Stops: 1296
Verloren minuten: 483
Ingewonnen minuten: -344
Kilometers: 22316

Ik ben voornamelijk terug te vinden op treinen 9215/9228 (voorheen 9691/9694) en treinen 9251/9268. Soms ook op andere ritten als er door werken aangepaste diensten zijn.

Vaststelling is dat het met de stiptheid van mijn Benelux treinen best meevalt ondanks de gedachte dat de Benelux altijd vertraging heeft :mrgreen:
Inderdaad, ik was onlangs de website www.zugfinder.net tegen gekomen waar je de stiptheid opzoeken van de laatste maand, en daar heb je hetzelfde beeld.
Zeker in vergelijking met andere internationale treinen doet de Benelux het eigenlijk erg goed.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: BENELUX

Bericht door TimJ36 »

Volgens een artikel van SpoorPro zijn er gesprekken aan de gang over een snelle Beneluxtrein Brussel - Amsterdam, en een 'trage' trein Brussel - Rotterdam.

Ik kan het volledige artikel niet lezen, maar misschien wordt het dan zoiets?
  • Brussel Zuid - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid
  • Brussel Zuid/Centraal/Noord - Brussel Luchthaven - Mechelen - Antwerpen Berchem / Centraal - Noorderkempen - Breda - Rotterdam Centraal
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 05 mar 2022, 12:15 Volgens een artikel van SpoorPro zijn er gesprekken aan de gang over een snelle Beneluxtrein Brussel - Amsterdam, en een 'trage' trein Brussel - Rotterdam.

Ik kan het volledige artikel niet lezen, maar misschien wordt het dan zoiets?
  • Brussel Zuid - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid
  • Brussel Zuid/Centraal/Noord - Brussel Luchthaven - Mechelen - Antwerpen Berchem / Centraal - Noorderkempen - Breda - Rotterdam Centraal
Zie ook => https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=263924#p263924 :wink:
Het kwam hier dus al uitvoerig aan bod in het onderwerp van de ICNG zelf
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: BENELUX

Bericht door Shin »

Ik had ook ergens gehoord dat de M7 ook in Nederland zou kunnen rijden.

Is er daar nog iets van informatie over of wordt er daar niks meer over gezegd?
Zou het persoonlijk zeer leuk vinden moest er terug duidelijk nmbs materiaal (met de nmbs kleuren) richting Amsterdam gaan.
Young age train lover
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: BENELUX

Bericht door Terminus »

Volgens mij wordt die optie opengehouden voor de echte zogeheten grensbaanvakken, dus Roosendaal en Maastricht (en ooit Weert?)
Plaats reactie